Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Odile

Odile

24-01-2013 om 10:39

Adviesgesprek

Dochter haalt haar hele basisschoolcarriere al goede cijfers en altijd A's en B's voor haar cito's. Ze heeft nu de uitslag van de drempeltoets binnen en heeft 541 gescoord. Volgende week hebben we het adviesgesprek maar de leerkracht heeft dochter al verteld dat ze mavo/havo advies gaan geven omdat ze havo/vwo te hoog gegrepen vinden. Dochter wil graag naar havo/vwo maar in de laatste 10-minutengesprekken hebben de juffen al aangegeven dat ze niet te hoog inzetten (dus in het algemeen, dit ging niet over dochter), omdat als zij te hoge adviezen geven, ze problemen krijgen met de inspectie.
Nu weet ik dat als ik iets wil, ik het ook wil en ik in mijn enthousiasme een ander te overtuigen van mijn gelijk, ik die ander nogal eens tegen me in het harnas jaag (de beste kennis is zelfkennis zullen we maar zeggen . Nu had ik bedacht dat ik kan zeggen dat dochter naar de havo gaat, en dat ik welke havo dit gaat worden (mavo/havo of havo/vwo) af laat hangen van haar citoscore. Als ze op de eindcito lager scoort, dan mavo/havo, maar als ze weer 541 scoort havo/vwo.
Twee vragen na deze lange inleiding. Zie ik het goed dat dochter met 541 naar havo/vwo kan, of is dat te hoog gegrepen? En kan ik dit stellen als ik bedacht heb om zo de leerkrachten niet direct het gevoel te geven ze tegen de muur te spijkeren (en dan beloof ik dat ik mijn meest empatische gezicht erbij zal trekken *grinnik*)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yura

Yura

24-01-2013 om 11:38

Havo

Het is hier al weer even geleden, kinderen zitten in de 2e en 3e. Ik dacht dat meestal met een cito tussen de 540 en 545 een havo/vwo advies wordt gegeven. Maar het hangt wel af van wat haar sterke punten zijn, dus waarop haalt ze A's en waarop B's. En zijn het hoge B's of lage B's (net geen C). Begrijpend lezen is bijvoorbeeld erg belangrijk. Maar ik zou denken een havo of een havo/vwo advies in dit geval. Overigens is het de middelbare school die het kind in de juiste brugklas plaatst en dat hangt van meer zaken af, bijvoorbeeld hoeveel brugklassen krijgen ze van elke soort. Zo ging zoon met 544 en havo/vwo-advies naar de havo/vwo brugklas en een klasgenootje met 545 en havo/vwo-advies naar de vwo brugklas. Het jaar daarop moesten ze 2 vwo-brugklassen vormen en lagen de eisen veel lager. Een vriendinnetje ging met vwo-advies en 542 toch naar de vwo-brugklas. Maar je kunt ook een school kiezen waar geen mavo/havo brugklas bestaat, dan ben je vrij zeker dat ze in de havo/vwo brugklas terecht komt. Je zou haar ook een citotraining kunnen laten volgen, maar is wel kort dag. Dan traint ze op de manier van vraagstelling en dat kan makkelijk 1 of 2 punten schelen.

Odile

Odile

24-01-2013 om 12:56

Yura

Voor begrijpend lezen had ze de vorige keer (vorige week hadden ze die toets) een A+ en daar scoort ze altijd hoge A's voor.
Ze wil graag naar deze school en in feite maakt het natuurlijk niet heel veel uit want als ze mavo/havo goed doet, komt ze op de havo, en als ze havo/vwo niet goed doet, komt ze ook op de havo. Ik heb alleen moeite met de motivatie van school: zij adviseren niet hoog, want anders krijgen ze last met de inspectie.
Wat ik niet helemaal duidelijk heb: het kind heeft een bepaalde score en de middelbare school plaatst haar in een brugklas. Is het nou zo dat de basisschool altijd een advies naar de middelbare school doet, of wordt het aan de hand van de citoscore ingedeeld, en wordt er alleen bij twijfel met de basisschool gepraat?

Maar even voor de duidelijkheid: dit is een "wat als" vraag, want de cito's zijn nog niet eens gemaakt. En als dochter bijvoorbeeld 538 scoort op haar eindcito, gaat ze zonder mankeren naar mavo/havo. Maar mocht ze weer 541 scoren vind ik de vanzelfsprekendheid waarmee de leerkracht naar mavo/havo verwijst een discussie waard. Verder had de dame die bij de drempeltoets zat gezegd dat als ze vragen niet zeker wisten, ze er een streepje bij moesten zetten. Dat heeft dochter keurig gedaan, dus ze heeft (meerkeuze!)vragen gewoon open gelaten. Heb haar wel duidelijk gemaakt dat dat bij de eindcito niet de bedoeling is .

Yura

Yura

24-01-2013 om 14:51

Ligt aan de school

De ene school kijkt meer naar het advies en de andere meer naar de cito. Als je ernaar vraagt zeggen ze allemaal dat ze op het advies af gaan, omdat dat een sociaal wenselijk antwoord is, maar in de praktijk gaan er veel op de eindcito af. Je moet dus op ervaringsverhalen af gaan. En verder hangt het dus ook van de uiteindelijke indeling af, want ze willen/mogen maximaal iets van 32 kinderen ofzo in de klas, dus een twijfelgeval zal de ene keer in de laagste optie worden geplaatst, de andere keer in de hoogste. Ik zou de eindcito af wachten en dan de discussie aan gaan. Bij mijn dochter is het advies ook nog aan gepast toen de eindcito binnen was van havo/vwo naar vwo, haar cito was 548. De juf wilde niet te hoog adviseren want was bang dat ze daar gestresst van zou raken. Maar de middelbare school ontvangt dus zowel een advies van de school als de resultaten van de eindcito. Als ze de meerkeuze-vragen gokt zal het resultaat nog wel omhoog gaan, meestal zijn 2 antwoorden altijd al onzin en blijven er dan nog 2 waarschijnlijke antwoorden over, dus heeft ze 50% kans dat het goed is, open laten is sowieso fout, wat een raar advies.

Ik denk mee

Voor nu ff korte reactie ivm de tijd, ik denk met je mee. Wat is je belangrijkste vraag, wil je graag advies over de te hanteren tactiek naar basisschool toe?
Mijn dochter heeft ook net een schooladvies gehad, op de proefcito had ze (boven onze verwachting) 542 gescoord, en ze heeft een havo/VWO advies gekregen. Advies is opgesteld mbv meerdere criteria, dus niet slechts op basis van de proefcito. Overigens zie je hier in de toelatingscriteria van de VO-scholen een combinatie van schooladvies en citoscore (of andere toetsscore) staan, waarbij het schooladvies net iets zwaarder gewogen wordt, en hierin verschillen de scholen onderling wel wat. Hoe ligt dat bij jullie? Want dat maakt natuurlijk wel uit in welke wens je aan de basisschool wilt vragen.

Odile

Odile

24-01-2013 om 18:47

Fijn dat jullie meedenken!

Yura, ik vond het inderdaad een belachelijk advies. De opgegeven reden was dat ze zo konden zien waar de kinderen nog bijgespijkerd moeten worden. Ik heb dochter er wel van overtuigd dat dat op de eindcito niet nodig is.
Mamamic, wat ik duidelijk wil hebben naar de basisschool toe is dat ik absoluut heel tevreden ben met de score van mijn dochter en dat havo is waar ik mijn dochter zie. Maar ik wil ook op de een of andere manier duidelijk maken dat ik het jammer vind als de weg naar het vwo afgesneden wordt . Dochter roept thuis altijd: ik hoef niet te leren, ik haal toch wel goede cijfers. En dat is ook zo, en ik ben bang dat ze op mavo/havo, dezelfde mentaliteit houdt.
Dochter komt vanmiddag thuis met de papieren van de drempeltoets en daar staat op: "Advies leerweg: vwo". Een tijdje terug kregen we zo'n briefje van cito waarop havo/vwo als advies gegeven wordt, maar school blijft vasthouden aan mavo/havo. Ik begrijp dat niet, en als ik vraag waarom dat is, wordt dat verhaal over de inspectie verteld (niet te hoog, want...). Er is 8 jaar lang gezegd dat begrijpend lezen heel belangrijk is, en daar scoort ze altijd heel goed (hoge A en A+, bij de drempeltoets scoort ze vwo hoog). Maar hoe maak ik dit nou duidelijk zonder dat de leerkrachten denken dat ik twijfel aan hun oordeel?
De middelbare school zegt dat de cito leidend is. Ik weet eigenlijk nu ik erover nadenk, niet goed wat ze daarmee bedoelen.

Ik denk

ik denk dat het heel erg per school verschilt wat ze doen met de citoscore en het advies.

ik ken van een vriendin het verhaal waarbij zoon 1 onderdeel van de cito verknalt heeft, en ondanks het hoge vwo advies van school en alle A-scores op de lagere school, niet op het vwo toegelaten werd vanwege net 1 (!!!!) punt tekort op de cito.

Tegelijkertijd kreeg mijn oudste op een open dag van de middelbare school te horen dat ze bij een mindere score (ivm de eis), ze in gesprek gaan met de school en je dan alsnog op basis van het advies toegelaten kan worden.

Als de middelbare school zegt dat de cito leidend is, dan is het aan je dochter om voldoende score te halen. als ze dat heeft lijkt me er geen vuiltje aan de lucht. Pas als ze de score net-niet heeft, dan lijkt het me kansloos als de school met het mavo/havo advies komt, haar toch naar vwo te krijgen.

Odile

Odile

24-01-2013 om 19:25

Wat ik bedoel

Ik loop net de hond uit te laten en bedenk ineens wat ik eigenlijk wil zeggen en wat ik met heel veel woorden niet kon .
Alles wat mijn kind haalt is goed. Als zij 538 haalt en naar mavo/havo gaat, prima, helemaal fijn! Ik heb ook niet geoefend met haar omdat ik de naïeveling ben die denkt dat wat eruit komt, hetgeen is dat erin zit.
Maar wat ik zo graag wil snappen is: waarom staat overal (entreetoets, cito aan de hand van het lvs, drempeltoets) havo/vwo (en drempeltoets zelfs vwo, waar we niet voor gaan) en zegt de leerkracht eigenlijk: kan allemaal wel zo zijn, maar ik zeg mavo/havo. En als ik ernaar vraag is de enige reden die ze noemen de voorzichtigheid van de school is... En die voorzichtheid frustreert me nogal, ik vind dat voornamelijk in het belang van de school en niet in het belang van mijn kind. En daar komt dan weer mijn irritatie boven die ik niet op school wil laten zien .

Is waar

Odile:"ik vind dat voornamelijk in het belang van de school en niet in het belang van mijn kind. En daar komt dan weer mijn irritatie boven die ik niet op school wil laten zien ."
Zo werkt dat inderdaad. In het draadje boven van mirreke (doorstromen van havo naar vwo) noem ik het verschijnsel in mijn postje 'willekeur'.
"Hooguit een preek van de Inspectie als veel kinderen op het vo stranden of lager uitkomen. Dan gaan alle leerkrachten laag adviseren, ook die die dat al deden. Die schieten dan nog lager."
Basisscholen worden door de inspectie ook beoordeeld op het vervolg van hun leerlingen. Welke adviezen krijgen de leerlingen en hoeveel van hen krijgen er een diploma op dat niveau?
Tegen de tijd dat de inspectie die basisschool daarop aanspreekt, ben je wel 6 jaar verder. Maar het heeft wel effect op het gedrag van de bo school. Ze gaan lager adviseren. Inderdaad alleen voor hun eigen hachje.
Ik denk dat je daar geen bevredigende uitleg over krijgt zonder boos te worden.
Je kunt het hooguit fijntjes benoemen "Oh, dus dat betekent eigenlijk dat een leerling van een andere basisschool met dezelfde scores, een hoger advies zou krijgen? Goh, wat gek."
Maar dat helpt verder niet.
Groet,
Miriam Lavell

Odile

Odile

24-01-2013 om 20:01

Maar...

...mocht dochter nu een score halen waardoor ze automatisch toelaatbaar is op havo/vwo, heeft de basisschool daar dan nog iets over te zeggen, of kan het kind dan gewoon naar dat niveau?
Overigens laat deze middelbare school regelmatig kinderen op- of afstromen. Ik ga er dan maar vanuit dat dochter vanzelf op een passend niveau komt. Ben me ervan bewust dat "ervan uitgaan" gevaarlijk is, maar laat me nog maar even in die waan .

Omdraaien en metgezel

Ah, je wilt met juf op je tellen passen en je dochter op de passende school van jullie keuze. Ook mij ontgaat de logica van jullie schooladvies. Wat is wijsheid? Er schoten mij verschillende dingen te binnen. Als eerste het advies dat ik ooit hier op OOL heb opgepikt en het werkt echt. Namelijk ga niet alleen het gesprek aan, maar neem een metgezel mee. Liefst een man. Van mannen wordt absoluut geaccepteerd dat ze kritische vragen stellen van het genre 'wat levert mij het op'. Je kunt dan via hem om uitleg vragen zonder in een aan de muur spijker sfeertje te belanden. Daarnaast zou ik het op je dochter betrekken, aangeven dat dochter al weet wat ze wil, namelijk havo op het Youp van t Hekcollege. Ze heeftt helemaal zin in de middelbare school. Ze is dit jaar zo gegroeid, illustreren met een of twee leuke positieve voorbeelden van thuis. Dit kan jij als moeder vertellen, je vindt het fijn dat dochter zo lekker gaat en dat ze zo'n leuke tijd heeft in groep 8 (wel menen hoor, als dit niet zo is niet zeggen). Na deze prettige aanlop wil je ter zake komen. Over het advies. Oké, de resultaten vd toetsen waren positief. Prima dat de uitslagen havo/vwo scores geven. En wat is het beeld dat juf heeft van een kind met havo/vwo advies? Jullie (man doet het woord) herkennen dochter daar wel in. Als juf dan komt met inspectieverhaal dan aangeven dat de verantwoording voor inspectie er ligt want: leerlingvolgsysteem, Cito scores begrijpend lezen etc. Blijft juf bij standpunt dan man laten vragen om nog eens uit te legen, want advies hoort toch passend te zijn bij kind en goh van je zus hoor je dat op andere school ze hier anders tegen aankijken, a la Miriam: da's gek? Verder zou ik informeren bij VO school hoe ze advies versus score wegen bij toelating en dat kun man ook in het gesprek melden: VO school vindt citoscore een heel goede voorspeller van VO succes.

Verder zou ik voor je eigen gemoedsrust checken hoe VO school de toelating regelt.

Verder vooral aardig blijven, je bent verder tevreden over school en jullie zijn heel nuchter en reëel over de schoolkeuze. Je wilt alleen een kloppend verhaal. Als je dat uitstraalt, komt het vast goed!

Bo heeft niets te vertellen

Nee, Odile. Feitelijk heeft de basisschool helemaal niks te vertellen. Als de vo school toelaat, is het klaar. De bo school kan dat niet tegen houden.
Groet,
Miriam Lavell

Yura

Yura

25-01-2013 om 10:21

Cito leidend

Als de middelbare school van jullie keuze aan geeft dat de cito leidend is, is dat in jullie geval gunstig, dan komt ze toch wel op haar niveau terecht en als er tussendoor ook nog geschoven wordt zou ik me helemaal niet te druk maken. Dat gebeurt op de school van mijn kinderen ook, na de herfstvakantie zijn er altijd wat kinderen die op een hoger of lager niveau zijn geplaatst. Het klopt natuurlijk niet dat ze vanwege de inspectie te laag adviseren. Als alle scholen dat doen, heb je straks geen vwo-leerlingen meer.

bertje1

bertje1

25-01-2013 om 10:31

538 havo/vwo

ik vind mavo havo advies bij 538 echt belachelijk

Odile

Odile

25-01-2013 om 10:32

Bertje

Wat bedoel je? Te hoog, te laag? Voor de drempeltoets had dochter 541, de eindtoets moeten we nog maar zien.

P

P

25-01-2013 om 10:34

Odile

501 - 522 - Basisberoepsgerichte leerweg
522 - 527 - Basis- en Kaderberoepsgerichte leerweg
524 - 528 - Kaderberoepsgerichte leerweg
528 - 532 - Kaderberoepsgerichte leerweg en gemengde/theoretische leerweg (het voormalige mavo)
530 - 535 - Gemengde/ theoretische leerweg
533 - 536 - Gemengde/theoretische leerweg en havo
538 - 541 - havo
538 - 545 - havo/vwo brugklas
545 - 550 - vwo (atheneum / gymnasium / Tweetalig onderwijs / Tvwo)

http://www.cito-score.nl/schooladvies.html

Odile

Odile

25-01-2013 om 10:37

Allemaal

Heel erg bedankt voor jullie inbreng! Hoewel ik het belachelijk vind, ga ik het gesprek voeren zoals mamamic zegt. Mijn nekharen staan overeind dat ik nu als een onmondig meisje daar moet gaan zitten en mijn man het woord laten doen, maar als ze het zo willen, krijgen ze het zo (man zal in een deuk liggen, want hij laat het normaal gesproken graag aan mij over...)
Miriam en Yura, ik vind het een prettig idee dat ik niet helemaal afhankelijk lijk te zijn van het bo. Door dit draadje heb ik mijn gedachten op een rij en weet ik wat ik nu eigenlijk wil.
Oh, en Bertje, ik zie nu net pas je titel. Begrijpend lezen is een vak . Ik ga de discussie verder niet zo heel erg met het bo aan geloof ik. Zoek mijn heil wel bij het vo bij de inschrijving.
Nogmaals bedankt allemaal!

Odile

Odile

25-01-2013 om 10:39

He p.!

Zo'n lijstje heb ik ook gezocht, maar kon het niet zo zwart/wit vinden! Nou ja, dan is het vooralsnog duidelijk en maak ik me maar niet druk voor het vo moeilijk gaat doen!

Vera*

Vera*

25-01-2013 om 10:44

Odile

In elke regio is het anders, hier moet je zelf je kind aanmelden bij een school. Je kunt dan aankruisen voor welk type brugklas je je kind aanmeldt. Meestal wordt er ndan ook naar de citoscore of de score van de niotoets. Vervolgens krijg je een aantal weken later een brief waarin staat in wat voor type brugklas je kind op die school toegelaten is. Ben je er niet mee eens dan kun je 'revisie' indienen, je moet dan wel met nieuwe feiten of onderbouwing komen.
Op deze manier ging zoon naar een vwo brugklas i.p.v. een havo/vwo brugklas.

Odile

Ik vind dat jij je ook best boos mag maken. Het gaat om je dochter hoor! Dus als het niet aardig-schiks wil vind ik het niet raar als je het ook boos-schiks duidelijk maakt. Het is niet dat ze op het randje zit, de citoscore is wel heeeeel duidelijk.
Hier is trouwens (wat de basisschool ook zegt) de cito wel degelijk leidend.

Odile

Odile

25-01-2013 om 11:32

Vera en joost

Vera, hier moeten we ook zelf inschrijven, ergens in maart. Zou blij zijn als dat allemaal achter de rug is!
Joost, het is ook niet dat ik de confrontatie niet aan durf te gaan, verre van dat. Maar ik heb in het verleden gemerkt dat de leerkrachten daarvan lichtelijk van de leg raken, dus ik wilde het een keer aardig-schiks aanpakken en ik wist niet goed hoe. Klabam in your face is niet zo'n probleem, maar daar maak ik geen vrienden mee...
Moet ik mijn man erop af sturen, blijf het stom vinden. Ik loop hier vandaag een vloer te slopen met machinerieën waar power en super en allerlei andere testosteronstrelende termen op staan. Ik heb mijn klusbroek aan en die is te groot dus als ik buk heb ik een heuse bouwvakkersspleet, maar op school moet mijn man het woord doen. 't Is me wat...

Odile

Bedoelde ook niet dat er direct als de "eerste beste bouwvakker" op af moet gaan maar meer als je tijdens het aardigschiks geprek niet tot haar doordringt je niet hoeft te schamen als je boosschiks je standpunt ook nog eens duidelijk maakt
En mijn man het woordje laten doen zou mij ook te ver gaan. Ik heb in het verleden een probleempje op school gehad over dochter. Ik drong op geen enkele manier tot de leerkracht door niet aardigschiks, niet boosschiks zeg maar. Toen ik uit pure wanhoop haar zin maar heb gedaan (met dochter naar logopedist omdat ze raar sprak, terwijl ze niet kon lezen wat er stond vanwege haar dyslexie) De logopediste heeft testjes gedaan waaruit onomstotelijk werd bewezen dat ze dyslextisch was. Ik weer terug naar school maar nog werd ik niet geloofd. De logopediste moest eraan te pas komen. Pas toen de vaktermen over de tafel vlogen heeft ze toegegeven dat ze verkeerd zat. Dus misschien moet het advies zijn: neem een profesionele houding aan en leer wat vaktermen uit je hoofd.

Succes!

Ha Odile,
Lol, ik herken karaktertrekjes van mezelf. Ik werk trouwens als beta in de technische business, blijkbaar is het mannetjesputtersgedrag besmettelijk. Maar goed, ik heb geleerd er is verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Op je strepen gaan staan kun je altijd nog, het is gewoon tactisch het eerst via de Nice Way proberen. Ik heb zelf al aardig wat ervaring met gesprekken op school omdat er over mijn negenjarige nog wel eens wat te bespreken valt. Oja, nadat ik op OOL de tip over de stereotype kredietwaardigheid van mannen had gelezen kreeg ik eens feedback op het werk van mijn directeur (een echte alfa aap), een eyeopener. Mij werd letterlijk gezegd om positief de discussie te voeren: 'je hebt gelijk, maar partij x hebben we nog nodig, daar ga jij dus niet meer tegen schoppen, verpleegsterhaai!' Het idee is dat je de andere partij aanspreekt op haar deskundigheid, terloops argumenten inbrengt, een escape biedt aan die partij en ze het gevoel geeft dat ze zelf die argumenten voor jou aandragen en ze daarvoor ook nog min of meer bedankt. En dat valt nog niet mee, natuurlijk, da's makkelijker gezegd dan gedaan. Verder speelt de gunfactor een rol. Juf moet het gevoel hebben dat het oké is om jou en je aardige dochter een positief advies te geven. Tenslotte: misschien is het niet eens nodig, ga na hoe de VO school de toelating regelt. Wanneer heb je het gesprek? Succes gewenst!

Vic

Vic

25-01-2013 om 15:32

A's en b's

Mijn dochter had ook altijd A's en B's op de cito's. Het voorlopig advies was desondanks vwo. Uiteindelijk haalde ze op haar eindcito 549, dus ruim voldoende om te kunnen worden toegelaten op het vwo (de nieuwe school wilde minimaal 545 én een vwo-advies).

Odile

Odile

26-01-2013 om 07:50

Mamamic

Wanneer ik het gesprek heb is niet helemaal duidelijk. Ik had als voorkeur donderdag aangegeven, dus op het briefje dat we terugkregen stond dinsdag... En verder stond erop dat als we het met het tijdstip niet eens zijn, we dat maar met andere ouders moeten regelen. Volgens mij hebben ze een cursus "Hoe Maak Ik Van Mijn Probleem Jouw Probleem" gevolgd. Ik heb maar een vriendelijk mailtje gestuurd dat we dan niet kunnen en op welk ander tijdstip het hen schikt. Dus vol verwachting klopt mijn hart .
Vic, 549 is een heel comfortabel uitgangspunt natuurlijk . Dat gaat um hier niet worden.

kaatje43

kaatje43

28-01-2013 om 20:49

Odile makkelijk havo

Hier had zoon 3 jaar geleden 536 citoscore. Hij had toen al zijn advies gehoord, nl. Havo-VWO. M.i. moeten ze het advies loskoppelen van de score, maar goed. Kwam in HAVO/VWO brugklas. Zit inmiddels in 3 Havo. Jouw dochter Moet naar mijn mening makkelijk HAVO kunnen halen. Belachelijk om met zo'n score Mavo advies te geven. Ik zou ook eens met het VO gaan praten als juf haar advies niet bijstelt.

Odile

Odile

29-01-2013 om 21:08

Kaatje

Ik ben wel blij met dit soort verhalen, wat de uitkomst van het gesprek ook zal zijn, ik hoef me in ieder geval geen pusherige ouder te voelen...
Donderdag gaan we het horen (leerkracht had al heel snel een mailtje teruggestuurd dat het fout was gegaan met inplannen). Ik ben heel benieuwd!

Zet 'm op

Ik wens je een heel goed gesprek toe donderdag!

Op de scholen hier is het trouwens zo dat je voor een havo-vwo brugklas wordt toegelaten met een cito score van 535 bij een havo-vwo advies. Bij een havo advies wordt je tot een havo-vwo brugklas toegelaten met een citoscore van 539.

Odile

Odile

30-01-2013 om 09:42

Nou, ik kan het wel vergeten...

Waar ze op de info-avond zeiden dat de citoscore leidend is, staat op de site dat het advies van de basisschool leidend is. Ze noemen mavo/havo havo/m (havo) en vragen daar een score van 537-544 voor. Voor vwo/h (atheneum) moet je een score van 545-550 hebben, voor vwo (gymnasium) hetzelfde. Als een leerling hoger of lager scoort op de cito dan bovenstaande scores, vindt overleg plaats met de basisschool. Lauw kans dus .
Maar goed, misschien scoort ze op de cito wel helemaal niet zo denderend, zijn we overal vanaf. Met de drempeltoets erbij zal het advies van de school vast havo zijn, en dat wordt dan hier op school havo/m... Komt dit advies overeen met de wens van de ouders, staat er dan nog op het aanmeldformulier. Nou ja, zo is er in ieder geval duidelijkheid.

Beetje verwarrend

Je laatste berichtje, Wat staat er precies op de site: welke marge in Cito scores hanteren ze voor een havo-vwo brugklas?

Blijf nou ff nuchter tot na het gesprek morgenavond. Zen!

De basisschool geeft advies, maar VO school is de baas over de toelating en kan gemotiveerd van het advies afwijken, is niet onmogelijk. Probeer nu de hele sfeer erom heen zo goed mogelijk te krijgen. Ik ben het eens met de ingebrachte reactie tussen wat een school zegt, op de site zet en daadwerkelijk doet kan verschillen. Op de site kan staan dat het schooladvies bepalend is, maar dat is natuurlijk ook politiek correct. Ook genoemd: VO school kan er pragmatisch mee omgaan, bij veel aanmeldingen zijn ze misschien wat strenger en bij veel 'mavo-aanmeldingen' kunnen je kansen ook beter zijn, simpelweg omdat de havo-vwo klas ook gevuld moet worden.

Bij de scholen hier is officieel het schooladvies zwaarwegend, toch zie je de lijstjes met citoscores bij de toelatingscriteria staan. En er staat hier 1school bekend om een soepel aannamebeleid, de school die het meest strikt is de school die de meeste uitlotingen kent.

Voldoe je precies aan de toelatingscriteria, dan wordt je aangenomen, en anders ben je een bespreekgeval. Jullie hebben in ieder geval goede papieren, hopelijk gaat de Cito uitslag dat bevestigen. Zie het schooladvies als een recensie, bij een film laat je je mening beïnvloeden door de recensies uit de krant, maar uiteindelijk bepaal je zelf wat je van de film vindt. Oja, Misschien vergezocht van mij maar het verhaal van de basisschool over de onderwijsinspectie, is dat een makkelijke houding en boodschap naar de ouders toe om discussie over het schooladvies te ontmoedigen, of misschien zien ze het echt zo of is het een excuus om niet tegen jou te willen zeggen dat ze je dochter een luie donder vinden en de onderwijsinspectie als oneigenlijk argument gebruiken?

Maar laten we daar maar niet vanuit gaan, volgens mij zijn de meeste onderwijzers hele capabele en integere mensen. Probeer uit het gesprek een sfeer van wederzijds respect te krijgen, hopelijk levert het nog sympathie voor jullie en je dochter op zodat, in geval ze bij het lage schooladvies blijven, je de beeldvorming mee hebt als VO school je als bespreekgeval beschouwt en informatie gaat inwinnen bij de basisschool. Maar misschien bereik je wel de ultieme doelstelling: het juiste, gewenste schooladvies!

Waak ervoor dat je niet het imago over je afroept van de pushende ouders of hysterische moeder die hun/haar eigen bloedje helemaal geweldig vindt. Nogmaals, je overvraagt niet, je bent heel reëel, straal dat uit!

Odile

Odile

30-01-2013 om 12:20

Mamamic

Over dochter wordt al acht jaar lang gezegd dat het een slimme, hardwerkende braverik is. Over het hardwerkende waren we het in het laatste 10-minutengesprek niet helemaal eens, dochter vindt het wel geschoten in groep 8: als ze niets doet, krijgt ze toch wel een goed punt. Lk gaf als tegenargument dat ze wel degelijk hard werkte, omdat ze in de klas heel goed oplet.
Ik heb met dit draadje proberen uit te vinden of ik inderdaad reeel ben met mijn gevoel en natuurlijk kunnen jullie alleen afgaan op mijn verhaal, maar aan jullie reacties op wat ik jullie vertel te merken, klopt mijn gevoel aardig. Maar nu heb ik dus een lijstje van het VO met hun toelatingseisen. Daar staat in:
Advies basisschool Vwo (gymnasium) en Vwo/h (atheneum) - Citoscore 545-550 - Toegelaten tot brugklas Gymnasium/a Atheneum/h
Advies basisschool Havo/m (havo) - Citoscore 537-544 - Toegelaten tot brugklas Havo/m
Advies basisschool Mavo/k (mavo) - Citoscore 529-536 - Toegelaten tot brugklas Mavo/k
Verder staat er dat het advies van de bassischool leidend is en als een leerling hoger/lager op de Cito scoort dan in de tabel, er overleg plaatsvindt met de basisschool of de uitslag van de Cito wordt gevolgd. En dan staat er op het aanmeldingsformulier nog het gedeelte dat de school in moet vullen, en daar staat de vraag bij of de ouders het met het advies van de school eens zijn. En daar kun je dus ja of nee op aankruisen.
Dus als je naar dit lijstje kijkt, komt ze in de havo/m brugklas terecht, maar ik vind het lijstje nogal afwijken van het lijstje van P. En dat vind ik dan weer een beetje verwarrend .
Als ik trouwens naar scholen in de omgeving kijk, zie ik (waar ze het aangeven, ze zijn niet zo open over deze eisen heb ik het idee, het staat bijna nergens zo zwart op wit vermeld) dezelfde lijstjes staan als op het vo van dochters keuze.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.