Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Blijven zitten in 3 of 4 VWO

Mijn zoon staat na twee jaar beroerd les een hele dikke onvoldoende voor wiskunde. Naast overgaan en bijspijkeren op wiskunde zijn er de opties zitten blijven of naar havo 4, waar wiskunde geen verplicht examenvak is. Zittenblijven wil hij niet, omdat hij dan ook weer alle vakken heeft, in de 4e alleen de profielvakken. Ik denk dat hij het niveau wel aan kan, als hij beter begeleid wordt dan de afgelopen 2 jaar. Maar als hij het volgend jaar niet redt, wat zijn dan de opties? Alsnog blijven zitten, of naar Havo 4 neem ik aan. Of kan hij dan ook naar Havo 5? Maw verliest hij een jaar als hij nu naar VWO 4 gaat en dan alsnog naar de havo gaat? Hij heeft een hekel aan school en wil er zsm van af, dus we zoeken nu naar de kortste route naar een zo hoog mogelijk diploma. Wat zouden jullie doen?


Ik zou nu naar havo 4 overstappen als dat kan en dan natuurlijk wél met wiskunde. Hij kan daarna altijd nog VWO doen en heeft dan geen jaar verloren als hij nu of volgend jaar blijft zitten. Ook is HBO dan natuurlijk een optie. 

In de bovenbouw maak je een keuze voor wiskunde a of b. Op vwo heb je ook nog wiskunde c (soort van a-light) in het profiel CM. Wat heeft hij gekozen? Ik had vroeger in de derde veel moeite met wiskunde vanwege mijn gebrek aan ruimtelijk inzicht. In de bovenbouw deed ik wiskunde A en dat lag mij heel goed. Ik snapte opeen alles en haalde alleen maar goede cijfers tot ieders verbazing.
Naar de havo gaan kan, maar dan wel naar 4 havo. Je kan niet van 3vwo naar 5havo, dan heb je ook echt een hiaat aan kennis, zeker als hij al twee jaar matig onderwijs heeft gehad en dan meteen examen moet doen. Dat is vragen om zakken.
Van 4vwo naar 5havo kan op sommige scholen wel, tenzij de cijfers echt heel slecht zijn. Zeg maar, als je overgaan naar 5vwo net niet redt.
Heeft de school nog bijspijkeropties? Wat adviseren zij?

Normaal gesproken kun je van vwo4 niet naar havo5. Dit omdat het pta al in de vierde klas start. Vanwege covid zijn er vorig uitzonderingen gemaakt (een van onze kinderen kom toen zonder verdere voorwaarden van vwo4 naar eindexamenklas havo overstappen) - het pta werd sowieso al aangepast.

Jesse_1 schreef op 26-05-2021 om 14:23:

Normaal gesproken kun je van vwo4 niet naar havo5. Dit omdat het pta al in de vierde klas start. Vanwege covid zijn er vorig uitzonderingen gemaakt (een van onze kinderen kom toen zonder verdere voorwaarden van vwo4 naar eindexamenklas havo overstappen) - het pta werd sowieso al aangepast.

let wel: op onze school kan dat anders absoluut niet. Informeer bij jullie school of het daar anders is.

Jesse_1 op de school waar ik vroeger zat en op de school waar mijn man werkt kan dat wel. Tenzij je cijfers echt heel laag zijn, dan moet je naar 4havo en is 4vwo overdoen ook geen optie meer. PTA start ook al in 4vwo. Het kan zijn dat je dan eventueel een aantal toetsen moet inhalen en anders werd over het gemiddelde van 4vwo 1 punt erbij geteld.

Wiskunde niet laten vallen. Nu al beginnen met bijspijkeren en dan naar 4 HAVO met wiskunde, desnoods als extra vak. Zo houdt hij meer keus in de vervolgstudie. 

Havo kan inderdaad zonder wiskunde maar dan moet hij wel zeker weten dat hij dat niet nodig gaat hebben voor een vervolgopleiding. Als hij nog niet weet wat hij wil of na de havo nog vwo wil doen, zeker niet laten vallen. Mijn man (mentor van 3havo) raadt zijn leerlingen altijd zeer af om wiskunde te laten vallen. Alleen als iemand zo slecht is in wiskunde dat dat de reden gaat zijn dat het halen van het havo diploma niet gaat lukken als er wel wiskunde bij zit en/of als een leerling er al zeker van is dat hij/zij iets wil gaan doen waarvoor wiskunde niet nodig is. Maar ja, hoe zeker is zeker als je 15 bent? Hij raadt de leerlingen die eigenlijk geen wiskunde willen dan ook aan om het toch te kiezen met een extra vak zodat ze het nog kunnen laten vallen mocht het echt niet lukken. 

Vraag of je zoon de rest van het schooljaar alleen nog aan zijn profielvakken werkt zodat hij extra tijd aan het ophalen van wiskunde kan besteden (individueel, met hulp van school of met ingekochte bijles). Gebruik vooral de term kansrijk bevorderen in je verzoek.

Broos

Broos

26-05-2021 om 21:52 Topicstarter

Dank voor jullie reacties! Hij heeft CM gekozen, maar wiskunde C is niet ter sprake geweest. Ook maar eens checken. Hij denkt zelf dat hij meer aanleg heeft voor A en dat er nu vooral op B is getoetst. Voor de rest van de profielvakken staat hij een 6 of hoger, en voor de meeste andere vakken trouwens ook, behalve een 5 voor economie. Het gaat echt alleen om wiskunde, dus misschien toch zonde om daardoor af te stromen op dit moment. Zeker gezien het zwakke onderwijs. De docent had ook nu pas door dat hij zo zwak staat, hij had het helemaal niet in de gaten gehouden.

School had het over bijspijkeren in de zomervakantie als hij onvoldoende vooruitgang laat zien, maar dat zag hij helemaal niet zitten. Ik weet niet of ik hem zo ver kan krijgen dat hij dat doet. Wat dat betreft heeft hij behoorlijk last van zijn puberbrein.
Ik neem de term kansrijk bevorderen mee als dat aan de orde is 
Hij heeft nog geen idee wat hij hierna wil doen, maar ik vermoed dat hij zich laat leiden door hoe ‘makkelijk’ een vervolgstudie is. Dat zou zomaar zonder wiskunde kunnen, maar dat weten we nu inderdaad nog niet.

Broos

Broos

26-05-2021 om 21:53 Topicstarter

Hmm de opmaak is verdwenen uit mijn vorige bericht, lijkt nu net of er wat zinnen door elkaar staan. 

Hij kan ook nog halverwege volgend jaar beslisen naar havo 4 te gaan als hij dan teveel onv staat. 

Sammy70

Sammy70

27-05-2021 om 09:49

Schelpenpaadje schreef op 27-05-2021 om 07:52:

Hij kan ook nog halverwege volgend jaar beslisen naar havo 4 te gaan als hij dan teveel onv staat.

Al dat soort dingen zal je dan nu toch echt op papier moeten zetten. Dat kan niet overal. Dus eerst de mogelijkheden van déze school bespreken en niet uitgaan van wat er elders allemaal mogelijk is. Het hangt ook nog eens van de cijfers af. Als die door bijvoorbeeld een totaal gebrek aan motivatie allemaal dalen kun je best het voorstel krijgen om halverwege volgend jaar naar havo 3 te gaan. 

Broos

Broos

28-05-2021 om 09:19 Topicstarter

Halverwege volgend jaar beslissen vind ik wel een goeie optie! Neem deze in elk geval mee in de gesprekken. Het is ook zonde om nu af te stromen als het eigenlijk niet hoeft, alle andere cijfers zijn ok. 

Is dit al met mentor en decaan besproken? Zeker de tweede weet prima welke wegen op jouw school open staan. 
De veiligste weg: Havo-4 met wiskunde. Havo-diploma halen. Dan eventueel naar 5 Vwo, daar mogen scholen wettelijk geen voorwaarden meer aan verbinden. 
Ook mogelijk: Vwo-4 met Wiskunde A en een afspraak met school dat hij eventueel na 1 of 2 periodes alsnog naar Havo- kan. 
Ook mogelijk: CM met wiskunde C op Vwo-4. 
Het risico dat je loopt: Vwo 4 lukt ook niet. Dan komt doubleren en alsnog naar Havo-4 in beeld. Doubleren in Vwo-4 is erg riskant, want als dan Vwo-5 ook niet lukt kun je eigenlijk geen kant meer op. Vwo-4 naar Havo-5 kan op de meeste scholen niet. 
Ik zou echt even een gesprek aanvragen op school. 

Als het alleen om wiskunde gaat zou ik vooral NIET aansturen op blijven zitten. Een van mijn dochters had trouwens in de derde klas op het randje een 6 en koos Wiskunde B. Ging helemaal niet goed en na een switch naar wiskunde A haalde ze nooit meer cijfers beneden de 8. 

Leerlingen in 4vwo kunnen gewoon doorstromen naar 5havo. Ze moeten dan alleen (door de PTA’s) wel vaak verder op een VAVO maar dat lijkt me geen bezwaar. 
Hier gebeurt dat ook regelmatig... 



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.