Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Cecile

Cecile

03-01-2014 om 11:55

Atheneum of gymnasium voor zoon (groep 8)?


Annet

Annet

05-01-2014 om 22:10

Tel je zegeningen Mach

Mijn dochter zou graag ruilen met jouw pubers.
Zij werd ziek in klas 2, leek wel Pfeiffer, maar het bleek door verveling te komen. Niet omdat ze de lessen niet volgde en haar huiswerk niet maakte, maar omdat haar hoofd niet na hoefde te denken. Haar hoofd heeft dat helaas nodig. Voor haar waren dat de betavakken maar in de tweede klas stelt dat nog niet zoveel voor.
Gelukkig konden we extern wat uitdaging voor haar vinden en heeft school e.e.a. aangepast. Toen ging het weer.
100% passend wordt het nooit. 40% zouden wij een hele mooie score vinden voor de onderbouw. Bovenbouw graag wat hoger......

Katniss

Katniss

05-01-2014 om 22:17

Dat is lastig

Dat is lastig, als het gymnasium al te makkelijk is. Dan duren zes jaar erg lang ;-( Mijn dochter heeft zich op de basisschool wel verveeld en het was daar ook echt uitzitten, pappen en nathouden, maar op het atheneum moet ze echt wel wat doen. Voor de kinderen die meer uitdaging nodig hebben zijn er nog wel masterclasses en een plusklas.

makkkelijk hoeft toch niet erg te zijn

voor mijn jongste is het atheneum erg gemakkelijk. Maar dat is toch niet perse erg? Zij vindt het heerlijk. Veel tijd om andere dingen te doen. En bij haar in de klas zijn er wel meer zo.
Had ze daarom gymnasium moeten doen? Moet ze meer uitdaging omdat ze nu weinig tijd in haar schoolwerk stopt? Hoeft voor mij niet hoor. Ik ben ook zo door de middelbare school gewandeld en velen met mij.

Cecile

Cecile

05-01-2014 om 22:47

Mach / Annet

Mach, ik snap dat je denkt: moet het allemaal. Nou nee, het moet niet, maar zoals Annet schrijft: soms is het wel beter.

Zoon scoorde in groep 5 (als ik het goed heb) niet goed met rekenen, terwijl wij allang doorhadden dat hij daar juist heel goed is was. Haalde vijven! (maar soms zevens of een acht)
Mocht dus ook niet compacten.
Na heel veel getrek heeft school hem getest, bleek hij een half jaar voor te lopen op rekenen!

Echt, sommige kinderen gaan slechter presteren en kunnen zelfs afzakken tot VMBO-niveau als ze niet voldoende uitdaging krijgen. Triest maar waar.

Gelukkig gaat het nu met zoon heel goed met rekenen. Nu Cito-begrijpend lezen nog voldoende scoren , zodat hij toegelaten wordt op het VWO. En dan kijken of het VWO de juiste uitdaging biedt voor hem. Hoeft niet meer dan voldoende, als het maar voldoende uitdaging is, zodat hij op zijn niveau presteert en niet gaat onderpresteren. Want daar wordt hij ook niet gelukkig van is mijn overtuiging.

Je schrijft: "En hij is zijn zus niet. Ook niet zijn vader. Hij is zichzelf."
Precies, dus nu nog even bedenken of voor onze zoon atheneum of gymnasium beter is. Niet vanwege mij, niet vanwege zijn vader of zus, maar vanwege hem!!

Cecile,

Ik denk dat het zien van de euvels van jouw zoon in het licht van executieve functies je kunnen helpen bij de juiste keuze. Alleen slim zijn is niet voldoende op het Atheneum en zeker niet op het Gym. Op dit moment is het niet moeilijk voor je zoon om op school net bij te blijven of misschien soms wel uit te blinken. Op het Atheneum en zeker op het Gym, zal hij tussen gelijken of slimmere kinderen zitten en liggen de verwachtingen, tempo veel hoger. Niet alleen vwb iq maar ook vwb zelfstandig werken (ook als het niet leuk genoeg is), plannen, beginnen, doorzetten en afmaken, uitgestelde aandacht (en meer). Het voordeel dat hij nu ondervindt, is dan mogelijk weg. Tenzij hij een fotografisch geheugen heeft en een ongelimiteerde 'harde schijf' zeg maar. Het komt meer en meer aan op executieve functies.

Op het internet is eea te vinden over executieve functies. Peg Dawson heeft er een boek over geschreven, "Slim maar ...". Ze heeft boeken geschreven voor ouders, voor leerkrachten, basisschool en middelbare school. Het is aardig om de vaardigheden van je kind eens door deze bril te bekijken. Het zijn vaardigheden die (nog) niet onderwezen worden en essentieler zijn dan de tafels kennen. Het zijn vaardigheden die je niet alleen voor school gebruik, hoewel ze daar goed van pas komen. Het gaat er dus niet om die vaardigheden te zien bij zaken die hij alleen leuk vindt of als hij maar wil.

Peg Dawson heeft gekeken waarom sommige slimme kinderen slaagden in het leven en anderen niet. Lees vooral haar boek (beetje langdradig maar het leest gemakkelijk weg), zij legt dat veel beter uit.

Het onderwijs en RT en dergelijk gaan meer en meer de kant op van het in kaart brengen van executieve functies (er zijn zelfs vragenlijsten voor op de basisschool).

Kijk, als hij het kon, deed hij het ook. Het feit dat hij het niet doet, niet goed genoeg doet of af en toe doet, betekent dat hij er moeite mee heeft. Op welk vlak ligt dat? Het mooie van executieve functies is dat je ze kan oefenen, aanleren. En het zegt wat over waar je kracht ligt en mogelijk valkuilen. Als ik jou was, zou ik dat wat je over je zoon opmerkt, willen zien in het licht van EF om een inschatting te maken of zijn vaardigheden matchen met wat hij op het Gym nodig heeft waar je aan kan werken.

Annet

Annet

05-01-2014 om 23:07

Nee, makkelijk hoeft niet erg te zijn

behalve als makkelijk niet werkt voor iemand. Dan kan het heel vervelend worden.
Beide vormen kunnen bestaan. Het een sluit het ander niet uit.

Dalarna

Dalarna

06-01-2014 om 08:23

Annet en katniss

Voor een 550 kun je inderdaad nog vaak 8 fouten hebben (van de 200) dus je hebt best kans dat Katnissdochter 10 fouten in haar rekenen had (van de 50?) en 1 fout in dat deel van de 99%.

Maar zoals we al eerder elders bespraken maakt dit wel duidelijk hoe het komt dat Katnissdochter zo veel meer moeite heeft met wiskunde etc.

Yura

Yura

06-01-2014 om 11:05

Spijt

Zoon is begonnen in brugklas havo/vwo, bij ons op school kun je pas vanaf de 2e gymnasium doen. Zoon mocht op grond van zijn cijfers atheneum of gymnasium gaan doen. Hij wilde atheneum net als zijn vrienden. Wij vonden dat prima, maakt immers geen verschil voor de vervolgopleiding. En ook een vader met atheneum die het nut niet zo inziet van gymnasium. Echter belangrijk verschil met vwo van vroeger is dat naast Engels een tweede vreemde taal verplicht is, voor veel beta-leerlingen is dit een belangrijk struikelblok, zo ook voor mijn zoon, hij zit nu in 4 atheneum en ik zie echt enen en tweeen voorbij komen voor Duits. Achteraf gezien had ik hem misschien moeten pushen, want juist Latijn is vaak goed te doen voor beta-leerlingen, is meer een technische taal zeg maar, veel puzzelen. Dochter zit nu in 3 gymnasium (ook omdat de vriendinnen dat gingen doen) en is in precies dezelfde vakken goed als zoon, maar die is zo blij dat ze Latijn als vreemde taal kan kiezen, want daar haalt ze gewoon achten en negens op.

verdeling cito-onderdelen

Katniss en Annet, hier een overzichtje van de hoeveelheid vragen per onderdeel:

100 - taal:

30 - schrijven van teksten
30 - begrijpend lezen
20 - spelling
20 - woordenschat

60 - rekenen:

25 - getallen en bewerkingen
20 - verhoudingen, breuken en procenten
15 - meten, meetkunde, tijd en geld

40- studievaardigheden:

10 - informatiebronnen
10 - studieteksten
10 - lezen van schema's, tabellen en grafieken
10 - kaartlezen

Er zijn dus meer taalopgaven dan rekenopgaven. De verhouding begrijpend lezen (30 opgaven) en rekenen in zijn geheel (60 opgaven) lijkt me nogal bepalend. De onderdelen informatiebronnen en studieteksten bij studievaardigheden vind ik erg lijken op begrijpend lezen, wat het totaal aan begrijpend lezen-achtige opgaven tot een kwart van de totale eindcito maakt.

Het is dus iets minder bepalend als je rekenen wat minder goed maakt dan als je niet zo sterk blijkt in taal. Bovendien maakt het voor de totaalscore nogal wat uit of je op één onderdeel een percentiel van 72 haalt (wat een hoge B-score is) of een C/D-score (een percentiel van < 50).

skik

Vera*

Vera*

06-01-2014 om 11:50

hier

Dochter had (uit mijn hoofd) 29 vragen fout op taal, 1 op rekenen en 1 op studievaardigheden. Het gaf een citoscore van 543.
Ze zit nu in de tweede van tweetalig vwo en er is nog niets te klagen. Leestoetsen worden standaard slecht gemaakt maar voor Nederlands en Engels wordt dat door andere delen gecompenseerd.

Tango

Tango

06-01-2014 om 12:05

Uitdaging

Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat er wordt gedacht dat je op gymnasium nou zoveel meer wordt uitgedaagd dan op Atheneum. Het niveau is toch hetzelfde? Zelf heb ik Gymnasium gedaan met Grieks en Latijn. Ik vond het wel leuk maar zie geen reden het mijn kinderen (die dit niveau overigens helemaal niet halen) te adviseren. Zoveel heb ik er niet aan gehad.
Verder vind ik Latijn niet zozeer een technische taal, het is net zoals Duits een taal met naamvallen en mannelijke en vrouwelijke woorden. Dus dat probleem zie ik ook niet zo.
Het is wel jammer dat ze bij jou geen Atheneum met iets extra's hebben, Cecile. Hier in de buurt heb je bijv. een Atheneum waar je inderdaad voor tweetalig maar ook voor Science kunt kiezen, wat meer wetenschaps-vakken. Ik zou daar toch nog eens goed naar kijken. Waarom wil je zoon niet naar die school die tweetalig biedt? Waar baseert hij deze keuze op?
Ik zou echt afgaan op wat hij zelf wil. Die proefles Latijn zou ik hem zeker wel laten volgen als dit mogelijk is. Dan weet hij ook wat hij kiest.

Dalarna

Dalarna

06-01-2014 om 18:52

Tango en skik

De uitdaging zit in het feit dat je minder uren kunt besteden in de klas aan de andere vakken vanwege Latijn en Grieks. Je hebt dus bijv een uurtje per week minder Engels maar je doet wel evenveel aan Engels.

Skik: mooi rijtje, het maakt inderdaad duidelijk dat mijn zoon een 544 haalt met mooie rekenprestaties en zwakker op taal terwijl de dochter van Katniss een 549 kan halen met minder goede rekenprestaties en goede cijfers op taal.

Evanlyn

Evanlyn

07-01-2014 om 13:13

Luie donders op het gymnasium

Ik heb een categoraal gymnasium gedaan en heb gewoon goed gewerkt, niet heel hard maar gewoon. Maar ik was daarmee de nerd van de klas. Het waren dus allemaal luie donders daar, want zo hard werkte ik zelf nou ook weer niet. Ik had gewoon als enige steeds braaf mijn huiswerk af en dat was goed te doen, anders had ik er ook de brui aan gegeven. Misschien is dat nu anders, maar in mijn tijd was ik niet ondersteboven van de werkhouding op het gymnasium. Gezellig was het wel, maar dat is het in de HAVO klas van mijn dochter ook.

Sommigen van mijn kinderen gaan atheneum doen. Ik vond gymnasium achteraf zonde van mijn tijd en heb ze dat ook niet aangeraden. Het was nuttig omdat ik me anders verveeld had, maar in de bovenbouw sloeg die verveling toch weer toe. Dat heb ik zelf buiten school kunnen oplossen, omdat ik inmiddels oud genoeg was om uit te vogelen hoe dat kon. Ik zeg nu tegen mijn kinderen: leer liever extra Engels, Chinees, sterrenkunde, of computers programmeren, iets wat je echt leuk vindt. Nu heb je de kans, later zit je met werk en gezin en wordt het lastiger. Tenzij ze serieus geïnteresseerd zijn in de Oudheid, want dan is het gymnasium natuurlijk prima. Ik heb ze trouwens wel een proefles gymnasium laten volgen, maar daar waren ze niet ondersteboven van, dus dat gaf voor mij de doorslag.

Jillian

Jillian

07-01-2014 om 14:52

Voordelen

De voordelen van een gymnasium zijn natuurlijk dat je twee extra vakken hebt maar wel evenveel uren. Hierdoor doe je de andere vakken in kortere tijd maar wel dezelfde stof. Latijn en Grieks bestuderen is zeker ook nuttig. Misschien niet zo zeer in praktische kennis die je opdoet voor latere beroepspraktijk. Wel echter vergroot je de kennis van taal in het algemeen, van hoe taal in elkaar zit en je vergroot je kennis van de Oudheid die nog steeds veel invloed heeft in ons leven. Latijn kan je helpen bij het leren van heel veel andere talen (zelfs een taal als Engels) en daarnaast kan je sowieso de benadering van het leren van de klassieke talen gebruiken voor het leren van andere talen en concepten. Ik vind daarom Latijn en Grieks zeker nuttig.
Wiskunde is ook een vak wat ik na mijn eindexamen nooit meer echt veel heb gebruikt. Wel rekenen uiteraard maar niet echt de wiskunde. Hoogstens misschien basale meetkunde maar dat leer je ook op de basisschool als onderdeel van rekenen. Echter ook al heb ik de wiskunde nooit concreet nodig gehad dat houdt zeker niet in dat het vak niet van zeer grote waarde was. Door wiskunde te leren heb ik mezelf een bepaalde mate van abstract denken eigen kunnen maken en bepaalde analyse technieken. Zeer nuttig dus allemaal.

Nu ben ik het er zeker niet mee oneens dat vakken als Chinees, filosofie en sterrenkunde hetzelfde nut kunnen hebben. Dat zijn ook fantastische vakken waar je heel veel van kan leren.

Helaas lijkt de keuze op deze school te gaan rond de gymnasium klas (dus met extra vakken) of atheneum klas (zonder enige extra vakken). In dat geval zou ik voor die gymnasium klas als het enigszins kan.

Het is weer anders als je kan kiezen voor een atheneum met Chinees en filosofie of voor een gymnasium met Grieks en Latijn. Dan zijn het veel meer gelijkwaardige keuzes.

De andere voordelen van een gymnasium (kleinere school, homogene groep, afstromen is alleen mogelijk als je van school afgaat waardoor zowel leerlingen als leerkrachten harden werken om het kind voor de school te behouden) heb je natuurlijk sowieso al niet op een scholengemeenschap.

Voor onze tweede zoon konden we gelukkig kiezen voor een categoriaal gymnasium (overigens een school met ook nog wat extra vakken boven het klassieke pakket). Voor de andere zoon was het VWO helemaal geen optie.

Katniss

Katniss

08-01-2014 om 12:53

Nog even over dat wiskunde

Dochter staat nu voor alle vakken hoger dan een 7,5, en voor wiskunde een 4,9. Dat wordt toch echt wel een probleem, maar dat kan toch niet alleen maar komen doordat ze minder goed is/was in rekenen (nog steeds op havo-niveau volgens de cito)? Ik ben flink aan het pushen dat ze bijlessen moet regelen (moet ze zelf via de mentor een leerling uit de bovenbouw vragen). Ik baal er een beetje van dat zowel haar vader als ik ook wiskundekneusjes waren/zijn. Ik ben in de tweede al afgehaakt met het te snappen.
Is wiskunde C moeilijker dan het niveau dat ze nu in de derde krijgen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-01-2014 om 14:32

Katniss

Helemaal zeker weten doe ik dat niet, maar volgens mij is wiskunde C echt wiskunde light. De wiskunde uit 3 vwo is dat niet.

Het is dat we nogal ver bij elkaar vandaan wonen, anders zou voorstellen om onze kinderen te koppelen. Die van mij heeft namelijk een broertje dood aan alles waar tekst bij komt... Ach hij gaat het wel weer halen denk ik en jouw dochter zal met deze cijfers ook wel 4 vwo-waardig zijn.

Dalarna

Dalarna

08-01-2014 om 15:40

Katniss

Ik ben van mening dat als je een normale opleiding hebt genoten je ook gewoon de wiskunde kunt uitleggen en zeggen dat je een wiskundekneusje bent zal er toe leiden dat je dochter denkt dat dat mogelijk is.

Je hebt één voordeel: een puber leest niets en kijkt meteen naar de opgave dus als jij gewoon eens als leesvoer dat boek eens gaat doorlezen, desnoods vanaf september dan kun jij het ook en kun je het zelfs uitleggen.

Mensen denken te snel dat ze iets niet kunnen vind ik. Het probleem is vooral dat je het niet kunt als je kind van het ene op het andere moment je een boek onder de neus schuift met 'ik snap het niet, leg uit...".

Ik heb mijn zoon (dus wel goed in wiskunde) wel gezegd dat ALS hij ooit zijn wiskunde niet snapt hij dat toch wel even op tijd moet zeggen en niet de avond voor de toets . Deze vakantie hebben we ons even gebogen over economie (ook niet mijn kopje thee) maar als ik even de tijd krijg is dat heus ook wel te begrijpen. Net als wiskunde, vooral als je gewoon eens het hoofdstuk doorleest

Cecile

Cecile

19-03-2014 om 13:26

Keuze zoon

Jullie hebben destijds allemaal goed meegedacht. Nogmaals dank daarvoor.

Daar waar ik nog steeds voor zoon de voorkeur had voor gymnasium (vanwege de extra uitdaging) en man voor atheneum heeft uiteindelijk zoon zelf de knoop doorgehakt: hij wil gymnasium doen.

Met zijn uitgesproken wens heeft man dat geaccepteerd.

Wel moet ik zeggen, dat ik dankzij dit draadje heb bedacht: als zoon atheneum wil en ik hem niet kan overtuigen dat gymnasium wellicht geschikter is voor hem en man ook atheneum wil, dan ga ik er inderdaad maar geen ruzie over maken. Bedankt voor jullie reacties.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.