Onderzoeks-oproepen en enquêtes
Liz Julia
13-09-2017 om 12:56
Water ipv frisdrank op basisscholen
Vanuit mijn opleiding zijn wij een onderzoek gestart naar het gebruik van suikerhoudende dranken op basisscholen.
Er zijn steeds meer basisscholen die frisdrank (dus ook kleine pakjes Wicky, Fristi etc.) verbieden en alleen water goed keuren, doordat de hoeveelheid suiker in deze pakjes schrikbarend hoog ligt. Uiteraard is er veel onderzoek gedaan naar welke suikers een kind wél nodig heeft en geen overgewicht veroorzaken.
Nu ben ik erg benieuwd naar jullie meningen hierover. Is frisdrank verbieden overdreven? Of vindt u het juist een goed idee om frisdrank niet meer als gewoonte te zien (maar juist water)? Zou u hier aan mee doen als de basisschool van uw kind(eren) frisdrank verbied? Of vindt u de suiker in deze dranken geen probleem?
Ik ben benieuwd!
Kyana
13-09-2017 om 13:01
Verantwoordelijkheid
Ik vind het niet de verantwoordelijkheid van de school wat ik mijn kinderen mee geef te drinken. Water is uiteraard uitstekend maar er kunnen ook goede redenen zijn waarom je geen water meegeeft. Bijvoorbeeld kind drinkt heel weinig uit zichzelf en zou helemaal geen water drinken (maar wel limonade), kind heeft juist extra calorieën nodig en chocolademelk is een goede oplossing of gewoon omdat wat afwisseling ook wel fijn is. Maar bovenal is het de verantwoordelijkheid van de ouders wat ze meegeven.
De school zelf kan er natuurlijk wel voor kiezen om op schoolreisjes en dergelijke geen frisdrank meer te schenken maar alleen water. Dat is dan weer een keuze van de school.
Aagje Helderder
13-09-2017 om 13:04
Ik snap de wens
om kinderen gezond te laten eten en drinken. Maar ik vind niet dat school zulke strikte regels mag hanteren over wat kinderen van thuis uit meenemen. Als school daarover de regie wil voeren, moet ze zelf eten en drinken beschikbaar stellen. Alleen dan is er zeggenschap over wat er gegeten en gedronken wordt. Doen ze dat niet dan is het aan mij als ouder om ze mee te geven wat mij goed dunkt.
Als ze zoals op de school die laatst in het nieuws was water verplicht stellen in een verplichte beker van school dan vind ik het met het oog op hygiène niet meer dan normaal dat ieder kind een eigen beker heeft.
Aagje
mama van twee
13-09-2017 om 13:17
Moet school natuurlijk zelf ook het goede voorbeeld geven
Ook de school waar mijn kinderen op zaten heeft dit enkele jaren geleden in willen voeren. Er mocht alleen nog water, want frisdrank, aanlenglimonade, vruchtensappen etc. zou allemaal te veel suiker bevatten en was niet goed.
Echter, toen ik enkele weken daarna op verzoek van school kwam helpen met een opruimklus; zag ik een aantal meesters en juffen onder lestijd met een glas vruchtensap en/of limonade in de klas.
Ik heb toen de directrice gevraagd waarom hun beleid niet gold voor de meesters en juffen die dus bij de kinderen in de klas bijv. vruchtensap dronken die de kinderen zelf dus niet mee mochten nemen. Daarop reageerde ze met het antwoord dat dat volwassenen waren en dus zelf verantwoordelijk voor was ze aten en dronken. Mijn antwoord dat wij als volwassen ouders ook zelf verantwoordlijk zijn voor wat wij onze kinderen te drinken gaven, werd mij niet in dank afgenomen.
Sindsdien vind ik dat scholen zich niet moeten bemoeien met wat kinderen eten en drinken.
Dendy Pearson
13-09-2017 om 14:46
Hier
Op school van onze jongste is wel de vraag gekomen of ouders geen frisdrank/"ongezonde" koek ed meer mee willen geven. Geen vaste regel dus.
Maar het was wel grappig dat er als gezond idee ook liga werd genoemd. Net of dat werkelijk gezond is
De aanleiding voor dit verzoek was het starten met het continurooster. Het was bijzonder om te zien wat sommige kinderen aan koek en snoep in hun trommel hadden. Vervelend was ook dat kinderen gingen hiervan gingen uitdelen, dat was niet de bedoeling.
Ik vind niet dat scholen hier harde regels over kunnen opstellen, ze kunnen hoogstens hun wensen kenbaar maken.
Inanna
13-09-2017 om 15:05
hier kregen ze een bidon
Alle kinderen van de school kregen een bidon, misschien de kleuters niet, maar in ieder geval vanaf groep 3. Die mogen ze de hele dag op hun tafel hebben en ze mogen zoveel drinken als ze willen, maar in de bidon mag alleen water. Verder mogen ze in de pauzes wel ander drinken.
Sinds de bidons werden ingevoerd wilde mijn dochter geen drinken meer mee nemen, ze dronk alleen nog water. Nu zit ze op het vo, neemt een lege dopper mee en drinkt nog steeds alleen water. Nou is dit een kind dat toch al dol is op water, maar ik begreep van haar dat veel kinderen uit haar klas water gingen drinken na de invoering van de bidon.
Ik vond dit wel een goed systeem, je stimuleert de kinderen water te drinken, zonder met verboden te komen.
Stickertje
13-09-2017 om 15:09
Ja Dendy
Liga is heeeeeeeeeel gezond!! Dat weet de juf heel goed want dat wordt verteld in de reclame. Het is gezond, omdat er melk in zit.
Aangevuld met heel veel suiker, maar dat wordt niet gezegd in de reclame dus dat weet de juf niet. Hier ook regelmatig de discussie gehad op school over wat gezond is.
Vandaag viel hier een tijdschrift in de bus met een column die als titel had:
Is zonder gezonder? Ik kan hem helaas nog niet online vinden.
De strekking van het verhaal was dat het weglaten van iets gezonder is. Zonder suiker gezonder dan met, zonder vet gezonder dan met. Dan is het eten wel gezonder maar minder lekker en dan eet je kind in plaats van 150 g. gebakken aardappelen maar 70 g. gekookte aardappelen. Eet je kind maar drie happen yoghurt, want zonder een beetje suiker is het veel te zuur.
Gezond eten draait niet om iets weglaten. Gezond eten is mét. En dan vooral met gezond verstand en met mate. Leer kinderen genieten van een stukJE taart, met suiker EN slagroom.
Bron: Is zonder gezonder door Suzan Tuinier Verschenen in Jaargang 18 nummer 5 van Voeding Nu.
Stickertje
13-09-2017 om 15:32
pakjes verbieden kan alleen
Als het gaat om het verminderen van de hoeveelheid afval. Het meenemen van koolzuurhoudende dranken zou je kunnen verbieden om iets meer "gelijkheid" in de klas te hebben.
Een kind dat geen water drinkt maar wel 1 op 10 aangelengde siroop moet dat kunnen doen, niet drinken is slechter dan dunne ranja drinken.
Wat Inanna zegt stimuleren van gezond gedrag zonder te verbieden daar zie ik ook wel wat in. Ben gelukkig van die oeverloze discussies af op de basisschool.
Tango
13-09-2017 om 15:37
Melk
Maar is melk dan daadwerkelijk zo gezond? Dat is ook nog de vraag.
Ik word een beetje moe van alles wat maar wordt voorgeschreven. Was met zoon een paar maanden geleden bij de GGD. Voor zijn lengte. Die was echter wel binnen het normale, maar zich gewicht bleek nu weer veel te laag. Tja, wat moet je dan? Vetmesten? Kind eet gewoon niet veel. Hij moest ook 2 melkproducten per dag. Meestal drinkt hij 1 pakje yogi. Yoghurt of vla 's avonds hoeft hij echt niet.
De scholen doen ook al mee. Op de basisschool mochten ze 's morgens alleen fruit mee. Vond ik overigens prima want zoon eet best graag fruit. Gelukkig zijn ze nooit over water begonnen want dat drinkt zoon niet heel graag. En hij drinkt ook al slecht dus ben blij met elke slok limonade of yogidrink die hij neemt. Met schoolmelk zijn we na een tijdje ook maar gestopt want ik kreeg de pakjes regelmatig mee naar huis als ze niet op waren. En na de vakanties was er altijd 1 of 2 dagen geen schoolmelk en dan vergat ik weer extra drinken mee te geven. Heb wel eens gedoe gehad over de inhoud van de broodtrommel. Zoon nam altijd zo'n ingepakt chocoladecroissantje van de Lidl mee. Er was een keer een juf die hierover liep te klagen. Ben het gewoon mee blijven geven.
Ben nu blij dat zoon naar het voortgezet onderwijs gaat en dat niemand meer zeurt over de inhoud van de brooddtrommel, de dopper met limonade of het pakje yogi. En de Liga, want die vindt zoon dus erg lekker. En wat fijn dat daar dan melk in blijkt te zitten. Doen we toch nog iets goed.
Stickertje
13-09-2017 om 16:13
Melk is "gezond" maar je kan best toe met minder of zonder
Joris driepinter (iedereen van rond de 50 moet hem kennen) is ooit in het leven geroepen om de Nederlander melk te laten drinken. Het is net als petje pitamientje een reclame uiting.
https://www.trouw.nl/home/joris-driepinter-overdreef-met-zijn-drie-glazen-melk~ab34fc06/
Je moet melkproducten tot je nemen om voldoende calcium binnen te krijgen maar dat kan ook met kaas op je brood.
Kaaskopje
13-09-2017 om 16:44
Op zich geen moeite mee
Onze kinderen zitten allang niet meer op de basisschool. Ik denk dat de dochters niet blij geweest zouden zijn met deze maatregel. Ik was in die tijd ook nog niet zo precies, dus ze kregen pakjes mee naar school en een koek. Omdat het lekker was, niet omdat het gezond was. Maar als de school had gezegd dat het voortaan alleen water mocht zijn, hadden de kinderen dat heus wel overleefd. Je kunt ook bekers kopen met een filter voor fruit of munt o.i.d.. Dan komt er toch smaak aan het water.
https://www.bol.com/nl/p/waterfles-met-fruit-filter-blauw/9200000030836653/
Dees
13-09-2017 om 16:49
Nou
Dan had de r Minne chrystal clear meegekregen en de opdracht niet te vertellen dat hij geen water had.
Ik bepaal wat mijn kind eet of drinkt niet een ander, wat me wel verbaasde vorig jaar was dag nagenoeg alle traktaties versierde cupcakes waren en nee dat waren geen kleintjes maar echt hele maaltijden. Ik weet dat omdat de mijne koos voor zijn eigen fruit en de cake dus in zijn tas meekwam.
Triva
13-09-2017 om 17:07
vuilnis
Ik vind het vuilnisprobleem van pakjes en flesjes een veel groter probleem dan de suikerhoudende inhoud.
Dees
13-09-2017 om 17:30
Triva
Ik ben ook voorstander van zp min mogelijk pakjes en zakjes. Mijn kind krijgt elke dag brood mee en fruit of groente en daarnaast een fles drinken en een pakje optimel.
Melkproducten te lang buiten de koelkast houden vindt ik te gevaarlijk voor de gezondheid van mij. Kind koelblokjes kunnen prima bij de broodtrommel maar niet bij een fles karnemelk.
Wel verbaas ik me soms heel erg van de hoeveelheid koekjes enzo in het bakje voor de eerste pauze. Sorry hoor maar dat is juist een moment waarop je als ouders kunt zeggen zien eten is doen eten laten we met zijn allen zorgen coor een fruit of groente hap.
Bo
13-09-2017 om 17:49
ondergewicht?
Wat als je kind ondergewicht heeft en elke calorie er eentje is? Dan schiet je met water niet op.
Sowieso vind ik het betuttelend en vind ik het niet de taak van school om een eetpatroon voor te schrijven. Mag ik dan commentaar hebben op de juf met overgewicht? Nee toch zeker.
Ely
13-09-2017 om 19:11
Ik zou t zeker niet waarderen
Het is aan de ouders om te bepalen wat kinderen eten en drinken. Scholen kunnen hun invloed pakken daar waar ze invloed hebben. Dus zolang ze geen schoolmaaltijden serveren bepalen ze niet wat kind nuttigt. Wel mogen ze vragen met elkaar een goede gewoonte te creëren en hun invloed pakken om dat aan te moedigen.
Ik vind het alleen al vanuit praktisch oogpunt idiotie. Moet de leerkracht dan controles uitvoeren? Is dat waar we onze leerkrachten op laten focussen? En hoelang duurt t voordat er kleur- en geurloze aanmaaklimo op de markt komt?
Maar vooral zou ik enorm obstinaat worden van zo'n regel, het is gewoon niet aan school.
Mams
13-09-2017 om 20:47
Tja
Mijn kinderen krijgen altijd water mee naar school en drinken verder niets anders onder schooltijd. Maar dat is mijn keuze. Of ik het nou nodig vind dat school dit verplicht stelt... nee, ik geloof het niet. Is wat mij betreft de verantwoordelijkheid van ouders.
Aan de andere kant vind ik het ook wel echt schrijnend als mijn zoon thuis vertelt dat een -te zwaar- meisje uit zijn klas elke dag voor de grote én kleine pauze een flesje chocomelk bij zich heeft en ook dagelijks KitKat, Twixx ofzo in haar broodrooster heeft. Voor zo'n meisje zou het misschien wel prima zijn als school iets nadrukkelijker stuurt op soort drankjes en pauzehapjes onder schooltijd.
Maar primair vind ik toch dat ouders zelf verantwoordelijk zijn....
Kaaskopje
14-09-2017 om 00:37
Ik verbaas me wel een beetje
Doen scholen mee aan het nationale schoolontbijt, dan krijgen de scholen over zich heen dat ze commerciële totaal niet gezonde ellende op tafel zetten, zeggen scholen dat er commercievrij kraanwater gedronken moet worden omdat dat eigenlijk wel beter is dan suikerrijk drinken en weggooipakjes, dan is dat opeens belachelijk. Ik zou haast concluderen dat wát school ook doet, het niet om gezond of ongezond, of slecht of goed voor het milieu gaat, maar omdat ouders geen regels van school dulden. Een vrijwillig meegegeven Sultana en een pakje yoki is natuurlijk veel gezonder dan een door Jumbo gesponsord kadetje met hagelslag tijdens het nationale ontbijt.
Dendy Pearson
14-09-2017 om 07:20
Kaaskopje
Maar daar gaat het dus ook om. Mag school bepalen wat ouders aan hun kinderen meegeven?
Aagje Helderder
14-09-2017 om 07:46
En
het gaat er ook om dat scholen heel normatief worden zonder altijd zelf goed te weten wat gezond is of niet. Nu is dat ook lastig, omdat ook op het niveau van de experts niet iedereen dezelfde opvatting heeft. Maar scholen trekken in situaties als deze dan ineens een grote broek aan en geven een alles bepalend oordeel over wat wel en niet goed is en wel en niet mag.
Aagje
Dees
14-09-2017 om 08:31
kaaskopje
Ik denk dat het grootste punt is dat dat schoolontbijt aangekondigd wordt als gezond.
Mijn kind eet dat ontbijt overigens niet mee die heeft dan al lang en breed ontbeten.
Pirata
14-09-2017 om 09:00
School had hier
School had hier een vage natuurvoedingsdeskundige ingehuurd voor een praatje tijdens het project "voeding".
Allemaal verhalen over suiker=gif enzo. Ik ben naar de directie gestapt, gezegd dat mijn kind niet blootgesteld mag worden aan alternatievelingen met niet-erkende opleidingen.
Overigens krijgt mijn broodmagere zoon ook water mee om te drinken. Vanwege zijn gebit dan. Fruit weigert hij te eten op school. Hij eet thuis al fruit genoeg. Bij de wekelijkse fruitdag geef ik hem nootjes mee.
Triva
14-09-2017 om 09:03
oef pirata
' School had hier een vage natuurvoedingsdeskundige ingehuurd voor een praatje tijdens het project "voeding".
Allemaal verhalen over suiker=gif enzo. Ik ben naar de directie gestapt, gezegd dat mijn kind niet blootgesteld mag worden aan alternatievelingen met niet-erkende opleidingen.'
Oef, dat vind ik dus echt heel fout, waar is Miriam als je haar nodig hebt?
Pirata
14-09-2017 om 09:40
Triva
Erg he?
Gelukkig leggen ze de kinderen verder weinig op. Alleen 1 keer froentedag en ze stimuleren water. En geen snoep bij de overblijf (mijn kind neemt vaak pizza mee -- dat mag wel).
Stickertje
14-09-2017 om 10:12
Mijn grootste bezwaar
Zijn al die "deskundigen" die iets roepen over een product dat gezond of ongezond zou zijn, tot de kreet suiker is gif aan toe. Een gesponsord schoolontbijt dat als gezond in de klas word neergezet waarbij nog wel wat aantekeningen gemaakt kunnen worden. Inmiddels zijn er zoveel "deskundigen" op allerlei vlakken dat je van alle voedingsmiddelen wel kunt roepen dat het heel gezond is of juist "gif" is.
De basisschool van mijn kinderen deed ooit eens mee aan schoolgruiten, school kreeg dan groenten en fruit om uit te delen aan de klassen. Geen ander pauzehapje getolereerd! Kreeg elke groep 2 bosjes radijs om uit te delen. In de grote groep 8 van 31 kinderen was dat nog geen 2 radijsjes per kind. Of een komkommer om te delen. Wat een commentaar van ouders heeft dat gegeven!
En dan na de pauze naar de sporthal op de fiets om daar een dubbel uur te gymen. Dat had school ingevoerd om meer effectieve gymtijd over te houden. Iedere klas maar 1 keer in de week naar de sporthal, maar 1 keer omkleden in schooltijd, de tweede omkleedsessie was na schooltijd of voor schooltijd. Op zich heel slim, ware het niet dat groep 8 dat op wat waterige komkommer niet volhield.
Geen snoep is duidelijk en te handhaven, alleen water vind ik al moeilijker, slechte drinkers moeten iets en als dat limonade is dan is dat limonade
Ik houd mij maar aan de kreet van oma: Alles waar te voor staat is niet goed voor je. Te veel niet, maar te weinig ook niet. Te vet niet maar te mager ook niet.
Niki73
14-09-2017 om 12:20
Fruit-drama
Ja leuk... not. Op de lagere school van mijn kinderen was het elke woensdag fruitdag. Andere tussendoortjes mochten niet. Alleen heeft mijn dochter hypoglykemie en mag ze geen fruit als tussendoortje eten (wel na de maaltijd), want daar krijgt ze een hypo van: te veel suikers zonder eiwitten/trage koolhydraten. Ze moet wel regelmatig iets eten, liefst een volkorenboterham, -koekje of -cracker zonder of met bijna geen suiker. Mocht niet, want dan zouden de andere kinderen ook zoiets willen. Ik gaf het mee, maar ze mocht het niet opeten. At ze niets, dan lag ze tegen 11 u op apengapen (moe, verdrietig, boos, soms zelfs flauwvallen). Ik adviseerde haar het tussendoortje in haar jaszak te stoppen en stiekem buiten het zicht van de leerkrachten in de pauze op te eten. Waar zijn we mee bezig, zeg!
Geef voorlichting aan ouders en kinderen en laat ze het dan zelf uitzoeken alsjeblieft!
Ik ben het trouwens wel helemaal eens met middelbare scholen die geen frisdrank meer aanbieden. Al zijn de alternatieven vaak ook om te huilen...
rutiel
14-09-2017 om 12:38
Stimuleren, niet bepalen
Ik vind het de primaire taak van de ouders om te bepalen wat ze hun kinderen meegeven. School mag best adviezen geven, In die zin vind ik het uitgangspunt dat water als 'gewoonte' gezien wordt heel goed. Maar helaas is mijn ervaring dat scholen nogal dwangmatig met 'adviezen' omgaan.
Zelf het goede voorbeeld geven (zoals in het voorbeeld van mama van twee) is dan wel het startpunt wat mij betreft.
Vesta
14-09-2017 om 13:01
stimuleren
Stimuleren mag van mij zeker, regels op stellen ook, maar met een goede onderbouwde reden moet er ook afgeweken kunnen worden.
Dat er verschillen zijn kun je kinderen al van heel jong uitleggen, dat hoort ook bij het opvoeden en dat stukje gaat gewoon door op school.
Dat x-je niet mee mag doen met gym omdat x-je anders niet meer de trap op kan wegens haar ziekte is prima uit te leggen. Dat T-je geen pinda's mag ook, dus in dit soort gevallen zou dat ook moeten kunnen.
De brief naar de ouders zou daar dan ook een verwijzing naar moeten maken: "als u denkt dat er omstandigheden zijn waarom voor uw kind een afwijkend protocol moet zijn bespreken we dit graag met u."
Hanne.
14-09-2017 om 14:58
Onzin en consequentheid
Hoewel ik niet van de betutteling houd kan ik er op zich best mee leven als school regels opstelt rond wat er wel en niet gegeten mag worden, maar dan wel graag consequent en geen onzin regels.
Dus als de regel is dat je alleen water mag drinken omdat andere dranken ongezond zijn moet dat ook voor de docenten gelden, en dan moet de school na afloop van de sportdag geen ranja uit delen.
En als school wil dat kinderen een gezonde lunch mee nemen heb ik er moeite mee als een boterham met kaas en een blokje chocolade niet mag maar een boterham met pasta en een blokje kaas wel.
Idem voor het verbieden van alles wat niet op een boterham lijkt. Heb van het weekend heerlijke muffins gebakken. In één muffin zitten exact het zelfde als in een boterham met boter en jam. Maar de muffin mag niet mee naar school want dat is geen 'gewoon' lunch eten. En dan vind ik dat de betutteling van school te ver gaat. Ik mag toch zeker zelf wel weten in welke vorm ik mijn kind bloem/melk/fruit/boter en suiker toedien.
Kaaskopje
14-09-2017 om 15:05
Onze generatie
Je zou al de griebels kunnen krijgen doordat ik begin met 'onze generatie', maar onze generatie dus, dronk standaard schoolmelk. Aangevoerd met een vrachtwagen, lekker opgewarmd voor de verwarming als het tegenzat. De een gruwelde daarvan, de ander vond het wel lekker. Ik hoorde bij de laatste groep. Toen, nee niet toen alles beter was dan nu, kwam het niet in ons op om limonade of appelsap mee naar school te nemen, dat was ook niet de bedoeling. Ik kreeg ook geen lekkers mee in de vorm van een koek. Ik wist niet beter. Over melk kun je discussiëren, maar het gaat mij meer om het feit dat we toen ook geen keus hadden. Ik heb daar geen trauma aan overgehouden. Natuurlijk had je in die tijd ook kinderen met diabetes, of andere gezondheids'dingen' en uiteraard kregen die de gelegenheid om te nemen wat nodig was. Water drinken staat naar mijn idee dus niet gelijk met 'zoek het maar uit'. Zo ook met wat je aan eetbaars meegeeft. Kan een kind niet tegen solo-fruit, dan is dat vast wel bespreekbaar. Noem mij ouderwets of 'te braaf' of 'te volgzaam', maar dat elke ouder per se alles zelf wil kunnen bepalen, hoort naar mijn idee bij de tendens dat onderwijzers zich naar de ouders moeten voegen, in tegenstelling tot bij mijn generatie, dat de ouders zich naar school voegden. Als makke schapen alles maar accepteren hoeft natuurlijk niet, maar jee... een flesje water waar gáát het over? In de tijd dat mijn dochters op school waren, waren er bij hun op school geen regels, dus zoals ik eerder zei gaf ik suikerbommen in pakjes en koekjes mee en trakteerden ze met hun verjaardag ook snoep, maar over het geheel genomen worden kinderen en volwassenen dikker, dus vind ik het toe te juichen dat scholen nu het goede signaal af willen geven.
Aagje Helderder
14-09-2017 om 15:31
Het goede signaal afgeven is prima
Maar wel in de vorm van adviezen. En niet in de vorm van ge- en verboden. Zeker als die discutabel zijn. En dat is tegenwoordig nogal gauw.
Was het niet zo dat een boterham met kaas net zo slecht is als een kroket? School vindt die boterham kaas vast niet afkeurenswaardig, maar die kroket vast wel. En zo zijn er nog wel dingen te bedenken waarover ze het niet eens worden.
En dan bij voorbeeld dat water dat op die ene school moet, maar thee niet mag. Ook niet zonder suiker. Want niet controleerbaar vermoed ik. Is toch gek!?
Dus: de grens is te arbitrair en daarom moet het niet zo verplichtend en betuttelend.
Aagje
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.