Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Alles over sex bespreken op de lagere school

Ben even nieuwsgierig. Hier op de basisschool hebben ze de week van de lente kriebels. Nu mag alles aan de juffen en meesters gevraagd worden, groep 6-7-8. Hoe vaak ze het doen, wat ze doen en nog veel meer, wat je maar wilt... Ben ik ouderwets dat ik dit te ver vind gaan?


MoederSterretje schreef op 23-03-2022 om 13:48:

Wat is er mis met seksuele voorlichting aan het begin van voortgezet onderwijs?
Dat is toch vroeg genoeg (voor de meesten).

Nee dat is het niet. De meeste meiden zijn dan al ongesteld. Jongens al in ontwikkeling.

En het is ook veel beter om er jong mee te beginnen, op het niveau van het kind. En niet alles droppen op 12 jarige leeftijd. 

Kleuters masturberen al. Niks seksuele aan maar ze ontdekken hun lichaam. Dat is ook deel van de seksuele ontwikkeling, ontdekken van je lichaam. Leren wat je wel en niet fijn vind. Zonder dat daar meteen seksuele gedachten bij horen. Het is iets heel normaals en natuurlijks.

Lieveheersbeest schreef op 23-03-2022 om 14:22:

[..]

De situatie die jij schetst vind ik te ver gaan. Dat mag je ook aangeven bij de lerares of school.

Ja zou ik ook zeker doen. Dit soort vragen gaat wel erg ver. Kan me ook echt niet voorstellen dat er een leerkracht is die daar antwoord op gaat geven. Alles mogen vragen ok, en wie weet is er een kind die dit soort vragen gaat stellen maar dan is het aan de leerkracht om uit te leggen dat het ook bij seks hoort dat je sommige dingen voor jezelf houdt. 

Biebel schreef op 23-03-2022 om 14:02:

[..]

Wat is er mis met seksuele voorlichting geven juist voor het beladen wordt, op de lagere school? Juist door school omdat ouders al snel vinden dat hun bloedjes van kinderen er nog niet aan toe zijn en genoeg hebben aan de wetenschap van bloemetjes en bijtjes?


Precies. Daar is niets mis mee. Informeren voor het proberen en experimenteren begint, dan heb je de grootste kans dat de lessen effect bereiken. Dan voorkom je dat ze hun kennis op Google baseren.

En voor je weer begint; in de vs doen ze het vaak zoals jij wil. Daar mag in Florida zelfs gay niet meer genoemd worden tegen kinderen. Mag jij raden welk land een groter percentage tienerzwangerschappen heeft. Hint; dat is niet land waar kinderen tijdig worden voorgelicht. Inderdaad, in de preutse vs, waar ouders boeken verbranden als er seks in staat, waar seksuele voorlichting op de middelbare school vooral gaat over maagd blijven tot je trouwt; daar is het grootste percentage tienerzwangerschappen en -abortussen.

Een mooi bewijs dat je de kinderen, op kindsniveau, tijdig moet voorlichten. Dat is wat anders dan de vraag hoe vaak juf het doet, al blijf ik vermoeden dat juf moeder in de maling neemt omdat het antwoord raar en nietszeggend is. Misschien flauw of ongepast; maar misschien ook omdat deze moeder in de ogen van de juf zich te veel bemoeit met de inhoud van de les. Juist om moeders zoals jij even nog hysterischer te maken.


Volgens mij heeft Nederland geen probleem met tienerzawngerschappen maar met zich voortplanten, zo weinig baby's worden er bij ons geboren

Voorlichting
geven is prima, maar het doorschieten naar leeftijden waarop kinderen
er nog niet mee bezig zijn, is het andere. Al in groep 2 ermee
beginnen (vaak zonder dat de ouders dat weten, want dit beleid is
stilletjes ingevoerd) gaat wat ver. Hoe de genoemde juf het aanpakt 
gaat helemaal over de scheef.
Een gulden middenweg is altijd het beste en dat heeft men inmiddels
losgelaten lees ik uit ervaringen van anderen hier. En als je de extreme instelling
niet deelt, wordt je persoonlijk aangevallen, Biebel.

Lieveheersbeest schreef op 23-03-2022 om 14:22:

[..]

De situatie die jij schetst vind ik te ver gaan. Dat mag je ook aangeven bij de lerares of school.

En denk je werkelijk dat dat wat uithaalt? Lees de felle reacties op dit forum als iemand tot enige matiging oproept

PinkFlower schreef op 23-03-2022 om 14:37:

[..]

Nee dat is het niet. De meeste meiden zijn dan al ongesteld. Jongens al in ontwikkeling.

En het is ook veel beter om er jong mee te beginnen, op het niveau van het kind. En niet alles droppen op 12 jarige leeftijd.

Kleuters masturberen al. Niks seksuele aan maar ze ontdekken hun lichaam. Dat is ook deel van de seksuele ontwikkeling, ontdekken van je lichaam. Leren wat je wel en niet fijn vind. Zonder dat daar meteen seksuele gedachten bij horen. Het is iets heel normaals en natuurlijks.

Niet alle kleuters masturberen en zijn ermee bezig   Eigenlijk de meesten niet.

Er is vast een beleid te verzinnen dat minder extreem is, dan alle kleuters alvast seksuele voorlichting te geven met termen die ze niet eens begrijjpen. Bij ons werd in groep 2 een les gegeven over namen van de geslachtsdelen, waarbij de juf constateerde dat "vagina" de juiste benaming is voor de geslachtsdelen van de vrouw is. Ik heb mijn kind dan maar het gehele plaatje getoond en verteld dat dit toch echt alleen een onderdeel betreft van de geslachtsdelen van de vrouw, het deel dat binnen zit. 

Mijn punt is, dit is een onderdeel waarbij ik vind dat het kind zelf mag aangeven wanneer het aan toe is om het daarover te hebben. Dat is toch waar het over gaat? Zeggenschap hebben over je eigen seksualiteit? Maar dat is nu zeer zeker niet het geval (tenzij je er extreem vroeg mee bent en dat geldt voor 1 a 2 % van de kinderen).

Moedersterretje, merk je dat je een patroon vertoont waarmee je de hele discussie vertroebelt?  Je trekt een genuanceerde gedachte/lesmethode  volledig  uit haar verband, ziet de meest extreme voorbeelden (of misinterpretaties) als maatgevend. Daar baseer je dan vervolgens je oordeel op en verkondig je alsof je alles weet van die methode en dat die altijd zo extreem heftig en stupide is. 

Het ging hier niet over een vraag bij de  kleuters en het voorbeeld wat TO meekrijgt is extreem. Vandaar de gedachte dat het Mss een misplaatste grap was richting een moeder, of iets verkeerd begrepen of gehoord. Dat maakt de lesmethode zelf niet extreem. Je hoort hier van meerdere kenners dat als leerlingen een persoonlijke vraag over seks aan leerkrachten stellen, ze antwoorden krijgen die passen bij de leeftijd zoals dat dit een leuk geheim is tussen leerkracht en partner. 
En voor 5 jarige kleuters is vagina een betere naam dan het Spleetje dat mijn vriendinnen vroeger zeiden, het Voorbips van mijn moeder of het Kutje dat de kinderen van tv hadden gehoord.
Dat jij er dan weer een hele uitleg van gemaakt hebt met plaatjes, schiet wederom haar doel voorbij.  Wie maakt het nou erger; jij of de juf? Wie is er nou bezig met uitleggen op leeftijd; jij met je overvloed aan informatie of juf die een gangbare gebruikelijke naam geeft waarmee je kind prima is geïnformeerd?

ik vind een les over de namen van lichaamsdelen helemaal niet gek. Ook niet als daar vagina en piemel of penis bij genoemd worden. Gaat over de verschillen tussen jongen en meisje en daar zijn jonge kinderen meestal wel mee bezig hoor

duizel schreef op 24-03-2022 om 08:29:

ik vind een les over de namen van lichaamsdelen helemaal niet gek. Ook niet als daar vagina en piemel of penis bij genoemd worden. Gaat over de verschillen tussen jongen en meisje en daar zijn jonge kinderen meestal wel mee bezig hoor

Precies. En het zijn gewoon lichaamsdelen, net als een arm of been.

duizel schreef op 24-03-2022 om 08:29:

ik vind een les over de namen van lichaamsdelen helemaal niet gek. Ook niet als daar vagina en piemel of penis bij genoemd worden. Gaat over de verschillen tussen jongen en meisje en daar zijn jonge kinderen meestal wel mee bezig hoor

En als daar vragen over zijn van de kinderen, prima. Maar dat is niet
wat ik zie.

Het zijn de volwassenen die bepalen dat alle kinderen vanaf groep 2
seksuele voorlichting krijgen die soms niet klopt (zoals bij ons) en
vaak niet overeenkomt met waar het kind mee bezig is. Slechts 1 a 2 %
van de kleuters is daar echt actief mee bezig

Nogmaals ik ben niet tegen seksuele voorlichting. Alleen tegen de extreme vorm
waarin het nu gebeurt: niet getriggerd door vragen van kinderen of de
ontwikkelingsfase, maar opgelegd door een programma dat blijkbaar
beoogt de extreme gevallen voor te zijn.

MoederSterretje schreef op 24-03-2022 om 03:31:

[..]

En denk je werkelijk dat dat wat uithaalt? Lees de felle reacties op dit forum als iemand tot enige matiging oproept

Ja. In mijn ervaring haalt het gesprek aangaan en grenzen aangeven wel iets uit.

Lieveheersbeest schreef op 24-03-2022 om 09:17:

[..]

Ja. In mijn ervaring haalt het gesprek aangaan en grenzen aangeven wel iets uit.

Ik probeer een grens aan te geven, maar dat is niet de bedoeling merk ik

Mocht dat nou echt het doel zijn, dan verduidelijkt de post van Biebel volgens mij heel duidelijk waarom je boodschap niet zo goed aankomt. De manier waarop is vaak bepalend voor het resultaat...

MoederSterretje schreef op 24-03-2022 om 03:45:

[..]

Niet alle kleuters masturberen en zijn ermee bezig Eigenlijk de meesten niet.

 

Jij hebt duidelijk geen enkel verstand van de ontwikkeling van kinderen. Ik wel, daar heb ik voor geleerd nl. 

Jij bent hier degene die er iets seksueels van maakt op een volwassen manier. Dat moet je echt los laten. 

De meeste kleuters masturberen wel. Hopsen noemen ze het ook wel. Wrijven over de geslachtsdelen omdat dit een fijn gevoel geeft. 

Dat is seksuele ontwikkeling. Het is geen masturberen zoals volwassenen dat doen.

En waarom schrijf jij zo raar? Je zinnen breken heel gek af. Leest erg vervelend.

MoederSterretje schreef op 24-03-2022 om 03:45:

[..]


Er is vast een beleid te verzinnen dat minder extreem is, dan alle kleuters alvast seksuele voorlichting te geven met termen die ze niet eens begrijjpen. Bij ons werd in groep 2 een les gegeven over namen van de geslachtsdelen, waarbij de juf constateerde dat "vagina" de juiste benaming is voor de geslachtsdelen van de vrouw is. Ik heb mijn kind dan maar het gehele plaatje getoond en verteld dat dit toch echt alleen een onderdeel betreft van de geslachtsdelen van de vrouw, het deel dat binnen zit.


En hier ga je dus zelf compleet de mist in. Je maakt het voor je kind veels te moeilijk. Dat past niet bij het ontwikkelingsniveau. Vagina is voor de leeftijd prima. Juf is hierin niet fout, die houdt rekening met de ontwikkeling van het kind. Dat het meer is dan alleen de vagina komt op latere leeftijd, als ze eraan toe zijn. Met de info die jij geeft kan een kleuter niks. Gaat het ene oor in en het andere uit, het is teveel en blijft niet hangen. 

PinkFlower schreef op 24-03-2022 om 10:56:

[..]

En hier ga je dus zelf compleet de mist in. Je maakt het voor je kind veels te moeilijk. Dat past niet bij het ontwikkelingsniveau. Vagina is voor de leeftijd prima. Juf is hierin niet fout, die houdt rekening met de ontwikkeling van het kind. Dat het meer is dan alleen de vagina komt op latere leeftijd, als ze eraan toe zijn. Met de info die jij geeft kan een kleuter niks. Gaat het ene oor in en het andere uit, het is teveel en blijft niet hangen.

Waarom leren ze dan die kleuters niet gewoon meteen vulva? 

Ik heb mijn zoons geleerd ( al vanaf peuter) dat jongens een piemel hebben en meisjes een vulva. Later, toen de vragen over baby's kwamen, erbij verteld dat in de vulva twee gaatjes zitten, een plasgaatje en een babygaatje, en dat dat babygaatje vagina heet.

Zo ingewikkeld is het niet. Maar anatomisch correct!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.