Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

19-03-2015 om 16:28

Amalia naar de middelbare school

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23817964/__Schoolkeuze_Amalia_geheim__.html

Mijn hemel, zou er dan niemand zijn die zijn of haar kind juist van die school wil AFhalen als Amalia daar naar toe komt? Ik zou niet willen dat ze bij mijn kind op de basisschool, hockeyclub of middelbare zit. Al die poeha...


Stenna

Stenna

23-03-2015 om 09:05

latijn en grieks

doe je niet omdat het nut heeft,maar omdat je dat leuk en interessant vind. Ik vond het de leukste vakken die ik had, heb er later inderdaad niet veel mee mee gedaan maar had het zeker niet willen missen. Het zijn ook niet alleen talen, de vakken worden gegeven als een combi van cultuurgeschiedenis, filosofie, poezie (Grieks!) en talen. Filosofie was destijds nog geen vak dat op school verder gegeven werd, dus ik vond het geweldig dat bij grieks/latijn te krijgen.

Lynn

Lynn

23-03-2015 om 11:07

Stenna / wel nuttig!

"doe je niet omdat het nut heeft,maar omdat je dat leuk en interessant vind."

Nou, ik deed het gewoon omdat ik op een ongedeeld gymnasium zat en dus wel moest .

En voor zover ik me kan herinneren (slecht geheugen) vond ik het niet bijzonder leuk en interessant (lag ook aan de docenten denk ik), maar vind ik het mn achteraf gezien wel ontzettend nuttig!

Ik heb nergens zo goed leren ontleden voor Nederlands als bij Latijn .

En ik denk ook dat ik ook nergens zo goed heb leren doorzetten als bij het vertalen van op het eerste gezicht onbegrijpelijke teksten van Latijn (heb ik tot het einde gehouden). Als je daaraan begint denk je soms: kansloos. Als het je na veel ploeteren toch lukt, geeft dat toch wel een kik.

Evanlyn

Evanlyn

23-03-2015 om 14:16

Ja,

maar ontleden kan je ook leren van een hele goede docent Nederlands (of Frans etc.) die daar ook echt zin in heeft. Helaas hebben de meesten dat niet, maar goed. En doorzetten kan je ook leren op atletiek. Vond je het gym trouwens echt niet interessant? Door Cicero, die zichzelf duidelijk helemaal geweldig vond, heb ik geleerd dat er niets veranderd is in 2000 jaar, althans niet waar het politici betreft. En zo nog wel wat dingetjes.

Lynn

Lynn

23-03-2015 om 14:58

Evanlyn

Ach, ik heb echt een prima tijd gehad en kan me niet herinneren day ik erg baalde van Latijn of Grieks, maar ik heb er ook niet echt held goede herinneringen aan day ik allerlei interessante verhalen of mythen hoorde. In elk geval de Latijnse leraar was erg saai. Heb wel veel lol gehad omdat we hem gingen imiteren en boos gingen maken .

Maar helaas, mijn algemene ontwikkeling is denk ik een stuk minder dan je zou mogen verwachten van iemand met 6 jaar gym en echt geen zesjesklant. Heeft destijds dus niet veel indruk gemaakt.

Wel grappig is dat toen kind in de brugklas mij woordjes Latijn ging vragen ik er best veel wist. Veel meer dan ik zelf dacht. Helpt kennis van moeilijke Nederlandse woorden en vreemde talen natuurlijk wel, maar toch. Het verbaasde me. Er goed ingeramd dus .

bieb63

bieb63

23-03-2015 om 21:34

Ik zie Grieks als een vak waar je veel algemene (oude) kennis mee op doet. En Latijn als een vak dat je zeer helpt bij de andere talen (woorden, ontleden enz).

mijk

mijk

24-03-2015 om 10:29

zoon heeft latijn

Geen Grieks zit niet op gym. Maar hij vindt Latijn echt ongelooflijk leuk. Hij is sowieso gek op talen maar ook op wiskunde en hij vindt het puzzelen echt superleuk....

Overigens het vak met de meest onverwachte meerwaarde en verdieping is hier dans....

Die hadden we niet aan zien komen! Maar wel heel leuk.

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.