Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynn

Lynn

02-09-2014 om 08:59

Centrale loting numerus fixus wordt afgeschaft


skik

Het is krap, maar je kan ook geen kamer gaan zoeken als je nog niet geslaagd bent. Dus voor half juni kan je ook niets beginnen.

bibi63

bibi63

03-09-2014 om 12:17

waarom minder studenten Miriam

Waarom zouden er minder studenten zijn als je zo'n test zou doen? De bedoeling is juist om zoveel mogelijk te voorkomen 'foute' keuzes te maken. Er kunnen juist hele verrassende uitslagen uitkomen en wellicht een betere optie, andere studie, waar je misschien nog helemaal niet aan gedacht had. Ook kan het zo zijn dat uit de uitslag n.a.v. zo'n test bij een student die naar de Uni wil, uitkomt, dat hij geschikter is voor het HBO omdat dat beter past bij bijv. karakter en uiteindelijke beroepskeuze in de betreffende of zelfs andere branche. Dat geeft toch niet?

Een voorbeeld in eigen kring: Dochter van vriendin van mij heeft zo'n test gedaan (danwel VMBO-T, daarna MBO, maar dat doet er niet zoveel toe: een 2 jaar ouder kind met VWO diploma heeft ook vaak echt nog het licht niet gezien of enig benul, behalve goed kunnen leren). Dit meisje moest dus een MBO opleiding gaan uitkiezen, maar het enige waar ze echt iets in zag was 'iets met dieren'. Daar was ze gek op en het leek haar enorm leuk daar later mee te werken. Andere richting zoals techniek, logistiek, horeca, zorg, adm., leken haar helemaal niets. Toch hebben haar ouders haar voorgesteld een dergelijke test te gaan doen (een hele uitgebreide en privé betaald uiteraard), omdat ze goed begrepen waarom dochter die dierenopleiding wilde doen, maar wisten dat de kans op een baan in die branche enorm klein is, en wat dan? Maar ze wilden ook niet dat hun dochter dan maar een andere opleiding ging doen, terwijl ze daar op voorhand niets in zag. Dat is het ook niet natuurlijk.
Kortom, test gedaan, en daaruit bleek dat ze zeer geschikt was voor een opleiding als voedingsdeskundige e.d. Ze bleek daar interesse in te hebben, maar ze bleek daar ook zeer geschikt voor (o.a. analytisch goed, graag dingen tot in de puntjes willen uitpluizen enz.). Het meisje heeft toen besloten daar verder over na te denken en bij de MBO school uit te zoeken wat die opleiding precies inhield, wat ze ermee kon enz. En het leek haar eigenlijk wel leuk en besloot die opleiding te gaan doen. Inmiddels in het laatst deel van de opleiding, die ze erg leuk heeft gevonden, maar vooral ook al gezien dat er heel veel leuke baanmogelijkheden en vacatures voor haar zijn. Zou zij toch die dierenopleiding hebben gedaan, en wellicht met plezier, dan zou haar baanvooruitzicht in die branche heel minimaal zijn.
Uiteraard maar een enkel praktijkvoorbeeld, maar ik kan mij heel goed voorstellen, dat zo'n test hele postieve én zinvolle wendingen kan geven.

Bibi

Que?

Ik weet niet welke discussie je nu voert bibi.
Deze draad gaat niet over vmbo of mbo.

Evanlyn

Evanlyn

03-09-2014 om 14:34

en

dat ouders enige baanzekerheid willen kan ik mij prima voorstellen, maar daar gaat het de universiteiten niet om. Om niet teveel afgestudeerden te krijgen, is het instellen van een numerus fixus op zichzelf al genoeg.

Maar de universiteiten willen minder uitvallers, want daar worden ze op afgerekend. En dus gaan ze even voor jouw kind bepalen dat hij/zij vast wel het soort typje is dat gaat uitvallen.

bibi63

bibi63

03-09-2014 om 14:38

snap ik Miriam

Maar voor MBO en HBO geldt uiteindelijk hetzelfde.

Maar ik haakte in eerste instantie in op die beroepskeuzetest en jouw aanname dat je dan minder studenten (WO) zou krijgen. Die link zie ik niet helemaal. Waarom zou een student dat niet willen? Of sterker, niet meer gaan studeren? Het gaat er toch om, juist ook voor de student, om inzicht te hebben in welke studie het best bij je past?

Bibi

bibi63

bibi63

03-09-2014 om 14:42

Ja maar Evanlyn

Het is natuurlijk niet alleen in het belang van de universiteit, óók van de overheid (geld, en investering in mensen die straks zinvol / iets opleveren voor de maatschappij, economie of wetenschap)en uiteraard ook voor de student zelf. Niemand wordt er wijzer van als studenten uitvallen, hun bul niet halen, of geen passend werk vinden. Of universiteiten dat op deze wijze moeten doen, dat is een ander verhaal, ik denk het niet, vandaar mijn suggestie voor een algemene uitgebreide deskundige beroeps/psychologische test.
Bibi

Evanlyn

Evanlyn

03-09-2014 om 14:53

Bibi

Als zoiets echt zou worden aangeboden, zou ik er wel voor zijn. De informatie die wij destijds kregen op het VO over beroepskeuze was allerbelabberdst, en ik krijg niet de indruk dat het nu veel beter is.

Maar dan ook serieus, en niet door een toelatingscommissie die van dat soort zaken ook geen kaas gegeten heeft. En vrijwillig, zodat je je eigen conclusies kan trekken uit het resultaat.

Net als het meisje uit jouw voorbeeld, zijn de meeste studenten heus niet gek. Grappig genoeg ben ik zelf net in discussie met een meisje dat een hopeloos toekomstperspectief had gekozen, om haar over te halen mijn vak te gaan doen. En ik ben er vóór om onzinopleidingen te sluiten.

Maar dat is allemaal heel wat anders dan wat er nu gaat gebeuren.

Evanlyn

Evanlyn

03-09-2014 om 14:58

beroepskeuzetest

Dat zou je dan aan alle aankomende studenten moeten aanbieden. Niet te uitgebreid, want dan wordt het te duur. Het testmateriaal zou misschien ter beschikking van de decanen kunnen worden gesteld. Dan heeft iedereen er wat aan en niet alleen degenen die een studie met numerus fixus willen doen.

Que 2?

bibi "Maar voor MBO en HBO geldt uiteindelijk hetzelfde."
Hoezo?
bibi "Maar ik haakte in eerste instantie in op die beroepskeuzetest en jouw aanname dat je dan minder studenten (WO) zou krijgen."
Hè? Waar zeg ik dat?

bibi63

bibi63

03-09-2014 om 15:03

Evanlyn

Zoiets, maar dan inderdaad een serieuze test, ook met onderdelen waar je niet weet / kunt redeneren wat het 'juiste' of 'meest gewenste' of 'gunstigste' antwoord is, maar waar je keuze van het antwoord wel iets aangeeft (interesse, karakter, zienswijze enz). Die bestaan nl. headhunters hebben ze.
Bibi

Antwoord?

Bibi, wat ik wel over die test zei "Dat is ook niet eerlijk en niet doeltreffend. Er bestaat geen effectieve selectiemethode."

Kennelijk geloof jij heilig in de beroepskeuzetest. Dat mag hoor. Maar waarom denk je dat zo'n test verschilt van de selectieprocedure die de universiteiten gaan toepassen?

Angela67

Angela67

03-09-2014 om 15:30

selectieprocedure vs beroepskeuze test

Mirjam,
de belanghebbende bij de twee soorten testen is natuurlijk totaal verschillend. Bij de selectieprocedure van de universiteit wordt uitgegaan wat het beste voor de Universiteit is (niet: de maatschappij, maar : de universiteit als bv). Bij een algemene/onafhankelijke/standaard beroepskeuze test gaat het om de belangen van het individue.
Vind ik nogal een verschil
gr Angela

Bestaat dat?

"Bij een algemene/onafhankelijke/standaard beroepskeuze test "
Lol!

bibi63

bibi63

03-09-2014 om 15:41

Uh Miriam

Ik weet niet waar jij het 'heilig' vandaan haalt, ik geef aan dat dat mij een goede oplossing lijkt. Niets is heilig lijkt mij.
En het verschilt van de selectieprocedure die universiteiten toepassen, omdat je uit de resultaten eerst zelf conclusies en inzicht kunt halen, met de kanttekening dat die test NIET door de universiteiten wordt aangeboden, maar door het VO en daardoor onafhankelijk zijn. A.d.h.v. de resultaten/adviezen van de test kun je dan eerst zelf bepalen of de door jou gekozen studie wel zo'n goed plan is en of er studies zijn die wellicht veel beter bij je passen.
Bibi

Angela67

Angela67

03-09-2014 om 15:42

mirjam

als je maar betaalt kan alles
prijs/prestatieverhouding heet dat
gr Angela

bibi63

bibi63

03-09-2014 om 15:43

natuurlijk bestaat dat

Zie titel.

Geen verschil

bibi:"En het verschilt van de selectieprocedure die universiteiten toepassen, omdat je uit de resultaten eerst zelf conclusies en inzicht kunt halen,"

Hoe weet je dat? Weet jij welke selectieprocedure universiteiten gaan toepassen dan?

angela:"als je maar betaalt kan alles"
Nee. Wat niet bestaat kun je ook niet kopen.

Beroepskeuzetests en selectietest bij sollicitaties en opleidingen lijken als twee druppels water op elkaar. Zelfde procedure, zelfde soort vragen. Er is geen verschil.

bibi63

bibi63

03-09-2014 om 15:54

uh Miriam

De discussie ging erover dat aspirant studenten zich moesten presenteren in een soort 'sollicitatiegesprek'. Dat is echt totaal iets anders dan een onafhankelijke schriftelijke test doen. Als 18-jarigen zich in een face-to-face belangrijk gesprek zich moeten presenteren, motiveren enz., dan zullen er heel wat het er niet goed van afbrengen, ofwel van de zenuwen, ofwel dat ze dat nog nooit gedaan hebben c.q. weten hoe dat moet. Én vooral, wat al eerder is gesuggereerd, dat kinderen uit bepaalde kringen hiervoor klaargestoomd kunnen worden, en kinderen uit andere kringen totaal niet. Daardoor is het niet eerlijk en zullen de elitaire een voordeel hebben.
Bibi

Barvaux

Barvaux

03-09-2014 om 16:01

hmm

"De uitslag van de loting komt voortaan uiterlijk 15 april. Nu kwam de uitslag pas op 18 juli. "

En dan vragen mensen zich in dat andere draadje af waarom je nog kinderbijslag krijgt op 1 juli... als je gaat studeren en je bent nog geen 18

Face to face?

bibi:"Als 18-jarigen zich in een face-to-face belangrijk gesprek zich moeten presenteren"
Wie heeft dat gezegd dan? Sollicitatie-achtig is niet synoniem aan face to face.

Bovendien maakt het niet uit. Rekenvaardigheid kun je ook mondeling toetsen. Opleidings- of baangeschiktheid ook. Het kan ook schriftelijk (dat lijkt het meest waarschijnlijk maar het zal per universiteit verschillen).

Met onafhankelijk heeft het niks te maken.

"Én vooral, wat al eerder is gesuggereerd, dat kinderen uit bepaalde kringen hiervoor klaargestoomd kunnen worden, en kinderen uit andere kringen totaal niet. Daardoor is het niet eerlijk en zullen de elitaire een voordeel hebben."
Voor het doen van een beroepskeuze en of geschiktheidstest (schriftelijk of mondeling) kun je ook worden klaar gestoomd.

Angela67

Angela67

03-09-2014 om 16:54

mirjam je draaft door

er is een wezenlijk verschil tussen een beroepskeuze test waar je zelf voor kiest omdat je wil weten wat je wilt en een geschiktheidstest door iemand afgenomen die wil weten of jij kunt wat hij wil dat je kunt.
gr Angela

De test is niet anders

Het gebruik kan wel anders zijn (voor jezelf, je kunt de uitslag negeren als je wilt. Of door een ander, de uitslag kan tegen je gebruikt worden).

Evanlyn

Evanlyn

03-09-2014 om 18:27

Precies

Dat is nu net het verschil. Betere beroepskeuzevoorlichting: prima. Je binnen moeten kletsen bij een opleiding: nee!

bibi63

bibi63

03-09-2014 om 21:17

Que 3?

bibi:"Als 18-jarigen zich in een face-to-face belangrijk gesprek zich moeten presenteren"
Miriam: "Wie heeft dat gezegd dan? Sollicitatie-achtig is niet synoniem aan face to face"

Uh nou, de eerste posting gaat over motivatieGESPREKKEN. Lijkt me toch wel iets sollicitatie-achtigs én face-to-face (of face-to-two faces or three-faces.....).

En er zijn wel degelijk testen met dit doel, waarop je je totaal niet kunt voorbereiden, ook niet kunt weten welke antwoord 'gewenst' enz. is, niet goed of fout zijn.

En het is JUIST de bedoeling dat zo'n test onafhankelijk is, dus niet vanuit de uni komt of wordt opgesteld, maar elke leerling na het VO examen krijgt. Net zo nuttig overigens voor MBO en HBO.

Bibi

Ems

Ems

03-09-2014 om 21:45

Gesprekken?

Ik lees in het artikel: "In aanvulling op bovenstaande landelijke regels stellen opleidingen selectiecriteria en selectieprocedures vast. Voor de studenten moeten deze criteria duidelijk zijn, zodat zij zich goed kunnen voorbereiden op de selectieprocedure."

Het klinkt nogal als het Britse model, daar zijn wel universiteiten die gesprekken voeren, maar ze doen dat lang niet allemaal. Sommige kijken vooral alleen naar cijfers, soms is ook de bij inschrijving verplichte motivatie brief belangrijk.

Ik kan me zo voorstellen dat het organiseren van individuele gesprekken voor iedereen een universiteit meer kost dan het oplevert. Alleen naar cijfers kijken is veel makkelijker.

Oh en verder, een beroepskeuze test kun je ook echt wel voorbereiden. Ik kan me zo voorstellen dat de Roderickje ook daar beter scored dan Anouar.

Barvaux

Barvaux

04-09-2014 om 08:37

nog steeds

Ik vraag me nog steeds af hoeveel studenten er gemiddeld een 8 hebben gehaald als het gemiddelde op een 6,4 ligt....

Nee

Bibi:"En er zijn wel degelijk testen met dit doel, waarop je je totaal niet kunt voorbereiden, ook niet kunt weten welke antwoord 'gewenst' enz. is, niet goed of fout zijn."
Nietes.
We worden het niet eens Bibi. Jij gelooft heilig (of mag ik dat woord niet gebruiken) in dit soort testen voor toepassing bij selectie. Ik kan de zin korter maken: jij gelooft in selectie.
Je bent bepaald niet alleen. Je past helemaal in de trend. Het maakt niet uit hoe je die selectie vorm geeft, het heeft altijd het geloof nodig dat je vooruit voor grote groepen mensen kunt bepalen wat zij over vijf jaar zullen doen en ook nog hoe hun ontwikkeling in die richting in de tussentijd zal verlopen.
Meer dan een geloof is het niet.

Bibi:"En het is JUIST de bedoeling dat zo'n test onafhankelijk is, dus niet vanuit de uni komt of wordt opgesteld, maar elke leerling na het VO examen krijgt. Net zo nuttig overigens voor MBO en HBO."
Er zit wel een kronkel in je geloof. Je gelooft in dit soort testen, zelfs in een versie die geen gewenste antwoorden kent, maar tegelijkertijd geloof je ook weer dat de uitslag afhankelijk is van degene die 'm afneemt. Je moet het evangelie (de gebruiksaanwijzing?) toch nog even tot je nemen denk ik.

Niet meer centraal

ems, volgens mij is naar cijfers kijken ook niet verboden. Wat feitelijk wordt afgeschaft is de centrale loting, de bemoeienis van Duo bij de toelating tot populaire studies.
De universiteiten moeten dat voortaan zelf regelen. Dat betekent dat niet overal dezelfde regels gaan gelden. Dat je kunt shoppen. Dat er een groot verschil tussen de universiteiten onderling zal ontstaan.

De ene universiteit zal het wellicht bij kijken naar cijfers houden. De andere doet iets anders.

Eigenlijk wordt het zo http://www.duo.nl/zakelijk/ho/aanmelding_en_loting/loting/decentrale_selectie.asp
Maar dan zonder de regels voor de direct geplaatsten (8 en hoger).
Niemand is meer direct geplaatst.

Barveaux

""De uitslag van de loting komt voortaan uiterlijk 15 april. Nu kwam de uitslag pas op 18 juli. "

En dan vragen mensen zich in dat andere draadje af waarom je nog kinderbijslag krijgt op 1 juli... als je gaat studeren en je bent nog geen 18 "

Omdat er verschil wordt gemaakt tussen studenten. Studenten die na 30 juni 18 worden krijgen studiefinanciering vanaf 1 oktober, studenten die voor 30 juni achttien worden krijgen het vanaf 1 september. Of je op 2 juli 18 wordt of pas anderhalf jaar nadat je bent begonnen met studeren maakt niet uit, niet voor 1 juli 18 betekent één maand geen stufi. Die maand kinderbijslag die je nog krijgt t.o.v. de maand thuiswonendenbeurs die je mist is lood om oud ijzer, maar het verschil met wel of geen ov-kaart of een uitwonende beurs t.o.v. kinderbijslag maakt wel behoorlijk verschil.

skik

Barvaux

Barvaux

04-09-2014 om 10:22

skik

Ik weet niet of je begrijpt wat ik bedoel: ik bedoelde te zeggen dat het geld van 1 juli natuurlijk allang in de pijplijn zit en dat kun je niet zomaar stoppen als iemand zich inschrijft voor een studie nadat het de pijplijn is ingegaan. Ik denk dus dat dat de reden voor die ene maand is?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.