Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Als jij het basisschoolsysteem helemaal opnieuw mocht bedenken, hoe zou het eruitzien?

Oja, en niet te vergeten: gooi die chromebooks en tablets de deur uit. En de Donald Duckjes. Ik zie op zoveel scholen dat kinderen als ze hun werk klaar hebben vrij mogen beschikken over een scherm of een Donald Duckje, met als gevolg dat het werk wordt afgeraffeld (door een deel van de kinderen). Ik dacht nog even na over hoe er vroeger meer tijd was voor lezen en creatieve dingen.... 

MamaE schreef op 19-03-2025 om 12:58:

Oh, en in het algemeen vind ik dat er tegenwoordig best veel en steeds meer van scholen wordt verwacht en tegelijkertijd zijn ouders enorm kritisch en kunnen ze het moeilijk goed doen. Een groep gaat voor een individu, dus niet alles kan aangepast worden aan jouw kind.

Daarnaast is het aantal uren op een schooldag natuurlijk beperkt, dus alles wat erbij komt, gaat dan ten koste van iets anders. Ik denk dat het goed is om terug te gaan naar de basis met af en toe een extraatje.
Als we vinden dat er meer in het schoolprogramma moet komen, kunnen we bijvoorbeeld de schooldag elke dag een uur langer maken. En dan ook echt met lestijd. Maar dat kost geld, dus dat kan een school niet zomaar besluiten en als we dat landelijk gaan doen, gaat dat flink op de begroting drukken.

En echte gelijkheid...dat gaat er toch niet komen. Het maakt uit waar je wieg staat, maar scholen kunnen onmogelijk alles opvangen wat ouders thuis verzaken.
Sprak op vakantie ooit een kleuterjuf uit een achterstandswijk in Rotterdam-Zuid.
Die kreeg kinderen in de klas dat waren gewoon grote baby's. Ze waren vier, maar waren niet zindelijk, konden amper praten, konden niet zelf hun jas of schoenen aantrekken, laat staan rits dichtmaken of veters strikken. En dan hadden ze op die school al max 13 kinderen in de klas met een onderwijsassistent erbij. Die achterstand haal je onmogelijk in ten opzichte van kinderen uit een modaal of hoogontwikkeld gezin. Ze zitten namelijk evengoed maar een paar uur per dag op school en die andere kinderen ontwikkelen zich ook door.

Dat vind ik een kulargument, sorry. Dan kan je sowieso het hele schoolsysteem afschaffen, net als wat de grote roerganger in de VS van plan is. Thuisonderwijs is immers ook goed te doen toch?

troelahoep schreef op 19-03-2025 om 17:14:

[..]

Dat vind ik een kulargument, sorry. Dan kan je sowieso het hele schoolsysteem afschaffen, net als wat de grote roerganger in de VS van plan is. Thuisonderwijs is immers ook goed te doen toch?

Dat bedoelde ik dus helemaal niet zo.

Maar ik denk wel dat we, ondanks alle goede bedoelingen en inspanningen, nooit tot volledige gelijkheid gaan komen. Want de rol en invloed van ouders is toch echt best wel groot. Je kunt niet in 5,5 uur per dag een kind alle kerndoelen van het onderwijs bijbrengen en de hele opvoeding erbij doen. 

Die extra dingen als zwemles, musea, theater, knutselen etc hoeven niet op school als alle ouders dat belangrijk zouden vinden en het thuis al zelf regelen. Juist voor de groep die het onzin vindt is het bedoeld, zodat ook hun kinderen er wel mee kennismaken.

watertoren schreef op 19-03-2025 om 17:04:

[..]

Omdat ik musea en theater niet belangrijk vind en zwemles wel. Ik vond gym ook vreselijk hoor maar beweging is wel belangrijk.

Eens musea en theater is iets voor de ouders en niet voor school. Gym en zwemles vind ik een ander verhaal.

MamaE schreef op 19-03-2025 om 17:23:

[..]

Dat bedoelde ik dus helemaal niet zo.

Maar ik denk wel dat we, ondanks alle goede bedoelingen en inspanningen, nooit tot volledige gelijkheid gaan komen. Want de rol en invloed van ouders is toch echt best wel groot. Je kunt niet in 5,5 uur per dag een kind alle kerndoelen van het onderwijs bijbrengen en de hele opvoeding erbij doen.

Die extra dingen als zwemles, musea, theater, knutselen etc hoeven niet op school als alle ouders dat belangrijk zouden vinden en het thuis al zelf regelen. Juist voor de groep die het onzin vindt is het bedoeld, zodat ook hun kinderen er wel mee kennismaken.

Ja maar dat is echt niet persé het geval. Er zijn hele volksstammen voor wie culturele activiteiten veel te duur zijn - ooit een kaartje voor het theater gekocht? En knutselen is net zo belangrijk als taal en rekenen. 

troelahoep schreef op 19-03-2025 om 19:54:

[..]

Ja maar dat is echt niet persé het geval. Er zijn hele volksstammen voor wie culturele activiteiten veel te duur zijn - ooit een kaartje voor het theater gekocht? En knutselen is net zo belangrijk als taal en rekenen.

En daarom best nuttig om het een keer met school gedaan te hebben; voor zowel de leerlingen uit gezinnen die weinig ondernemend zijn en/ of er geen geld voor hebben. Niet omdat iedereen het leuk hoeft te vinden maar voor algemene ontwikkeling, ontdekken van interesses etc. Mijn ouders deden ook zelden iets met mij bij gebrek aan interesse vanuit hun zelf. Ik ben echt blij dat we dat soort dingen op school deden. Ik vond het enorm leuk.

Gingergirl schreef op 19-03-2025 om 20:01:

[..]

En daarom best nuttig om het een keer met school gedaan te hebben; voor zowel de leerlingen uit gezinnen die weinig ondernemend zijn en/ of er geen geld voor hebben. Niet omdat iedereen het leuk hoeft te vinden maar voor algemene ontwikkeling, ontdekken van interesses etc. Mijn ouders deden ook zelden iets met mij bij gebrek aan interesse vanuit hun zelf. Ik ben echt blij dat we dat soort dingen op school deden. Ik vond het enorm leuk.

Zeker met school kinderen kennis laten maken met cultuur, ook al op de basisschool. Laat het schoolreisje maar iets educatiefs zijn.  In de jaren 70 zat ik op een lagere school die met schoolreisjes educatieve dingen deed.  Mijn kinderen gingen naar Drievliet en Linnaeushof en soortgelijke parken.  Waarom niet naar een museum? Dan is er toch mooi 1 keer per jaar iets cultureels.

Met mijn ouders best veel naar musea en theater geweest binnen hun beperkte financiële mogelijkheden.  Met mijn kinderen dit voortgezet. Soms heel laagdrempelig, zoon moest mee naar de dansoptredens van zijn zus.  Samen moesten ze mee naar het koor van opa. 

Op de school van mijn kinderen was wel ieder jaar een excursie naar de bibliotheek.  Om leesplezier te stimuleren en uitleg te krijgen hoe het werkt in de bieb. 

Heel goed voor de algemene ontwikkeling van kinderen.  In de tijd dat mijn kinderen de basisschool bezochten (2006-2016) waren er genoeg klasgenootjes die nooit iets cultureels deden met hun ouders. Kinderen die zelfs thuis niet mochten knutselen vanwege de mogelijke rommel. 

troelahoep schreef op 19-03-2025 om 17:12:

Oja, en niet te vergeten: gooi die chromebooks en tablets de deur uit. En de Donald Duckjes. Ik zie op zoveel scholen dat kinderen als ze hun werk klaar hebben vrij mogen beschikken over een scherm of een Donald Duckje, met als gevolg dat het werk wordt afgeraffeld (door een deel van de kinderen). Ik dacht nog even na over hoe er vroeger meer tijd was voor lezen en creatieve dingen....

Donald Duck is meesterlijk met taal. 
Er wordt in het onderwijs tegenwoordig juist heel veel tijd aan lezen besteed, maar buiten school wordt er veel (en echt veel) minder gelezen. 

troelahoep schreef op 19-03-2025 om 19:54:

[..]

Het is meer een cultuurdingetje. Zelfs als de kaartjes gratis waren gaan hele volksstammen niet naar het theater of museum. Simpelweg omdat ze die intresse niet hebben. Ze staan liever langs het voetbalveld.

FruitMoeder schreef op 20-03-2025 om 07:22:

[..]

Het is meer een cultuurdingetje. Zelfs als de kaartjes gratis waren gaan hele volksstammen niet naar het theater of museum. Simpelweg omdat ze die intresse niet hebben. Ze staan liever langs het voetbalveld.

En juist daarom is het goed om alle kinderen wel met kunst en cultuur in aanraking te brengen, net zoals de kinderen die nooit een sportzaal/veld zien daar in contact mee moeten komen.

FruitMoeder schreef op 20-03-2025 om 07:22:

[..]

Maar als volwassenen niet geïnteresseerd zijn in kunst en cultuur, waarom moeten we ze dan dwingen? Dat is nogal aanmatigend. Hetzelfde met sport, als mensen daarin niet geïnteresseerd zijn, dan gaan ze er toch niet naar toe? Ik zie het probleem niet. In Nederland worden met kunstsubsidies voorstellingen gemaakt die maar interessant zijn voor een kleine groep, terwijl musicals niet worden gesubsidieerd, de kaartjes ervoor heel duur zijn en ze toch avond aan avond vol zitten. ‘Het volk’ wil blijkbaar musicals. 

Ysenda schreef op 20-03-2025 om 07:26:

[..]

En juist daarom is het goed om alle kinderen wel met kunst en cultuur in aanraking te brengen, net zoals de kinderen die nooit een sportzaal/veld zien daar in contact mee moeten komen.

Ik denk dat het niets uitmaakt. Hun omgeving heeft veel meer invloed dan een middagje in het jaar op school. 

FruitMoeder schreef op 20-03-2025 om 08:06:

[..]

Ik denk dat het niets uitmaakt. Hun omgeving heeft veel meer invloed dan een middagje in het jaar op school.

Je hebt dan wel een zaadje geplant waar een kind mee verder kan als het onverhoopt toch andere interesses heeft dan de ouders. 

Doordat wij altijd de top 2000 luisterden is mijn zoon (nu 20) gaan zoeken naar oude muziek. Die heeft nu regelmatig Frank Sinatra op staan en andere echt oude dingen in zijn ogen.  Elvis, Beatles Wim Zonneveld, drs P en nog meer van die dingen van ver voor mijn geboorte.  Op school heeft hij kennis gemaakt met klassieke muziek en dat luistert hij ook vaak. 

Kunst en cultuur vind ik de ouders voor verantwoordelijk.... Want school  kan niet alles.....
Ik vind alleen dat ouders weer moeten gaan opvoeden....En dat de school best een paar eisen aan ouders mogen stellen...Opvoeden doet de school niet...

Als er ruimte in het lesprogramma is om naar museum of theater te gaan met kinderen dan vind ik dat wel een mooie aanvulling. Ik kan mij de les over de stier van Potter in het Mauritshuis die ik zo'n 50 jaar geleden kreeg nog altijd herinneren en het was het begin van mijn liefde voor kunst. 
Ik zie dus wel degelijk het belang van kinderen met zoveel mogelijk verschillende zaken in contact brengen maar soms moet je keuzes maken.
Waar gebruik je de tijd die over is nadat alle basis vakken gedaan zijn voor.
Ik vind zwemmen en verkeersles dan net even belangrijker maar koken of bandenplakken als alternatief vind ik dan weer zonde.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.