Onderzoeks-oproepen en enquêtes
Liz Julia
13-09-2017 om 12:56
Water ipv frisdrank op basisscholen
Vanuit mijn opleiding zijn wij een onderzoek gestart naar het gebruik van suikerhoudende dranken op basisscholen.
Er zijn steeds meer basisscholen die frisdrank (dus ook kleine pakjes Wicky, Fristi etc.) verbieden en alleen water goed keuren, doordat de hoeveelheid suiker in deze pakjes schrikbarend hoog ligt. Uiteraard is er veel onderzoek gedaan naar welke suikers een kind wél nodig heeft en geen overgewicht veroorzaken.
Nu ben ik erg benieuwd naar jullie meningen hierover. Is frisdrank verbieden overdreven? Of vindt u het juist een goed idee om frisdrank niet meer als gewoonte te zien (maar juist water)? Zou u hier aan mee doen als de basisschool van uw kind(eren) frisdrank verbied? Of vindt u de suiker in deze dranken geen probleem?
Ik ben benieuwd!
Aagje Helderder
14-09-2017 om 15:33
Voor het continurooster
ingevoerd werd en iedereen samen at in een korte pauze haalden de docenten op de basisschool van mijn kinderen oo vrijdag friet tussen de middag. Terwijl de kinderen van de overblijfmoeders nog niet eens een cakeje oid mochten en er steeds brieven kwamen over gezonde traktaties enzo.
Aagje
Stickertje
14-09-2017 om 15:35
ik had mij best naar de regels van school willen voegen
Als de regels van school helder, op waarheid berustend en consequent waren geweest. En dat was vaak niet het geval.
Ik ben ook van de (ieeuwhk)generatie schoolmelk zonder koelkast op school. Prima melk was melk als je geen schoolmelk abonnement had dronk je niks, at je alleen je fruit of koek op, tussen de middag ging je thuis de warme maaltijd eten, soms nog met soep vooraf en een toetje na. In die tijd was de "noodzaak" van een tien uurtje ook minder groot, je had tenslotte ook al uitgebreid ontbijt gehad.
Nu meer moeders ook werken blijft er in de ochtendspits soms niet genoeg tijd over om goed te ontbijten en eten de kinderen dus een tien uurtje op school en de lunch op school en dan is het wel prettig als je iets vertrouwds kan eten en niet hoeft te voldoen aan de idioterie van de regels van dat moment.
Wat Niki73 vertelt daar schrik ik echt van, zoveel dommigheid van leerkrachten. Voor dat soort kinderen (diabetes, hypoglykemie, lactose intollerant, gluten vrij) moet een afwijking op de regels mogelijk zijn, scholen die dat niet toestaan zijn heel verkeerd bezig!
Dit schreef Hanna: *En als school wil dat kinderen een gezonde lunch mee nemen heb ik er moeite mee als een boterham met kaas en een blokje chocolade niet mag maar een boterham met pasta en een blokje kaas wel.
Idem voor het verbieden van alles wat niet op een boterham lijkt. Heb van het weekend heerlijke muffins gebakken. In één muffin zitten exact het zelfde als in een boterham met boter en jam. Maar de muffin mag niet mee naar school want dat is geen 'gewoon' lunch eten.*
Blokje kaas naast je "ongezonde" boterham mag wel, stukje chocolade naast je "gezonde" boterham mag niet. Als we hier praten over 48+ kaas en hazelnootpasta (kinderen houden over het algemeen niet van 30+ kaas en pure chocoladepasta) denk ik dat het qua inname van vet en koolhydraten niets uitmaakt.
Kan mij nog het vluchtenlingengezin herinneren op de school van mijn kinderen. Die kinderen hadden in het begin altijd iets bij zich dat leek op oliebollen, iets lichter van kleur en niet altijd zoet, soms ook hartig. In olie gebakken deeg van witbrood, zoiets. En dan wel met "beleg", tenminste iets wat zij gewend waren bij die bollen te eten.
Dat mocht ook niet meer, TE VET! En het was geen "normale lunch". Voor deze kinderen was de lunch heel normaal maar dat zag school niet. Die kinderen werden al ondergedompeld in een hele andere cultuur, spraken de eerste weken geen woord Nederlands, alleen de vader sprak drie woorden Engels. Moesten toen dus brood gaan eten, die aten dus helemaal niet meer op school.
Stimuleren van gezond gedrag en eventueel water verplichten dat zou kunnen maar wel met oog voor echte diëten of andere culturen.
Stickertje
14-09-2017 om 15:38
oh Aagje
De docenten friet en de kinderen geen cake? Met brieven over gezonde traktaties dan ben je als leerkrachten echt fout bezig!
Kaaskopje
14-09-2017 om 15:47
Aagje
Gevoelsmatig vind ik ook dat het niet uit zou moeten maken of een kind water of suikervrije thee drinkt, maar dat controleerbare is wel een punt. Bovendien, als het ene kind aan een kleurloos natje zit en dat maar zo zo vindt, hoe kijkt dat kind tegen het bruine natje van een klasgenootje aan? Daar krijg je, hoe onterecht ook, scheve ogen van.
Dees
14-09-2017 om 15:51
Kaaskopje
Dan zijn we net even van een andere generatie!!
Ik kreeg in de jaren 80 soms fruit mee maar ook liga koekjes, sultana's een halve liter fristi of tjolk en bij overblijven brood met dikke plakken worst en vaak nog snoepjes.
Kyana
14-09-2017 om 15:59
Ouders
Het is toch aan de ouders om te bepalen wat hun kind eet. Bovendien is elke grens inderdaad enorm arbitrair. Als ik een hartige volkoren pannenkoek meegeef dan zitten daar minder calorieën in dan een op een bolletje met chocoladepasta. Het een mag dan wel en het ander niet?
Hier op school zijn er gelukkig niet veel regels. Op de vorige school van mijn pleegdochter deden ze vaak moeilijk over haar lunch. Ik geef de kinderen vaak ipv brood iets anders mee zoals pasta, couscous, rijst, groente, hartige pannenkoeken, gevulde paprika... Dat vinden ze lekker en ze houden van de afwisseling. Mijn pleegdochter heeft sowieso veel moeite om brood te eten. Dan eet ze heel langzaam en weinig. Dus ik geef haar vaak iets mee wat ze makkelijker naar binnen krijgt zoals een pannenkoek en zachte broodjes of dus iets heel anders. Op haar vorige school deden ze daar heel moeilijk over. 1 keer mocht ze het zelfs niet eten en heeft ze de hele dag niks gehad. Toen ben ik wel kwaad geworden en naar de school gegaan. Daarna is dat niet meer voorgekomen.
Zij drinkt ook al moeilijk water en ik geef haar inderdaad limonade mee, anders drinkt ze ook te weinig, gelukkig mocht dat op die school wel.
Nu zit ze op een andere school waar ze meer meedenken en er gelukkig geen problemen zijn.
Pirata
14-09-2017 om 16:25
Niet bemoeien met zaken waar je niet voor opgeleid bent
Het is heel simpel, leraren zijn didactisch opgeleid en niet als voedingsdeskundige. Dus ik accepteer geen praatjes van school over wat mijn kind wel en niet mag eten. Stimuleren van bewezen gezonde voeding heb ik geen probleem mee.
En Kaaskopje, geef me 1 reden waarom ik braaf naar de school moet luisteren? Omdat het vroeger zo was? Het is niet meer vroeger, het is 2017.
Fransien
14-09-2017 om 18:52
Ouders bepalen
Hartige taart vind ik prima gezond eten, net als salades, soep (heerlijk op zo'n gure regenachtige dag) of zoiets.
Mijn dochters zijn gek op hartige taart en als ik die maak vul ik de muffinbakjes ook met wat deeg en vulling. Mini-hartige taartjes zijn ook heel lekker.
Maar na de eerste keer wilde mijn jongste dochter niet meer, lustte ze niet meer... Wat bleek, het was door de overblijfmoeder afgepakt en weggegooid want het was gebak en dat mocht niet.
Ik ben behoorlijk kwaad geworden maar er werd door de overblijforganisatie gezegd 'beleid mevrouw, en onze medewerksters kunnen echt niet alles controleren dus als het er als muffin of gebak uitziet wordt het afgepakt en weggegooid'.
Nog afgezien van zo'n laffe reactie vind ik eten weggooien hoe dan ook niet kunnen, maar ook daar stond ik alleen in.
En het ene kind is het andere niet. Waar mijn oudste dochter eerder op haar gewicht moet letten, moet mijn oudste zoon echt zorgen dat hij voldoende binnen krijgt, hij heeft ondergewicht. Toen hij een keer zijn bakje niet leeg mocht eten omdat de 10 minuten voorbij waren, ben ik ook maar weer eens naar de overblijforganisatie gestapt. De reden dat hij zijn bakje leeg had was namelijk omdat dat bakje door wat klasgenootjes afgepakt was en de hele tijd doorgegeven. Na de lunch (in zijn geval geen hap gehad) waren ze namelijk de hele middag lekker buiten gaan gymmen en hadden ze een coopertest gehad.
Ik werd 's middags gebeld dat zoon zo wit weggetrokken was en klaagde dat hij zich zo misselijk en duizelig voelde.
Ook hier, beleid was beleid en een leidster kon niet alles zien...
Kaaskopje
14-09-2017 om 18:58
Dees
Ik denk dat we dan niet 'net' van een andere generatie zijn. Ik zat in de jaren '60, stukje '70 op de lagere school .
Kaaskopje
14-09-2017 om 19:04
Eten
Ik vind ook dat van eten heel wat lastiger te bepalen is wat al dan niet goed is. daar heeft school inderdaad te weinig deskundigheid voor in huis.
Wat Jamie Oliver in Engeland heeft gepoogd te doen vond ik trouwens wel goed. Veel kinderen wisten amper wat groente was, of tenminste buiten wat ze thuis kregen en dat was soms bedroevend. Die kinderen dachten dat ze veel niet lekker zouden vinden, maar dat bleek erg mee te vallen.
Cora
15-09-2017 om 09:53
Wat raar Kaaskopje
Waarom vind je wat Jamie deed wel 'goed' en het gevecht dat ouders leveren voor gezond voedsel voor hun eigen kind niet ok?
Alleen omdat je zelf slecht kon inschatten wat goed was voor je kinderen en je wel graag had gehad dat school als autoriteit het je makkelijk had gemaakt en je had verteld hoe je het moest doen?
Dees
15-09-2017 om 10:00
tja
Onze school geef wel een mooi leidraad. Probeer het een beetje gezond te houden, dus geen grote koek met dikke laag chocolade ofzo maar fruit, groente of een klein koekje ofzo.
Kaaskopje
15-09-2017 om 14:04
Cora
Wie zegt dat ik gemiddeld genomen slecht kon inschatten wat goed of verkeerd voor mijn kinderen was? Ik stond in die tijd nog niet zo stil bij hoevéél suiker in koek en drinken zat. Daar ben ik me sindsdien bewuster van geworden.
Opvattingen veranderen regelmatig. Er wordt steeds duidelijker dat de bevolking dikker wordt bijvoorbeeld en daar probeert men verstandige adviezen omheen te geven. Er is veel wat ik met een korreltje zout neem, juist omdat door de jaren heen al zo vaak is gebleken dat inzichten ook maar momentopnames zijn. Een volgend inzicht blaast dat weer omver. Maar de topic ging om water en met water is niks mis. Er zit geen suiker in, dat is een ding wat zeker is. En dat is altijd beter dan een paar klontjes suiker in de vorm van yoki of appelsap. Dus ik vind dat scholen die dat willen er goed aan doen dat ze het bij water willen houden, maar wel met de kanttekening dat er van afgeweken moet kunnen worden als daar aanleiding toe is.
Kaaskopje
15-09-2017 om 14:09
Cora
Ik lees je reactie nog eens over en wat een nare toon heb je eigenlijk. Jammer hoor. Ik heb geen moeite met ouders die het beste met hun kinderen voor hebben en ik loop ook niet lijdzaam achter alles van bijvoorbeeld een school aan, maar ik vind wel dat ouders dubbel met dat gegeven omgaan. Ouders willen over álles zeggenschap en dat is ook wel eens vermoeiend.
bieb63
15-09-2017 om 14:37
Cora
Dat schoollunchgebeuren van Jamie is een héél ander verhaal...... Daar wordt nl op veel basisscholen standaard (warm) geluncht op school, een lunch die de school maakt een aanbiedt, een lunch die alleen bestond uit vette hamburgers, kipnuggets, worstjes, friet, pureederrie e.d. Verre van een gezonde lunch. En niet iets waar ouders bewust voor kozen, het ging gewoon zo: kinderen aten standaard (warm) op school, en wat school aanbood was ronduit ongezond. En de kinderen aten dat. Dat Jamie toen het initiatief nam om scholen én het ministerie te tonen hoe dat anders, en vooral beter en gezonder kon, lijkt mij een heeeeel ander verhaal.
Kaaskopje
15-09-2017 om 15:08
Bieb
dank je wel, dat vergat ik inderdaad uit te leggen. Maar er werd ook door blootgelegd dat er binnen gezinnen gewoon erg ongezond gekookt werd. Of misschien moet ik zeggen, dat er veel gezonds níet werd aangeboden. Jamie is geen heilige, maar ik vind dat hij erg zijn best doet om mensen op een gezonder spoor te zetten.
Cora
15-09-2017 om 15:38
dankje
ik weet wie Jamie is.
En nee, wat mij betreft is het geen ander verhaal. Juist die dubbelheid stoort me.
Juist wat gezond is, is dus *niet* evident. Er wordt verschillend over gedacht. Vreemd juist als je dat ontgaat.
Ook over het belang van gezond voedsel wordt verschillend gedacht. Laten we alsjeblieft niet gaan tornen aan die vrijheden.
Nee, natuurlijk is er niets mis met water. Grappig hoe je dat omdraait. Er is iets mis met een verbod op ander drinken dan water.
Er is ook niets mis met de wens om school te laten bepalen wat je je kinderen meegeeft naar school. Maar houd het bij jezelf en zadel een ander niet met jouw wens op.
Kaaskopje
15-09-2017 om 16:10
Cora
Een verbod op iets anders dan water is alleen erg als dat een probleem is voor de gezondheid van een kind, verder niet.
Als je goed hebt gelezen ontgaat mij veel juist niet. Ik geef aan dat 'wat goed is' aan verschillende en wisselende inzichten onderhevig is en dat ik dat regelmatig met een korreltje zout neem. Het is vaak een kwestie van tijd tot een geweldige vondst toch onzin blijkt te zijn. Niet altijd dus. Dat kinderen dik worden van drinken met een lading suiker erin is tot nu toe geen onzin gebleken. Toch vind ik het verstandig van scholen dat ze een signaal afgeven. Water lijkt mij dus werkelijk geen drama, over de versnapering kun je discussiëren. Een kind is zo'n 5 uur op school en dus zo'n 19 uur niet op school. Genoeg tijd dus om je kind iets anders te geven dan de school wenselijk vindt. Maar goed, dat is mijn mening. Ik zit er niet mee als je die terzijde schuift.
bieb63
15-09-2017 om 19:46
Cora
Cora, je begrijpt het niet. Het gaat ook helemaal niet om Jamie ansich. De situatie daar in Engeland is totaal anders, en daardoor ook niet vergelijkbaar. Hier in NL nemen kinderen (normaliter) zélf hun eten mee naar school. In Engeland eten kinderen (op veel scholen) standaard (warm) op school. En dat eten was ronduit slecht. En dat staat volledig los van de discussie of ónze scholen vinden dat een zelf! meegenomen witte boterham met worst beter is (want boterham) dan een volkorenpannenkoek. Daar kun je over dicussieren en vinden dat school niet weet waar ze over praten en vinden dat ouders dat zelf moeten weten en bepalen. In Engeland (bij de meeste scholen dan), hebben ouders geen enkele invloed op het eten, want dat wordt op school geserveerd en geacht opgegeten te worden. En als het dan (duidelijk!) ronduit ongezond is, dan is dat een heeeel andere discussie.
Cora
16-09-2017 om 08:17
Bieb
Of jij begrijpt mij niet
Kaaskopje vindt dat ouders zich niet mogen bemoeien met beleid van school tav voeding tijdens schooltijd. En Jamie mag dat van haar wel, sterker nog, dat vindt ze positief.
Kaaskopje
16-09-2017 om 15:22
Cora
Over eten zei ik 'daar valt over te discussiëren'. Ik vind inderdaad dat Jamie een goede bijdrage heeft geleverd aan de bewustwording van wat gezonder is dan wat ze gewend waren.
Ik heb net een rondje langs de frisdranken gemaakt. Dochter is thuis en zij lust graag een 'sapje' en toen zag ik ook water met smaakjes staan. Nul procent calorieën, niet van kraanwater te onderscheiden.
bieb63
16-09-2017 om 15:25
Cora......
Waar het om gaat en wat Kaaskopje m.i. bedoelt: school heeft niet de deskundigheid in huis om te bepalen of die bruin uitziende boterham (wellicht gewoon tarwe dus nauwelijks volkoren) met worst beter zou zijn dan die pizzapunt (wellicht van volkorenmeel gemaakt) met kaas en tomaat. Het eten van de kinderen wordt niet door school aangeboden, maar door de ouders meegegeven en school denkt precies te weten wat er in/op zit. En verder als school als niet deskundigen in 'voedingsles' gaat vertellen dat een (volkoren) boterham met worst beter is dan een (volkoren) boterham met nutella, dan is dat m.i. niet de bedoeling.
In het geval van de Engelse scholen wordt het voer door school gegeven en is er geen keus als ouder. Dat voer is ongezond als dagelijkse (warme) lunch. En dat gaat niet over een plak worst versus een lik nutella. Het initiatief van Jamie gaat ook niet over een plak worst op de boterham versus een lik nutella. Het gaat om eenzijdig slecht voedsel (dat de kinderen dus ongevraagd dagelijks moeten eten) dat omgezet kan worden in voedsel dat niet veel duurder of ingewikkelder hoeft te zijn én wat ook voor kinderen gewoon smakelijk is, maar dan wel beter. Zonder dat elk sausje of beetje suiker of zout of wat dan ook verbannen hoeft te worden.
Wat in dit verhaal een belangrijke rol speelt, is school/overheid laten zien dat binnen het budget die school/overheid heeft het veel beter kan. Het heeft dus veel met vermeende kostenoverweging en gemakzucht te maken.
Cora
16-09-2017 om 17:06
bieb
Nu snap ik het niet meer zo, Kaaskopje vindt toch juist dat ouders niet zo moeten zeuren over regels van school mbt eten/drinken dat OUDERS meegeven.
Maar goed, laat maar. Blijkbaar zie ik een parallel die jij niet ziet, geeft niet.
Kaaskopje, water met een smaakje met 0 calorieën, daar zitten zoetstoffen in. De 'smaak' komt doorgaans ergens vandaan.
Ik ga niet met je discussiëren over de gezondheidswaarde van zoetstoffen. Mijn punt blijft dat er zoveel meningen zijn als ouders, en dat dat mi juist iets is om vast te houden en te koesteren. Geen eenheidsworst, alsjeblieft. Zèker niet op school.
Milcham
16-09-2017 om 17:09
Wat ik mis
Wat ik mis in het verhaal is dat over het algemeen het overblijfkrachten zijn die fratsen uithalen als tegen een kind zeggen dat ze iets niet mogen eten. Ik heb meegemaakt dat een overblijfkracht een kind de hemel in prees omdat het een zeer donkerbruine boterham had. Want hoe donkerder hoe beter. Dat het een bruine boterham was met extra suiker om die kleur te bekomen wist ze niet.
Ik zeg niet dat de kennis over voeding bij leerkrachten zo veel beter is, maar nu worden hbo-ers vergeleken met overblijfkrachten die vaak laaggeschoold zijn.
Overigens vind ik dat scholen zich niet echt moeten bemoeien met het voedsel dat kinderen meekrijgen en hooguit een paar (in mijn ogen) logische regels hebben. Geen prik, geen marsen of roze koeken als pauzehap.
Kaaskopje
16-09-2017 om 17:29
Cora
Aan een kant zou ik het prima vinden als scholen zeggen: neem een boterham mee en geen liga's e.d.. Dan niet gaan mekkeren als school-zijnde als ouders door een andere cultuur een deegbal o.i.d. meegeven, als het maar geen koek of snoep is. Maar het is inderdaad wel zo dat scholen niet de kennis in huis hebben om goed onderbouwd bepaalde zaken af te keuren, dan wel goed te keuren. In Engeland bleken kinderen zowel op school als thuis echt schrikbarend ongezond te eten. En ja... dat kon je toch wel met enige zekerheid stellen. En als dan via schoolvoedselprogramma's a la Jamie Oliver het goede wordt 'voorgeleefd', heb ik daar geen bezwaar tegen.
Water kan ook alleen een smaakje meekrijgen zonder gezoet te worden. Daarom liet ik eerder ook bekers zien met een filter waar je fruit of munt in kunt doen. Ik heb dat water van Jumbo even opgezocht en ik zie nu wel dat er koolzuur in zit maar geen zoetstof: https://www.jumbo.com/jumbo-mineraal-water-citroen-smaak-1,-5l/163452FLS/
Cora
16-09-2017 om 17:46
Zou kunnen
Zou kunnen dat er niks onverantwoorde zit in die fles Kaaskopje, maar punt is dat je dat, zonder gedegen studie, niet zo makkelijk vast kunt stellen. Ik weet niet zo goed wat er precies zit in die aroma's en hoe ze gemaakt zijn. Voor mij dus liever gewoon een plakje citroen in het water. Daar heb je trouwens echt geen dure of fancy flesjes voor nodig.
Over duur gesproken: Jamie is vooral een ontzettend geslaagd marketingproduct. Ik wil draadje niet vervuilen maar al dat gedweep, al ben ik persoonlijk ook wel fan van hem, zet me wel aan tegengeluid te laten horen.
Overigens vind ik het stuitend dat kinderen slechte voeding op scholen krijgen aangeboden. In Nederland is het eten in kantines (vo) etc nog steeds enorm bedroevend en overal staan nog frisdrank en snoepautomaten.
Ik vind trouwens dat snoepautomaten echt weg moeten uit openbare gelegenheden waar kinderen veel komen, zwembaden etc.
Cora
16-09-2017 om 17:48
Oh ja
Ik weet trouwens wel dat een plakje citroen ook niet perse veilig en verantwoord is, ook niet de biologische variant. (En ja, die plastic flessen waar het water in zit...)
Maar ik wil het als ouder graag zelf beslissen.
Aagje Helderder
16-09-2017 om 19:38
Kaaskopje
Het feit dat vroeger iets als lauwe schoolmelk normaal gevonden werd en dat ouders er niets tegen deden, is volgens mij echt geen aanbeveling om in de huidige tijd dan ook maar alles te accepteren omdat de bedoelingen goed zijn.
Dat was dezelfde tijd dat dokters beslisten dat ze hun patiënten niet vertelden dat ze niet meer beter zouden worden. Dat leek beter omdat ze anders moesten leven met de dood voor ogen. Of andere dokters die beslisten dat moeders hun doodgeboren kindje niet moesten zien omdat ze zich er anders maar aan zouden hechten. En dat kon beter voorkomen worden. Dat zouden we nu toch ook niet meer accepteren?
In deze tijd accepteren veel ouders terecht niet meer dat Jan-Pieter een hoger advies voor een middelbareschooltype krijgt dan Latifa die misschien wel beter presteert. Omdat de leerkracht er met allerlei goede bedoelingen vanuit gaat dat Jan-Pieter hoger opgeleide ouders heeft dan Latifa en daarmee meer kans heeft om dat niveau ook te halen. Daar protesteren ouders terecht tegen school.
Ik zie dit op hetzelfde vlak: we vinden instanties die vroeger een onbetwistbaar gezag hadden niet meer onfeilbaar. En we zien dat ze er ondanks goede bedoelingen (gezonde leefstijl bevorderen en overgewicht tegen gaan) ook naast kunnen zitten. Dus accepteren veel ouders niet dat school hen iets voorschrijft waar ze in de ogen van ouders niet over gaat (wat geef ik mijn kind mee naar school om te eten en drinken).
Aagje
Kaaskopje
16-09-2017 om 21:53
Aagje
Het feit dat vroeger iets als lauwe schoolmelk normaal gevonden werd en dat ouders er niets tegen deden, is volgens mij echt geen aanbeveling om in de huidige tijd dan ook maar alles te accepteren omdat de bedoelingen goed zijn.===
Dat zeg ik toch ook niet? Maar ik stoor me wel in lichte mate aan het feit dat ouders nu overal iets van willen vinden. Ik zeg niet dat dat altijd onterecht is, maar dat zelfs water drinken tot "gedoe" leidt vind ik toch wel bijzonder. Ik hou eten er nu buiten, dat is ingewikkelder dan water.
Mijn ouders accepteerden in 1967 al niet dat mijn zus naar de huishoudschool werd gestuurd, het werd MULO. Verder haal je er nu wel veel bij. Ik heb mijn doodgeboren kindje gelukkig vast mogen houden. Maar van water drinken naar dat onderwerp is wel een zevenmijlssprong.
Aagje Helderder
16-09-2017 om 22:17
Je mist het punt
Kaaskopje, ik haal die dingen erbij omdat ze net als het gebod 'gij zult water drinken' een voorbeeld zijn van paternalisme: wij en alleen wij weten beter dan jij wat goed is voor jou en/of jouw kind.
Aagje
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.