Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

19-03-2015 om 16:28

Amalia naar de middelbare school

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23817964/__Schoolkeuze_Amalia_geheim__.html

Mijn hemel, zou er dan niemand zijn die zijn of haar kind juist van die school wil AFhalen als Amalia daar naar toe komt? Ik zou niet willen dat ze bij mijn kind op de basisschool, hockeyclub of middelbare zit. Al die poeha...


Barvaux

Het is geen exacte wetenschap, je schat ook eens wat in op grond van hoe iemand uit haar ogen kijkt. Maar het heeft geen voorspellende waarde hoor. Toch, ze heeft ook al een hele intelligente moeder. Misschien dat WA wat minder bijdehant is, maar dat is ook allemaal op afstand en een inschatting. Geen feit.

Katniss

Katniss

20-03-2015 om 14:43

Zusje

Toen een van de zusjes van Amalia voor het eerst naar school ging, kon ze alle namen op de stoeltjes lezen. Dat hoeft niet per se iets te zeggen over intelligentie, maar die schat ik dan toch minimaal gemiddeld in. Amalia komt op mij ook best snugger over.

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 16:27

annej

Je mag zeggen wat je wil maar je ging af op het uiterlijk en dat slaat natuurlijk nergens op. Je kunt sprekend je grootmoeder zijn maar qua intelligentie het tegenovergestelde.

Delfgauwenaar

Delfgauwenaar

20-03-2015 om 16:50

Onherkenbaar op de foto

De directeur van de school van onze kinderen wordt rector op het Sorghvliet, dat vonden ze al verdacht, die wordt zeker liever directeur op een school waar een prinses rond loopt denken ze. Dus hier zijn ze er al uit, welke school het wordt

Imago

Ach Barvaux, dat is modern denken gewoon; imago d.i. uiterlijk is alles!

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 19:05

gymnasium

Als er ook maar iets onzekerheid zou zijn of Amalia het gymnasium wel had aangekund hadden ze haar heus wel naar een scholengemeenschap gestuurd waar het niveau niet zo opvalt

elizabeth

elizabeth

20-03-2015 om 19:24

Nou

Ik denk dat er hordes prive leraren voor zorgen dat ze het gymnasium wel aan kan.

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 20:59

maar

Nogmaals: als er maar eniszins onduidelijkheid over was kies je geen gymnasium. Daar heeft haar vader ook niet gezeten. Vwo is prima en als het toch havo wodt valt het minder op. Waarom zou je extra bijlessen gaan geven in de oude talen?

Barvaux

Wat je zegt klinkt erg logisch. Aan de andere kant: toen WA naar de middelbare moest was het gym lang niet zo populair als nu, voor zover ik me kan herinneren. Ik heb zelf gymnasium gedaan binnen een scholengemeenschap en onze groep werd in mijn herinnering bepaald vreemd aangekeken (door de leerlingen dan). Alsof we dodo's waren die vergeten waren uit te sterven.
Nu Gymnasium veel populairder is/meer status heeft zou het mij dan ook niet verbazen als de Oranjetelgjes desnoods met kunst-en vliegwerk erdoor getrokken worden. Volgens mij wordt het echt geen Havo, laat staan VMBO. Zou natuurlijk best kunnen, in theorie, maar ik geloof er helemaal niks van. En zeker niet voor de oudste, want die moet t.z.t. in Leiden studeren.

(Inderdaad, afschaffen die poppenkast; maar dat terzijde)

Groeten,

Temet

Moni

Moni

20-03-2015 om 22:53

Weet je dat zeker Temet?

dat gymnasia nu steeds populairder worden?
Ik heb de indruk dat vwo+ meer populair wordt of scholen met alleen een vwo-afdeling of tweetalig vwo. Of in ieder geval geen combiklassen havo/vwo.
Als gymnasia al populairder worden, dat zijn het de categorale gymnasia. De scholengemeenschappen beginnen misschien wel met een ruim gymnasium-aanbod maar dat kolft snel af in de loop van schooljaren.

Cat

Cat

21-03-2015 om 09:20

ach die bijlessen

Als ze haar op gymnasium willen hebben dan hebben ze daar vast al jaren voor gezorgd, dat haar niveau op orde was. En ook bij mogelijke onduidelijkheid kun je echt wel voor gymnasium kiezen, als je alle mogelijkheden bij de hand hebt om allerlei hobbels te tackelen.

tto is populair

Dat was er twintig jaar geleden nog nauwelijks.

Lynn

Lynn

21-03-2015 om 11:15

Cat

Precies. Ik denk dat veel Havoleerlingen prima gymnasium zouden kunnen doen met de juiste (kwantiteit en kwaliteit) persoonlijke begeleiding!
Als de leerling er natuurlijk ook nog een beetje voor gemotiveerd is

Cat

Cat

21-03-2015 om 11:46

ja Lynn

Maar ook aan de motivatie zal bij haar genoeg gesleuteld zijn en zo nodig worden.
Zo'n kind groeit natuurlijk qua toekomstperspectief ook totaal anders op dan andere kinderen.
Ik denk ook dat gymnasium voor meer kinderen haalbaar is met de juiste begeleiding.

Moni

Nee, zeker weet ik niets. Maar naar mijn inschatting is gymnasium nu een heel stuk meer in trek dan toen ik het zelf deed. Let wel, dat is zo'n dertig jaar geleden.

Groeten,

Temet

En wat ik wilde zeggen: er werd opgemerkt dat WA ook geen gymnasium gedaan heeft. Die is een jaar ouder dan ik en ging dus in dezelfde periode naar de middelbare school. Mijn stelling: destijds was gymnasium niet zo populair als nu (impliciet: als WA nu naar school zou zijn gegaan, zou het gymnasium geworden zijn; desnoods met kunst- en vliegwerk)

Groeten,

Temet

Moni

Moni

21-03-2015 om 21:58

Mijn stelling is TTO voor WA als hij nu naar school zou gaan.

Want gymnasium is veel lastiger als je niet erg slim bent dan TT VWO. En TT is goed te verantwoorden voor een toekomstige koning. Dan heb je nog steeds een VWO diploma met als extra het tweetalig.

Barvaux

Barvaux

21-03-2015 om 22:02

eens met moni

Ik denk ook dat er tegenwoordig veel meer is dan alleen gymnasium, je hebt inderdaad TTO, Science, Technasium en nog wel meer.

Mij nog steeds een raadsel wat je nu nog met die oude talen moet als je zoveel nuttiger dingen kunt doen als alleen VWO niet genoeg is (jaja mijn mening).

Ik denk dat we Amalia en consorten niet moeten onderschatten en dat ze gewoon gymnasium wil doen en dat ook kan, maar dus ook vooral WIL. Waarom zou je iemand met hangen en wurgen door die talen heen slepen als atheneum al genoeg is voor haar 'vervolgopleiding'? Ze kan het gewoon, accepteer dat ook eens (en nee dat geldt niet alleen voor hier maar daar dacht ik ook aan toen ik alle reaguurders zag bij zo'n artikel over het meisje, compleet met heel slecht taalgebruik en een hoop PVV-gehalte).

traditie

Eens met temet. Gymnasium heeft nu gewoon meer status dan in de jaren tachtig. Amalia zal het ook gewoon leuk vinden maar ze staat met deze opleiding in een mooie traditie. Belangrijke mensen gingen haar voor op deze school. In de jaren tachtig was het gym tamelijk stoffig. Scholengemeenschappen kwamen toen op en misschien wilde Beatrix ook meegaan in deze trend van toen.

Katniss

Katniss

21-03-2015 om 22:59

Wat ik me afvraag

Zou Amalia nou ook gewoon zelf op de fiets naar school gaan? En Maxima moet boeken gaan kaften, het leukste klusje van het schooljaar

Katniss (en Barvaux)

En luizenpluizen, niet te vergeten. Helemaal mooi zou het zijn als ZKH WA himself ging luizenpluizen, maar een mens moet niet teveel verlangen.

Barvaux, je moet inderdaad helemaal niets met die dode talen en ja, er is inderdaad wel een nuttiger invulling voor die uren te bedenken. Hangt van je interesses af natuurlijk, en helemaal zinloos zijn die oude talen natuurlijk ook weer niet, maar om nou te zeggen dat het echt ergens goed voor is - nee.

Dat vraag ik me eerlijk gezegd van technasium ook af, ik kreeg de indruk dat dat vooral een cursus samenwerken en presenteren is. Maar ja, aan de andere kant moet er tegenwoordig tegen de klippen op samengewerkt en gepresenteerd worden, dus daar kan een mens allicht profijt van hebben in studie of carrière, terwijl je er echt niets mee opschiet als je weet wat een dactylische hexameter is.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

21-03-2015 om 23:30

Temet

Iemand die technasium heeft gedaan leert vooral ook onderzoeken en zo iemand heeft binnen een tel gevonden wat een dactylische hexameter is

Het vak wat je doet en waar je examen in kunt doen heet 'onderzoeken en ontwikkelen' en inderdaad een nerd die niet in samenwerken gelooft en niet van presenteren houdt pest je alleen maar met technasium.

Barvaux

Barvaux

21-03-2015 om 23:30

maar inderdaad

je hebt niets aan die dactylische hexameter

Barvaux

Barvaux

21-03-2015 om 23:32

Oja

Ik speel momenteel veel Trivia Crack en waar ik alleen maar heel wat Latijnse woordjes heb moeten leren voor medische kennis en gewoon een dosis gezond verstand heb kom ik toch altijd een eind met multiple choice vragen die betrekking hebben op het Latijn

Evanlyn

Evanlyn

21-03-2015 om 23:34

Spaans

Vergeet niet dat het kind al Spaans spreekt, dan is Latijn helemaal geen gekke keuze.

Barvaux

Barvaux

21-03-2015 om 23:43

Evanlyn

Niet gek maar je hebt er totaal niets aan (overigens denk ik dat ze drietalig is, ze zal ook wel heel wat Engels hebben meegekregen) en dat kun je ook wel terugvinden als je er naar zoekt. Ze spreken veel Engels met bezoek.

Hoe meer talen hoe beter maar Latijn hoort daar wat mij betreft niet bij.

Evanlyn

Evanlyn

22-03-2015 om 00:09

wortels

Het ging mij er meer om dat de wortels van het Spaans in het Latijn liggen, dus net zoals wij een beetje Middeleeuws Nederlands leren. Lijkt me best interessant voor haar, en een stuk makkelijker dan voor de meeste Nederlanders.

Bij Latijn en Grieks denk ik nooit in termen van nut, want dan stelt het inderdaad niks voor. Het is meer bezigheidstherapie voor slimme kindjes die anders tijd hebben om vervelend te worden en die zoiets leuk en spannend vinden.

Ik ken een gymnasiast waarvoor ik nog steeds alle breekbare dingen snel wegwerk als hij binnenkomt, maar toch is hij sinds hij op het gym zit een stuk rustiger dan vroeger. Kan natuurlijk ook de leeftijd zijn, in plaats van de heilzame werking van Grieks, Latijn, en hard werken

Barvaux

Barvaux

22-03-2015 om 00:15

evanlyn

Precies en daarom denk ik dus dat ze zelf hiervoor gekozen heeft en ook gewoon net zo slim is als ieder ander kind dat naar het gymnasium gaat.

Mikke

Mikke

22-03-2015 om 13:27

Katniss

Ja, ze zal gewoon op de fiets naar school gaan. Wel met beveiliging, uiteraard.

En ik denk dat het een slimme tante is, net als haar moeder, en ook aan haar vaders kant zitten veel intelligente mensen (ook WA zelf!)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.