Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anne

Anne

04-02-2013 om 23:45

Cito begrijpend lezen ahhhh

Zoon (groep 7) is naar onze mening behoorlijk slim (althans leert erg makkelijk). Haalt al jaren Cito A's (spelling, rekenen), daarnaast ook wat lagere scores (dmt, lezen, en tempo rekenen, A's, B's en C+).

Wij zijn ervan overtuigd dat hij een typische VWO leerling is (qua intelligentie, aan van alles te merken), wij ook beiden universitair opgeleid, zus gymnasium, dus we vinden dat ook niet zo raar (ik weet het: geen garantie).

Echter: scoort dus met Cito Begrijpend lezen een D!
Wie snapt het?
Wie heeft tips?

Ik kan me nog herinneren van Cito oefenen met dochter voor Cito entree dat ik ook helemaal gek werd van die begrijpend lezen vragen. Zij deed het fout. Ik dacht: ik kijk wel mee en leg het uit, maar ik snapte er ook echt de ballen van! Kansloos! (terwijl ik toch echt altijd erg met taal analyseren bezig ben in mijn werk)

Misschien wordt mijn advies maar: supergoed scoren op alle andere onderdelen zodat je overall een vette VWO-score hebt ondanks je magere begrijpend lezen score...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Anne

Begrijpend lezen is het allerbelangrijkste onderdeel. Met een D komt je volgens mij niet op het gymnasium. Wij hebben afgelopen week een nieuwsbrief gekregen van school. Het standaard verhaal over de lvs cito's en de normering. Daarbij werd voor het eerst wel even aangemerkt dat iedereen altijd denkt dat een C score voldoende is maar dat dit niet zo is.
Ik zou school vragen wat zij je zoon kunnen bieden aan extra werk. Uitspreken dat VWO zijn doel is, lijkt me ook handig.

Succes!

Tesah

Tesah

05-02-2013 om 09:47

Dscore

anne,

Een C is een onvoldoende, bij een D moet er in principe een handelingsplan opgesteld worden.
Het belangrijkste is dat je kind op zijn niveau terecht komt. Als hij een D voor begrijpend lezen scoort ( eenmalig? Structureel?) dan denk ik dat gymnasium voor hem niet haalbaar zal zijn. Voor gymnasium moet je kind toch eigenlijk structureel A's scoren op zowel rekenen als begrijpend lezen. Vanaf groep 6.

Wat is de reden van zijn D score? Wat vindt school ervan? Wat wordt eraan gedaan? Wat wil je zoon zelf?

Richt je op een Havo/VWO brugklas, ik denk dat dat veel realistischer is. Maar praat nu met school over die D score en spreek je verwachtingen uit.

Tesah

Thursday Next

Thursday Next

05-02-2013 om 09:57

Bekend probleem...

vooral bij slimme kinderen. Lees hier maar eens:
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/PostLink.cgi?post=2931267

mizelle

mizelle

05-02-2013 om 10:04

Begrijpend lezen

Op middelbare scholen h/v wordt veel gewicht gegeven aan begrijpend lezen. Het lvs wordt daarbij ook bekeken, is onze ervaring. Met een D voor begrijpend lezen zal, althans in de regio waar wij wonen, je zoon niet zomaar aangenomen worden op iedere h/v-school.
Heeft je zoon altijd een d voor begrijpend lezen of is dit eenmalig? Heeft hij dit altijd, dan kun je natuurlijk altijd met hem oefenen. Wij hebben destijd boekjes van school gehad om te oefenen. We zijn met de boekjes van een groep lager begonnen. We hebben eerst samen met zoon gewerkt om hem een denkproces aan te leren: wat houdt de vraag precies in, waar moet je kijken in de ekst, waar moet je op letten als je een tekst leest. Verder hebben we op internet gezocht naar meerkeuze-oefenteksten en die ook eerst samen gemaakt om te laten zien hoe meerkeuzevragen werken. Het heeft geholpen, zoon is wel vooruitgegaan.
Hij had uiteindelijk wel een hoge B, maar moest toch naar een m/h brugklas, ook vanwege andere factoren. En daarna is hij doorgegaan naar havo. Hij heeft nog niet altijd de vraagstelling door maar goed genoeg om het op de havo te redden.
En C is niet het niveau h/v maar vmbo-kader of gt of tl.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-02-2013 om 10:55

Aan de slag!

Yep, ervaring hiermee, zie de link die Thursday Next doorgaf. Aan de slag ermee! Kijk met een RT'er waar het probleem zit en werk daaraan. Of deze D betekent dat je kind uberhaupt niet naar de gewenste school kan, hangt sterk van de school af. School van mijn oudste kind kijkt alleen naar advies + eindcito, maar er zijn ook scholen die andere keuzes maken.
Maar hoe dan ook: zorg dat je kind het begrijpend lezen verbetert en wacht niet af.

Karmijn

Karmijn

05-02-2013 om 11:07

Hier ook

De vraagstelling, daar liep onze zoon stuk op. Hij vond het moeilijk om de vraag te beantwoorden met het antwoord dat de toetsmaker goed zou vinden. Hij wilde steeds een 'eigen' antwoord geven. Vooral bij vragen als: 'Wat denk je dat de schrijver bedoelt met .... Hij is nu 14, maar vindt het nog steeds moeilijk om sociaal wenselijke antwoorden op dat soort vragen te geven. Hij zegt dan: 'Ze vragen toch wat ík denk, dat kan toch nooit fout zijn? Ik schrijf toch op, wat ik denk?'
Zoals in dit grapje:
http://sigmund.volkskrant.nl/?p=130118

Marjolein

Marjolein

05-02-2013 om 11:09

Gekleurde bril op

Fijn dat je zoon het zo goed doet op zoveel onderdelen.
Vanwege mijn kinderen met dyslexie lees ik dit soort berichten met een gekleurde bril. Dus denk ik vrij snel in een bepaalde richting. Natuurlijk hoeft dit voor jouw zoon helemaal niet te gelden, maar zou het kunnen dat je zoon dyslexie heeft en dit heel handig compenseert met onder andere een hoge intelligentie?
Niet voor niets wordt er nog vaak ver op het VO dyslexie geconstateerd. Vaak komen dit soort leerlingen dan bij Engels in de problemen.
Hoe dan ook is het bij begrijpend lezen vooral ook een kwestie van de manier van vragen doorgronden. Inderdaad is dat niet eenvoudig, net als jij had ik er soms zelf ook problemen mee. Veel oefenen helpt, en samen doornemen van Cito's ook. Het is echt een andere manier van vragen dan bij de meeste schoolmethodes.

Hier

een kind met dyslexie. Doet het juist heel goed op begrijpend lezen (al tijden een A). Spelling doet haar de das om (eigenlijk altijd D score). Dus ik denk dat je juist het omgekeerde moet zien.

KGO

KGO

05-02-2013 om 14:01

Hier hetzelfde...

Beste Anne,
Mijn kinderen zijn alle drie slecht in CITO begrijpend lezen. Zoonlief (groep 5) staat voor de methodetoetsen een 9.8 maar scoort op de LVS een C.
Dochterlief heeft net ook groep 7 begrijpend lezen een C gescoord (en voor rekenen een A).
Zij was tot nu toe wel de best scorende binnen de familie, vorig jaar nog A en B.
Oudste dochter scoorde ook E,D en C (dit laatste in groep 8). Zij heeft er wel RT voor begrijpend lezen gehad alleen maar omdat ze een rugzak heeft (wegens ASS). Nu is dat ook denk ik een van de oorzaken voor de oudste en jongste (zoonlief heeft ook rugzak ivm ASS).
Maar mijn kinderen zijn er gewoon niet voor gemaakt voor CITO in het algemeen en begrijpend lezen in het bijzonder. Ik (gepromoveerd in de wiskunde) kan ook nog hevig twijfelen als ik die citovragen zie.
Gelukkig geldt nu voor de oudste dat ze in de brugklas (HAVO/VWO) zit en dat het gewoon goed gaat ondanks dus die onvoldoende voor begrijpend lezen op de basisschool.
Ze had laatst voor een grote begrijpend lezen toets voor nederlands gewoon een voldoende.
Ik heb overigens wel met haar geoefend om haar CITO omhoog te krikken. En dan vooral ingezet op alles behalve begrijpend lezen (studievaardigheden, rekenen). En dat heeft geholpen.
Van mij mogen ze de CITO afschaffen.
Kaatje

netzo

netzo

05-02-2013 om 21:34

Karmijn

Dat herken ik helemaal van onze oudste! Die zei bij de vraag 'wat denk je dat de schrijver bedoelt met' dat ze dat helemaal niet willen weten, ze willen weten wat de vragensteller denkt dat de schrijver bedoelt met...nou vraag dát dan! (Wat denk je dat ik denk dat de schrijver bedoelt met...)

Anne

Anne

05-02-2013 om 22:27

Iedereen bedankt en akka/tesah

Iedereen die gereageerd heeft: ontzettend bedankt. Heel fijn alle ervaringen en invalshoeken, geeft wel goede ideeën.

Akka: Wij richten ons vooralsnog vooral wel op het VWO (niet per se gymnasium, wie dat dacht), juist omdat we denken dat hij een typische VWO leerling is. We gaan dat ook zeker uitspreken naar de juf, en vragen hoe zij er tegenaan kijkt en hoe we dat bereiken. Mocht het uiteindelijk toch niet goed gaan, kan het altijd nog Havo/VWO worden (lager kan ik me echt niet voorstellen ondanks die D). Belangrijker is dat zijn begrijpend lezen probleem aangepakt wordt, zodat hij daar wel meer op (zijn) niveau mee gaat scoren.

Tesah: dank voor jouw tip van het handelingsplan. Daar gaan we achterheen. Al heb ik mijn twijfels of ze daar serieus mee aan de slag gaan (meer aandacht voor de onderkant kinderen dan de bovenkant kinderen zoals hij - hoewel hij met begrijpend lezen natuulijk ook aan de onderkant zit). Wij vragen ons ook af waaraan het ligt, maar het is de laatste 2 jaren (of zo) al matig. We hebben het in het begin van het jaar serieus met de juf besproken, maar helaas heeft dat niet tot een goed resulataat geleid (rapport een 6 1/2), en zeker niet bij de Cito.

Anne

Anne

05-02-2013 om 22:32

Thursday next/ijsvogeltje/karmijn

Hartelijk dank voor jullie reacties! Herkenbaar die link, en gedachtend bij jullie kinderen. Zou zomaar voor onze zoon kunnen gelden, is ook niet zo van de sociaal wenselijke antwoorden geven .

Jullie hebben me ervan overtuigd dat we nu snel actie moeten nemen met RT'er op school of van een huiswerkinstituut - mijn gevoel zegt het laatste.

Natuurlijk is het zo dat als hij de rest van de Cito maar hoog genoeg scoort hij (zelfs met een slecht Begrijpend Lezen) gemiddeld misschien nog hoog genoeg zou moeten scoren voor VWO. En bij ons doen ze alleen Cito Entree in groep 7 en NIO in groep 8, dus wie weet wordt dat zijn redding .

Anne

Anne

05-02-2013 om 22:35

Marjolein

Aan dyslexie denk ik niet echt. Hoe kom je daar (simpel) achter of dat een probleem zou kunnen zijn? Engels doet hij prima hoor.
We gaan ook zeker Cito's oefenen, maar daar word ik zelf zo depressief van die begrijpend lezen vragen...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-02-2013 om 22:53

Anne

Onze ervaring is dat scholen geen RT-uren besteden aan kinderen die het VWO dreigen mis te lopen, maar dat inderdaad inzetten voor kinderen met 'serieuzere' problemen. Op de basisschool van onze kinderen is RT inmiddels alleen nog maar beschikbaar voor kinderen met een rugzak. Misschien is het bij jullie andere geregeld.
Voor oudste zoon hebben we (maar dat staat volgens mij ook in die andere topic) destijds een RT'er bij een huiswerkinstituut geregeld. Kost wel wat: 50 euro per uur. Jongste loopt inmiddels tegen zelfde problemen aan en ook nu hebben we weer een externe RT'er ingeschakeld. We hebben kunnen afspreken dat de RT tijdens schooltijd wordt gegeven, dat is wel fijn voor zoon. RT'er komt naar school toe, tijdens de rekenles (want die kan hij probleemloos missen). Deze RT'er is iets goedkoper, maar nog steeds 45 euro per uur.
Succes ermee!

P

P

06-02-2013 om 16:34

Tesah!

"Een C is een onvoldoende, bij een D moet er in principe een handelingsplan opgesteld worden."

Hoe kom je er bij dat een C onvoldoende is. Er is NIETS onvoldoende bij de cito! Een c is ondergemiddeld, ik denk dat je daarmee in de war bent.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-02-2013 om 20:03

Helemaal eens met P. Een C is geen onvoldoende. 50% van de kinderen scoort een A of B, de overige 50% een C, D of E. Zo is het nu eenmaal genormeerd binnen cito.
Ik dacht trouwens dat de scores veranderd zijn: geen A t/m E meer, maar I t/m V. Zo is het sinds vorig schooljaar hier in ieder geval al zo. De beste 20% krijgt I, de volgende 20% II, en zo door.

kaatje43

kaatje43

06-02-2013 om 22:17

Anne, misschien

leest hij de tekst niet terug en denkt hij het op zijn geheugen te doen. Mijn zoon heeft altijd een hekel aan lezen gehad, terwijl hij in groep 4 avi uit was. Dus technisch lezen daar lag het niet aan. Maar omdat hij geen zin had om de tekst terug te lezen haalde hij altijd E's en D's. Toen we erachter kwamen waar het pijnpunt lag en er veel bij hem op aandrongen dat het belang groot is, Heeft hij op weten te krikken naar een hoge C en soms zelfs een B. Later op de Havo bleef het wel altijd een pijnpunt want hij had er nog steeds geen zin in

(on)voldoende

Of het nou officieel voldoende of onvoldoende heet, een (midden-)C (of lager) is een score waar ik me meestal wel goed druk om maak. Maar veel is ook afhankelijk van hoe de groei is. Komt je kind van een E naar een C nou dan is het feest. Zakt hij van een B naar een C dan maak ik me zorgen. In beide gevallen wordt er een gedegen analyse op los gelaten.
RT is bij ons niet alleen voor rugzak, maar het is erg afhankelijk van waar school de formatie op inzet.

P

P

08-02-2013 om 19:33

Geerke

Jij zou toch echt moeten weten dat geen enkele cito score iets zegt over voldoende of onvoldoende!
Een citoscore geeft altijd alleen maar aan hoeveel procent van de leeftijdsgenoten het beter of slechter doen dan jij.

Winners en loosers

Geerke, beweren dat een C score onvoldoende is of iets om je zorgen om te maken (stevige analyse), is doen alsof leerlingen die op het vmbo belanden mislukt of 'onvoldoende' zijn. Loosers, zo je wilt.
Groet,
Miriam Lavell

Stabiele cito`s, geerke

Ik begrijp prima wat Geerke bedoeld. Het gaat niet om de C of de A score, het gaat erom hoe de leerling in het algemeen scoort en of de uitslag van een toets bij het kind past.
Bij een altijd A/B scorende leerling is een C/D uitslag een reden om te kijken waar dat door komt. Er is dan nog verschil tussen een lage en een hoge C. Geerke geeft duidelijk aan dat het niet gaat om de term on- of voldoende, je kan ook zeggen zwak.
Als er een grote groep leerlingen niet naar verwachting heeft gescoord is dat ook een reden om te kijken naar het aangeboden lesmateriaal, achterstanden in een klas, aanpassingen in uitleg enz.
Een gedegen analyse houdt in dat er gekeken wordt of de leerling over het algemeen zwak scoort op een bepaald taal-rekengebied, of er extra hulp ingeschakeld moet worden enz.
Daar zijn de cito`s toch voor bedoeld? Het is een meetinstrument over de aangeboden stof. Meetinstrument voor het gemiddelde in je hele klas en meten van stabiliteit per leerling. Dat mag een stabiele A zijn maar natuurlijk ook een stabiele C.

P

P

09-02-2013 om 13:03

Wil

Ik snap ook wel wat ze bedoelt maar ik zie graag dat een leerkracht zich verre houdt van woorden als voldoende en onvoldoende in combinatie met een Citotoets.

Ze vindt het namelijk niet uitmaken of het officieel nu onvoldoende of voldoende heet. Nou zo heet het gewoon totaal niet!

Ach, of je een C score nu matig noemt,(on)voldoende, een lage C onder het gemiddelde, wat maakt het uit. Een ouder vraagt aan de leerkracht:"Mijn kind scoort een C voor rekenen, is dat voldoende?" Dan heb ik niet het idee dat Geerke reageert met:"Nou moeder van Pietje, dat is bijna onvoldoende, misschien een krappe MAVO leerling, eerlijk gezegd een looser."
Aan mij is ook wel verteld dat zoon een krappe voldoende had gescoord met een C op een spellingtoets. Voor hem was dat inderdaad magertjes. De C was een signaal voor extra aandacht. Ik heb niet wakker gelegen van de opmerking dat de leerkracht het (on)voldoende vond. Ik vind het ook niet uitmaken hoe het heet, als de strekking maar duidelijk is.

Denkfout

Wil:"Daar zijn de cito`s toch voor bedoeld? Het is een meetinstrument over de aangeboden stof. "
Nee.
Cito toetsen zijn methodeonafhankelijke toetsten die een beeld geven van het vaardigheidsniveau van leerlingen ten opzichte van de rest van NL.
Het doel daarvan is om te kijken een beetje in de verwachtingen past. Op individueel niveau vergelijken ouders en leerkracht met het beeld dat zij hadden, op klasniveau moet het een beetje passen in de overige gemiddelden (meer dan 50% C D E scores is een signaal. Misschien is de lesmethode niet goed).
Ten opzichte van wat kinderen moeten kunnen voor doorstroom naar het gewone onderwijs aan het einde van de basisschool, is een C score een voldoende. 75% van de leerlingen (A,B,C) haalt namelijk het (arbitraire!) niveau F1.
Dat wil niet zeggen dat D en E scores wel met termen als 'onvoldoende' moeten worden uitgedrukt.
Het heeft gewoon niks met voldoende of onvoldoende te maken.
Het is geen waarde-oordeel. Zo moet je het ook niet gebruiken.
Overigens: IJsvogeltje heeft ook gelijk. De nieuwe scores worden uitgedrukt in I t/ V. Dat is net een andere verdeling, maar het principe blijft hetzelfde.
De scores IV en V wijzen erop dat de leerling mogelijk het Functioneringsniveau eind bo niet haalt.
Als dat niet overeenkomt met je verwachtingen (hoe kan dat nou, hij is zo slim), dan vraagt dat om verder onderzoek. Komt het wel overeen, dan is er niks aan de hand.
"Ik heb niet wakker gelegen van de opmerking dat de leerkracht het (on)voldoende vond."
Toch is dat wel belangrijk. Er wordt nog wel eens gemiept over die ouders die vmbo te min vinden. Terwijl dat zo logisch is als ouders jaren lang te horen krijgen dat hun kind alleen maar onvoldoendes (C) scoort.
Groet,
Miriam Lavell

P

P

09-02-2013 om 15:19

Wil

Zie het verhaal van miriam. Ik zou echt heel boos worden als een leerkracht in termen van voldoende en onvoldoende praat als het om een cito gaat. Dat geldt voor de cito groep 8 als voor de gewone cito's. Snap jij wel dat als een kind een 530 haalt voor de groep 8 cito dat je dan niet zegt dat dat onvoldoende of voldoende is? Zoja waarom accepteer je dat wel voor de gewone cito toetsen?

Ze geven niet voor niets letters, of romeinse cijfers of getallen tussen de 500-550? Dat is juist om dat voldoende onvoldoende idee eruit te halen. Dan kun je net zo goed een cijfer geven tussen 1 en 10.

Ergerlijk dat er nog steeds leerkrachten zijn die zich zo uitlaten over citocijfers. Het is toch geen examen wat je wel of niet kunt halen en wel of niet voldoende of onvoldoende kunt maken.

Ik word niet zo snel boos en al helemaal niet als een leerkracht zo alert is om te zien dat mijn zoon bij een bepaald onderdeel niet naar verwachting scoorde. Vooral niet als dat direct opgepakt wordt als een punt van aandacht.
Nee, cito is geen examen, termen als voldoende en onvoldoende zijn niet juist. Er is op de basisschool van mijn zoon nooit een beoordeling geweest in termen van voldoende of onvoldoende bij de eindcito.
En ja, ik begrijp het heel goed, ook de uitleg van Geerke begreep ik prima. Voor Begrijpend lezen een A, en lekker eigenwijs maak ik daar een 9 van, of uitmuntend, okè? Tegen mijn zoon heb ik ook "fantastisch" gezegd toen de enveloppe met een score van 548 open ging. Ik vond "voldoende" wat magertjes klinken.
Ik zie serieus het probleem niet, ouders begrijpen echt wel dat als je kind een D/E scoort op een rekentoets dat dit onder het gemiddelde is. Dat dit geen 8 op een rapport zou zijn geweest als je het in cijfers uitdrukt, begrijpen ze ook, neem ik aan. Als Geerke de term onvoldoende zou gebruiken bij een lage score op de rekentoets begrijpen ouders prima dat het kind een zwakke rekenaar is. Waarom zou je daar boos om worden?
Maar goed, wij denken verschillend, dat geeft niet. Jij kan boos worden bij de term voldoende of onvoldoende. Ik zou alleen boos worden als er bij een afwijkende score geen actie wordt ondernomen.

Miriam

Wil:"Daar zijn de cito`s toch voor bedoeld? Het is een meetinstrument over de aangeboden stof."

Miriam:"Nee."
"Het doel daarvan is om te kijken een beetje in de verwachtingen past. Op individueel niveau vergelijken ouders en leerkracht met het beeld dat zij hadden, op klasniveau moet het een beetje passen in de overige gemiddelden (meer dan 50% C D E scores is een signaal. Misschien is de lesmethode niet goed)"

Toch een meetinstrument dus, naar mijn bescheiden mening.

Miriam:"Dat wil niet zeggen dat D en E scores wel met termen als \'onvoldoende\' moeten worden uitgedrukt.

Het heeft gewoon niks met voldoende of onvoldoende te maken."

Nee, maar D en E scores zijn wel onder het gemiddelde niveau, dus als een leerkracht het woord onvoldoende zou gebruiken is dat wel duidelijk voor de ouders.

"Als dat niet overeenkomt met je verwachtingen (hoe kan dat nou, hij is zo slim), dan vraagt dat om verder onderzoek. Komt het wel overeen, dan is er niks aan de hand."

Precies, een stabiele C score is niets mis mee, de C is in de lijn der verwachting. Bij een stabiele A score is een C een uitschieter naar beneden. Volgens mij schreef ik hetzelfde. En Geerke schreef dat het dan tijd is voor een analyse.

Wil:""Ik heb niet wakker gelegen van de opmerking dat de leerkracht het (on)voldoende vond."

Miriam: "Toch is dat wel belangrijk. Er wordt nog wel eens gemiept over die ouders die vmbo te min vinden. Terwijl dat zo logisch is als ouders jaren lang te horen krijgen dat hun kind alleen maar onvoldoendes (C) scoort."

Dit begrijp ik niet. Miepen ouders over een VMBO advies bij een stabiele C scorende leerling? Miepen ze omdat ze jarenlang hoorden dat een C onvoldoende is? Wat is er logisch? En zijn er leerkrachten die jarenlang zeggen dat een C score onvoldoende is? Geen idee.

P

P

09-02-2013 om 19:07

Wil

Over het algemeen ligt de grens B/C ook op de grens Havo/Mavo. Blijkbaar wil jij toch echt zeggen dat een onder gemiddelde score ook onvoldoende is en daarmee zeg jij dat een C dus onvoldoende is en daarmee zeg je dat VMBO niveau onvoldoende is. Dat klopt gewoon niet.

Je scoort met een C lager dan gemiddeld en dat zegt helemaal niets over onvoldoende of niet. Het is gewoon geen test. Het is hetzelfde als dat jij nu zegt dat iemand met een IQ onder de 100 onvoldoende scoort op een IQ test? Snap je nu werkelijk niet wat je zegt?

Als je 50 Engelse woordjes moet leren en je krijgt een 5 is dat een onvoldoende maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je er dan minder dan 50% goed had. Het kan best zo zijn dat 3 fouten 1 punt was en dat je dus 35 woordjes goed had. Hier heb je het over voldoende of onvoldoende. Bij cito toetsen of IQ testen gebruik je dat gewoon niet en leerkrachten die dat blijkbaar niet kunnen uitleggen aan ouders en maar voor het gemak zeggen dat iets onvoldoende is of niet: daar schort flink wat aan!

Is niet waar

Ik probeer het nog een keer, dan geef ik het op
"Toch een meetinstrument dus, naar mijn bescheiden mening."
Ja, maar geen lesstoftoets. Dat is een essentieel verschil. Je kunt lesstof aanbieden (topografie van Nederland) en toetsen wat leerlingen van die stof oppikken. Voor zo'n toets kun je een onvoldoende halen.
Maar voor een niveauvergelijkingstoets kun je geen onvoldoende halen.
Wil:"Nee, maar D en E scores zijn wel onder het gemiddelde niveau, dus als een leerkracht het woord onvoldoende zou gebruiken is dat wel duidelijk voor de ouders."
Nee. Dat is juist heel verwarrend en veroorzaakt rare misverstanden. Het gemiddelde zegt helemaal niks. Dat wordt daarom ook niet gebruikt in dit systeem. Er wordt een percentielscore vermeld. Het is helemaal niet eens bekend wat de gemiddelde score is. Er is wel bekend welk percentage van de lln welke score haalt. Daarop wordt ingedeeld.
Zo kan je met een boven gemiddelde score toch in de C groep belanden.
Bovendien is C (het percentiel) een voldoende ten opzichte van de functioneringsniveaus (dat zei ik toch al. Wat snap je niet?)
"Precies, een stabiele C score is niets mis mee, de C is in de lijn der verwachting. Bij een stabiele A score is een C een uitschieter naar beneden."
Daar is het nadrukkelijk niet voor. Cito lvs toetsen zijn een check op het dagelijkse werk en het beeld dat daar uit komt. Een leerling die het uitstekend lijkt te doen in de les en de methodetoetsen, gesprekjes met de juf, etc. , maar die op Cito heel anders scoort, daar moet naar gekeken worden.
Ook als die leerling het altijd op Cito toetsen zwak doet, maar in de les goed lijkt te doen.
Het is aanvullende informatie, geen bepalende informatie.
Wil:"En zijn er leerkrachten die jarenlang zeggen dat een C score onvoldoende is? "
Ja. Zo ben jij ook aan die gedachte gekomen.
Groet,
Miriam Lavell

Miriam

Wil:"En zijn er leerkrachten die jarenlang zeggen dat een C score onvoldoende is? "

Miriam: "Ja. Zo ben jij ook aan die gedachte gekomen."

Nee hoor, dat denk ik helemaal niet en heb ik ook nergens beweert. Het gaat erom of het zo erg is dat er vanaf een lage C door een leerkracht het woord onvoldoende wordt gebruikt. Daar reageert P. nog al heftig op. Ik vind de term (on) voldoende niet ernstig genoeg om me zo druk ( boos zelfs?) om te maken.

Miriam:" Het gemiddelde zegt helemaal niks. Dat wordt daarom ook niet gebruikt in dit systeem. "

Ik dacht het wel. A=boven gemiddeld, B en C zijn gemiddeld en D en E zijn onder het gemiddelde.

Ik:"Precies, een stabiele C score is niets mis mee, de C is in de lijn der verwachting. Bij een stabiele A score is een C een uitschieter naar beneden."

Miriam:"Daar is het nadrukkelijk niet voor."

Ik vond het toch prettig dat na het behalen van een C score bij mijn zoon werd gekeken waar de hiaten zaten. De scores werden ook vermeld in het rapport en in een grafiek. Zo kan je prima zien hoe je kind zich ontwikkelt. Het is net een groeicurve met in het midden een witte strook, het gemiddelde.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.