Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-09-2017 om 12:56
Vanuit mijn opleiding zijn wij een onderzoek gestart naar het gebruik van suikerhoudende dranken op basisscholen.
Er zijn steeds meer basisscholen die frisdrank (dus ook kleine pakjes Wicky, Fristi etc.) verbieden en alleen water goed keuren, doordat de hoeveelheid suiker in deze pakjes schrikbarend hoog ligt. Uiteraard is er veel onderzoek gedaan naar welke suikers een kind wél nodig heeft en geen overgewicht veroorzaken.
Nu ben ik erg benieuwd naar jullie meningen hierover. Is frisdrank verbieden overdreven? Of vindt u het juist een goed idee om frisdrank niet meer als gewoonte te zien (maar juist water)? Zou u hier aan mee doen als de basisschool van uw kind(eren) frisdrank verbied? Of vindt u de suiker in deze dranken geen probleem?
Ik ben benieuwd!
17-09-2017 om 08:35
Ouders die overal..
Kaaskopje, heb je het niet over jezelf? Juist jij hebt een mening, over andere ouders, die er mi niet echt toe doet.
Die ouders, die willen alleen maar zeggenschap over hun eigen kind, verder niks.
17-09-2017 om 11:50
Kaaskopje
"Een verbod op iets anders dan water is alleen erg als dat een probleem is voor de gezondheid van een kind, verder niet." (#49)
Er is al veel gezegd hierover maar ik kan t niet laten deze toch nog even eruit te lichten. Want ik zie werkelijk waar je punt niet. Hoezo is dat geen probleem zolang er geen gezondheids aspecten spelen? Het is in de basis een probleem dat school vindt dat ze in de positie zitten dat ze hierin iets te verbieden hebben. Want dat is - zoals eerder gezegd - totaal niet aan hen, ligt niet in hun expertise gebied en worden ze niet voor betaald. Ze kunnen leefregels opstellen te bevordering van het school-/leerklimaat en ze kunnen de ouders verzoeken zich aan bepaalde leefregels te voldoen in het kader van het algemeen belang (waarbij er dus ruimte is voor individuele gevallen naar inzicht van ouders) maar verbieden van zoiets? God bewaar me
17-09-2017 om 15:58
Ely
Zoals gezegd, ik denk er kennelijk te anders over. Ik vind dat een school één lijn mag trekken wat drinken betreft, zolang er maar ruimte is voor noodzakelijke uitzonderingen. Het is even wennen, maar dan ook weer normaal. Gelukkig bepaal ik de regels van de school van jouw kinderen niet, van geen een school, dus je kunt ontspannen .
17-09-2017 om 18:53
kaaskopje
" Dochter is thuis en zij lust graag een 'sapje' en toen zag ik ook water met smaakjes staan. Nul procent calorieën, niet van kraanwater te onderscheiden."
Waarom zou je water met een smaakje kopen als het niet van kraanwater te onderscheiden is?
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.