Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dagtaak aan prutswerk


En blijf aardig en correct. Dan bereik je meer.

Toen ik je boze bericht las wist ik al: dit heb ik eerder gelezen en ja, je hebt eerder topics geopend met een dergelijke toon naar anderen toe. Heb je overigens wat gedaan met de tips, of was en is het alleen maar om te spuien?

Henricus

Henricus

28-01-2024 om 18:37 Topicstarter

Ysenda schreef op 28-01-2024 om 17:14:

[..]

Hier zeg je zelf dat jij er geen last van hebt.

De quote was "
Of o.a. zwartwit denken een onderdeel van hb is? Ja, dát is één van de, sociaal gezien, mindere aspecten van hb. Ik heb er geen last van, andere mensen blijkbaar wel.

Ik heb er geen last van in de zin dat ik er geen belemmeringen van heb óf moeite mee heb, andere mensen hebben blijkbaar wél moeite met mijn denk/handelswijze.

 

Henricus schreef op 28-01-2024 om 18:37:

[..]

De quote was "
Of o.a. zwartwit denken een onderdeel van hb is? Ja, dát is één van de, sociaal gezien, mindere aspecten van hb. Ik heb er geen last van, andere mensen blijkbaar wel.

Ik heb er geen last van in de zin dat ik er geen belemmeringen van heb óf moeite mee heb, andere mensen hebben blijkbaar wél moeite met mijn denk/handelswijze.

Nu ben je halverwege, je hebt er wel last van want je vindt die sanderen daardoor sukkelasrs die hun werk niet goed doen en daar heb je wel last van. Want je ergert je er asn zoals je hier keer op keer laat zien.

er is al veel gezegd...soms dansen HB kinderen school door, soms ook niet. Je hebt ze in alle soorten en maten, op alle niveaus (van praktijkonderwijs tot vwo), met allerhande eventueel bijkomende problematiek, motivatie, al dan niet aanwezige executieve vaardigheden en interesses enz. Met scholen die veel doen en scholen die geen idee hebben waar ze t over hebben. In dat opzicht heeft elk kind zijn eigen verhaal en is maatwerk absoluut noodzakelijk, en is t zeker ook niet altijd zo simpel als t lijkt (je kind kan goed leren, lekker toch). Wel is mijn ervaring dat je school en soms hulpverlening echt nodig hebt. Een andere blik kan ook verrijkend zijn, los van alle frustratie die dat ook kan oproepen helaas. Maar het is wel belangrijk om, zeker als het niet goed gaat met je kind, als een team samen te werken, of als dat niet kan, zoeken naar waar dat wel kan. Je hebt (een) school nog heel lang nodig, dus als je er met een kleine omweg zonder al te veel gedoe wel komt, doe dat dan. Het blijft een puzzel, zeg ik als (niet H moeder, met een HBzoon, een vermoedelijke HB partner, een intelligente (niet H dochter, als ook met de ervaring vanuit werk en opleiding. Mijn kind ging lang best oké, tot gr 5/6, heeft fulltime HB onderwijs gehad in 7-8 (andere school), wat bikkelhard nodig was. Argument van dan leer je met anderen/ gemiddelde omgaan vind ik echt kul, van iemand met een IQ van 60 snap je óók dat ze wat anders nodig hebben dan in een reguliere klas geboden wordt, naar dat terzijde. Nu, in 3gym, loopt hij opnieuw vast helaas, en is behalve executieve vaardigheden het allergrootste probleem zijn motivatie, want school is gewoon vreselijk. En ik denk niet dat ik me daar echt een voorstelling van kan maken. Gelukkig heeft hij hulp nu, dat is hard nodig. Maar dat is zijn, ons verhaal (met ook nog een vader die met pijn en moeite na VWO een mbo3 opleiding gehaald heeft en nu weer studeert)...dus nee, simpel is het allerminst, maar ook ik, met aardig wat knowhow in mijn rugzak, heb niet de wijsheid in pacht. Soms zie ik het scherp, maar ik ben ook bedacht op mijn eigen blinde vlekken, zeker waar t mijn eigen kind aangaat.

Marit!

Henricus

Henricus

28-01-2024 om 18:45 Topicstarter

Flanagan schreef op 28-01-2024 om 17:37:

@Henricus, voor je je kind uitschrijft; wat biedt de huidige school aan kinderen in de middenbouw? Heb je gevraagd wat het verschil tussen lesaanbod middenbouw versus plusklassen middenbouw?
Jij bent ca. 30 jr ouder dan je dochter; in jouw tijd bestonden er geen plus-boeken. Jouw ervaring hoeft geen herhaling voor je dochter te betekenen omdat het onderwijs in die 30 jr wel wat veranderd is. Vraag eens heel openlijk aan de IBer hoe in die jaren het onderwijs is verbeterd. Misschien zie je beren op de weg, door gebrek aan informatie.
Geef je dochter wat tijd om eerst op sociaal vlak wat mondiger te worden.

ps. Een vriendin deed haar twee Hb- kinderen in de middelbouw op een Leonardoschool. Voor de oudste werkte dit, maar voor de jongste was het een drama want op die Leonardo school zaten relatief veel kinderen die medicatie gebruikten vanwege gedragsproblematiek. Het kind voelde zich daar niet thuis en weigerde naar school te gaan. Soms is lesmateriaal ondergeschikt aan omgaan met klasgenootjes. Belangrijkste is dat een kind zich veilig en welkom voelt. Dan leren ze het best.
Het kind is twee jaar later weer van school veranderd en dat gaat een kind niet in de koude kleren zitten.

Het is geen gemakkelijke keus; vraag anders ( of liever, laat je vrouw de vragen stellen) aan de ouders van de Hb- kinderen op die school of zij tevreden zijn over die plusklassen . Momenteel heb je geen objectief vergelijkingsmateriaal want je kijkt alleen naar je eigen periode van 30 jr geleden.

Inzake de nieuwe school: 
de kwestie is nog zéér vers, a.s. dinsdag is er op die nieuwe school een rondleiding en daar maken we dus even gebruik van.
Ik heb die rondleiding vorige week geregeld, even een dagje meelopen.

Ik heb een hoop vragen en die zullen dan wel beantwoord worden.

Ik zag ook al wat reacties over de afstand, dat ik het normaal vind om dat te doen met een jong kind (5 jaar).
Nee, ik ben er allesbehalve blij mee. Zoals ik al aangaf praten we over 5000 km per maand. Logistiek gezien is dat sowieso een probleem, ik zit er eigenlijk niet op te wachten en voor dochterlief zal het ook niet bepaald leuk zijn.

Aan de andere kant: mijn vrouw en ik staan er hetzelfde in; als 't beter is voordochterlief dan is de opoffering wellicht de moeite waard.

Inzake de situatie van 30 jaar terug: ik ben op alle fronten verkeerd behandeld, werd weggezet als moeilijk lerend en al die onzin meer. Ik heb dus sowieso geen referentie qua hb scholen, onderwijs op dat vlak enz. 

je hebt nog nauwelijks iets anders geprobeerd. Als je serieus dit als eerste optie neemt, vind ik dat niet bijster snugger. En dan druk ik me heeeeeel voorzichtig uit.

Kan me ook niet voorstellen dat die school dat zo’n goed idee vindt, zeker niet zonder diagnose of indicatie. Vinden ze dat wel, dan zou ik hen eerder wantrouwen dan vertrouwen. 

3 uur reistijd per dag is voor volwassenen al niet relaxt. 

Wat is nu concreet het probleem van je dochter? Ik kan een bericht gemist hebben, maar ik las alleen maar dat je denkt dat ze hoogbegaafd is, dat school zich met haar bezig houdt, maar dat ze jouw vermoeden ofwel niet delen, ofwel geen reden zien voor actie. 
Het kind is 5 en ze zijn al 2 jaar met haar bezig? Met wat dan? En waarom?

en het dan maar gek vinden dat mensen uit het onderwijs stappen… gek he met dit soort ouders?

Henricus

Henricus

28-01-2024 om 19:57 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 28-01-2024 om 19:06:

je hebt nog nauwelijks iets anders geprobeerd. Als je serieus dit als eerste optie neemt, vind ik dat niet bijster snugger. En dan druk ik me heeeeeel voorzichtig uit.

Kan me ook niet voorstellen dat die school dat zo’n goed idee vindt, zeker niet zonder diagnose of indicatie. Vinden ze dat wel, dan zou ik hen eerder wantrouwen dan vertrouwen.

3 uur reistijd per dag is voor volwassenen al niet relaxt.

Herejezus, gaan we weer.

nogmaals: het hb verhaal komt niet toevallig uit de lucht vallen

Zowel in mijn familie als bij de vrouw zijn er meer dan genoeg mensen met méér dan genoeg hersens. Uit mijn kant ben ik wellicht nog één van de "dommeren", voor zover daar al sprake van kan zijn.

Zoals Harrie Jekkers al eens in één van zijn shows (over intellegentie) zei: heet je vader knoflook en je moeder ui dan kan je niet helpen dat je stinkt. Oftewel e.e.a. is erfelijk belast (geen garantie).
Ondanks de jonge leeftijd van dochter roep ik al jaren dat ze waarschijnlijk ook erfelijk belast is.

Zeker de afgelopen weken heb ik met veel mensen contact gehad, een aantal heb ik aan de kant geschoven (eerder genoemd: een hb expert die niet verder kwam dan veel euhms en sja's, daar kan ik niks mee én geeft aan dat je weinig kunde hebt)

De conclusies waren eigenlijk allemaal dat de kans zéér aannemelijk was dat dochterlief hb was.

Afijn, zo ook contact gehad met de nieuwe school, informatief gesprek gehad en de dame in kwestie zei dat er wel een intake was door een dame met zéér veel kunde mbt hb (er waren 2 dames voor de intake, 1 voor jonge kinderen, de ander voor de oudere kinderen).
Gevraagd of het mogelijk was om gewoon eens even een informatief gesprek met zo'n dame te hebben, ondanks dat het geen intake was en we nog geen idee hadden of we wel van school gaan wisselen, en dit bleek, voor mij vrij onverwacht, mogelijk.
Uiteindelijk ook dik 2 uur gesproken en ook haar conclusie was overduidelijk.

De nieuwe school kent voor haar leeftijd hooguit een uitgebreide intake waar een beeld wordt gevormd en op basis daarvan wordt een leerling toegelaten. Pas op latere leeftijd komt een IQ test ter sprake.
Zover ik begrijp gaan ze ook daar niet over 1 nacht ijs en wordt e.e.a. wel gecheckt.

En ja, dit is de eerste optie en is goed onderbouwd waarbij meerdere personen/instanties ook volledig achter ons staan (bovenstaand verhaal is uiteraard de korte versie)

Wat had u als 1e, 2e en wellicht 3e en 4e optie in gedachten?

(en dat geneuzel over de reistijd, daar heb ik inmiddels al meerdere uitspraken over gedaan. 
Voor de laatste keer: als 't nodig is dan is 't nodig. Is 't leuk? Nee.
Zit ik er op te wachten? Nee.
Is 't een logistieke ellende? Ja. Is het voor dochterlief leuk om zoveel te rijden? Nee

Henricus

Henricus

28-01-2024 om 20:00 Topicstarter

Theekopje schreef op 28-01-2024 om 19:46:

en het dan maar gek vinden dat mensen uit het onderwijs stappen… gek he met dit soort ouders?

In plaats van af te zeiken ook nog iets inhoudelijks te melden??

Kan je dan niet beter verhuizen naar die school toe als dat doorgaat desnoods een derde hypotheek of baan erbij wat je anders aan reistijd zou besteden? Iedereen wordt lijp van die reistijd. Dat zou ik doen als ik vader was.

Maar het is voor je dochter niet alleen de reistijd. 
Wat voor haar sociale ontwikkeling: speelafspraakjes, sport of muziek, zwemles. Hoe ga je dat doen met verjaardagsfeestjes?
Ik denk dat andere ouders niet jullie kant op willen komen met deze reisafstand en ook niet dat jij hun kinderen dan mee heen en weer neemt.

Hoe gaat ze vaardig worden in het verkeer als ze bijna alleen in de auto zal zitten.

Maar hoe snel kunnen jullie er zijn als ze ziek wordt of bv uit het klimrek duikelt en opgehaald moet worden

Oh Ysenda, begin alsjeblieft niet over verkeersveiligheid   

In een vorig topic is TO flink van leer getrokken over dit onderwerp. Dit topic stond overigens, net als dit topic, bol van adviezen over de hautaine houding van TO. Heeft ie zo te lezen, weinig van opgestoken. 

Ik begrijp TO wel.....

Ik zeg altijd, de beste peut dat ben jezelf.

Mijn kinderen zijn inmiddels volwassen en ik heb altijd mijn eigen pad bewandeld wat hun opvoeding en schoolse leven betreft. En ik zie dit ook bij mijn dochter die haar kinderen net zo opvoedt. 
Geen peut die het beter zou weten dan ikzelf.   Zouden meer mensen moeten doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.