Onderzoeks-oproepen en enquêtes
E.E.
18-10-2016 om 14:57
Onderzoek: Genderneutraal opvoeden
Hallo allemaal,
Voor de opleiding pedagogiek zijn wij een onderzoek gestart naar de stelling: Genderneutraal opvoeden is goed voor de ontwikkeling van het kind.
Onder Genderneutraal verstaan wij binnen ons onderzoek:
Een manier van opvoeden waarbij je de genderrollen stereotyperingen van ‘jongen’ en ‘meisje’ loslaat, zodat een kind van beide werelden iets meekrijgt.
Nu zijn wij benieuwd hoe de Nederlandse bevolking over deze stelling denkt, aangezien wij de resultaten gaan gebruiken binnen een debat.
Hiervoor hebben wij een enquête opgesteld.
Wie tijd en zin heeft om de enquête in te vullen zijn wij dankbaar!
http://www.survio.com/survey/d/Q6M8A6D7S9G1O7N8N
Alvast bedankt.
Inanna
18-10-2016 om 15:59
ingevuld
Ik ben kennelijk wat te lang van stof, want ik had steeds te weinig karakters voor mijn antwoorden.
Vesper Lynd
18-10-2016 om 19:31
Ruimte zat
Ik vind genderneutraal opvoeden zo vanzelfsprekend dat ik er eigenlijk weinig over kon zeggen. Ruimte zat dus in de vakjes.
Li
18-10-2016 om 21:14
Gedaan
Maar bedenk wel dat het publiek hier niet bepaald doorsnee is! Ga dus niet alleen op ons af.
Kaaskopje
19-10-2016 om 02:14
Ik vind genderneutraal opvoeden
In zoverre "goed" dat jongens en meisjes met hetzelfde speelgoed mogen spelen en dergelijke, maar om ze nou als onzijdig te behandelen gaat mij te ver.
Inanna
19-10-2016 om 08:23
precies kaaskopje
En om dat duidelijk te maken had ik meer tekst willen gebruiken.
Triva
19-10-2016 om 08:31
Vesper
Hoezo zo vanzelfsprekend? Heb jij je dochters dan ook geen roze kleding en speelgoed gegeven?
Triva
19-10-2016 om 08:36
inanna
Ik heb zo'n hekel aan tekst intikken bij enquetes maar inderdaad toen ik een beetje los ging moest ik veel te vroeg al stoppen. Jammer hoor.
Kaaskopje
19-10-2016 om 09:45
Triva
Ik heb de eerste babykamer wel neutraal ingericht. Ik vond primaire kleuren leuker dan pastel'gedoe'. Maar ach, toen de tweede zich aandiende was ik weer toe aan iets anders en werd het lichtblauw en zachtroze bij elkaar. Het glazuur zou je van de tanden vallen. De dochters hebben vast wel eens iets rozigs gedragen, maar al met al vind ik veel wat anderen schattig meisjesachtig vinden heel snel 'ieuw'.
Vesper Lynd
19-10-2016 om 10:04
Triva
Ja, maar daar ben ik niet trots op Maar serieus, het is nooit zo'n issue geweest omdat ik dochters heb. Die mag je gerust bruine of grijze kleding geven, maar owee als je je zoon in kersenrood of roze hult. Dat komt doordat mannen de norm zijn, en vrouwen minder. Je kunt dus wel hetzelfde doen/dragen als mannen, maar als mannen 'vrouwendingen' doen of dragen verlaagt dat hun status. Vrouwen in mannnenberoepen zijn stoer, mannen in vrouwenberoepen niet.
Ad Hombre
19-10-2016 om 10:09
Genderneutraal?
Weer zo'n dwaalgedachte uit de jaren zestig. Natuurlijk voed je een jongen als jongen op en een meisje als meisje binnen redelijke grenzen. Wat natuurlijk niet betekent dat je ze gaat dwingen in een jurk rond te lopen als ze dat niet willen.
Ik heb alleen jongens, maar als we een meisje gehad hadden was haar babykamer zeker niet van top-tot-teen roze geweest en hadden we haar niet ontmoedigd als ze naar het technasium had gewild. Integendeel.
En als iedereen hier zo lekker pro-genderneutraal is, hoe komt het dan eigenlijk dat hier zo weinig mannen rondlopen en dat er een meeting in een quiltingatelier wordt georganiseerd
Inanna
19-10-2016 om 10:24
niet helemaal waar Vesper
Mijn dochter wilde als kleuter dolgraag kleren met Cars, daar is best een hoop commentaar op geweest. Vooral van schoonmoeder een hoop commentaar op de jongensspullen die dochter draagt/droeg (jas, sandalen, ondergoed).
Een meisje uit dochters klas bracht de eerste schooldag na Sinterklaas een RC autootje mee, ik heb toch echt meerdere kinderen horen zeggen "Oooooh D heeft een auto bij zich, dat is voor jongens!"
Toen dochter haar haar superkort liet knippen hadden daar ook veel mensen een mening over, de meeste meningen waren niet positief.
Ik ben met je eens dat het nog meer reacties oproept als een jongens "meisjes"spullen wil, maar dat een meisje alles kan doen is echt niet waar.
Triva
19-10-2016 om 10:38
haha ad
Verdiep je eens in 'technasium' dat is geschikter voor het gemiddelde meisje dan voor de gemiddelde jongen. Vooral samenwerken en een beetje handenarbeiden aan maquettes
Triva
19-10-2016 om 10:41
slechte enquete dus
Men had eerst moeten vragen of je jongens of meisjes hebt. Het genderneutraal opvoeden van een jongen is gewoon veel lastiger dan andersom.
Ik heb overigens vooral gezegd dat het schadelijk is als je tegen de wil van het kind in gaat. Dus meisjespeelgoed aan je zoon geven die zich daarvoor schaamt als er vriendjes komen of een meisje tegen haar wil kleden in jongenskleuren/kleren.
Ad Hombre
19-10-2016 om 11:15
Triva
"Verdiep je eens in 'technasium' dat is geschikter voor het gemiddelde meisje dan voor de gemiddelde jongen. Vooral samenwerken en een beetje handenarbeiden aan maquettes "
Ik beloof dat ik me er binnenkort in ga verdiepen (al toont mijn oudste weinig interesse in techniek). Ik hoorde alleen van een collega met een zoon op zo'n 'technasium' dat er nul meisjes bij hem in de klas zaten.
Wat is er dan eigenlijk nog wel 'geschikter' voor jongens? Of is genderneutraal misschien gewoon een ander woord voor feminisering van de samenleving?
Kaaskopje
19-10-2016 om 11:25
Wat natuurlijk niet betekent dat je ze gaat dwingen in een jurk rond te lopen als ze dat niet willen.--
Lijkt mij ook!
Afgelopen week werd dit onderwerp op tv besproken en daar zat een dame bij, waarvan ik de naam werkelijk niet meer zou weten, die in mijn ogen doorgeslagen is met haar opvattingen. Zij wilde bijvoorbeeld wél dat ouders kinderen nu eens in meisjes dan eens in jongenskleren propten en ze zo de kans geven om jongen te zijn en jongens als meisje, niet vrijwillig dus. Nou zoon.. probeer jij deze week maar eens een jurk en ervaar hoe je je daarbij voelt... Beláchelijk! Alleen als zoon daar zelf mee komt, mag hij daar mee experimenteren, maar dat leg je niet op, vind ik. In Zweden wordt geëxperimenteerd met het woord 'hen' ipv zij en hij. Dat doen ze al wat langer. Ik vind ook dat te ver gaan. Je mag je meisje of jongen voelen, ook als dat niet bij je lichaam past, maar ik vind het de omgekeerde wereld als we al uit gaan van dat iemand zich wel eens anders zou kunnen voelen, of zich anders zou kunnen gaan gedragen door geen nadruk meer te leggen op zij en hij.
Triva
19-10-2016 om 11:42
Kijk daar ga je al: mijns inziens heeft technasium weinig te maken met techniek
Hier zaten heel veel meisjes in de klas van mijn zoon en nogmaals: technasium is heel leuk als je van samenwerken houdt, presentaties geven etc. Niet geschikt voor élke jongen die into techniek is mijns inziens.
Ad Hombre
19-10-2016 om 11:59
Triva
"Kijk daar ga je al: mijns inziens heeft technasium weinig te maken met techniek "
Ja, dom van mij. Gymnasium heeft ook niets te maken met gymnastiek. Zal mijn male-brain wel weer zijn
Emmawee
19-10-2016 om 12:39
Kleren en speelgoed
Het gaat weer fijn over de jongens in de jurk en de meisjes met de auto.
Maar opvoeding gaat toch over veel meer dan dat, mag ik hopen?
Mogen jongens huilen? Mogen meisjes boos worden? Mogen meisjes wild spelen en risico's nemen, zonder steeds te hoeven horen: "het is ook net een jongen"? Mogen jongens giechelen zonder te horen: "je lijkt wel een meisje".
En, nog subtieler: kan een meisje lief en zorgzaam zijn, zonder het commentaar: "echt een meisje" (of erger: "echt al een moedertje"). En mag een jongen gewoon vanuit zichzelf iets durven, zonder daarbij te moeten horen: "stoer hoor! Echt een jongen!".
Of, nog subtieler: Moeder en dochter hebben een "meiden-dag" en gaan dan natuurlijk "shoppen". Vader en zoon gaan "mannen onder mekaar" vissen of karten. Kun je ook "mannen onder mekaar" naar een musical gaan? Of "meidendag" naar een voetbalwedstrijd? Dat kan wel, maar noem je het dan nog zo?
Het zijn juist deze subtiele boodschappen die kinderen meekrijgen, waarmee hun eigen kwaliteiten worden verbonden aan het man of vrouw zijn en daar worden allerlei waarde-oordelen aan verbonden. Met als gevolg dat ze zich daarnaar gaan vormen, of zichzelf als minder waarderen omdat ze er niet aan voldoen.
Gender-neutraal opvoeden komt voor mij neer op: reageren op het kind zoals het kind is, zonder het te plaatsen in de categorie jongen / meisje, of: niet-meisje, niet-jongen. Dat streef ik wel na.
Maar ik ben er niet altijd bewust mee bezig, dus ook ik zal zeker wel eens niet-genderneutraal reageren. Ik neem ook mijn eigen opvoeding mee en bovendien doe ik dat opvoeden niet alleen. We zijn onderdeel van een samenleving die bij lange na niet genderneutraal is.
Groeten, Maw.
bieb63
19-10-2016 om 13:15
Tja
Op zich is het niet zo moeilijk: een kind, of het nu een jongen of een meisje is, mag van mij zijn/haar eigen smaak ontwikkelen, zich zelf zijn, op elk terrein. Vindt een meisje met auto's spelen leuk en met poppen niet, nou dat doet ze dat toch lekker? Andersom uiteraard ook. Idem wbt opleiding of wat dan ook. We leven in 2016, dus kom op!
Er is wel 1 punt dat wellicht lastig is: kleding. Uiteraard helemaal prima wat een kind zelf wil dragen. Maar dat is makkelijker gezegd met een meisje dan met een jongen. Een meisje (ook een klein meisje) met stoere jongensachtige kleding valt niet persé op. Een jongen met een jurk en glitter wél. We kunnen er van alles van vinden, en dat het uiteraard moet mogen en kunnen. Dat mag het van mij ook, zeker. Wat dat betreft hebben meisjes het sowieso een stuk makkelijker om de jongens kant te kiezen dan andersom.
Kaaskopje
19-10-2016 om 13:30
Emmawee
Het gaat inderdaad om meer en in die zin zou ik nooit onderscheid maken. Maar je kunt ook op alle slakken zout leggen, vind ik. Waarom zou je niet van meidendag of mannen onder elkaar mogen spreken en dan ook meiden of mannendingen doen? Moet je alles wat specifiek naar een sekse verwijst vermijden? Dat wordt toch een geforceerde boel? We zijn nu eenmaal mannetje en vrouwtje. Maar wat ik zeker vind is dat mensen open zouden moeten staan voor minder strakke vormen van 'mannetje' en 'vrouwtje'. Ik dénk dat gemiddeld genomen de meeste ouders niet meer in de stress schieten als zoon eens met een Barbie wil spelen, in Nederland dan. Zover zijn we nu hoop ik wel. Maar in landen met een macho-cultuur ligt dat toch anders. Het lijkt mij erg vervelend om aan dat macho-imago te moeten voldoen als je dat niet van nature zo voelt. Hoe verander je dat? Door ze op school alleen nog maar onzijdig les te geven?
Emmawee
19-10-2016 om 14:01
Kaaskopje
Je zegt dat je nooit onderscheid zou maken "in die zin" (wat je snapt wel dat dat natuurlijk niet wenselijk is), maar... we moeten niet overdrijven.
Geloof me: je maakt wel onderscheid. Ook ik (en ik overdrijf) maak onderscheid. Onbewust en ongewild draag ik uit wat ik heb meegekregen en wat normaal is in deze wereld. Op bewuster niveau geef ik een andere boodschap mee.
En nee, dat hóef je niet te doen. Het ligt eraan welke boodschap jij wilt geven. Het is jouw opvoeding. Als jouw boodschap is: je bent nu eenmaal een mannetje / vrouwtje en daar horen nu eenmaal bepaalde mannendingen en vrouwendingen bij, dan hoef je niets te forceren.
Geforceerd vind ik sowieso een mooie woordkeuze. Jij ziet dat als negatief, ik denk dat er soms wat kracht nodig is om patronen open te breken.
Dat gemiddeld de meeste (?) ouders in Nederland niet in de stress schieten als hun zoon met Barbies speelt, stelt wat mij betreft maar weinig voor. Het zal niet lang duren of zoon snapt wel dat hij zich op dat moment niet als een jongen gedraagt. Dat ging hier thuis ook zo. Maar goed, het is inderdaad een goed voorbeeld van iets wat is bereikt doordat er ooit mensen zijn begonnen hun zoon met poppen te laten spelen. En geloof me, dat was héél geforceerd.
Je vraagt je af: "Hoe verander je dat? Door ze op school alleen nog maar onzijdig les te geven?" Hmmm... als het moeilijk wordt moet het onderwijs het opknappen? Nee,dat verandert door vanzelfsprekendheden ter discussie te stellen en dus inderdaad niet te verwijzen naar sekse, maar uit te gaan van de "eigenheid" van mensen. Ook als mensen dan zeggen dat je op alle slakken zout legt, of geforceerd bezig bent.
En nee, niet door een jongen in een jurk te proppen.
Kaaskopje
19-10-2016 om 14:23
Poppen
Het zal voor de ouders misschien geforceerd aangevoeld hebben om een zoon met poppen te laten spelen, maar het was dan wel in reactie op de wensen van hun zoon. Een jongen die nooit behoefte voelt aan een pop, hoef je m.i. geen pop op te dringen, omdat hij daar zo fijn gendervrij van zou worden.
Als bepaald gedrag niet automatisch bij de ouders vandaan komt, waarom zou het dan niet via het onderwijs mogen? Kleuters mogen wat mij betreft nog steeds vadertje en moedertje spelen en timmerman e.d., zolang die keus maar vrij is en juf ze niet in een bepaalde rol zet.
Op zich denk ik dat wij eigenlijk redelijk hetzelfde denken over hoe het zou moeten, maar ik kan niet zo goed tegen de neiging van de genderloze lobby om alles wat naar m of v verwijst naar de prullenbak te verwijzen. Laat elkaar vrij en oordeel niet, dat is hoe het zou 'moeten'. In het moedwillig ontmoedigen van een zij of hij zit ook een veroordeling. Je mag je geen zij of hij meer voelen.
Li
19-10-2016 om 15:01
m/v
Bij ons was het breekpunt toen ze naar school moesten. Opeens realiseerden ze zich dat je maar beter "cool" gevonden kunt worden dan "raar". En ik denk niet dat dat ooit gaat veranderen.
Ad Hombre
19-10-2016 om 15:21
"Bij ons was het breekpunt toen ze naar school moesten. Opeens realiseerden ze zich dat je maar beter "cool" gevonden kunt worden dan "raar"."
Inderdaad, je kunt wel de illusie hebben dat je opvoeding wat uithaalt, maar op dit gebied zijn de peers absoluut dwingend. Als het 'cool' is om androgyn rond te lopen is dat natuulijk prachtig, maar helaas is dat op de meeste VO scholen al weer aardig taboe aan het worden.
Emmawee
19-10-2016 om 15:35
Grappig
Liever raar en leuk, dan normaal en stom.
Ik weet niet meer wie er hier thuis mee begonnen is, volgens mij mijn jongste zoon, maar hij komt geregeld voorbij.
Ik maak mij overigens geen enkele illusie. Met name in de puberteit ga je mee met de stroom. Als ze zelf maar weten dat ze goed zijn zoals ze zijn. Ook als dat niet normaal is. En (heel belangrijk) dat ook voor anderen geldt dat ze het recht hebben om af te wijken.
Dees
19-10-2016 om 15:53
nou ja
Beetje apart onderzoek. Voorbeeld ik voed niet per se genderneutraal op, maar als mijn zoon het leuk vindt om in een jurk te lopen of met barbies te spelen laat ik hem lekker zijn gang gaan.
Li
19-10-2016 om 16:13
Ja Dees
dat is inderdaad wat anders dan roepen: Pietje, zou jij nou niet een een jurk aan willen, of: doe die autootjes nu eens weg en speel eens met Barbies. Ik denk niet dat veel ouders dat zouden doen.
Overigens mocht ik helemaal geen Barbie van mijn ouders. Die wilden niet dat ik een raar beeld zou krijgen van mijn eigen lichaam of van vrouwenlichamen in het algemeen
Pug
19-10-2016 om 16:13
jongens
Ik heb helemaal geen specifieke intentie gehad om mijn jongens als jongens op te voeden, maar ik heb ze gevolgd in hun interesses en wat bleek: ze hadden een voorkeur voor zogenaamde jongensdingen. Het zijn rustige jongens, maar toch speelden ze met dingen met wielen, tekenden ze geen bloemetjes, en moeten stokken opgeraapt worden om met vervaarlijke kreten mee te zwaaien.
Ze hadden overigens geen problemen met een roze speelkassa, maar met een pop zouden ze niks doen.
Bij 'genderneutraal' krijg ik eerder het idee dat aangeboren voorkeuren onderdrukt moeten worden, dan dat 'afwijkende' aangeboren voorkeuren evengoed mogen.
Li
19-10-2016 om 16:15
maar daarmee beland je toch in een "nature versus nurture" debat. Ik vond het verschil toen ze naar school gingen opvallend, dus mijn stem gaat naar "nurture".
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.