Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Odile

Odile

24-01-2013 om 10:39

Adviesgesprek


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Toch snap ik het niet goed

hoi Odile,

In het lijstje zie ik staan dat er drie brugklassen zijn:
1. brugklas Gymnasium/a Atheneum/h
2. brugklas havo/m
3. brugklas Mavo/k

Ik vind de lettertjes achter het slash teken / verwarrend. Het suggereert alsof er een havo/mavo brugklas is, maar dit matcht niet met de bijbehorende citoscore van 537-544. Ik krijg het gevoel dat dit eigenlijk een havo brugklas is, dat die school indeelt in resp. een mavo, een havo en een vwo brugklas. Zo lees ik het als ik de bijbehorende citoscores zie.

Hier hebben de scholengemeenschappen echt aparte mavo/havo en havo/vwo brugklassen. Zo zijn er 2 scholen die dit aanbieden: een aparte mavo brugklas, een mavo/havo, een havo/vwo en een vwo brugklas. Ter illustratie: vriendinnetje van dochter heeft havo advies. Ze wil graag naar de havo-vwo brugklas, maar met een havo-advies moet je hiervoor een citoscore van 539 halen, anders ben je bespreekgeval. Op de proefcito scoorde ze 538, dus spannend voor haar, ze kan sowieso dan wel naar de mavo-havo brugklas en bij een voldoende hoog gemiddelde op het eindrapport overgaan naar 2 havo.

Maar nu terug naar 'jouw' VO-school. Ik krijg het idee dat VO school gewoon stevig aan de poort selecteert. Want ten eerste zeggen ze dat het basisschooladvies leidend is, en ten tweede zetten ze daarbij wel de citoscores van het hoogste niveau. Voor mijn gevoel is de redenering omgedraaid. Er staan weliswaar letters achter de slash: brugklas VWO/h en dit suggereert een Vwo/havo brugklas(typisch om dit zo andersom te presenteren, de meeste scholen spreken over een havo/vwo brugklas en niet over een vwo/havo brugklas. MAAR het is eigenlijk meer een VWO brugklas?! Ik denk dat je wordt toegelaten met een VWO advies en waarschijnlijk mag je er met havo/VWO advies ook komen ALLEEN dan wel met een citoscore erbij van 545 of hoger. En dat zijn wel mooi citoscores op VWO niveau, zie het lijstje van P.

Wat ik wil zeggen, ik ben bang dat als jullie van de basisschool een havo-VWO advies krijgen, dat je er dan nog niet bent. Dat je dan alsnog een bespreekgeval bent als er geen citoscore van 545 of hoger wordt gehaald.

Weet je hoe de VO-school het opstromen heeft geregeld? Ik begrijp dat je de weg naar het VWO niet wilt afsluiten. Stel je dochter komt in de mavo/havo brugklas terecht, zou ze dan met een hoog gemiddelde mogen opstromen naar VWO2, is die kans er?

Odile

Odile

31-01-2013 om 12:43

Opstromen

De dochter van mijn vriendin is met 535 op het vmbo-tl begonnen daar (nu heet het weer mavo) en die zit nu in 4 VWO en dat gebeurt daar meer. Dat hebben ze ook op de info-avond gezegd: dat er ieder jaar kinderen op- of afstromen, dus mocht het erin zitten, zal het wel goed komen. Ik blijf alleen moeite houden met het inspectieverhaal. Ik vind dat geen goede manier van kinderen adviseren.
Eind van de middag zijn we aan de beurt. Dit draadje heeft me in ieder geval geholpen mijn gedachten op een rijtje te zetten, dus ik zal het er minder vanuit de emotie uitflappen, en dat kan alleen maar positief zijn .

Ik denk dat ik het snap

vanuit de basisschool gezien zit er wel een logica in:

-je dochter scoort op 'proefcito' 541, en dat is volgens de 'cito-filosofie' op havo-vwo niveau
-de VO-school(scholen?) bij jullie heeft geen havo-vwo brugklas, dus wordt het of havo of vwo
- de basisschool kan gerust havo adviseren want dan kan kind naar havo brugklas
- de basisschool kan in geval van je dochter zelfs heel veilig mavo/havo adviseren want je dochter heeft laten zien dat ze ws rond de 541 gaat scoren en daarmee valt ze keurig in het cito-rijtje van de VO-school, en voor baisschool is dit -met oog op de VO-inspectie- aantrekkelijk om te doen en veel ouders zullen hier geen moeite mee hebben omdat je voor de Vwo brugklas het gesprek met VO school (en basisschool) moet aangaan.

Tsja, ik zou zeggen, blijf bij je eigen logica en de tactiek waarover we het gehad hebben. Ik vind die logica gewoon nuchter en sterk.

Heel veel succes!

P

P

31-01-2013 om 14:49

Wat ik niet vind kloppen

.... is dat het advies van de basisschool op een voorlopige cito of wat dan ook gestoeld wordt. Juist het advies van de basisschool moet op basis zijn van jarenlange ervaring en intensief speurwerk (sorry, teveel naar Ernst en Bobbie gekeken vroeger)...

Dus op basis van wat de leerkracht ziet en op basis van het LVS. De cito of nio staat daar los van.

Odile

Odile

31-01-2013 om 15:48

Nou, precies, dat dus!

Odile

Odile

31-01-2013 om 15:54

Mamamic

Maar ze noemen het nadrukkelijk havo/mavo en vwo/havo. Ze zeggen het dus wel andersom, maar dat maakt het nog niet minder gecombineerd. Ik wacht het aan het eind van de middag af en ik blijf inderdaad bij wat ik vind. De mannelijke input is op dit moment onduidelijk, hij staat namelijk in een grote file, zal ik het toch op mijn eigen testosteron aan moeten laten komen .

Mc kinsey denken

Ja! je zou het ook GBV, het gezond boeren verstand van de leerkracht kunnen noemen, of expert judgement of iets dergelijks. Dit lijkt op een soort Mc. Kinsey denken; een rostvast accountantsgeloof in rekentools waardoor je stopt met denken. Niet teveel vertrouwen op instrumenten en rapportages, maar ook je eigen mening vormen.

Ons is verteld over de manier waarop het schooladvies tot stand is gekomen, op het gevaar af dat het adviesproces natuurlijk wel heel mooi en politiek correct is geschetst
Het gaat om:

-indruk leerkrachten groep 7
-indruk leerkrachten groep 8
-entreecito
-leerlingvolgsysteem en de rapporten
-de gewone cito's van de afgelopen jaren
-de proefcito
-evt. uitslag drempeltoets (weet niet precies welke daarmee bedoeld is, is een eendaagse toets die in groep 8 onlangs bij 1/3 van de kinderen is afgenomen, maar niet bij die van mij vandaar dat ik het niet weet)
- bespreking in soort van adviesvergadering waarbij de leerkracht het advies moet uitleggen aan collega's oa 1 die het kind niet in de klas heeft of in groep 7 heeft gehad en de directeur)
-de RT-er (zal vast niet bij alle kinderen gebeurd zijn)
-soms is ook nog naar de indruk gevraagd van een onderbouwleerkracht over het kind

Oja, bij de indruk van de leerkrachten gaat het om zaken als werkhouding, concentratie, gedrag tov leerkracht, gedrag tov medeleerlingen, inzet, werkverzorging. Dit zijn zaken die op ieder rapport staan ingevuld en beschreven.

Wij hebben het schooladvies nog maar net binnen, school gaf aan dat sommige scholen hier dit al in november doen, maar dat ze dit te kort in groep 8 vinden. Het schooladvies wordt eerst met de ouders besproken, zonder kind, en is een voorlopig schooladvies. Het definitieve schooladvies komt pas na de cito, en hierin worden ook nog de reguliere toetsuitslagen en bevindingen van de afgelopen weken en uiteraard de citoscore meegenomen, aldus school.

Een aanpassing van het advies, of discussie wordt besproken of beslecht met de ouders voorafgaand aan het definiteve schooladvies.
Het definitieve schooladvies wordt aangeboden aan het kind, in bijzijn van de ouders. Dit is meer een formele handeling. Meester/juf trekt chique pak aan, kind krijgt een hand geschud en wordt gefeliciteerd met het schooladvies.

Odile

Odile

31-01-2013 om 17:58

En het is geworden...

... havo-advies. En aangezien dat niet bestaat op de school van dochters keuze, mag de school verzinnen welke havo dat wordt. Ik geloof dat ik er wel mee kan leven, het hangt in ieder geval niet meer van de inspectie af....

Hier alleen enkele adviezen

hier in de regio is het basisschooladvies altijd enkelvoudig. Dus je krijgt of havo advies of vwo advies ( of mavo enz). Daarmee ga je naar school van keuze. EN die plaats het kind in een brugklas. De school waar mijn kinderen heengaan ( en bijna iedereen hier in de buurt) heeft allemaal enkelvoudige ( dus alleen havo of allen vwo enz) brugklassen, maar wel met vast afspraken over opstromen en afstromen na de brugklas.

Odile

Odile

31-01-2013 om 18:17

Mach

Dat zeiden ze hier inderdaad ook, dat ze alleen enkelvoudige adviezen geven. Twee klasgenootjes hebben echter een mavo/havo en een mavo/kader advies gekregen en geen mavo advies. Het zal wel, ik vind het best zo. Laat de vo-school maar beslissen en de tijd zal het uitwijzen!

P

P

31-01-2013 om 18:38

Tja mach

Als alle scholen geen dakpanbrugklas hebben is het leven natuurlijk een stuk simpeler! Met havo/vwo advies was mijn zoon aangenomen op vwo niveau op de school in de buurt die geen dakpanbrugklas heeft. Met havo advies wordt mijn zoon ook aangenomen op een andere school met een havo/vwo brugklas.

Ik vind het een beetje bekrompen als school alleen maar enkelvoudige adviezen wil geven. Zelden zijn de schoolresulaten volledig allemaal op 1 niveau maar zoals ik al zei als er alleen maar scholen zijn zonder dakpanbrugklassen dan maakt het ook niet uit.

Fijn!

Dat je nu een advies hebt waar je tevreden mee bent. Wat vindt je dochter ervan? En is het een leuke school?

Ik blijf het typisch vinden, die omgedraaide aanduiding met een slash en een letter. Wat staat er eigenlijk in de schoolgids, is er een 'brede' brugklascoordinator, of is er voor de zoiets aparts als een mavobruglascoordinator, een aparte clusterleider voor mavo, of havo of vwo etc. of iets dergelijks?

Het enkelvoudig adviseren is een afspraak tussen de basisscholen en de VO scholen in de regio. Heeft mijn basisschool niet verzonnen en mijn middelbare school ook niet. Er zij n nog meer middelbare scholen in de regio die wel dakpanklassen hebben. Maar ook die verwachten ook een enkelvoudig advies van de basisschool
Ik heb geen waarde- oordeel.ik zeg alleeen hoe het hier is afgesproken. Voor mijn kinderen was het prima zo.

Odile

Odile

01-02-2013 om 09:02

Mamamic

Er staat niet direct iets over in de schoolgids, maar op de informatieavond werd verteld dat er een coordinator mavo/havo was, dus dan ga ik er gevoegelijk vanuit dat er ook eentje havo/vwo is. Dus wel apart, maar niet zo apart als mavo of havo of vwo.
Dochter heeft er zin in. Heeft het al tegen haar zusje over: "bij ons op school..." en dan bedoelt ze de VO-school. De school lijkt leuk, dat moet je natuurlijk nog maar ondervinden, maar de verhalen die gaan zijn doorgaans positief. Het is een vrij nieuwe school met een groot aantal jonge docenten. Wat me bij al die middelbare scholen waar we geweest zijn opvalt, is dat het een stuk beter geregeld lijkt dan op de basisschool. Ben erg benieuwd of dat in de praktijk ook zo blijkt te zijn!

Lekker gevoel

...is dat zeg! Ik kan ergens wel een beetje jaloers op jullie zijn. Namelijk om de duidelijkheid. Je dochter heeft er helemaal zin in en weet ook al waar ze terecht komt. Door dat loten hier weten wij het op z'n vroegst half maart, kan ook nog wel later zijn. Een vriendin van dochter heeft gekozen voor een school waar ze niet loten, haar school was al een maand geleden duidelijk , heerlijk lijkt me dat. Ik wil ook heel graag dat dochter een serieuze tweede keuze heeft waar ze vrede mee kan hebben als ze wordt uitgeloot. Ze gaat nog snuffelstages doen, dus wie weet waar daar nog uitkomt. De Cito's volgende week zijn een mooie bliksemafleider.

Op mij komen de VO scholen ook een stuk zakelijker over. Ik zie nog wel verschil, er zijn er die toch een stuk professioneler ogen. Maar ja, de VO scholen, ook de kleine, zijn doorgaans toch een stuk groter dan de basisscholen, dus dat zal toch ook wel moeten. En anders kunnen we ze toch altijd nog naar een streng internaat in bijvoorbeeld Zwitserland sturen, ja, toch

Odile

Odile

01-02-2013 om 11:22

Loten

Hier wordt nergens geloot, en da's fijn, want daar zou deze controlfreak-moeder helemaal niet tegen kunnen! Ik heb niet voor niets al moeite met deze constructie *grinnik*.
En naar Zwitserland hoeft niet hoor, hier net over de grens is het al een heel stuk strenger .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.