Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Katniss

Katniss

14-03-2014 om 19:55

Winkels die verdwijnen


Eigenlijk

Hebben de huidige bejaarden het ook over zichzelf afgeroepen. Veel kleine dorpen in mijn regio hebben jarenlang plannen voor nieuwbouw in hun dorp tegen gehouden, met als gevolg dat de jongeren naar steden in de buurt vertrokken. De bestaande huizen waren veel te duur voor starters. Dorpen vergrijsden en werden daarmee minder interessant voor middenstanders. Als de ene winkel vertelt, vertrekt de volgende ook op termijn en zo is het dominoeffect in gang gezet. Tja, ze hadden die dorpen gewoon moeten laten groeien en ruimte moeten bieden aan een nieuwbouwwijkje. Maar dat is achteraf...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2014 om 14:55

Dalarna

Jij kunt het je niet voorstellen, nou ik wel.... Mijn vader van bijna 86 rijdt nog iedere week met de auto naar een naburig dorp voor de boodschappen. Dat gaat een keer ophouden en ik probeer niet al te veel vooruit te denken, maar die mensjes hebben echt wel een probleem dan. Dat jij het je niet kunt voorstellen, wil nog niet zeggen dat het geen reëel probleem is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2014 om 15:00

En leuke theorie Gonniegans

Maar ik herken hem toch niet.

De plaatselijke supermarkt in het dorp van mijn ouders is juist gesloten doordat iedereen met een auto naar de Jumbo, AH, Edah, C1000 reed. Als je het als winkelier alleen van de mensen zonder auto moet hebben wordt de spoeling wat dun blijkbaar.

Dit is echt een reëel probleem dat de leefbaarheid in veel kleine kernen ernstig nadelig beïnvloed. Ik zit eigenlijk te wachten op een of andere ouderenpartij die dit gaat oppakken....

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2014 om 15:10

Dalarna

Schilder mij niet telkens af als iemand die geen cent over heeft voor een pinautomaat voor bejaarden, dat slaat nergens op. ===

Jij bent zelf begonnen over dat je er niet veel voor voelt te betalen voor het instant houden van pinautomaten in kleine bankloze dorpen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2014 om 15:15

Het zou voor iemand als ik erg vervelend zijn

Wij hebben geen rijbewijs, dus boodschappen zou ik in het dorp doen en ik zou niet op een partij stemmen die nieuwbouw tegenhoudt, maar ik zou waarschijnlijk wel graag in mijn dorp oud willen worden. Soms kun je er niet persoonlijk iets aan doen dat de omstandigheden nadelig worden.

Dalarna

Dalarna

23-03-2014 om 15:57

Ginny

Je begrijpt het punt niet geloof ik. Als jouw vader niet meer zelf kan rijden heeft hij toch nog steeds niets aan een pinautomaat in zijn dorp?

Dalarna

Dalarna

23-03-2014 om 15:59

Kaaskopje

Ja, dat heb ik gezegd maar jij denkt echt veel te makkelijk over hoeveel er daar gepind MOET worden, dus alleen door mensen die nergens anders kunnen pinnen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2014 om 17:11

Wel

Want het leven bestaat uit meer dan boodschappen doen....

Al is het maar dat ie zelfstandig zijn geldzaken kan blijven beheren, en niet van anderen afhankelijk is om zijn kleinkinderen een zakcentje toe te stoppen, een boodschapje met ons of de buurvrouw te verrekenen, de hulp, de glazenwasser, de tuinman en noem maar op te betalen.

Ik geloof dat er hier al voorbeelden genoeg gegeven zijn en dat ik niet degene ben die het niet begrijpen wil...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2014 om 17:13

En wat denk je

Dat die pin automaat alleen gebruikt wordt door mensen die nergens anders kunnen pinnen.

Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik kies er toch doorgaans voor om te pinnen bij de dichtstbijzijnde pinautomaat. Daar kom ik in ieder geval vaker dan in de stad of op het winkelcentrum.

neteret mut

neteret mut

23-03-2014 om 17:40

probleem is ook

steeds minder openbaar vervoer als je vergelijkt met bv 30 jaar geleden (of als je wil van 70 jaar geleden)

Dalarna

Dalarna

23-03-2014 om 19:18

Ginny

Ten eerste wérken de meeste mensen al niet in dat dorp en ten tweede moeten ze er toch minstens twee keer per week uit om boodschappen te doen. Ik weet niet hoe jullie dat doen maar ik pin nog niet eens gemiddeld eens per week.

Ik ben er nu wel klaar mee, ik reageer niet meer in dit draadje, ik heb blijkbaar andere dorpen en situaties voor ogen dan jullie en het missen van een pinautomaat in een dorp zonder winkels is echt niet het enige probleem dat zelfstandig wonende ouderen hebben.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2014 om 19:26

Dat denk ik ook

Dalarna....

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2014 om 19:26

Inderdaad

Ik kom uit een dorp waar langs één kant nog wel een lijnbus rijdt. Die bus doet dit dorp nog wel aan, maar alleen bij een bushalte langs de doorgaande weg. Moet je aan de andere kant van het dorp zijn, dan is dat nog een hele tippel. De bus die aan de andere kant van het dorp binnenkomt en dwars door het dorp heenrijdt, de bus waar ik vroeger mee reisde, is gereduceerd tot een belbusje. Voor die bus moet ik eerst met de trein naar een ander dorp en vanuit dat dorp gaat die belbus maar een beperkt aantal keer per dag. In de avond kun je het schudden. Een ontzettend onaantrekkelijke regeling voor mensen die 'eventjes' op en neer willen naar dat dorp of naar de stad. Zonder auto is het behelpen geblazen. Ik ben dan ook blij dat mijn vriendin, die daar nog woonde, éindelijk naar onze stad is verhuisd. Doei doei dorp. (Ach, terwijl ik het schrijf merk ik toch dat dit vaarwel ook weer niet zo luchtig voelt)

Wat betreft de dichtstbijzijnde pinautomaat, ben ik natuurlijk verwend, omdat er (nu) rondom pinautomaten zijn, maar tot een tijdje terug was er op een punt nog geen automaat en die werd echt gemist (niet alleen door mij dus). Als je met de trein reisde en je stapte uit bij het tweede station van onze stad, dan was er binnen een straal van 10-15 minuten lopen nergens een pinautomaat. Dus als je even snel een patatje wilde halen vanuit je werk of na een lange reis, maar geen contant geld op zak had, was het jammer. Sinds een tijdje hangt er een pinautomaat in de supermarkt. Niet eens alleen voor dat patatje, maar ook als je gewoon wat geld nodig hebt. Tot 8 uur 's avonds bereikbaar weliswaar, maar het is een hele verbetering.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2014 om 19:39

Tja...

Ik weet niet hoe jullie dat doen maar ik pin nog niet eens gemiddeld eens per week.===

Gemiddeld genomen pin ik inderdaad ook niet elke week. Maar ja, ik heb dan ook geen mensen die aan huis leveren. Ik kan nog naar de kapper en mijn ramen was ik zelf. Je gaat erg uit van je eigen situatie. Dat jij het niet doet zegt niets over een ander. Er zijn ook mensen die liever niet voor elk wissewasje pinnen, waardoor ze het overzicht kwijtraken.

neteret mut

neteret mut

23-03-2014 om 20:43

O.T.

Ik heb elke week wel cash geld nodig ook al woon ik in een grotere stad (80.000 inw.), wel in Belgie. Tandarts, huisarts, fietsenmaker, bakker, groenteboer, het leeghalen van de beerput, kapper zijn voorbeelden waar ik cash moet betalen, of naar een andere tandarts enz. gaan. Gelukkig altijd wel een geldautomaat in de buurt. Andere voorbeelden schoolboeken via de school, sommige campings (ook weer in Belgie). Hoe de situatie in kleine dorpjes in NL is kan ik niet goed beoordelen, ik weet dat ik hier elke week cash geld nodig heb en dat het dan handig is om dat dichtbij te kunnen doen.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-03-2014 om 21:22

Neteret mut

In Nederland kan je die dingen eigenlijk allemaal wel per pin betalen. Beerput heb ik niet, maar ik zou verwachten dat je daar een rekening voor krijgt en dat overmaakt. Boeken hoef ik op de basisschool nog niet te betalen. De kapper moet ik contant betalen als die aan huis komt, maar als ik naar een kapsalon ga kan ik pinnen. De huisarts en tandarts worden door de verzekering betaald, en anders krijg ik daar een rekening voor thuisgestuurd. En bij alle andere dingen kan ik pinnen.
Eigenlijk heeft alles waar je komt wel een pinmogelijkheid, als mensen naar je toekomen meestal niet. Voor de grote dingen krijg je een rekening en maak je het over, kleinere dingen zoals de kapper aan uit of de schoorsteenveger worden contant betaald.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-03-2014 om 21:22

Neteret mut

In Nederland kan je die dingen eigenlijk allemaal wel per pin betalen. Beerput heb ik niet, maar ik zou verwachten dat je daar een rekening voor krijgt en dat overmaakt. Boeken hoef ik op de basisschool nog niet te betalen. De kapper moet ik contant betalen als die aan huis komt, maar als ik naar een kapsalon ga kan ik pinnen. De huisarts en tandarts worden door de verzekering betaald, en anders krijg ik daar een rekening voor thuisgestuurd. En bij alle andere dingen kan ik pinnen.
Eigenlijk heeft alles waar je komt wel een pinmogelijkheid, als mensen naar je toekomen meestal niet. Voor de grote dingen krijg je een rekening en maak je het over, kleinere dingen zoals de kapper aan uit of de schoorsteenveger worden contant betaald.

Gewoon een reservepotje neerzetten.

Woon in een dorp zonder pin, bus of winkel, maar heb zeer regelmatig kasgeld nodig, pin dan een paar rolletjes kleingeld, voor in de pot.
Handig voor alle acties, geraniums/ zakjes paaseitjes/ collectes/ abb.dorpskrantje/ en wat allemaal meer, wat contant geld komt incasseren.
Denk dat de meeste het hier ongeveer zo doen, in een reservepotje.

neteret mut

neteret mut

23-03-2014 om 22:09

tijgeroog

het was dan ook wel wennen toen we naar B waren verhuisd. Boeken voor school zijn middelbare schoolboeken en dat verschilt per school (de meesten gaan idd per rekening). Sommige kappers hebben wel een pin, andere niet, net als de ene tandarts wel en de andere niet enz. Het is hier alleen nog wel meer voorkomend dat er geen pin is (bankcontact heet het hier). Tandarts en huisarts betalen na consult/ behandeling en dan het betaalbewijs inleveren bij de verzekering, terugbetaling meestal binnen 3 dagen op je rekening (het nederlandse systeem is veel handiger vind ik)

Tijgeroog

Tijgeroog

23-03-2014 om 22:45

Jasam

Kun jij rolletjes kleingeld pinnen???

Rolletjes pinnen

Ja, bij de Rabobank kan dat, je kunt de rolletjes ook uitkiezen, 10, 20, 50 cents enz.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.