Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

12-09-2017 om 10:34

Alles kwijt raken en vergeten


Zomer

Zomer

01-12-2017 om 10:48

Triva Tango @nnemoon

Triva, wat fijn dat je zoon het zo naar zijn zin heeft tijdens zijn stages. Welke richting doet hij? (al kan ik mij voorstellen dat je dit wegens privacy niet wil noemen). Hopelijk gaat de BBL opleiding lukken!

Tango, haha je zou bijna denken dat ze op dezelfde school zitten. Dochter hier ook op de vrijdag eerste drie uur vrij en dan 3 uurtjes school Ook woensdag en donderdag lange dagen. Is hij vandaag nog gegaan?

@nnemoon, ja kan mij voorstellen dat het een erg leuk gezicht is al die veiligheidsschoenen! Leuk idee ook! Trouwens, ik vind die doelen stellen zoals bij je zoon op school gebeurt best een goed idee. Hier dus een vrijblijvend gesprekje. Lijkt mij ook erg leerzaam. Je kan over een tijd dit evalueren en zien hoever je bent met je doelen. Hmmmm misschien kan ik dit idee eens laten vallen bij de mentor.

Zo, straks in de pauze nog 1 cadeautje kopen (voordeel als je in de binnenstad werkt ) en dan ben ik klaar! We vieren het morgen! Jullie ook alvast veel plezier met de Sint en @annemoon werkze dan alvast!

@nnemoon

@nnemoon

01-12-2017 om 13:56

Triva, Tango en Zomer

Triva, ook ik geniet heel erg van het positieve verhaal over je zoon.

Tango, hoe gaat het met je zoon? En hoe is zijn rapport? Wat knap dat hij een 6,4 heeft voor iets wat hij best moeilijk vond.

Zomer, zoon hier vind ook niet alles leuk van techniek hoor en dat is ook duidelijk te zien aan zijn cijfers. Tekenen is niet zijn sterkste kant en zeker niet technisch tekenen, daar heeft hij twee keer een vijf voor gehaald.

Tango/Zomer wat bijzonder dat jullie kinderen het zelfde rooster hebben op vrijdag en toch niet op de zelfde school zitten. Zoon moet hier vandaag gewoon tot 15.20. Hij wilde vanochtend thuisblijven. Hij was gisteren naar de ortho geweest en die had hem nog al te pakken gehad. Hij heeft vannacht lopen spoken en vanochtend was meneer niet te genieten. Ik heb hem wel even duidelijk gemaakt dat hij zich vandaag een beetje koest moet houden, want slaaptekort en pijn maakt een erg kort lontje bij hem.

Ik wens jullie een fijne Sinterklaasviering.

Tango

Tango

01-12-2017 om 14:14

Tekenen

Daar maak je zoon hier ook niet blij mee. Hij tekent ook nog heel kinderlijk en iets natekenen vindt hij ook moeilijk. Hoewel hij vertelde dat hij bij kunst en cultuur een hele mooie vis had nagetekend. Ben erg benieuwd wanneer hij het resultaat mee naar huis neemt.
Zoon is vandaag gelukkig weer naar school. Hij is half 3 uit, dus heb zijn rapport nog niet gezien. Maar de cijfers weet ik eigenlijk al wel.
Vanmorgen eerst bij de huisarts geweest. Omdat hij steeds buikpijn heeft en nu de laatste week wel erg, vroeg ze ook door over school en hoe het thuis is. Hij benoemde dat hij school leuk vindt, maar alleen de donderdag niet want dan heeft hij tot het 8e uur en moet hij daarna ook nog trainen voor de voetbal. Verklaart dan ook wel weer waarom het gisteren nog niet lukte om naar school te gaan. Hij wilde overigens ook nog niet trainen. Huisarts vond verder niets ernstigs gelukkig. Waarschijnlijk een lange nasleep van een virusje. Begin van de week was hij wel grieperig.
Ben wel blij dat hij vandaag weer is gegaan. Een beetje afleiding was ook wel weer goed voor hem.
Wij vieren Sinterklaas pas a.s. woensdag, heb net wel mijn surprise af geknutseld. Zomer, jullie veel plezier met het Sint-feest! En @nnemoon, sterkte voor jouw zoon. Hopelijk gaat het wat beter met hem vanmiddag. Zoon hier is nog niet gestart met de ortho, maar dat gaat bij hem ook nog wel een ding worden. Hij heeft een heel schots en scheef gebit, dus moet veel gesleuteld gaan worden.

Zomer

Zomer

01-12-2017 om 14:55

Gelijkenissen

Soms gewoon eng om te lezen hoeveel overeenkomsten onze kinderen hebben. Dochter hier ook geen tekenwonder, inderdaad nog erg kinderlijk. Oja die ortho. Dochter is ook aan de beugel en dit gaat in 3 fases. Eerste fase ging heel goed. Dat was alleen boven en is afgerond. Fases 2 is beneden maar daar heeft ze wel een volledige beugel voor in de mond. Eentje die je er in en uit kan doen (was de eerste ook maar dat stelde niet veel voor als je deze ziet). Het is een vervelend log ding en ze kan amper praten. Dus een beetje strijd om die beugel. Ze wil hem op school ook niet in maar dat begrijp ik bij deze beugel ook nog wel. Ze kan echt amper praten. Maar goed, na deze fase nog een blokjesbeugel en dan is ze klaar. Fase 1 was maar een paar maanden en als ze deze beugel vaak in heeft hoeft deze maar een half jaar. Maar goed, dit wordt waarschijnlijk langer omdat ze hem te weinig in heeft. De blokjesbeugel zou dan nog een jaar moeten. Ik vind het wel een gedoe hoor pfff. We proberen nu vooral s nachts in te doen maar daar is ze nog niet helemaal aan gewend.

Ja te weinig slaap en kort lontje, ook dat is erg herkenbaar. Gelukkig kon ze vanochtend langer liggen en dat merk je meteen!

Trouwens, Tango, fijn dat er niks ernstig is met je zoon. Niks aan van die vage klachten maar gelukkig geen rare dingen.

Techniek: ik zag net op de site dat ze 3 cijfers had gekregen. Een toets Meten, daar heeft ze een 8 voor. En nog 2 praktijkopdrachten, een dobbelsteen en een zaagplankje. Daar had ze en 7 en een 6.5 op. Nou best wel goed!

Toch een verschil in lesroosters. Dochter is vrijdags al om 14:00 uur vrij. Lestijden lopen vast net even anders

Tango

Tango

01-12-2017 om 16:59

Rapport is binnen

Het is inderdaad gewoon een cijferlijstje dat hetzelfde is als wat je van de site kan halen. Beetje jammer dat ze dan een 4,2 voor Nederlands erop laten staan, terwijl hier 1 onderdeel bij zit dat zoon dus niet af had en daar dus een 0,1 voor heeft staan. Maar buiten dat alleen maar 6-en en 7-s. Voor sommige vakken was nog geen cijfer. O.a. gym door de afwezigheid van de gymdocent een tijdlang en caroussel (diverse groen-vakken waaronder dier en bloem). Dit gold voor iedereen gelukkig en niet alleen voor zoon. Deze cijfers moesten nog verwerkt worden.
Ik heb geen idee met welke docent ik gesprek moet aangaan. We doen in ieder geval de mentor. Voor Nederlands is er een tijdelijke docent, dus voor dat ene cijfer vraag ik ook de mentor maar.
Vandaag op school is er meteen geregeld wanneer zoon een aantal toetsen inhaalt die hij deze week gemist had. Fijn, vind ik. Ze staan ook meteen op zijn rooster.
Alles loopt dus weer aardig. Op naar de kerstvakantie! Want daar zijn wij ook wel aan toe eigenlijk.

@nnemoon

@nnemoon

01-12-2017 om 18:24

Flauw

Wat flauw van die onvoldoende voor Nederlands. Ik snap zo'n docent(e) ook niet hoor. Die weet toch wanneer die cijfers aangeleverd moeten worden. Als iemand dan nog iets in moet halen. Kan hij/zij toch zeggen kom we maken een afspraak voor die datum. Zeker als je net op school bent is een beetje meedenken van een docent(e) wel prettig. Voor de rest mooie cijfers, knap hoor!

Tango

Tango

01-12-2017 om 21:40

Vind ik ook

Ben het eens met je @nnemoon. Zoon vond het ook echt niet leuk dat het zo op zijn rapport staat. Ik heb het meer dan een maand al een keer aangegeven bij de mentor. Die zou het met de nieuwe docent opnemen, vorige docent was toen net weg. Intussen is er een tijdelijke docent Nederlands, die het al lang op had kunnen pakken. Vorige week waren er al rapportgesprekken. Mentor is daar natuurlijk ook bij, dus die had het ook weer kunnen zien.
Ik ga dit soort dingen ook met de mentor bespreken. Bij wie ligt hier het initiatief? Moet zoon dat regelen of school? Dit geldt voor meer dingen, o.a. de digitale leermiddelen die ik al noemde. School doet hier weinig in. Ik mail er achteraan. Zoon moet dan weer ergens langs komen (en doet dat dan vervolgens niet, want hij vergeet het of is hier gewoon nog niet handig in) en het blijft weer liggen... Daar word ik dus een beetje moe van.
Maar verder zijn we gewoon trots op zoon. Hij doet het toch maar mooi! En dat met het idee dat ze hem eigenlijk naar praktijkonderwijs wilden sturen.

@nnemoon

@nnemoon

04-12-2017 om 16:27

Een zware week!

Hier een zware week op school. Blijkbaar komen ze cijfers tekort voor het 1e rapport, dus deze week 4 toetsen. Techniek, wiskunde, M & M en Engels.

Zomer

Zomer

04-12-2017 om 16:44

Wow

Dat is wel heel veel. Dochter heeft vrijdag eentje, een proefwerk Engels. Wel veel huiswerk zag ik. Heel veel succes voor je zoon met leren!

Tango

Tango

04-12-2017 om 17:12

Pfff hou maar op

Ik wilde net weer iets schrijven en zag toen dat jullie alweer begonnen waren
Herkenbaar, @nnemoon, wat jij schrijft. Hier is het rapport al wel binnen, maar blijkbaar ook nog steeds geen cijfers genoeg. In het weekend stond er nog nauwelijks iets voor komende week en nu ineens een SO bio en twee toetsen Engels, naast het inhaalwerk dat zoon heeft van vorige week toen hij ziek was. En dan nog heel veel maakwerk tussendoor.
Zijn de toetsen bij jullie wel een beetje verspreid over de week? Hier is het vaak dan ook nog zo dat de meeste toetsen in het midden van de week, op woensdag en donderdag zitten. Erg lastig plannen vind ik.
Dit is overigens ook wel een punt dat ik wil bespreken met de mentor, op de docentenspreekavond. De verdeling van het huiswerk en toetsen over de week. Zoon heeft vaak weekenden waarin hij maar 1 vak huiswerk hoeft te doen en dan op maandag wordt er opeens weer van alles ingepland. Ik plan me suf, maar deze week gaan we echt niet uitkomen met nog een Sint-viering tussendoor.
Succes voor jouw zoon met leren, @nnemoon! Moet jij hem veel begeleiden of doet hij veel (al) zelf? En Zomer, voor jouw dochter ook succes. Ik vind toch al dat ze zo moe zijn deze periode en dan nog zo veel huiswerk. Lastig hoor.

@nnemoon

@nnemoon

04-12-2017 om 19:44

leren

Voor jullie zoon en dochter ook heel veel sucses met het leren. Tango, heeft je zoon veel gemist vorige week? De toetsen zijn hier wel redelijk verspreid over de week. Ik help zoon met het leren voor zijn toetsen. Hij leert liever met mij dan met mijn man. Ik ben nogal rustig en bij zoon moet je soms een engelen geduld hebben in verband met zijn automatiseringsproblemen. Nog een probleem is dat ik geregeld late dienst heb en dan pas om kwart voor negen thuiskom, dan sta ik ook niet te springen om nog samen te gaan leren. Dus we moeten goed plannen.

Tango

Tango

04-12-2017 om 21:53

Gemist

Zoon had 3 toetsen gemist. Engels, wiskunde en Nederlands. Engels en Wiskunde zijn deze week ingepland. Op zich was dat prima, totdat er dus vandaag ineens heel veel bij kwam. Bij Engels slaat de docent echt door met 2 toetsen per week. Maar ik moet zeggen, het gaat wel steeds makkelijker.
Omdat ik echt zag dat het teveel werd, heb ik zoon vandaag alleen M&M laten maken en het rekenen laten zitten. Hij moest een instaptoets op de ipad maken. W.s. was een groot deel van de klas er al lang aan begonnen, maar in verband met zijn problemen met die digitale programma's had zoon dus nog niets gedaan. Was dus echt heel veel. Hij heeft nu ongeveer de helft af. Dat hij het van mij niet hoefde te doen, gaf al rust. Ik heb gezegd dat de docent met mij contact op mag nemen, als hij het niet goed vindt dat zoon het a.s. weekend af maakt.
Hier ben ik ook degene die alleen met zoon werkt. Man heeft er ook het geduld niet voor en heeft het momenteel heel druk met werk. Soms is het hier ook lastig plannen inderdaad, als ik laat thuis ben. Komt gelukkig niet heel vaak voor. Wel moet ik soms (minder belangrijke) dingen afzeggen omdat zoon bijvoorbeeld heel veel toetsen heeft. Vind ik soms best ver gaan. Kwart voor 9 zou hier ook te laat zijn om nog te gaan leren. Zoon moet van mij op dit moment om 9.00 u. in bed liggen als hij de volgende dag het eerste uur les heeft. Anders redt hij het echt niet. Hij was het daar overigens zelf ook mee eens. Morgen heeft hij het eerste uur vrij en nu lag hij zonder protest om 21.30 u.

@nnemoon

@nnemoon

05-12-2017 om 09:17

Dat is veel!

Drie toetsen gemist is wel veel, zeker als het bij het andere huiswerk komt. Goed dat je gezegd hebt dat hij het rekenen kon verzetten naar een andere keer.

Zoon hier heeft niks met M & M en ik vind Mundo ook niet zo'n fijne methode. Springen een beetje van de hak op de tak gevolgd door een beetje vage vragen. Dus dat wordt nog een lastige deze week.

Bedtijd van zoon wordt ook steeds vroeger. Meestal was het rond 22.00 uur dat hij sliep. Maar de laatste weken gaat hij om 21.00 uur al naar bed. Hij moet wel iedere dag het eerste uur op school zijn.

Hij belde net op met een bibberstemmetje: mam ik heb geen gedicht bij mijn surprise. Nee, moest dat dan? Hij krijgt netjes een briefje mee, voor wie hij wat moet kopen en dat hij een surprise moet maken. Zoon doet altijd precies wat er staat en dat gedicht stond niet op zijn papiertje. Klopt zijn systeem niet meer en is gelijk van slag. Wat een begin van de dag.

Zomer

Zomer

05-12-2017 om 10:29

Drukdrukdruk

Sterkte voor jullie zonen. Wat een drukke week zeg. Goed dat je dat gezegd hebt van dat rekenen. Dat geeft lucht. Pittig hoor en net wat je zegt. Ze worden er niet fitter op, maar zijn eerder moe. Ik begeleid ook mijn dochter. Nu moet ik wel zeggen dat ik dit vooral zelf naar mij toe trek Ik ben gewoon beter in het plannen en overzicht houden. Vind ik ook leuk om te doen! En, inderdaad, ook ik ben iets geduldiger dan mijn man. Maar als ik niet thuis ben dan doet man het gewoon hoor. Dan draag ik het over haha. Ik snap wel @nnemoon dat je s avonds laat geen zin meer hebt Maar ja, als je tot laat werkt is het soms niet anders. Ik probeer dochter af en toe te bewegen om alvast smiddags haar huiswerk te maken maar dit gaat nog niet heel goed. Soms wel hoor. Ik denk dat ik het voor nu even laat en dit in januari weer oppak. Dan hoeft er savonds alleen maar te worden overhoord.

Ooh sneu @annemoon, voor je zoon Als het er niet op staat, hoe moet je het dan weten? Mijn dochter zou mij ook meteen met een bibberstemmetje bellen. Kon je het nog ombuigen voor hem?

Tango

Tango

05-12-2017 om 16:10

Gedicht

Hoe is het afgelopen @nnemoon, met het gedicht? Inderdaad een nare start van de ochtend en ook raar dat het niet op het briefje stond. Je zou denken dat er dan wel meer kinderen zonder gedicht waren. Hopelijk heeft je zoon toch een leuke dag gehad met het Sint-feest.
Een gedicht schrijven is hier overigens ook een lastig iets. Dat kan zoon echt niet. Hij moet er zo nog eentje schrijven voor onze Sint-viering van morgenavond. Ik vrees dat ik daarmee moet helpen. Ik weet inmiddels al wie hij heeft getrokken, want ook het kado kwam hij niet uit. Zijn toch nog lastige dingen voor hem.
Hier ging zoon gisteren bowlen als Sint-viering. Zoon vond het maar niets, want het was pas na schooltijd en hij had daarna ook nog voetbaltraining. Is eigenlijk al te veel op dit moment. Uiteindelijk was het bowlen saai, zei hij. Ze kregen geen hekjes, dus veel ballen belandden in de goot en ze mochten ook niet kiezen bij wie ze in het groepje gingen.
Vanmorgen had zoon gym en kreeg de piepjestest. Daar wordt hij dan echt blij van, want daar is hij heel goed in. Hij had 9 1/2 gehaald, het hoogste van de klas en de gymleraar had de rest van de klas een trainingsschema opgegeven om de volgende keer beter te scoren Zoon hoefde dat niet te doen, het mocht wel zei hij.
Verder had hij een Engelse inhaaltoets vandaag. Die was moeilijk, want hij moest ook tekst lezen en vragen erover beantwoorden. Ik vind dat ook een moeilijk iets om te oefenen en zoon beheerst dat dus gewoon nog niet.
Zomer, ik probeer hier ook inderdaad zoon het maakwerk alvast zelf te laten doen en soms ook alvast wat leerwerk voor te bereiden. Soms lukt het, soms ook niet. Gisteren was ik blijkbaar niet duidelijk genoeg geweest en had hem gevraagd iets te maken van M&M. Hij had begrepen dat hij het moest leren. Kan geen kwaad natuurlijk, maar daarna moest hij het dus alsnog maken. Dit ging toen overigens zonder problemen, want hij gaf toe dat hij zelf ook beter had moeten kijken.
Hier werken ze bij M&M overigens met de methode Plein. Ik vind het wel een fijne methode, maar ook hier soms van de hak op de tak hoor. Nu bezig met hoofdstuk 3 en de eerste paragraaf gaat over immigranten en de volgende over de Romeinen. Klinkt niet echt logisch.

Tango

Tango

06-12-2017 om 13:53

Vervolg

Ik had mentor alvast gemaild om te vertellen waar we het over willen hebben op de docentenspreekavond. Krijg net een een fijne mail terug dat er op school stappen ondernomen gaan worden w.b. plannen van huiswerk met zoon en dat de remedial teacher met hem aan de slag gaat. Heel fijn!
Waar ik iets minder blij mee was, was dat 1 van de docenten nu al had gezegd dat basis misschien te belastend is voor zoon (hij is natuurlijk binnengekomen met PRO-LWOO advies). Ik heb aangegeven dat ik die conclusie echt nog veel te vroeg vind. Mentor gaf gelukkig zelf ook aan dat ze er alles aan willen doen om zoon binnen boort te houden.
De docent M&M die dit had gezegd baseerde dit op een voorval in de klas. De leerlingen hadden binnen de les tijd gekregen om die 4 blz. huiswerk te maken. Zoon was wat weggedroomd. Tja, ik zou hem er dan bij hebben geroepen. Dat was blijkbaar niet gebeurd. Vind het nou niet meteen een aanleiding om te zeggen dat het te zwaar is. Thuis heeft hij zonder protest de opgaven gemaakt, grotendeels zelfstandig.

@nnemoon

@nnemoon

06-12-2017 om 14:42

Tango / Zomer

Fijn dat je zoon binnenkort remedial teaching krijgt. Akelig om te horen dat een docent, VMBO basis misschien te belastend vind voor je zoon. Niks van aantrekken hoor, hij heeft een prachtig rapport! Ik vind hem een kanjer met zo'n advies en dan geen onvoldoendes hebben op zijn rapport. Gelukkig denkt de mentor er ook zo over.

Zoon hier heeft een aanvullend drempelonderzoek gedaan voor deze school. Voor spelling, begrijpend lezen en rekenen ook PRO-LWOO advies en voor technisch lezen en woordenschat VMBO-T advies. Hij heeft v/p kloof.

Als ze mijn zoon in de les 4 blz huiswerk hadden laten maken had hij waarschijnlijk de helft van de tijd naar buiten zitten kijken. Maar wat is het probleem, dan maakt hij het toch lekker thuis? Het was toch niet zo dat hij absoluut niet begreep waar het over ging.

Super dat je zoon het zo goed deed met gym. Daar krijgt hij alleen maar zelfvertrouwen van.

Het gedicht gisteren was geen probleem hoor. De mentor had het expres niet vermeld op het briefje omdat sommige kinderen daar heel veel moeite mee hebben. Een gedicht mocht maar was dus niet verplicht. Er waren veel surprises zonder gedicht.

Tango

Tango

06-12-2017 om 15:58

Ah, gelukkig!

Dat het geen probleem was. En wat goed dat de mentor het om die reden gedaan had. heel herkenbaar dat gedichten schrijven moeilijk is voor 'onze' kinderen. Ze had het er misschien wel even bij kunnen zetten (gedicht mag, maar hoeft niet). Had je zoon 's morgens wat stress bespaard, maar dat is een kleinigheid.

@nnemoon

@nnemoon

11-12-2017 om 11:54

Rare dag vandaag!

Zoon ging vanmorgen op tijd naar school. Daar aangekomen kreeghij te horen dat techniek die dag was komen te vervallen. Hij had de eerste vier uur techniek. Ze hadden het niet gemeld omdat er maar drie leerlingen uit zijn klas techniek hebben. Thuisgekomen krijgt hij via de klassen app dat het vijfde en zesde uur ook vervalt, dan zou hij digitale en technische vaardigheden hebben gehad. Hij moet alleen het zevende uur naar school voor Engels. Rare dag, maar hij geniet ervan!

@nnemoon

@nnemoon

11-12-2017 om 11:59

Helemaal niet naar school.

Terwijl ik het stukje aan het typen was, krijgt hij een app van zijn mentor dat hij voor dat ene uur niet naar school hoef te komen. Ook prima, hij heeft zijn neus op school laten zien en is voor de rest van de dag vrij.

Tango

Tango

11-12-2017 om 22:59

Raar

Toch raar dat ze dat dan niet melden. Ook al zijn het maar 3 leerlingen. Zo te lezen woont hij niet heel ver van school, dus dan is het geen heel groot probleem. Maar voor kinderen die verder weg wonen wel natuurlijk.
School van zoon hier is heel voorzichtig. Had vandaag de hele dag vrij gegeven en morgen de eerste 2 uur. Voor zoon wordt het de eerste 3 uur, want het tweede en derde heeft hij gym en 1 uurtje gym vonden ze te kort, omdat het ook op een andere locatie is. Zoon baalde flink, want wilde graag gymmen, ook omdat hij een cijfer zou krijgen voor die piepjestest van vorige week.
Het laatste uur morgen vervalt ook, M&M. Daar had hij net zijn huiswerk voor gemaakt, dus vond hij ook maar stom. Voor hem mag het wel weer normaal zijn.
Zoon heeft alle toetsen die hij moest inhalen ook weer terug gekregen. Allemaal 7 of hoger. Hij was erg blij. Die docent van M&M mag dus voorlopig weer even zijn mond houden. Zoon kan het niveau best aan.

@nnemoon

@nnemoon

12-12-2017 om 08:30

Gewoon weer naar school.

Als er iets klassikaals is stuurt de mentor een berichtje. Als er iets per leerling is staat dat op je eigen rooster. Misschien handig als hij daar dan even op kijkt vooral als er sneeuw ligt. Weer iets geleerd! De basisschool was aan de andere kant van de stad ongeveer een kwartier fietsen maar zijn nieuwe school is dichtbij. Hij hoeft alleen dwars door een park of een nieuwbouwwijk. Officieel mag hij niet fietsen door het park, maar in de nieuwbouwwijk ligt zo veel troep dat hij bijna iedere week wel een lekke band heeft. Dus wat mij betreft fiets hij gewoon door het park.

Hij heeft erg genoten van zijn vrije dag, echt nog een kind. Heel de middag en avond lekker buiten gespeeld. Vandaag weer een gewone dag. Hij heeft les tot 16.10 en ik denk niet dat er vandaag een vroegertje in zit.

Wat een mooie cijfers heeft je zoon gehaald. Super! Zie je wel dat die docent geen gelijk heeft.

Hier duurt het lang voordat hij cijfers terugkrijgt. Hij heeft nog een cijfer tegoed van wiskunde, Engels, M & M en van een boekverslag van Nederlands. Deze cijfers moeten vrijdag wel op het rapport staan. Volgens mentor tellen die namelijk nog mee voor het eerste rapport.

Toekomst

Paar jaar geleden liep zoon twee weken stage in een tuincentrum. Taak: binnenplaatsen verzorgen en prijzen. Maar ook vragen van klanten beantwoorden, zoals waar liggen de rubberen tuinlaarzen. Maar er werd ook beroep op hem gedaan als een grote stelling in elkaar gezet moest worden of andere 'uitdagende' taken. Alleen de heftruck was gezien de leeftijd en ontbreken van een rijbewijs not done. Wat ik hiermee aangeef, is dat je in een tuincentrum zeker kan werken aan een carrière die bij je past omdat er meer bij komt kijken dan alleen lelijke blaadjes verwijderen.

Zo zie ook ook jongelui bij de supermarkt opgroeien tot hoofd groenteafdeling of assistent bedrijfsleider.

Na het behalen van de diploma vmbo-t, kreeg zoon via een netwerk een bblplek aangeboden. Hij moet vroeg op want de klussen zijn dichtbij maar ook door het hele land. Dan rijdt hij mee met anderen. De wekker gaat steevast om 6 uur en om 7 uur hoor ik hem vertrekken. Op vrijdags moeten ze de hele dag naar school. in zijn geval moet hij dan ook om 7uur de deur uit. Die laatste dag van de week naar school, is de minst leuke dag van de week.
Als de studie behaald is, is er binnen het bedrijf ruimte voor verdere ontplooiïng.

Ik denk dat netwerk heel belangrijk is om ergens binnen te komen. Dat geldt eigenlijk voor alle banen.

Uitval

In december vindt er veel uitval plaats, docenten met griep, vergaderingen, sneeuw, feestelijke activiteiten, etc. In januari pakt men de draad weer op.

@nnemoon

@nnemoon

12-12-2017 om 10:03

Flanagan

Wat een leuk verhaal over je zoon. Nee een tuincentrum is heel breed. Denk bijvoorbeeld aan de aanleg van planten, schuttingen, tuintegels, vijver enz. Wat super dat je zoon een bbl plek heeft. Als ik zo je verhaal leest geniet hij meer van de dagen op het werk dan zijn dag op school. Wel vroeg beginnen maar als je er plezier in hebt dan is dat niet erg. Een heel fijn vooruitzicht dat hij verder kan groeien in dit bedrijf.

Een netwerk is inderdaad belangrijk om ergens binnen te komen.

Tango

Tango

12-12-2017 om 11:18

Ja leuk

Ik ken ook een meisje dat via een praktijkschool in een tuincentrum is gaan werken. Heeft het ook geweldig naar haar zin daar. Altijd leuk om dit soort succesverhalen te horen.
@nnemoon, hier staan dat soort dingen inderdaad ook op het persoonlijk rooster. Bij zoon is het inmiddels wel gewoonte geworden erop te kijken voordat hij naar school gaat. Heeft ook even geduurd hoor.
Cijfers terug krijgen gaat hier heel wisselend. Sommige docenten zijn heel snel en bij anderen duurt het heel lang. En soms geven de docenten het wel mondeling door, maar komt het weken later pas in het systeem.
Zoon hier moet ongeveer 20 minuten fietsen over een dijkje waar ze meestal matig strooien. Ik heb hem nog maar even met de auto gebracht, maar morgen mag hij ook weer fietsen.
Wat leuk dat jouw zoon dan nog zo lekker buiten speelt. Zoon hier vindt dat ook leuk, maar heeft dan eigenlijk altijd wel andere kinderen nodig om zich te vermaken en die heeft hij hier in de buurt niet echt. Maar op school zal hij vandaag ook nog wel lekker sneeuwballen gooien.

Zomer

Zomer

12-12-2017 om 11:31

Hallo

Tango, wat goed dat je zoon zo veel plezier in gym heeft en er zo goed in is. Ook die piepjestest. Zou hij ook later iets in sport willen doen? Wat een rare opmerking van die leraar en vooral waar het op gebaseerd is. Jammer dat sommigen er zo in staan maar gelukkig bewijst je zoon het tegendeel. Goede cijfers!

Heerlijk dat je zoon vrij was gisteren. Hier niet. Wij wonen in het gebied waar laat sneeuw viel en vandaag was het gewoon te doen. Dochter baalde wel dat ze gisteren en vandaag gewoon heen moest.

Wel balen dat je zoon het te laat had gezien @nnemoon. Heeft hij trouwens al toetsen gehad op KB niveau?

Dochter is afgelopen vrijdag thuisgebleven. Was niet fit, heel moe. Hierdoor moet ze wel haar toets Engels inhalen. Vandaag wiskunde en dat vond ze voor het eerst lastig. Het waren breuken. Man is met haar bezig geweest. Ik moet ook eerlijk zeggen dat we dit keer te laat zijn begonnen met leren. Dochter zei ook dat ze het allemaal wel snapte, niet dus. We gaan het zien. De cijfers hier worden echt supersnel op Portal gezet. Ik zag net een 8 staan voor verzorging. Merk ik thuis nooit wat van haha. Voor volgende week maandag staat er nog een toets Biologie en ze moet voor volgende week donderdag nog het e.e.a. inleveren voor techniek. Ik ben benieuwd of daar nog toetsen bijkomen. Ik hoop het niet. Dochter is toe aan de kerstvakantie. Ik las dat ze op de laatste schooldag, 22 dec. een kerstontbijt hebben en een workshop en smiddags vrij. Dus dat is wel lekker. Ik weet nog niet welke workshop ze gaat doen want daar had ze vanochtend geen zin om op te antwoorden. Vanavond trouwens mentorgesprek. De mentor wil heel graag dat de leerling ook meegaat en hamerde hier ook in de klas op. Ze gaat dus mee want iedereen gaat mee zegt ze maar voor haar hoeft het niet. Ik ben benieuwd vanavond! Ik zal ook even vragen naar het rapport.

Tango

Tango

12-12-2017 om 15:44

Tip gevraagd

Ik merk dat zoon hier moeite heeft met moeilijke woorden onthouden. Hebben jullie daar misschien een tip voor? Dit gebeurt bijvoorbeeld bij biologie. Hij moest iets leren over de microscoop en daar zitten dan onderdelen als oculair, preparaatklemmen, objectief etc. in. Ik kan het steeds opnieuw vragen en steeds weer weet hij het niet. Heel frustrerend voor hem.
Nu met M&M krijgt hij volgende week ook weer een toets over o.a. religie, respect, normen en waarden. Ik zie de bui al een beetje hangen. Ik moet zeggen, ik heb zelf al moeite met het uitleggen van het verschil tussen norm, waarde en respect.
Handreikingen zijn erg welkom.

Opschrijven?

@tango, zou elk woord 5x opschrijven hem helpen met onthouden van die moeilijke woorden.
Maar ook weer niet teveel nieuwe moeilijke woorden. Dus vandaag 5 moeilijke woorden 5x opschrijven en morgen de andere moeilijke woorden plus de woorden van vandaag 2x herhalen.
Vraag anders aan de zorgcoördinator hoe school hier mee omgaat.
Begrijpt hij wel welk ondrdeel je bedoelt als je een objecttafel opnoemt? Kan hij anders mondeling overhoord worden?

Zijn het toetsen met open vragen of abc antwoorden waarbij de onderdelen met moeilijke woorden dmv abcdefg op de juiste plek ingevuld moet worden. Een taktiek die een docent vaak toepast omdat dit makkelijk nakijken is ipv de 'hanepoten' ontrafelen.

Laat je even informeren of kijk of herhaaldelijk opschrijven werkt.

Triva

Triva

12-12-2017 om 17:54

tja

dat is dus ook een dyslexiedingetje. Veel herhalen en probeer iets te verzinnen waardoor hij het kan onthouden, gaat beter als hij ergens beeld bij heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.