Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Cecile

Cecile

03-01-2014 om 11:55

Atheneum of gymnasium voor zoon (groep 8)?

Zoon is een (nog wat jonge/speelse - wordt in de zomer 12) slimme knul, wel snel, slordig, gemakzuchtig en lui. Leert erg makkelijk en heeft daardoor nooit veel moeite hoeven doen. Omdat dat in het verleden soms tot onderpresteren leidde heb ik op de basisschool steeds moeite gedaan om extra uitdaging voor hem te krijgen door compacten, verrijkingsstof en sinds groep 5 regelmatig plusklas (niet altijd, omdat ze zijn werkhouding soms niet goed vonden - niet snappend dat hij dat juist nodig had). Gaat nu heel goed. Rekenen 99% op cito entree, taal is minder maar oké maar m.n. cito begrijpend lezen scoorde hij niet goed. In de klas met begrijpend lezen staat hij wel een 7,5 gemiddeld. En juf en wij denken dat de lagere score voor begrijpend lezen op de cito m.n. door snelheid/slordigheid komt. We oefenen nu nog wat, en ik ga ervan uit dat het goed komt. Hij krijgt vast VWO advies (voorlopig schooladvies is VWO).

Mijn man heeft atheneum gedaan (na 1 jaar latijn) en vindt gymnasium onzin. Ik heb wel gymnasium gedaan en zie er wel de toegevoegde waarde van in. Bovendien: als hij gymnasium begint, kan hij altijd nog ervoor kiezen naar het atheneum over te stappen nadat hij een jaar latijn heeft gehad, omgekeerd niet.

Ik heb twee vragen aan jullie:
1. Denken jullie dat het beter is voor zoon om gymnasium te gaan doen dan atheneum?
2. Zo ja, hoe zouden jullie mijn man en zoon (gemakzuchtig, dus zal vermoedelijk liever voor atheneum kiezen, nl. minder werk) overtuigen?

Wat de eerste vraag betreft: ik twijfel zelf. Ik denk dat het gymnasium voor hem veel uitdaging zal bieden en gemotiveerde medeleerlingen zal opleveren wat denk ik stimulerend werkt voor hem (nog meer dan op het atheneum) en ik denk dat dat goed is voor zoon. Het is wel zo dat latijn erbij een extra vak is met veel leerwerk (vooral woordjes). Verder is hij vooral goed in rekenen (maar als hij minder gemakzuchtig zou zijn zou hij ook goed zijn in taal, want hij snapt het dondersgoed). Het zal voor hem sowieso een stuk zwaarder worden met veel meer huiswerk dan op de basisschool. Hij heeft ook nooit proefwerken geschiedenis, aardrijkskunde en biologie op de basisschool hoeven leren, weet niets van samenvattingen maken en het zal dus flink wennen zijn. Ik heb wel de overtuiging dat hij het kan en dat hij dan goed uitgedaagd wordt. Verder heeft hij wel een eergevoel, dus mijn idee is dat als hij in de 1e klas gymnasium gaat doen het zijn eer te na zou zijn het niet te halen. Ook wellicht omdat zijn zus wel gymnasium doet. Hij sport wel een paar keer per week, dus dat kost ook wel tijd.

Wat de tweede vraag betreft: mijn man wil nogal graag zijn zin doordrijven. Bij onze dochter heeft zij zelf gekozen voor het gymnasium (na 1 jaar met latijn konden ze kiezen) en dat respecteert hij dan wel. Maar als mijn zoon niet gymnasium wil doen (gemakzuchtige keuze) ben ik bang dat het moeilijk wordt om hem en zoon ervan te overtuigen dat gymnasium goed voor zoon zou zijn. Mijn man wil overigens wel dat zoon VWO gaat doen (dus niet bijv. een havo/vwo brugklas). Hij wil dus wel dat zoon eruit haalt wat erin zit en heeft net als ik de overtuiging dat zoon in een havo/vwo brugklas eerder door zou stromen naar havo omdat hij niet erg zijn best zou doen hele hoge cijfers te halen om naar VWO door te stromen.

Ik hoor graag jullie ideeën en adviezen. Voor alle duidelijkheid: het gaat mij er niet om zoon op het gymnasium te hebben omdat ik dat als moeder zo leuk vindt om te zeggen (reacties in die trant zie ik hier soms voorbij komen), het gaat er mij om: wat is het beste voor mijn zoon (en hoe krijg ik man en zoon zover als het gymnasium het beste zou zijn voor hem)?


Dalarna

Dalarna

03-01-2014 om 12:06

hmm

Heb je alleen maar keus tussen atheneum en gymnasium? Is er geen science klas op VWO niveau of iets anders? Technasium?

Annet

Annet

03-01-2014 om 12:20

Laat je zoon kiezen

De randvoorwaarde van geen havo/vwo brugklas vind ik heel verstandig. Zelf hebben wij ook bepaalde scholen uitgesloten om een aantal redenen.

Verder zou ik je zoon laten kiezen of het atheneum of gymnasium wordt.
Mijn oudste zit op een gymnasium en ik denk dat die richting inderdaad kinderen trekt die graag willen leren.
Mijn jongste zit op een andere school (brugklas) en daar hebben ze maar één atheneumklas, verder wel veel havo/vwo brugklassen. Die ene atheneumklas trekt ongeveer hetzelfde soort leerlingen als het gymnasium. Hij zit in die klas. Hij heeft bewust niet voor het gymnasium gekozen omdat hij zich beter voelde bij de sfeer op de andere school.

Er is niets mis met gaan voor minder werk, zolang je werk maar wel op het juiste niveau zit.

Cecile

Cecile

03-01-2014 om 12:39

Dalarna / Annet

Dank voor jullie snelle reacties.

Dalarna: in onze omgeving is geen scienceklas of technasium, dus het wordt kiezen tussen atheneum of gymnasium.

Annet: zoon weet naar welke school hij wil (vorig jaar al bij diverse gekeken). Op die school heb je havo/vwo, eeen atheneum- en een gymnasiumklas. Dus de echt gemotiveerden (?) of de echt slimme kinderen (?) gaan misschien naar de gymnasiumklas. Zou dat voor jou nog verschil maken?

Ik denk als ik eerlijk ben dat hij de meeste (sociale) aansluiting zal vinden bij andere slimme jongens (zie ik nu ook nl. op de basisschool). Maar ik weet natuurlijk niet of dat in de atheneumklas al voldoende is.

Kans is natuurlijk wel weer dat de meer op taal gerichte kinderen meer naar gymnasium gaan en de meer rekenkundige kinderen meer naar het atheneum? Wat denken jullie?

En zouden jullie nog argumenten aandragen naar zoon om voor het gymnasium te kiezen? Als ik niets zeg en alleen vraag atheneum of gymnasium (en dat hij alleen weet dat daar dus latijn extra bij zit) vermoed ik dat hij al snel voor atheneum kiest. En ik weet dus niet of dat verstandig is voor zoon.

Annet

Annet

03-01-2014 om 12:44

Geen verschil

Prima dat er een Atheneum en een Gymnasium klas is. Voor mij zou dat weinig verschil maken. Je zoon zal niet de enige zijn die niet zoveel zin heeft in Latijn en Grieks.
Toen mijn dochter moest kiezen, was er geen geschikte Atheneumklas, anders had zij misschien daarvoor gekozen.
Voor zover ik weet hebben gymnasiumklassen veel kinderen met een betaprofiel op het eindexamen. Misschien dat ze er wel naar toe gaan met het idee dat ze van talen houden. Maar de meerderheid kiest vervolgens voor een betaprofiel.

Het lijkt me goed om verstandig te kiezen. Superverstandig neigt naar TE verstandig. Veel discussie, weinig opbrengst......

Katniss

Katniss

03-01-2014 om 12:53

Gemakzuchtigheid

That's our middle name
Zelf heb ik vroeger een half jaar Grieks en een jaar Latijn gehad. Toen was ik er wel weer klaar mee. Bij mijn dochter op school wordt alleen Latijn gegeven. Dat heeft ze twee jaar volgehouden en toen was ze het zat. Ja jammer, maar als je kind er geen zin in heeft, wordt het een drama als het jarenlang aan zo'n vak vast zit.

Jillian

Jillian

03-01-2014 om 12:58

Gymnasium

Ik zou voor gymnasium kiezen in jullie geval. De school zelf staat al vast en de kans is het grootst dat de beste/meest gemotiveerde leerlingen dus voor de gymnasium klas zullen kiezen. Het feit dat er ook een atheneum op dezelfde school zit waar hij ook voor kan kiezen is alleen maar een voordeel. Mocht het dan echt niet gaat met grieks/latijn kan hij alsnog van klas wisselen na 1 of 2 jaar zonder van school te wisselen.

Aangezien wiskunde niet zwaarder of uitgebreider is op het atheneum lijkt het me niet dat leerlingen die meer van rekenen houden voor atheneum zullen kiezen. Niveau van de beta vakken zal op gymnasium namelijk zeker niet lager liggen.

Ik zou in dit geval dus zeker de keuze maken voor gymnasium. Juist door de aanwezigheid van klassen met beide niveau's op dezelfde school is de kans groot dat het gymnasium de meest gemotiveerde en hardwerkende leerlingen trekt.

Jillian

Jillian

03-01-2014 om 13:00

Talen

Latijn en Grieks zijn overigens bij uitstek talen die geschikt zijn voor beta leerlingen. Het zijn vaak net puzzels waarbij logisch denken een zeer grote rol speelt. Het kan dus best zijn dat hij hier juist heel veel lol van gaat hebben.

Druif

Druif

03-01-2014 om 14:05

werkhouding

Je schrijft dat hij problemen heeft gehad met zijn werkhouding.

Ik zou willen weten waar dat in zit.

Is het een weerzin tegen herhaling, automatiseren en zinloos werk doen? Dan zou ik absoluut niet voor klassieke talen kiezen. Want het is veel herhaling, automatiseren (rijtjes met vervoegingen) en echt zin heeft het natuurlijk niet.

Of is het meer verveling en moeite met het bezig houden van zichzelf? Dan zijn klassieke talen een leuke tijdverdrijving. Want het is ook logisch puzzelen, vervoegen en snappen hoe zinnen in elkaar zitten. (vindt hij zinsontleding leuk?)

Mijn kinderen hebben moeite met hun werkhouding als ze dingen in het hoofd moeten stampen. Met automatiseren en zo (nooit tafeldiploma gehaald).

En dat terwijl ze 'echte beta's' zijn. Ze willen snappen, weten, begrijpen. En liefst snel een beetje. Het zijn dus geen werkpaarden. Ze zijn van die types die een puzzel stoppen, als ze het plaatje zien. Die nog nooit (echt waar!) een kleurplaat hebben afgemaakt.
Daarnaast hebben ze een grote behoefte aan het zien van het nut van hun werk. Franse woordjes leren terwijl je Frans toch gaat laten vallen, brrrr.

Voor dat soort kinderen lijken mij die dode talen niet zo geschikt. Het gaat dan wel erg tegen hun natuur in.

Heeft je zoon al wat interesse voor klassieke mythologie? Dat kan ook wel helpen om de beslissing te nemen.

wat vindt zoon zelf?

Ik lees vooral over de mening van je man en die van jou, maar ik zou nu de mening van je zoon echt mee laten tellen hoor en hier niet aan voorbijgaan. Gaan er vrienden van de basisschool naar deze school en waar kiezen die voor, dat zal wellicht ook gaan meespelen.

Als hij interesse heeft in klassieke talen, moet hij het vooral doen. Heeft hij die niet, zou ik hem hier niet in pushen. Bij ons zie je meer jongens op het atheneum en meer meiden op het gymnasium, maar of dat met alfa/beta te maken heeft of met een niveauverschil dat weet ik niet.

Nastia

Nastia

03-01-2014 om 17:42

Atheneum

Inderdaad.. wat wil hij zelf?

Zoon 1 heeft 'n jaar gymnasium gedaan (2e) en hij snapte het prima en de woordjes wilden ook wel, maar hij vroeg zich gaandeweg steeds vaker af wat nou eigenlijk het nut was van die talen. En achteraf vind ik het zelf ook best verspilde moeite (ik heb zelf ook Grieks en Latijn gehad, en ik kan niet zeggen dat ik het nou nog zo onwijs vaak gebruik).

Zoon 2 geeft al ruime tijd aan dat hij atheneum wil gaan doen en geen gymnasium. Hoewel ook hij het makkelijk zal kunnen zie ik nu ook wel het voordeel van gewoon zo weinig mogelijk in de schoolbanken en zo min mogelijk huiswerk hebben.

Mussie

Mussie

03-01-2014 om 18:13

Plusklas?

Ik snap het niet. Op de basisschool had hij volgens jou extra verrijking nodig maar kreeg hij dat niet altijd omdat z'n werkhouding niet goed was. Jij vond dat hij die extra verrijking juist nodig had. Terecht waarschijnlijk. Wat is er nu dan anders? Hij kan extra verrijking krijgen in de vorm van gymnasium, z'n houding zal hem misschien in de weg zitten maar de situatie is toch precies hetzelfde als toen met die plusklas?
Overigens zit zoon 1 hier op gymnasium en heeft het enorm naar z'n zin. Ik heb zelf 3 jaar Latijn en Grieks gedaan voor ik er de brui aan gaf maar tegenwoordig wordt er echt wel leuker les gegeven. Woordjes stampen valt ook wel mee, in vergelijking met andere talen. Ze mogen er vaak een woordenlijst bijhouden. Alleen die rijtjes he, ja dat blijft.....
En ook hier is de ervaring dat de gymnasiumklas vol met gemotiveerde kinderen zit. En dat is toch fijn, dat zoon in zo'n sfeer zit. Vind ik. Zoon nummer 2 gaat Havo doen, dus ik ben benieuwd of dat nou echt zo anders is. We zullen zien!

Threeboys

Threeboys

03-01-2014 om 22:13

Hetzelfde laken een pak

Hier zitten met een zelfde kwiebus. We laten hem zelf kiezen. Hij heeft proeflesjes Grieks en Latijn gedaan. Leek me echt wat voor hem. Hij vond t ook interessant maar kiest zelf voor atheneum. Mijn man vond zes jaar Grieks echt een verschrikking, alhoewel hij beaamd dat hij er met studies voordeel van heeft gehad. Zonder Grieks en Latijn kom je er ook wel. Tegenwoordig heb je misschien wel meer aan bijvoorbeeld Chinees, technasium of Russisch. Ik zou dus hem zelf laten kiezen maar er wel voor zorgen dat je hem goed informeert zodat hij echt een goede keuze kan maken.

Hetzelfde

Cecile, de exameneisen van gymnasium en atheneum zijn precies hetzelfde. Dus ik snap deze vraag niet: 'Ik denk als ik eerlijk ben dat hij de meeste (sociale) aansluiting zal vinden bij andere slimme jongens (zie ik nu ook nl. op de basisschool). Maar ik weet natuurlijk niet of dat in de atheneumklas al voldoende is.'
Je beschrijft het nu alsof atheneum vol hangt met luie, niet zo slimme leerlingen. Maar iemand als jouw man, die lui is en dan toch atheneum haalt moet wel slimmer zijn dan iemand die ijverig is en dan gymnasium haalt. Want uiteindelijk maken beiden dezelfde examens.

Ik heb atheneum gedaan, met twee jaar latijn, wat toen nog een proef was. Later had ik zowel latijn als grieks nodig voor mijn vervolgstudie, dat heb ik toen in twee jaar propedeuse ingehaald.

Dus als je zoon atheneum wil gaan doen e hij heeft rondgekeken, en de cito wijst uit dat hij dat zou kunnen, dan zou ik hem atheneum laten doen. Zijn werkhouding zal niet veranderen omdat hij op een gymnasium zit, dus dat probleem zal terugkomen.

Tsjor

atheneum vs gymnasium

Hier zijn twee atheneumbrugklassen en 1 gymnasiumbrugklas.
Mijn dochter doet atheneum, nu in de tweede. Zag extra dingen helemaal niet zitten, gewoon naar school is al erg genoeg....maar ze doet het met gemak.
Hier was de gymnasiumklas in de eerste en nu ook in het tweede jaar de vervelendste en meest lawaaiige klas van de 3 vwo klassen. Haar klas is juist gezellig levendig, maar niet vervelend. Over de gymnasiumklas wordt steeds vergaderd, omdat het een lastige niet gemotiveerde klas is.
Het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat het op het gym allemaal beter en gemiotiveerder toegaat vergeleken met een atheneumklas.
En inderdaad, de eindtermen zijn gewoon gelijk, alleen een klassieke taal verplicht bij het examen.

even wat anders

Je schrijft dat je zoon niet goed scoort op begrijpend lezen. Hoe 'niet goed' is dat? Als hij namelijk meer dan eens B's of lager scoort op zijn cito's zou het überhaupt nog wel eens een probleem kunnen worden om hem geplaatst te krijgen op een VWO. Hier in de regio in ieder geval wel, hoe belachelijk ook...

Knurf

Knurf

04-01-2014 om 14:17

begrijpend lezen

is hier inderdaad ook een hele belangrijke bij plaatsing op het VWO. Verder zit het belangrijkste verschil tussen atheneum en gym 'm in de lessen Grieks en Latijn. Dus als je zoon dol is op talen of op de klassieke oudheid, is het gym en logische keuze. Is hij dat niet, dan zou ik hem (en zijn leraren!) niet vermoeien met die twee extra talen en atheneum kiezen.

Dalarna

Dalarna

04-01-2014 om 15:38

Mach

Je zegt het het verschil tussen atheneum en gym alleen in die ene klassieke taal zit (of twee) maar dat betekent dus ook dat het totaal aantal vakken waarin je examen doet gelijk is dus?

In dat geval zou ik me nog eens achter de oren krabben met dat gymnasium na de derde want met het oog op je kansen op de toekomst vind ik de vakken in het profiel toch wel heel erg belangrijk en dan zou ik drie jaar Latijn/Grieks wel genoeg vinden. Als je dan ook nog een kind hebt wat niet staat te trappelen voor die talen zou ik daar niet aan beginnen.

Maar goed ik heb weer een ander probleem omdat mijn kinderen moeite hebben met naar een andere klas te moeten dus dat is weer iets waar ik rekening mee moet houden en mee moet wegen. Of het nu op- of afstromen is is dan niet eens van belang.

dalarna

In het examenpakket is inderdaad latijn en/of Grieks verplicht op het examen. En je moet KCV hebben, maar dat kan je ook doen zonder klassieke talen. Wel is het natuurlijk zo dat je op het gymnasium wel minstens 3 jaar beide klassieke talen hebt gehad.
Je kan dus gymnasium-examen doen met Latijn als tweede vreemde taal, da hoef je geen Duits of Frans te kiezen. Je doet geen extra vak, alleen een ander vak. Je MAG meestal wel een extra vak doen, maar het hoeft niet.
In de vierde klas zitten uiteindelijk alle VWO-ers hier door elkaar. ELk jaar ongeveer 70. In de brugklas zitten meestal zo'n 30 gymnasiasten. Afgelopen jaar kregen er 8 ook werkelijk een gymnasiumdiploma. De rest koos in de vierde klas gewoon andere vakken. Die vonden het blijkbaar na 3 jaar ook wel genoeg. IS die drie jaar dan voor niets geweest? Weet ik niet, hangt van je interesses af. Maar hier is dus de ervaring dat ongeveer een kwart overblijft, elk jaar weer.

Cecile

Cecile

04-01-2014 om 16:46

Paar reacties

Dank voor het meedenken. Ik zie verschillende invalshoeken, maar alles helpt om mijn gedachten te bepalen.

Voor al diegenen die niet zo van het gymnasium zijn: het gaat mij er niet om dat we nu kiezen dat hij latijn en/of grieks als eindexamenvak gaat doen, maar dat hij in de eerste naar het gymnasium gaat of naar het atheneum. Na de eerste met latijn kan hij beter kiezen (omdat hij het dan een jaar gehad heeft). Dan mixen de klassen ook weer, dus hij zal niet de enige zijn die dan evt. latijn laat vallen. Ik denk dat zelfs een jaar latijn nuttig is door de manier van denken die je leert. En inderdaad, als het moeilijk is voor hem (het is sowieso een vak extra t.o.v. het atheneum) is dat alleen maar goed: uitdaging is denk ik wat hij nodig heeft. Sommige andere vakken zullen mogelijk al makkelijk genoeg gaan voor hem, vermoed ik.

Jipppox: begrijpend lezen is tot nu toe inderdaad laag geweest (D en C) maar ik verwacht dat het nu beter zal gaan en dat ze er dan gezien de stijgende lijn (hopelijk nu nog een A scoren, who knows) mogelijk geen punt van maken. Bij mijn vraag voor deze posting ga ik er vanuit dat hij VWO kan gaan doen (dat de school van zijn keuze hem voor VWO accepteert) en dan is dus de vraag wat goed voor hem is: atheneum of gymnasium. Zijn lage score voor begrijpend lezen op de Cito maakt niet dat wij denken dat hij het VWO niet aankan, daar twijfelen wij EN de school (zijn juffen in groep 7 en groep 8) niet aan. Die discussie wil ik in dit draadje dus niet voeren. Jippox, fijn dat jij het ook onzin vindt dat begrijpend lezen zo zwaar telt (ik nl. ook).

Als hij geen VWO mag doen maar naar havo/vwo moet hebben we weer een ander probleem .

Angela67

Angela67

04-01-2014 om 16:56

wat basissschool denkt is niet zo belangrijk

Hoi,
vergis je niet in de mening van de middelbare scholen m.b.t. criteria waarop iemand naar vwo kan of niet. Het is niet van belang wat de basisschool vindt, het is belangrijker dat je uitzoekt wat de middelbare scholen hanteren . . . (ik spreek uit ervaring). Als die middelbare scholen het advies van de basisschool belangrijk vinden, dan pas is die mening echt belangrijk.
gr Angela

Cecile

Cecile

04-01-2014 om 17:04

Tsjor e.a.

Tsjor ik schreef:'Ik denk als ik eerlijk ben dat hij de meeste (sociale) aansluiting zal vinden bij andere slimme jongens (zie ik nu ook nl. op de basisschool). Maar ik weet natuurlijk niet of dat in de atheneumklas al voldoende is.'

Jij schrijft vervolgens: "Je beschrijft het nu alsof atheneum vol hangt met luie, niet zo slimme leerlingen." Tjsor, jij overdrijft wel erg, maar inderdaad, ik vraag me wel af: zou er een (groot) verschil zijn tussen de leerlingen in de gymnasiumklas en de atheneumklas op die school (in de zin van slimmer, gemotiveerder) en zouden die (sociaal gezien) beter aansluiten bij mijn zoon?
Ik zeg niet dat het zo is, maar ik vraag het me af. Want dat zou dat een (extra) reden kunnen zijn om voor het gymnasium te kiezen (of daar in elk geval voorkeur voor te hebben).

Ik denk dat uitdaging en sociale aansluiting belangrijke factoren zijn om een school succesvol(en prettig!) te doorlopen.

En je schrijft: "Maar iemand als jouw man, die lui is en dan toch atheneum haalt moet wel slimmer zijn dan iemand die ijverig is en dan gymnasium haalt. Want uiteindelijk maken beiden dezelfde examens." Ook dat is wel erg kort door de bocht. Iemand die het met luiheid met zesjes haalt is denk ik niet per definitie slimmer dan iemand die het met ijverig werken met achten of negens haalt. Die had het met minder inspanning wellicht met (zessen en) zevens gehaald, bijv. Maar het klopt wel dat het dezelfde examens zijn op de klassieke talen na. En is verder ook niet zo belangrijk denk ik.

Uiteindelijk gaat het mij om invalshoeken, ideeen om te bedenken wat het beste zou zijn voor zoon en vervolgens, als dat gymnasium zou zijn, wat voor argumenten ik dan richting zoon en mijn man zou kunnen gebruiken.

Ik zeg eerlijk: gezien alle reacties (zowel voor atheneum als voor gymnasium) twijfel ik nog steeds. Voor beide is wat te zeggen. Ik wil proberen hem in elk geval een proefles latijn te laten doen, zodat hij iets beter weet wat het inhoudt (anders is het sowieso moeilijk kiezen voor hem). Hij is overigens niet echt geinteresseerd in de oudheid, maar hij is jong en dat kan zo veranderen (dochter blijkt het nu toch wel interessant te vinden - begon zelfs over een vakantie naar Griekenland! - en had dat op de basisschool ook helemaal niet).

persoonlijk

Zie ik dus niet zoveel meerwaarde van het gymnasium, zeker niet als je heel gemakkelijk terug kan naar het atheneum. Er is absoluut geen noodzaak om heel erg je best te doen op Latijn als je weet dat je net zo gemakkelijk wijzigen kan naar het atheneum na een jaar.
Mijn kind wou absoluut niet naar het gymnasium, maar als ze had gewild dan had ze gemogen. Maar dan wel het liefst naar een categoraal gymnasium. Maar die is hier niet in de buurt, daarvoor moest ze een uur met bus en trein.
Zelf heb ik vroeger gymnasium gedaan, op een categoraal gymnasium. Ik had het leuk, maar dat kwam niet door de klassieke talen, want daar vond ik weinig aan. Het was dat ik goed kon leren en het gymnasium toevallig in de buurt was en het grootste deel van mijn voorouders daar ook gezeten hadden. Verder dachten we vroeger niet.
Ik vind een gymnasiumafdeling op een scholengemeenschap geen echte gymnasiumomgeving. Hoeft van mij ook niet.VWO is VWO, alle diploma's zijn evenveel waard.

Annet

Annet

04-01-2014 om 19:31

Ook voorkeur voor categoraal gymnasium

Voor oudste vonden we dat de beste keus, zij zelf ook. Ze zei als 11-jarige na de open dagen en de proeflessen dat ze dacht dat ze op het gymnasium (categoraal) harder zou moeten werken en dat dat wel goed voor haar zou zijn. Daar waren wij het erg mee eens.
Als je die keus maakt, dan kies je bij een categoraal gymnasium ook echt voor extra inzet. Voor het eindexamen inderdaad niet (als je geen extra vakken hebt) maar in de onderbouw heb je twee vakken extra. Dat betekent minder lesuren voor andere vakken terwijl het tempo minimaal gelijk blijft. In die zin is het gym wel zwaarder.
Ze zit nu in 5 Gym en hoeft nog steeds niet hard te werken.

Dalarna, ze heeft alleen nog Engels en Grieks. Het aantal talen is gelijk aan VWO (bij haar keuze). Ze doet liever Grieks dan Frans of Duits.

Jongste zit anders in elkaar. Die is minstens even slim maar moet er veel meer voor werken dan oudste. Voor hem is het Atheneum helemaal goed.

Knurf

Knurf

05-01-2014 om 09:56

niet voor niks geweest

'De rest koos in de vierde klas gewoon andere vakken. Die vonden het blijkbaar na 3 jaar ook wel genoeg. IS die drie jaar dan voor niets geweest? Weet ik niet, hangt van je interesses af.'

Ik zat op een ongedeeld VWO, dus vakken als Latijn en Grieks kon je redelijk makkelijk erbij nemen (en weer laten vallen) zonder meteen naar een andere klas/school te moeten. Ik heb beide vakken elk 1 jaar gehad, gewoon uit nieuwsgieringheid. Uiteindelijk heb ik gekozen voor het technische pakket, maar ik vind het zeker niet voor niets geweest dat ik die talen een jaar heb gehad.

Andere vragen

In je eerste berichtje schreef je al, dat je de keuze van je zoon voor atheneum een gemakzuchtige keuze zou vinden. Ik denk dat je dergelijke negatieve emoties rondom het atheneum moet gaan vermijden, want die hebben onmiskenbaar een weerslag op je kind en zijn schoolkeuze. en ze zijn nergens voor nodig. Over het algemeen is het beeld dat de meisjes ijverig zijn en alles op tijd klaar hebben en de jongens laks zijn en altijd net op het nippertje voldoendes proberen te scoren. en soms mislukt dat laatste ook nog eens. Nou ja, het beeld van je dochter en jou versus je man en je zoon. Daaraan verandert gymnasium weinig.
Op de basisschool heb je veel input geleverd om te zorgen dat de leerkrachten zoon op de juiste wijze zouden stimuleren. De mogelijkheden om die input te leveren op een middelbare school zijn veel minder. Het zal dus echt meer van je zoon zelf afhangen.
Volgens mij is je voornaamste vraag: wordt de werkhouding van mijn zoon vanzelf beter als hij in een bepaald schooltype zit (de uitdaging en sociale omgeving). Tsja, dat vraagt om een sociaal experiment, wat altijd risico's met zich meebrengt. Het kan alle kanten op gaan. Zoon kan er de brui aan geven, omdat hij van zijn moeder zo nodig naar het gym zou moeten; of omdat hij eigenlijk helemaal niet zo goed is in talen en dus overvraagd wordt, maar dat moet verbloemen voor zichzelf en zijn omgeving. Zoon kan het plotseling een eer gaan vinden dat hij op Het Gym zit en daar vervolgens ook zijn best voor gaat doen. Hoopvol, dat laatste. Het is dan de vraag in hoeverre eergevoel voor je zoon voldoende stimulans zou zijn om zijn werkhouding te veranderen. Uit zichzelf.
Wat dat betreft zou sport een graadmeter kunnen zijn. Is hij fanatiek,s treeft hij ernaar de eerste te zijn, heeft hij daar veel voor over, is zijn eergevoel daarop van invloed?
Houd er rekening mee, dat zoon de komende jaren heel veel andere dingen aan zijn hoofd heeft, en school ergens onderaan in het prioriteitenlijstje staat. Tenzij hij een bepaalde ambitie heeft voor zijn toekomst. Dat is dan weer wel stimulerend.

Wat betreft stimulans uit zijn sociale omgeving: waar gaan vriendjes naartoe?

Uiteindelijk maakt het helemaal niets uit of je nu met zesjes slaagt of met achten. Tenzij je voor een bepaalde studie kiest, waarbij die cijfers relevant zijn. De luie leerlingen gebruiken hun vaardigheden voor andere dingen. Die zijn op school niet zo goed meetbaar, maar worden later in het maatschappelijke leven wel relevanter. Tot nu toe scoren de heren nog steeds beter in het maatschappelijke leven dan de dames. Ik vind het zelf fascinerend dat jongens niet zoveel met taal hebben, maar als het gaat over bepaalde spelletjes, magic bijvoorbeeld, dan plotseling een compleet onverstaanbaar gesprek kunnen voeren in een heel eigen taal, die ze razendsnel oppikken. Er is dus blijkbaar een andere prikkel nodig dan de door ouders en school zo gewenste 8 voor engels.

Tsjor

Mijn advies

Ik zou zoon naar het atheneum laten gaan, onder het motto: bij ons doen de meisjes gym en de jongens atheneum. Wellicht kun je er een beetje een prikkelende, grapjes makende sfeer omheen krijgen in de zin van jongens tegen meisjes, gym tegen atheneum.
Vervolgens zou ik zeker vader daarin betrekken: hij moet nu zoon gaan stimuleren om het minstens zo goed te doen op het atheneum als de meisjes op heet gym. Dat geeft eergevoel, sociale omgeving en uitdaging.
Als je het in een ludieke, sportieve, competatieve sfeer kunt brengen, dan denk ik dat jullie allemaal met plezier en humor de komende jaren kunnen doorbrengen. Ik kan me voorstellen dat zoiets past bij je zoon en je gezin. en misschien helpt dat wel om zoonlief een diploma te laten halen, want dat is uiteindelijk toch het belangrijkste doel.

Tsjor

Dalarna

Dalarna

05-01-2014 om 13:06

toch vreemd

Toch vreemd dat de scholen bij jou in de buurt niets extra's aanbieden. Ook geen tweetalig onderwijs?

Ik wist niet dat er nog scholen bestonden die zich niet érgens mee proberen zichzelf boven het maaiveld uit te krijgen maar misschien is er geen concurrentie van scholen in jouw buurt. Hier kun je op fietsafstand zo naar zes VWO scholen waaronder drie met een gymnasiumafdeling en één apart gymnasium.

Dalarna

Dalarna

05-01-2014 om 13:15

Want

Ik vind juist een atheneum (of VWO dus) juist aantrekkelijk met science of TTO of wat dan ook. Ik vind toch dat je daar meer aan hebt dan aan Latijn/Grieks (zeker gezien het feit hoe weinig mensen er voor Grieks kiezen) en dat zijn vaak ook verzwaringen: minder uren voor andere lessen net zoals het gym dat doet met die klassieke talen.

Jillian

Jillian

05-01-2014 om 13:23

Tsjor

Wat is dat voor een enorm vreemd advies?
Waarom zou je er zo'n enorme gender-stereotypering van maken die ook nog eens volkomen uit de lucht is gegrepen?
De hele redenatie snap ik niet. Waarom zou je zeggen dat het gym voor meisjes is en het atheneum voor jongens? Niet alleen klopt het feitelijk niet maar je creëert ook een vreemd soort sfeer en tweedeling mee. Er zit ook geen enkele logica in de hele redenatie en de zoon zal de eerste zijn om dat door te hebben waarschijnlijk. Die weet ook best dat het helemaal niet zo werkt.

Daarnaast zou ik al helemaal geen jongens tegen de meisjes sfeer wil hebben thuis. Daarmee doe je alle partijen tekort.

Dat cijfers niet mee tellen zou ik overigens niet meer vanuit gaan. Steeds meer studies gaan werken met een numerus fixus en hebben daarbij vaak een selectie die deels gebaseerd is op cijfers. Medicijnen is een bekend voorbeeld uiteraard. Echter bij bijvoorbeeld rechten en psychologie er ook een voorselectie in sommige gevallen. Het hebben van goede cijfers zal hierbij belangrijk zijn. Dat zal steeds meer een rol spelen.

Ook als je een speciale studie wil (die university college gevallen bijvoorbeeld) of in het buitenland wil studeren (met name universiteiten in de Anglo-Saksische wereld) is hebben van hoge cijfers belangrijk.

Ik zou dus zeker niet zeggen dat het niks uitmaakt wat je haalt voor cijfers maar duidelijk uitleggen wat de consequenties zijn van geen goede cijfers halen voor je eindexamen. Dan kan je nog steeds studeren maar je hebt wel iets minder mogelijkheden.

Knurf

Knurf

05-01-2014 om 13:40

huh?

'bij ons doen de meisjes gym en de jongens atheneum'

Ik ga er vanuit dat dit een grapje is?!?!?!?!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.