Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Als jij het basisschoolsysteem helemaal opnieuw mocht bedenken, hoe zou het eruitzien?

Mevrouw75 schreef op 19-03-2025 om 21:03:

[..]

Donald Duck is meesterlijk met taal.
Er wordt in het onderwijs tegenwoordig juist heel veel tijd aan lezen besteed, maar buiten school wordt er veel (en echt veel) minder gelezen.

De tijd die je nu op school extra aan lezen moet besteden ben je dus kwijt voor andere zaken. Thuis wordt er niet meer gelezen dus dat komt nu extra op het bordje van de school.

Bakblik schreef op 20-03-2025 om 08:13:

[..]

Doordat wij altijd de top 2000 luisterden is mijn zoon (nu 20) gaan zoeken naar oude muziek. Die heeft nu regelmatig Frank Sinatra op staan en andere echt oude dingen in zijn ogen. Elvis, Beatles Wim Zonneveld, drs P en nog meer van die dingen van ver voor mijn geboorte. Op school heeft hij kennis gemaakt met klassieke muziek en dat luistert hij ook vaak.

Maar dat is omdat jullie dat altijd doen. School heeft daar toch geen tijd voor. En de ouders zonder intresse in kunst of cultuur gaan hun kind ook niet aanmoedigen. Denk zelfs dat ze hem ontmoedigen om zijn intresses te volgen. Het is jammer, maar zo is het wel. Het is parels voor de zwijnen gooien. De tijd op school kan veel beter besteed worden. 

Bakblik schreef op 20-03-2025 om 08:13:

[..]

Je hebt dan wel een zaadje geplant waar een kind mee verder kan als het onverhoopt toch andere interesses heeft dan de ouders.

Doordat wij altijd de top 2000 luisterden is mijn zoon (nu 20) gaan zoeken naar oude muziek. Die heeft nu regelmatig Frank Sinatra op staan en andere echt oude dingen in zijn ogen. Elvis, Beatles Wim Zonneveld, drs P en nog meer van die dingen van ver voor mijn geboorte. Op school heeft hij kennis gemaakt met klassieke muziek en dat luistert hij ook vaak.

idd, mijn hele familie heeft volgens mij nog nooit een museum van binnen gezien anders dan met verplichte school uitjes. 

Maar daardoor ben ik dus wel geinteresseerd in kunst en cultuur en vanaf de middelbare ging ik dan maar alleen naar een museum. 

Waren er geen bezoeken met school geweest was ik er nooit mee in aanraking gekomen.

FruitMoeder schreef op 20-03-2025 om 07:22:

[..]

Het is meer een cultuurdingetje. Zelfs als de kaartjes gratis waren gaan hele volksstammen niet naar het theater of museum. Simpelweg omdat ze die intresse niet hebben. Ze staan liever langs het voetbalveld.

Nee hoor, dat is ook een kwestie van onbekend maakt onbemind. Ze hebben de interesse niet omdat ze niet weten wat er allemaal te koop is en sommigen vinden het theater gewoon intimiderend en bijna eng, niet voor hun soort mensen (mijn familie). En vergeet niet, cultuur is breed hè. Het is echt niet alleen voor de elite en dat zie je ook aan tentoonstellingen en voorstellingen/concerten die in een mum van tijd zijn uitverkocht. Ook al ga je niet naar de opera later, je kan als kind goede herinneringen aan de uitjes naar het theater hebben, en als je volwassen bent bedenken dat je best naar een voorstelling van Jochem Meijer (of iets anders laagdrempeligs) kunt gaan. En zo ook voor andere kunstvormen dan theater natuurlijk.

Culturele ervaringen -het museum, theater, maar ook film en boeken) zijn er zodat je kennis maakt met de wereld, verschillende ervaringen en zienswijzen opdoet, juist daarom zou dat op school moeten gebeuren. Helemaal belangrijk in tijden van algoritmes waarin mensen alleen nog maar gevoed worden door hun eigen bubbel. En dat ze dus alleen nog maar geinteresseerd zijn in voetbal en zich niet kunnen inleven in mensen die wat anders doen dan voetbal. 

Ysenda schreef op 20-03-2025 om 10:55:

[..]

idd, mijn hele familie heeft volgens mij nog nooit een museum van binnen gezien anders dan met verplichte school uitjes.

Maar daardoor ben ik dus wel geinteresseerd in kunst en cultuur en vanaf de middelbare ging ik dan maar alleen naar een museum.

Waren er geen bezoeken met school geweest was ik er nooit mee in aanraking gekomen.

Exact dit. Voor mij geldt precies hetzelfde. 

Annaniem2023 schreef op 20-03-2025 om 07:59:

[..]

Maar als volwassenen niet geïnteresseerd zijn in kunst en cultuur, waarom moeten we ze dan dwingen? Dat is nogal aanmatigend. Hetzelfde met sport, als mensen daarin niet geïnteresseerd zijn, dan gaan ze er toch niet naar toe? Ik zie het probleem niet. In Nederland worden met kunstsubsidies voorstellingen gemaakt die maar interessant zijn voor een kleine groep, terwijl musicals niet worden gesubsidieerd, de kaartjes ervoor heel duur zijn en ze toch avond aan avond vol zitten. ‘Het volk’ wil blijkbaar musicals.

En dit is een misvatting, musicals worden ook gesubsidieerd, maar vergeet niet dat er aan een musicalproductie honderden mensen meewerken en aan een theatergroep of iets anders wat 'interessant is voor een kleine groep' veel minder. Een musical is heel duur om te maken dus de kaartjes zijn ook duur. 

En vergeet niet dat er over 20 jaar helemaal geen musicals meer gemaakt kunnen worden omdat er nauwelijks onderwijs meer is op gebied van muziek, kunst en dergelijke, dus er zal geen aanwas van nieuw talent zijn.  Nu al hebben conservatoria problemen om de opleidingen vol te krijgen, omdat de huidige generatie jongeren zo weinig muziekles heeft gehad. In mijn jeugd speelden heel veel kinderen een muziekinstrument, tegenwoordig zijn het er heel weinig. Wij konden toen de muziekschool hier failliet ging omdat de subsidies werden gestopt ook geen €1200,- ophoesten voor een uurtje muziekles per week per kind, dus toen zijn ze eraf gegaan. 

Dit geld trouwens niet alleen voor musicals en beroepsmuzikanten, maar allerlei aspecten die het leven aangenaam maken. Films, kleding, bouwkunst. Een schoenontwerper kan alleen schoenen ontwerpen omdat die tijdens de jeugd heeft leren knutselen. Om maar iets te noemen. 

troelahoep schreef op 20-03-2025 om 11:14:

[..]

En dit is een misvatting, musicals worden ook gesubsidieerd, maar vergeet niet dat er aan een musicalproductie honderden mensen meewerken en aan een theatergroep of iets anders wat 'interessant is voor een kleine groep' veel minder. Een musical is heel duur om te maken dus de kaartjes zijn ook duur.

En vergeet niet dat er over 20 jaar helemaal geen musicals meer gemaakt kunnen worden omdat er nauwelijks onderwijs meer is op gebied van muziek, kunst en dergelijke, dus er zal geen aanwas van nieuw talent zijn. Nu al hebben conservatoria problemen om de opleidingen vol te krijgen, omdat de huidige generatie jongeren zo weinig muziekles heeft gehad. In mijn jeugd speelden heel veel kinderen een muziekinstrument, tegenwoordig zijn het er heel weinig. Wij konden toen de muziekschool hier failliet ging omdat de subsidies werden gestopt ook geen €1200,- ophoesten voor een uurtje muziekles per week per kind, dus toen zijn ze eraf gegaan.

Dit geld trouwens niet alleen voor musicals en beroepsmuzikanten, maar allerlei aspecten die het leven aangenaam maken. Films, kleding, bouwkunst. Een schoenontwerper kan alleen schoenen ontwerpen omdat die tijdens de jeugd heeft leren knutselen. Om maar iets te noemen.

heel veel kunst en cultuur wordt juist helemaal niet gesponsord door de samenleving (gemeente / provincie) dat zijn juist alleen de grote organisaties. 

Maar de kleine waar iedereen begint juist niet.

Ysenda schreef op 20-03-2025 om 11:18:

[..]

heel veel kunst en cultuur wordt juist helemaal niet gesponsord door de samenleving (gemeente / provincie) dat zijn juist alleen de grote organisaties.

Maar de kleine waar iedereen begint juist niet.

Dat is ook nog waar. Subsidies worden meestal toegekend op basis van eens soort terugverdienscenario of naam die hoog te houden is, of iets dat te groot is om op te geven. Naar een voetbalstadion -ik neem dit voorbeeld omdat iemand eerder het voetbalveld aanhaalde, en er in grote stadions ook concerten gehouden worden - gaat heel erg veel meer subsidie dan de culturele sector. In het Gelredome heeft de gemeente Arnhem bijvoorbeeld tientallen miljoenen euro's geinvesteerd, maar als je binnen de kunsten iets van subsidie wil gaat het meestal via een soort van wedstrijd/sollicitatie waar je eerst al een hoop werk voor moet doen, dus lang niet iedereen die subsidie zou kunnen gebruiken krijgt het. 

troelahoep schreef op 20-03-2025 om 10:56:

[..]

Nee hoor, dat is ook een kwestie van onbekend maakt onbemind. Ze hebben de interesse niet omdat ze niet weten wat er allemaal te koop is en sommigen vinden het theater gewoon intimiderend en bijna eng, niet voor hun soort mensen (mijn familie). En vergeet niet, cultuur is breed hè. Het is echt niet alleen voor de elite en dat zie je ook aan tentoonstellingen en voorstellingen/concerten die in een mum van tijd zijn uitverkocht. Ook al ga je niet naar de opera later, je kan als kind goede herinneringen aan de uitjes naar het theater hebben, en als je volwassen bent bedenken dat je best naar een voorstelling van Jochem Meijer (of iets anders laagdrempeligs) kunt gaan. En zo ook voor andere kunstvormen dan theater natuurlijk.

Culturele ervaringen -het museum, theater, maar ook film en boeken) zijn er zodat je kennis maakt met de wereld, verschillende ervaringen en zienswijzen opdoet, juist daarom zou dat op school moeten gebeuren. Helemaal belangrijk in tijden van algoritmes waarin mensen alleen nog maar gevoed worden door hun eigen bubbel. En dat ze dus alleen nog maar geinteresseerd zijn in voetbal en zich niet kunnen inleven in mensen die wat anders doen dan voetbal.

Wat ik ook zo raar vindt is dat mensen denken dat in een museum alleen schilderijen zijn.

Onder welke steen zit je dan?

Bij ons krijgen ze Engelse les vanaf groep 3. Ik dacht echt dat is veel te vroeg joh, maar jeetje wat triggert dat hun interesses en ontwikkelt het hun vocabulair. Vind het echt prachtig.

Wat ze niet vertellen en wat ik vind dat echt anders zou moeten, is dat ze dus blijkbaar al ook vanaf groep 3 of 4 een soort Cito toetsen doen waarin ze bijhouden hoe een kind zicht ontwikkelt.

Klinkt op zich echt super, maar het is wel en heel vroeg ingezette lijn richting het advies voor de middelbare school. 

Niet veel ouders beseffen dat dit zo is en ik vind dat scholen daar opener over moeten zijn. Nu hoor ik veel docenten in groep 7 en 8 klagen dat ouders bijna eisen dat kinderen een VWO advies krijgen, terwijl dit er niet altijd in zit.

Maar als die ouders dat zo graag willen en hen was in groep 5 bijvoorbeeld al verteld dat er meer getrokken moet worden aan bijvoorbeeld rekenen, dan kan je daar tijdig op proberen te sturen en bijles nemen of zelf met je kinderen oefeningen doen om achterstanden weg te werken.

Niet dat VWO advies heilig is. Zeker niet. En dat moet ook nooit het streven zijn.

Zelf ben ik enorm gepusht richting het VWO en later de universiteit. Met bijna het gevoel dat je zonder universitaire opleiding geen kans maakt.

Nou, niets is minder waar heb ik gemerkt, maar het duurde door deze input wel jaren voordat ik dat kon/mocht ontdekken.

Wij laten onze kinderen dan ook volledig vrij in hun ontwikkeling, maar nu we ze meer laten lezen, omdat school dit aan ons vroeg, merken we dat ze daar juist ook veel plezier uit halen en niet meer eeuwig op die vervloekte ipad willen Robloxen oid.

sannecoolen schreef op 20-03-2025 om 13:23:

Bij ons krijgen ze Engelse les vanaf groep 3. Ik dacht echt dat is veel te vroeg joh, maar jeetje wat triggert dat hun interesses en ontwikkelt het hun vocabulair. Vind het echt prachtig.

Wat ze niet vertellen en wat ik vind dat echt anders zou moeten, is dat ze dus blijkbaar al ook vanaf groep 3 of 4 een soort Cito toetsen doen waarin ze bijhouden hoe een kind zicht ontwikkelt.

Klinkt op zich echt super, maar het is wel en heel vroeg ingezette lijn richting het advies voor de middelbare school.

Niet veel ouders beseffen dat dit zo is en ik vind dat scholen daar opener over moeten zijn. Nu hoor ik veel docenten in groep 7 en 8 klagen dat ouders bijna eisen dat kinderen een VWO advies krijgen, terwijl dit er niet altijd in zit.

Maar als die ouders dat zo graag willen en hen was in groep 5 bijvoorbeeld al verteld dat er meer getrokken moet worden aan bijvoorbeeld rekenen, dan kan je daar tijdig op proberen te sturen en bijles nemen of zelf met je kinderen oefeningen doen om achterstanden weg te werken.

Niet dat VWO advies heilig is. Zeker niet. En dat moet ook nooit het streven zijn.

Zelf ben ik enorm gepusht richting het VWO en later de universiteit. Met bijna het gevoel dat je zonder universitaire opleiding geen kans maakt.

Nou, niets is minder waar heb ik gemerkt, maar het duurde door deze input wel jaren voordat ik dat kon/mocht ontdekken.

Wij laten onze kinderen dan ook volledig vrij in hun ontwikkeling, maar nu we ze meer laten lezen, omdat school dit aan ons vroeg, merken we dat ze daar juist ook veel plezier uit halen en niet meer eeuwig op die vervloekte ipad willen Robloxen oid.

Het is vrij standaard om al vanaf groep 3 te toetsen. School is hier heel transparant over. Is niet bedoeld om voor te sorteren op schooladvies, maar om ontwikkeling kind te volgen en actie op te zetten indien nodig. Zo wordt het in ieder geval bij mijn kind op school ingezet. 

Valeria schreef op 19-03-2025 om 07:22:

[..]

Niet alleen hoger opgeleid, maar vooral ook slimmer (en met meer ervaring met het zijn van een slim kind bijvoorbeeld).

Misschien wel met één kind, maar niet met 25 kinderen. Tsjor

Ysenda schreef op 19-03-2025 om 10:40:

[..]

Daar komt juist steeds meer verbetering in.

Bij de BSO van zoon, inmiddels 8 jaar geleden, zaten de kinderen op de reguliere sportclubs en culturele clubs en werden daar door de BSO heengebracht. Dus mijn zoon kon toen gewoon extra badminton doen. Zwemlessen zaten in het pakket, maar ook een sportinstructeur was in dienst bij de BSO, net als een kunstdocent. Dus er ging een plukje kinderen in de bakfiets en hup via de dansschool, koorles en dan naar de sportclubs, en vervolgens werden ze daar weer opgehaald, kregen een gezonde snack die vers gemaakt werd in de keuken van de BSO, tussen de middag werd er warm gegeten.

Inmiddels is zoon dus die sportbegeleider op de BSO van van diverse scholen. En extra voetbal is niet standaard, want zoon kan nog geen bal schieten.

Ik vraag me af of dat niet anders te financieren is. BSO kost veel geld. Als dat directer aan sport- schaak- teken- clubs, bibliotheek etc. kan worden besteed kunnen die zelf professionele krachten aanstellen en hun programma beter maken. Stel dat de voetbalclub het tarief van een BSO mag rekenen voor een voetbaltraining, of een heel middagprogramma.....

Tsjor

tsjor schreef op 21-03-2025 om 07:25:

[..]

Ik vraag me af of dat niet anders te financieren is. BSO kost veel geld. Als dat directer aan sport- schaak- teken- clubs, bibliotheek etc. kan worden besteed kunnen die zelf professionele krachten aanstellen en hun programma beter maken. Stel dat de voetbalclub het tarief van een BSO mag rekenen voor een voetbaltraining, of een heel middagprogramma.....

Tsjor

Ben ik met je eens, je ziet het terug in de nieuwbouw van scholen.

Daar is vaak een clustering van diverse scholen en de opvang.

Waar je dan zou willen dat het niet 2 verschillende organisaties zijn die een dag vullen moet dat 1 zijn maar dat kan nu wettelijk (nog) niet.

Zet die scholen dan in de omgeving van de sportaccommodaties die vaak nu ook al geclusterd worden en meng het gebruik, overdag de jeugd ''s avonds de senioren.

Maar dat vergt een hele grote maatschappelijke omslag.

troelahoep schreef op 18-03-2025 om 10:20:

Stop het efficiëntiedenken in het (basis)onderwijs, kinderen opleiden moet niet fabrieksmatig.

Dus kleinere klassen, afschaffend passend onderwijs maar meer kinderen naar speciaal (basis)onderwijs. Vaker een klassenassistent in de klas.

Er wordt veel teveel getoetst, een jaar of 5 geleden heb ik een tijdje op de pabo rondgehangen en stage gelopen en daar viel mij op dat kinderen in de bovenbouw worden onderworpen aan tenminste 40(!) toetsen per jaar, variëren van LVS, methodetoetsen tot topo en verkeer. Mijn eigen kinderen hadden destijds ook belachelijk veel toetsen en op het VO is het niet veel beter. Al die tijd dat er wordt getoetst, is er geen onderwijs, geen aanbod (van iets nieuws), alleen controle en nakijkwerk van de leraar.

Schaf alsjeblieft dat continurooster af en geef kinderen en leraren weer fatsoenlijk pauze. Misschien geen 1,5 uur zoals vroeger, maar wel genoeg dat je echt even jezelf kunt terugtrekken, genoeg tijd hebt om rustig je broodjes te eten en een frisse neus te halen. Goed voor zowel leraar als leerlingen, die nu in een half uurtje pauze eerst voor de tv (digibord) hun lunch moeten wegwerken in een kwartiertje en dan nog een kwartiertje mogen luchten. De leraar heeft precies tijd om even te plassen als er een andere collega is met pleindienst, maar meer ook niet.

Wat langere schooldagen tot ca.16.00 uur, met aandacht voor cultuur en natuur in de middag vanaf een uur of 2, in kleinere groepen (een halve klas. Vakdocenten voor dit deel van de dag, zodat de groepsleerkracht tijd heeft om na te kijken en lessen voor te bereiden op gebied van taal en rekenen en wereldorientatie. Dit zou kwaliteit zou moeten opleveren, want de gemiddelde pabodocent is geen expert op gebied van muziekles, drama, beeldende vorming (van schilderen en kunstgeschiedenis tot multimedia), tenzij het al iemands speciale interesse heeft, dus heel graag en echte muziekmeester of kunstjuf voor de klas. Af en toe een excursie naar natuur in de regio (bos, strand, veenweidegebied) met de boswachter, naar het museum, het theater. Er zijn zoveel kinderen die hier van huis uit niks van meekrijgen, wat de ongelijkheid in de maatschappij m.i. alleen maar vergroot. In de huidige kinderopvang is het aanbod ook erg schraal.

Beetje terug naar vroeger in een bepaald opzicht. In mijn jeugd (jaren 80) hadden we wel 2 middagen in de week iets van knutselen, tekenen, muziek of theater.

Ik hoop dat je ipv leerkracht directeur geworden bent? Laat me even weten waar, dan kom ik graag bij je werken! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.