Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynn

Lynn

02-09-2014 om 08:59

Centrale loting numerus fixus wordt afgeschaft


Linda K

Linda K

04-09-2014 om 15:17

Gemiddeld een 8

Zo'n 4% haalt gemiddeld een 8 in het VWO: http://www.nuffic.nl/diplomawaardering/diplomawaardering/cijfersystemen#

Evanlyn

Evanlyn

04-09-2014 om 15:31

Linda

Dat betekent niet dat ze niet beter kunnen als ze een goede reden hebben om echt hun best te doen.

Barvaux

Barvaux

04-09-2014 om 16:40

tja evanlyn

Jij zou toch echt: "Zo moeilijk is het niet om een 8 gemiddeld te scoren op de middelbare school, als je slim en gemotiveerd bent. Als je het moet hebben van dure bijlessen, scoor je meestal geen 8."

Als het maar 4% is en dat zijn ook de leerlingen die niet bezig zijn met een lotingsstudie dan is het dus blijkbaar WEL lastig. Voor elke 7 moet er een 9 tegenover staan en dat is toch best wel zeldzaam.

Linda K

Linda K

04-09-2014 om 16:48

Evanlyn

Dat wil ik ook zeker niet beweren. De cijfers (van in elk geval het CE en dientengevolge ook het SE) zullen wel zo aangepast worden dat de verdeling hetzelfde blijft, lijkt mij. Net zoals het gemiddelde dat kunstmatig op een 6.zoveel gehouden wordt. Niet veel meer dan 4% zal aan die 8 komen.

Mach

"Het is krap, maar je kan ook geen kamer gaan zoeken als je nog niet geslaagd bent. Dus voor half juni kan je ook niets beginnen."

Ik vind een maand extra toch wel een verschil. Ook omdat loters pas een maand later 'op de markt' op de markt komen, minder kansen dus. Bovendien was het niet alleen de vraag óf je bent ingeloot maar ook waar. Het was hier maar afwachten of het Leiden, Groningen, Nijmegen, Eindhoven of Maastricht zou worden. Voortaan weet je dat dus al op 15 april en niet pas 18 juli. Dat vind ik wel een voordeel.

skik

Ik snap je inderdaad niet Barvaux

Kinderbijslag wordt altijd per heel kwartaal uitbetaald. Daarom ontvangen wij bijvoorbeeld nog 9 weken kinderbijslag terwijl ons kind al minderjarig is. Maar we kregen ook pas kinderbijslag toen ze 9 weken oud was. Omdat het nou eenmaal per kwartaal gaat. Maar onmogelijk zou het toch niet zijn om de kinderbijslag stop te zetten op het moment dat stufi ingaat. Studiefinanciering moet je tijdig aanvragen en je inschrijven moet je in principe voor 1 mei doen.

Maar het blijft toch raar dat allangachttienplussers, net achttienjarigen en achttienminners allemaal op 1 september gaan studeren en daarbij allemaal aan dezelfde plichten moeten voldoen, maar de laatste twee categoriën krijgen niet dezelfde financiële steun in september. Want een maand kinderbijslag is minder dan een maand studiefinanciering mét ov-kaart.

Was mijn dochter drie weken ouder, dan had ze nu een ov-kaart gehad.

skik

Barvaux

Barvaux

04-09-2014 om 19:18

skik

Je kunt je wel leuk moeten inschrijven voor 1 mei maar je kan je vervolgens nog uitschrijven, je kunt uit- of ingeloot worden en je kunt zakken voor je eindexamen. Het geld voor de kinderbijslag zit dan allang in de pijplijn, het geld wat op 1 juli wordt gestort dus. Je kunt dat geld niet stoppen denk ik en dát lijkt me dus de reden van dat gedoe in september.

Marjoleine64

Marjoleine64

04-09-2014 om 20:19

Eh Barvaux

De kinderbijslag die begin juli uitbetaald wordt is die van het 2e kwartaal. Het geld van het 3e kwartaal komt pas begin oktober, dus dat kan echt nog wel stopgezet worden.
Ik krijg met al deze zaken pas over 2 jaar te maken, mijn oudste is gewoon ruim 18 als hij gaat studeren dus wat dat betreft geen problemen te verwachten. Jongste volgt dan een jaar later maar is bijna 2 jaar jonger, dus nog geen 18 als hij gaat studeren. Ik wacht af hoe het dan geregeld is...

Ja, en?

Omdat het te moeilijk of te lastig voor de SVB is om de kinderbijslag één maand eerder te stoppen, moeten achttienminners er maar enkele honderden euro's bij inschieten?

Stel dat de bijstand per kwartaal betaald wordt. Je hebt inmiddels een baan die meer oplevert, maar je krijgt de eerste maand dat je werkt nog geen salaris, want je bijstand loopt tot 1 oktober. Jammerdebammer.

skik

bibi63

bibi63

04-09-2014 om 21:38

laat maar Miriam

Ik bedoel een test voor elke eindexamenkandidaat, bedoeld om eerst zelf meer inzicht te krijgen in welke richting je het het best kunt zoeken. Even simpel gezegd.
Bibi

Annet

Annet

04-09-2014 om 22:15

Skik

Het probleem is niet de studiefinanciering. Het probleem is de ov-kaart. Die zou best naast de kinderbijslag kunnen vanaf dat ze gaan studeren. Alleen dat kunnen ze niet met de huidige systemen. Dat betekent systemen ombouwen. Dat is duur.
Er moeten dus eerst veel mensen klagen. En dat doen mensen niet als de situatie maar een maand duurt. Het is al hectisch genoeg als je kind voor het eerst gaat studeren. Je maakt je druk in de zomer en in oktober ben je het al weer vergeten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.