Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Blokletters of aan elkaar schrijven


Krullevaar

Krullevaar

15-10-2015 om 13:11

creabea

Wat jij zegt over spelling, dat heb ik totaal niet. Hier een zoon die altijd een I+ haalt voor spelling en op zijn 9e beter spelt dan mijn schoonouders. Ook in mijn werk (postacademisch onderwijs) zie ik veel ir/drs/dr die zeer gebrekkig spellen. Je schrikt er soms echt van, want aan hun intelligentie zou het niet mogen liggen.

Ik denk dat iedereen praat vanuit zijn eigen ervaring. Eigenlijk zou je het onderzocht moeten zien voor er uitspraken over te doen.

Krullevaar

Krullevaar

15-10-2015 om 13:14

beter in?

Ik denk dat het eindniveau van VO nu hoger ligt dan toen wij eindexamen deden. Datzelfde gold voor onze generatie t.o.v. onze ouders.

Mijn opa, die kostschool in Belgie had gedaan (Franstalig opgevoed), kon mijn eindexamen Frans niet met minder fouten maken dan ik destijds.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-10-2015 om 13:18

Krullevaar

"Haha, dat was goed zoeken zeker! Terwijl jij ook vindt dat afstappen van het schrijfschrift (wat helemaal niet aan de orde is) een radicale verandering zou zijn. In mijn optiek wordt er veel te veel waarde aan gehecht. Jouw evolutionaire aanpassingen zullen wel in heeeeeeel kleine stapjes gaan."

Voor mij is ie te radicaal, ik weet niet of ik mijn kinderen ervoor van school zou halen, maar ik zou er helemaal niet blij mee zijn. Ik heb (beter: we hebben) mijn kinderen wel van school gehaald toen ze tabletonderwijs invoerden en op een behoudender Montessori school gedaan.

"Overigens is Montessorionderwijs voor veel Nederlanders veel te radicaal en die moeten er niks van hebben. 100 jaar oud, maar het valt in NL onder de groep vernieuwend onderwijs. Dus ja, een vat vol tegenstrijdigheden ben je wel."

Dat is nou precies die nuance die je zoekt. Doordat je de lijn niet herkent percipieer je het als een vat vol tegenstrijdigheden. Dat begrijp ik best en dat krijg je als iemand zijn eigen mening bepaalt in plaats van die van zijn peer group over te nemen. Het lijkt dan wat onvoorspelbaar.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-10-2015 om 13:21

Krulevaar, deze nog

"Terwijl jij ook vindt dat afstappen van het schrijfschrift (wat helemaal niet aan de orde is)"

Dat is op steeds meer scholen wel aan de orde.

http://jeugdjournaal.nl/item/576791-steeds-meer-scholen-gebruiken-blokletters.html

creabea

creabea

15-10-2015 om 13:35

Krullevaar

nouja, mijn opmerkingen over spelling komen niet zomaar uit de lucht vallen natuurlijk. Je hebt het er wel eens over met andere(n) (ouders) en dan blijkt dat ik bepaald niet de enige ben met die ervaring. Alleen ouders die zelf niet veel waarde hechten aan spelling houden zich er niet zo mee bezig. Het zou wel uitzonderlijk kunnen zijn dat mijn ongeschoolde familie wel goed kan spellen.

In mijn woonplaats is er een tijdje terug nog een vergelijking geweest tussen basisscholen binnen de overkoepelende organisatie en daaruit bleek dat de kinderen van nu overwegend slechter zijn geworden in taal (dus niet alleen spelling, ook lezen en het schrijven van teksten), rekenen was juist vooruitgegaan en algemene kennis was ook wat minder. Heb ik van een buurman die leerkracht is binnen die organisatie.

Voor patagonia

Een aardig artikel over de verschillende visies op schrijven door verschillende deskundigen:
http://www.aob.nl/default.aspx?id=272&article=10232&m=

Als linkshandige herken ik het getob met schoonschrift. Veel tijd, slechte cijfers en een handschrift waar niemand plezier in had. Wat een opluchting toen er in klas 5 (nu groep 7) een meester verscheen die geen problemen had met blokletters. Ik gebruik ze nog steeds. Hier en daar letters verbinden, wat overtollige lussen loslaten en je kan prima op tempo dictaten schrijven.

De zoon des huizes heeft een merkwaardig blokletterschrift dat met stokken aan elkaar is verbonden. Een kwestie van schoonschrift leren en daar totaal de fijne motoriek voor missen. Zijn mazzel was de typecursus in groep 8. Voor hem en voor iedereen die zijn werk moet lezen.

Jamie

Een 'zuiver' voor beeld van het schuinschrift dat ik bedoel kan ik niet vinden op internet. Ik heb o.a. nog heel fraaie hoofdletters geleerd (in groep 4), maar die kom ik bijna nergens meer tegen.

Een beetje in de richting van wat ik bedoel vind je in dit artikel, dat de voordelen van lopend schrift bespreekt.

http://frp.home.xs4all.nl/Handschriftontwikkeling/Artikelen/Blok_v_Lopend%20schrift.pdf

Ik ben overigens helemaal niet onder de indruk van de argumenten voor het aanleren van blokletters die in de link van Done staan genoemd. Een van de grootste problemen met die argumenten vind ik dat de ervaring van een leerkracht uit het speciale onderwijs, die werkte met kinderen met een slechte motoriek de basis is voor de invoering van het blokschrift. Of het argument van de tablet. Zullen we dan in de gymlessen alle loopoefeningen maar achterwege laten, er zijn nu eenmaal mensen die niet kunnen lopen en uiteindelijk belanden we allemaal in een rolstoel. Dus rolstoellessen met gym is veel handiger. Onderwijsvernieuwing zit vol van dit soort stompzinnige redeneringen.

Dat het aanleren ervan veel tijd kost, dat zou best kunnen. Vooral in groep 3 en 4 waarschijnlijk. Maar je kunt je dan later weer de mandala-teken-tijd besparen. en misschien zelfs wel heel veel dingen die te maken hebben met concentratie, rust in het hoofd etc.

Tsjor

Dat achtergestelde dorp

Wat een denigrerende woorden over een dorp, Jamie. En wat een advies aan een ouder: leg dat wat die achterlijke juf op die achterlijke school in dat achterlijke dorp toch gewoon naast je neer. Jij weet het toch beter (niet jouw woorden, wel de strekking). Waarom? Omdat de moeder stadse is?

Wat betreft het bevorderen van de samenwerking tussen linker- en rechterhersenhelft, ja, er zijn meer wegen voor. De juf van mijn dochter was ook trots op de mandala-tekeningen in haar klas. Het zou ook heel knap zijn als een uurtje mandalatekenen per jaar hetzelfde effect zou hebben als het aanleren van een gelijkmatig handschrift, zeker als kinderen regelmatig schrijven, maar dat geloof ik niet en ik zie het ook niet terug bij de kinderen.

Tsjor

annie

annie

17-10-2015 om 21:21

waar kinderen van nu beter in zijn?

Ik zie juist heel veel zaken waarvan ik het idee heb dat de huidige generatie kinderen het beter mee doet dan onze generatie.
Ik heb juist het idee dat kinderen van nu veel 'wijzer' zijn, veel meer informatie hebben, vaak wellicht wat oppervlakkiger maar wel veel breder georienteerd. En ze zijn natuurlijk beter in staat info te verwerven, natuurlijk ook omdat dat veel makkelijker is nu. Maar ze weten ook meer over sociaal-emotionele zaken, hebben gewoon meer algemene kennis tot hun beschikking. Ik merk bij mijn eigen kinderen dat heel veel info waarvan ik zeker wist dat ik die nog lang niet bezat op hun leeftijd, voor hun allang oude koek is.
Ik vermoed, maar dat is natuurlijk lastig te testen, dat kinderen van nu makkelijker en sneller kunnen schakelen. Het hele leven gaat veel sneller dus ze moeten ook wel.
Ze zijn uiteraard op computergebied heel veel sneller en handiger dan 'wij' ooit zullen worden.
Ik vind hun Engels ook absoluut beter.

Jamie

Jamie

17-10-2015 om 21:37

Tsjor

Waarom doe je of ik iets zou heb gezegd? Citeer mij dan eerst voor je je eigen woorden er op los laat. Verder woon ik ook in een dorp en zou ik NOOIT denigrerend praten over een dorp en ik heb het woord 'achterlijk' niet eens gebruikt!

Ik ben van mening dat als een kind in groep 7 zit je als ouder ook nog wel wat te bepalen hebt over het huiswerk. Ze moet er naast gaan zitten, niet omdat kind het huiswerk niet aan kan, maar omdat kind niet netjes genoeg schrijft. Verder zei TS steeds dat het niet mag maar ik wees haar er op dat dat helemaal niet zo is landelijk gezien en als alle scholen zo streng doen mag je daar best eens tegenin als eerste. Niet omdat je zo hoog opgeleid zou zijn maar omdat je al generaties lang ervaring hebt in schrijven met links en omdat je weet hoe moeilijk dat is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.