Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

12-09-2017 om 10:34

Alles kwijt raken en vergeten


Tango

Tango

12-12-2017 om 21:15

Schrijven

Schrijven vindt hij heel vervelend en zeker 5 keer. Maar het zou kunnen hoor dat het helpt. Hij schrijft ook weleens een Engels woord op (maar dan gewoon 1 keer) dat hij niet kan onthouden.
De overhoringen zijn wisselen. Vaak ook wel ja/nee vragen, maar laatst bij een SO werden toch ineens allerlei onderdelen van die microscoop gevraagd, die wist hij dus echt niet meer. Ik oefen het altijd met het plaatje erbij, maar toch komen ze er moeilijk in.
Dyslexie-dingetje, dat zal zeker. Vandaag ook met Engels lang gezeten. Woorden als enough, weird, healthy moest hij leren. Was ook erg lastig. Hij had ze zelf al een aantal keer geoefend, maar kreeg ze er niet in. Samen oefenen kostte ook nog best wat tijd en andersom van Nederlands naar Engels was helemaal lastig. Inderdaad, woordjes waar hij een beeld bij heeft gaan makkelijker, zoals nose, eyes en feet. Maar iets verzinnen is niet altijd makkelijk.

Oefenen met wrts

Persoonlijk geloof ik meer in het opschrijven met de hand omdat dit een arbeidsintensieve handeling is. Maar er bestaan ook oefenprogramna's zoals wrts. Als een puber een hekel heeft aan schrijven, staat hij mogelijk meer open voor oefenen op een pc. De leerling wilt ook een voldoende ipv tijd verspillen aan het leren en met een onvoldoende thuis komen.

Samen leren kost tijd. Dat klopt. Maar het lijkt erop dat de concentratieboog langer gespannen blijft, als je het samen doet. Daar ligt de winst.

@nnemoon

@nnemoon

13-12-2017 om 08:44

Tango, Zomer

Tango, hier een zoon die moete heeft met automatiseren. Het zit wel in zijn hoofd maar hij kan het niet op papier krijgen. Het gaat bij hem om hele gewone woorden, bijvoorbeeld het woord duimstok. Woordjes leert hij door heel veel te schrijven. Het kost hem moeite om die te onthouden maar als hij eenmaal het woord weet blijft het wel goed hangen op langere termijn. Ik begrijp wel dat als je dyslexie hebt dat schrijven een hele opgave is.

Zomer, hoe was je mentorgesprek? Hier is het ook gebruikelijk dat kind bij het gesprek aanwezig is. Ik weet niet of zoon al toetsen heeft gehad op KB niveau. Het zou alleen om Engels en wiskunde gaan. Ik zag wel dat de docent zijn huiswerk wiskunde had nagekeken. En hij heeft vrijdag een toets Engels over het zelfde hoofdstuk als waar de zoon van Tango mee bezig is. Even afwachten dus.

Vrijdag krijgt hij zijn rapport en pas half januari een mentorgesprek. Ze gaan er vanuit dat de cijfers voor de ouders geen verrassing zullen zijn.

Tango

Tango

13-12-2017 om 10:08

Haha, @nnemoon

Hetzelfde hoofdstuk? Dat zag je aan die woordjes zeker? Wel goed om te horen, want dan weet ik dat ze weer bij zijn met Engels. Ze liepen namelijk achter door veel uitval in het begin en waren nu met een inhaalslag bezig met als gevolg wekelijks 1 of 2 toetsen. Zou blij zijn als dat iets minder wordt.
Ik heb nog maar even een mailtje gestuurd of het hier gebruikelijk is dat de leerlingen bij de docentengesprekken zitten. Geen idee eigenlijk. Zoon wil ook liever niet.
Herkenbaar wat je schrijft over de woordjes trouwens. Zoon vindt het ook lastig om ze te reproduceren. Lijkt of ze wel ergens in zijn hoofd zitten maar er niet uitkomen. Als ik het woord dat zeg is het: o ja.
Moeilijke woorden schrijven is met zijn dyslexie dan weer lastig. WRTS heb ik ook wel eens gehoord. Ik heb begrepen dat je de woordenlijsten dan eerst moet invoeren op de computer. Dat staat me al een beetje tegen, want ben bang dat ik dat dan moet gaan doen
Voorlopig blijven we het maar doen met samen leren, veel herhalen etc. Dat heeft inderdaad tot nu toe het beste resultaat.

Lusithania

Lusithania

13-12-2017 om 11:23

Tango

Op www.woordjesleren.nl staan heel veel woordenlijsten die je kunt importeren in erts. Wel altijd voor de zekerheid controleren.

Kaori

Kaori

13-12-2017 om 11:28

Tango: aanwezig bij docentengesprekken

Even aannemende dat dit de gesprekken met de mentor en eventuele andere docenten zijn (tienminuten gesprek, tafeltjes avond, net hoe ze het noemen) Het lijkt me logisch dat de kinderen daar bij aanwezig zijn, het gaat over hun ontwikkeling en ze hebben er inmiddels wel de leeftijd voor.

Bij ons op de lagere school is dit al vanaf groep 6 gewenst en vanaf het 2e gesprek van groep 7 verplicht.

@nnemoon

@nnemoon

13-12-2017 om 11:43

Tango

Haha, ja die woordjes kwamen me wel heel bekend voor.

In WRTS kun je ook goedgekeurde woordenlijsten overnemen. Dat deed ik namelijk met de methode van de basisschool ook. Hij had toen Take it easy. Ik heb net even gekeken op WRTS naar de lijsten van Stepping Stones die er op staan, maar dat zijn hele andere lijsten. Misschien zijn dit de woordjes van de nieuwe versie, zoon heeft hier volgens mij nog een oudere versie van het boek. Dus we gebruiken gewoon pen en papier.

Zoon zou ook liever niet mee willen naar zo'n gesprek hoor. Bij dat huisbezoek zat hij er ook bij.

@nnemoon

@nnemoon

13-12-2017 om 11:49

Kaori

Ik snap de reden dat ze de kinderen bij dat gesprek willen hebben, maar sommige kinderen zijn of reageren anders. Die van mij is altijd heel neutraal op school, is nooit echt blij en nooit echt verdrietig. Sommige docenten kunnen hem niet zo goed pijlen. Bij zo'n gesprek moet ik goed op hem letten of hij begrijpt wat er gezegd wordt en hoe of hij daar op reageert. Zo'n gesprek is dus heel intensief.

Zomer

Zomer

13-12-2017 om 11:59

Van alles

Tango, inderdaad veel oefenen en herhalen. WRTS helpt bij mijn oudste wel heel goed. Jongste vindt het prettig om te schrijven. Maar moet hij deze woorden ook echt kennen als zijnde rijtjes stampen of komen deze gewoon voor in de toets? Ik bedoel te zeggen, moet hij deze woorden ook van binnen en buiten kennen (zowel schrijven als zeggen) of alleen aanwijzen en benoemen. Bij dat laatste zou ik inderdaad steeds het plaatje er bij halen en herhalen en dit niet in WRTS gaan doen.

Ik zou ook even kijken waar dochter is met Engels en hoe dat boek heet. Ik heb het bijna dagelijks in handen maar weet het niet haha. Ik dacht iets van All Right???? Hier volgende week nog 3 toetsen, bio, nask en Nederlands + dat dochter nog Engels moet inhalen. Dus een drukke week nog! En de komende dagen flink leren.

We hebben een goed gesprek gehad. Dochter heeft haar rapport meteen meegekregen. De cijfers wordt op de helft afgerond naar boven of naar beneden. Dit is nieuw voor ons want oudste kreeg gewoon precies het gemiddelde. Rapport was super. Alleen maar 7, 8 en 9ens. Voor Nederlands, waar ze een 9 voor staat gaat ze een niveau hoger. Ook de uitslagen van de cito's waren veel beter dan verwacht. Ze heeft over de hele linie een niveau hoger gescoord en op Nederlands zelfs TL niveau. Zelfs begrijpend lezen. Eindelijk zag ik ook eens allemaal groene vakjes ipv. van rood/oranje. Kortom blij en trots en vooral fijn dat dochter ander werk krijgt omdat ze dat nodig heeft voor de uitdaging (aldus de mentor) ipv. ander werk omdat je niet mee kan komen en werk van 1 a 2 groepen lager moet doen. Dochter was wel mee maar had er geen zin in, net als jouw zoon Tango. Ze moesten tijdens mentor uur een formulier invullen met hoe ze zelf vonden dat ze het deden, werkhouding, motivatie. Ze mocht op de telefoon onder de mentorles en al appen met elkaar hebben we het samen gedaan. Dochter slaat altijd dicht bij dit soort dingen en moet dan even op gang worden geholpen. Maar ze is zelf ook heel trots al laat ze dat niet snel zien maar bij thuiskomst was ze aan het skypen met een vriendin en vertelde ze trots de cijfers!

Zomer

Zomer

13-12-2017 om 12:00

Oja

En op haar toets wiskunde waarvan ze dacht dat ze die heel slecht had gemaakt heeft ze een 7.8! Laat ze net weten via de app!

Triva

Triva

13-12-2017 om 12:41

Kaori

Je bent wel erg stellig. Het is echt niet op elke school de bedoeling dat de kinderen mee komen. Soms is gewoon een gesprek met ouders alleen handig, soms met kind erbij, soms is het de bedoeling dat kinderen meekomen maar als dat niet gebeurt is dat ook niet erg etc. Je moet even weten hoe de school er in staat.

Triva

Triva

13-12-2017 om 12:46

Tango

Toch eens proberen met wrts en de tijd die jij nodig hebt om zelf in te voeren (je kunt ook je oudste omkopen) scheelt in de tijd van overhoren.

Verdiep je ook even goed in of hij nu de spelling foutloos moet doen of niet. Ik las dat hij nu hogere cijfers haalt omdat ze zijn dyslexie meenemen. Als hij de spelling niet perfect hoeft te doen: geen tijd besteden aan schrijven maar alleen mondeling overhoren en de laatste keer een keertje laten opschrijven. Dan haalt hij betere cijfers dan al die tijd vermoeien met schrijven. Neem echt langer de tijd. Na H1 volgt H2, er is niets mis mee om met de woordjes van H2 te beginnen na de toets van H1, al is het maar 5 min op een dag. Wekker zetten desnoods en stoppen als de wekker gaat. Het is echt een kwestie van herhalen. Wrts gebruiken wij allang niet meer. Gewoon hardcore leren: w(oordje)1, fout, goede antwoord geven, w2, fout, goede antwoord geven, w1 herhalen, w2 herhalen, eentje goed door naar w3 anders net zolang tot er eentje goed is. Na w3, w4 en weer w1, 2 3 etc. Herhalen herhalen herhalen en niet te snel naar het volgende woord. Volgende keer weer beginnen met de woordjes die hij al kent. Kost veel tijd maar dan heb je ook wat. Staan er ook zinnen bij, bij jullie? Zoja, weet je of de zinnen ook op de toets staan? Dan kun je ze erbij leren, anders niet.

Hebben jullie ook moeilijke woorden voor Nederlands? Was hier ook altijd hardcore stampwerk. De woorden Engels zag mijn zoon wel voor zich maar de woordjes Nederlands zijn veel abstracter.

Quizlet

In Quizlet kun je zoeken naar lijsten. Tot nu toe ben ik geen lijsten tegengekomen die er niet in staan. Wel altijd even nakijken idd. Je kunt leren met en zonder typen. Je kunt uit de lijst woorden selecteren, dus per dag bv 5.

Voorlezen

De app kan de woorden ook voorlezen.

@nnemoon

@nnemoon

13-12-2017 om 13:26

Zomer

Wat fijn om te horen dat het een goed gesprek was en dat je dochter een prachtig rapport heeft. Knap hoor! Ook heel goed voor haar zelfvertrouwen. Wat goed dat ze Nederlands op een hoger niveau gaat doen. Ik ben benieuwd hoe ze dat op school gaan oppakken.

Lente

Lente

13-12-2017 om 14:02

Ik zou Quizlet nemen in plaats van WRTS

De uitspraak is veel beter. En je kunt afbeeldingen toevoegen.
Het lijkt me goed als hij met zoveel mogelijk zintuigen de woordjes ervaart.

Zomer

Zomer

13-12-2017 om 14:31

@annemoon

Ja idd is wel even een goed boost voor haar! Ik denk dat ze hetzelfde als bij jou doen. Op KB niveau.

Tango

Tango

13-12-2017 om 17:02

Hoeft niet.

Zoon hoeft niet mee, maar is welkom schreef de mentor. We laten hem denk ik maar thuis, want hij heeft dan net een hele lange dag school en voetbaltraining gehad. Hem met tegenzin meenemen zie ik niet zo zitten. Verder zegt zoon ook meestal weinig in dit soort gesprekken. Er gaat dan denk ik veel tijd zitten in informatie uit hem trekken en we hebben genoeg andere dingen te vragen en te bespreken.
Ik kon op die lijsten van Lusisthania niet de woordjes vinden die ze bij zoon op school in het boek hebben staan. Omdat de woordjes over het algemeen wisselend gaan, soms heel goed en soms minder, laat ik het even zo. Ga in de kerstvakantie wel even kijken naar WRTS en Quizlet om te zien wat het handigst werkt. Oudste omkopen is wel een idee, als ze er geld mee kan verdienen doet ze het wel
Engelse woordjes moet hij inderdaad goed weten, woorden van biologie moet hij in kunnen vullen soms, dus dan moet hij ze ook weten. Aanwijzen gaat helaas niet, de toetsen zijn niet mondeling. Vinden we ook niet nodig, tot nu toe gaat het best goed, maar dit hoofdstuk was net even wat lastiger qua moeilijke woorden.
Zomer, wat geweldig dat jouw dochter het zo goed doet. Zo fijn is dat, dat ze nu een van de betere is. Wat zal het haar goed doen. En jou ook natuurlijk.

Lente

Lente

13-12-2017 om 17:57

Als je een abonnement neemt van Quizlet,

kun je ook zelf plaatjes maken of eigen foto's gebruiken.
Voor biologie zou je dan een foto kunnen maken van het 'onderdeel' dat hij moet herkennen. Of een beschrijving neerzetten zoals het misschien in een toets komt. En dan moet hij het goede woord invullen. Dit kan ook zonder spellingcheck.

Woordjes invoeren

Woordjes invoeren is maar een half uurtje werk. Als je oudste het doet, en een fout maakt, heb je de poppen aan het dansen. Doe het toch zelf, het valt best mee...

Invoeren

Is meestal niet nodig. Quizlet heeft duizenden woordenlijsten.

Triva

Triva

13-12-2017 om 18:32

tjonge

De meeste brugklassers doen het zelf, waarom zou een 16jarige dat niet kunnen?

Maar goed ik zou dus geen plaatjes toevoegen omdat een kind als die van jou en mij het dan zonder plaatje opeens niet meer kunnen. Het overhoren moet dus zoveel mogelijk als in het echt gaan. Dus geen zinnen gebruiken als ze die er niet bij krijgen, geen plaatjes als ze die niet hebben, schrijven als spelling echt belangrijk is, niet schrijven als dat niet foutloos hoeft. Wat een onzin overigens dat hij de woordjes foutloos moet weten. Bij mijn zoon keurden ze het goed als er niet getwijfeld werd over het woord. Het gaat op dit niveau mijns inziens niet om foutloze spelling, zeker niet bij dyslecten, zorg dat die kinderen Engels leren lezen, verstaan en spreken, als het voor hun beroep nodig is dat ze het moeten schrijven moeten ze dat maar op het MBO leren, veelal is dit niet nodig en is het zaak dat ze hun examen halen met káns op een beroepsopleiding ipv een uitkering.

Tango

Tango

13-12-2017 om 19:31

Groei

Net vroeg ik zoon of hij morgenavond mee zou willen naar de oudergesprekken en tot mijn verbazing zei hij ja. Moet ik dan ook iets zeggen vroeg hij. Ik zei dat dat natuurlijk wel moest als hem iets werd gevraagd maar dat hij verder mag luisteren. Hij vond dat prima. Overigens wilde hij alleen bij het gesprek met de mentor aanwezig zijn en niet bij de docent dierverzorging, die hem dus een 5 had gegeven voor de toets omdat hij deze niet af kon maken door zijn allergie. Dit zit diep bij zoon, hij vindt het heel onterecht. We gaan eerst maar even met haar praten zonder zoon en kunnen hem er altijd nog bij roepen denk ik zo.
Maar ik vond dit toch leuk om te horen, dat zoon graag mee wil. Hij mag de mentor blijkbaar graag en wilde er graag bij zijn. Eerder, op de basisschool wilde hij dat absoluut niet. Ik vind dat echt een stukje groei bij hem.

@nnemoon

@nnemoon

14-12-2017 om 20:13

Tango

Wat goed dat hij zo reageert. Ik begrijp dat hij niet bij het gesprek wil zijn met de docent dierverzorging. Flauw dat hij en 5 heeft gekregen voor die toets. Jammer dat zij niet samen heeft gezocht naar een oplossing.

Tango

Tango

14-12-2017 om 23:16

Gesprekken gehad

Vanavond de gesprekken gehad. Het was jammer dat we niet met 3 docenten konden spreken, want ik had de docent M&M ook nog wel willen spreken, zeker omdat zoon vandaag vertelde dat hij vandaag opeens een toets van hem had gekregen, terwijl als huiswerk toch echt alleen leren stond. Heb dat laatste dus nog maar even bij de mentor gemeld.
Eerst hadden we gesprek bij de docente Dierverzorging. Dat was nog wel grappig eigenlijk, want man is nog allergischer dan zoon dus wilde echt niet bij haar in het dierlokaal tussen de cavia's gaan zitten. We moesten dus even op zoek naar een ander lokaal. Eigenlijk was het ook best een prettige vrouw. Ze heeft uitgelegd wanneer hij nog dierverzorging gaat krijgen en dat er in het examen een onderdeel dier kan zitten, maar dat hoeft niet altijd. Ze gaf verder aan dat ze heel graag met zoon een oplossing wil vinden maar dat hij zelf ook aan moet geven wanneer hij last heeft. Daar had ze dus zeker wel een punt, want hij moet dat ook doen. Ze was er zelf ook meer op gaan letten en zag dat hij nu hij ook les van haar heeft (over honden in datzelfde lokaal) aan het einde van de les wat rode ogen heeft. Zoon bevestigde dat later ook.
Daarna gesprek met de mentor en die was eigenlijk heel positief. Hij vindt zoon een fijne, rustige leerling en vindt dat hij heel goed zijn best doet. We hebben uitgebreid gesproken over welke hulp er wordt ingezet en dat klinkt allemaal positief.
Zoon was overigens toch niet mee naar het gesprek. Hij moest nog iets afmaken voor Nederlands en dat moest hij voor 21.00 u. mailen naar de docente. Dat wilde hij dus doen. Prima natuurlijk.
Al met al een positieve avond. Heel fijn.

Zomer

Zomer

15-12-2017 om 11:06

Tango!

Alles wat je schrijft over je zoon herken ik in mijn dochter. Inderdaad, tijdens zo'n gesprek komt er ook niet veel uit dochter en ze vindt het moeilijk om zaken onder woorden te brengen. Daarnaast wil ik soms dingen bespreken over dochter die dochter niet allemaal hoeft te horen. Maar goed, hier had de mentor gezegd dat ze verwachtte dat iedereen mee ging dus dochter voelde de druk

Ik begrijp de juf van dierenverzorging wel maar ik hoop ook dat ze er begrip voor heeft dat je zoon moeite heeft om dit soort dingen aan te geven. Mijn dochter heeft daar ook moeite mee. Dus ik denk dat zowel je zoon als de juf beide hun best moeten doen om tot elkaar te komen. Dat niet alles bij je zoon op het bordje komt want hij moet dit leren en dat is toch een proces en gaat niet meteen goed. Het zou fijn zijn als zij ook af en toe zoon benadert of het goed gaat.

Maar we kunnen alledrie trots zijn (waren we natuurlijk ook al) op onze kinderen dat ze het zo goed doen en met een goed rapport het eerste deel van het jaar gaan afsluiten. Ik hoop dat ze dit alledrie in het nieuwe jaar gaan vasthouden!!!!!

Tango

Tango

15-12-2017 om 12:11

Zomer

Bijzonder toch, zoveel overeenkomsten.
Wij begrijpen ook zeker de docent dierverzorging en ik heb ook het idee dat we dichter bij elkaar zijn gekomen door dit gesprek. Zij gaat ook meer opletten, dat gaf ze al aan. En had zoon ook een keer gevraagd bij haar langs te komen in de pauze. Hij zei achteraf dat ze dat niet had gedaan. Tja, dan weet ik het dus ook niet. In ieder geval was de 5 niet alleen gebaseerd op de onderdelen die hij niet had gedaan, zei de docent. Hij had w.s. het theoretische stuk ook niet zo goed gemaakt. Dat was ook nog best lastig.
Met de mentor hebben we ook gesproken over het stukje zelf initiatief nemen en mentor gaat ook bekijken hoe ze zoon daarbij kunnen helpen.
En trots zijn we zeker. Mentor was zo positief over zoon en heeft echt gezegd dat als hij op deze manier doorgaat hij het echt gaat redden. Zo fijn om te horen!

@nnemoon

@nnemoon

15-12-2017 om 13:19

Tango

Sorry dat ik moest lachen om je stukje, maar je man zou mijn man kunnen zijn. Vreselijk allergisch, die gaat ook echt niet tussen de cavia's zitten. Maar even serieus, want een goed gesprek. Super dat de mentor zo positief is over je zoon, dat geeft toch een beetje rust. Natuurlijk ben je trots op hem want hij doet het toch maar. En ik sluit me aan bij Zomer dat onze kinderen deze mooie lijn in het nieuwe jaar maar vol mogen houden.

Weet je wat ik gisterenavond ook nog dacht, misschien hebben onze kinderen wel geluk dat wij er zo bovenop zitten. Ik bedoel dat positief! Ik zal een voorbeeld geven. Wij verdelen het leren van een toets over een paar dagen. Zoon heeft vandaag een toets Engels. Gisterenavond krijgt hij van een klasgenoot een appje wat hij precies moest leren, die jongen moest nog gaan beginnen.

Zomer

Zomer

15-12-2017 om 13:46

@nnemoon!

Ja fijn he! Dat we alledrie terug kunnen kijken of een goede start op de middelbare! En ik weet zeker dat ze het in het nieuwe jaar ook goed blijven doen!

Ik weet zeker dat het helpt dat wij ze begeleiden en dat ze het daardoor zo goed doen. Te minste, dat geldt wel voor hier. Dochter komt anders gewoon niet op gang. Geen onwil maar ze weet ook niet goed hoe en zal dan gauw het bijltje er bij neergooien. Ik wil haar in het nieuwe jaar wel meer meenemen in de planning van huiswerk en leren. Dat doe ik namelijk voor haar. Wel in afstemming met dochter maar die vindt het wel goed zo. Dus dat is wel iets waar ik haar meer bij wil betrekken. Stapje voor stapje.

Triva

Triva

15-12-2017 om 14:16

tja

Het is zo makkelijk dat docenten aangeven dat kind iets moet aangeven. Blijkbaar is het gros van de leerlingen goed gebekt ofzo? Nou dat zijn onze kinderen blijkbaar niet en ja die mogen er ook zijn. Hoe moeten we het anders oplossen dan mailen? Het zou prettig zijn als ze na een mail naar kind gaan en dán de afspraak maken dat kind iets moet aangeven en wanneer dat dan moet. Pas dan leer je een kind iets, niet achteraf zeggen dat een kind iets had moeten doen als dat niet in het karakter zit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.