Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Katniss

Katniss

14-03-2014 om 19:55

Winkels die verdwijnen


Dalarna

Dalarna

17-03-2014 om 20:40

Blijkbaar denk ik toch aan andere dorpen dan jullie vooral kleiner.

Het is inderdaad een probleem dat pinnen aan de muur in een stil dorp niet zo aantrekkelijk is, mijn vader durft niet eens meer te pinnen in de supermarkt.

Was er vroeger wel een bank in die voorbeelden van jullie?

Ik denk gewoon dat er te weinig mensen in zo'n dorp zijn aangewezen op een pinautomaat om dat rendabel te maken. Verwijzen naar hoge bonussen vind ik een beetje de discussie doodslaan, dat kun je net zo goed zeggen van de SPAR of AH die er geen winkel meer wil beginnen.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

17-03-2014 om 22:02

Spar of AH

Nou, dat had je dus net niet moeten schrijven "de AH die er geen winkel meer wil beginnen"

Als ik me dus ergens wezenloos aan erger, dan is het wel aan het feit dat AH al jaaaaaren roept dat je ook zo gemakkelijk online kunt bestellen en dat ze dat dan bij je thuis bezorgen.

Dat lijkt me dus geweldig. Ware het niet dat de kleine dorpen en het buitengebied niet rendabel genoeg is. En dus kun je hier niet online je boodschappen doen en MOET je wel naar de stad toe.

Kijk, dat die pin-automaten er niet zijn... Ach nou ja, daar valt nog (met tegenzin) mee te leven. Het is alleen jammer dat er steeds meer faciliteiten verdwijnen van de dorpen en dat de grote winkelketens (waar ik AH ook onder schaar) niet willen bezorgen. Niet rendabel genoeg.

Idem dito met de banken in de grotere dorpen/steden hier in de omgeving. Het ene na het andere kantoor sluit, en als ze niet sluiten, dan kan je er geen ene malle moer meer.

Zo dacht de fietsboer nadat hij een fiets in engelse ponden had verkocht, "even" zijn engelse geld bij de bank te brengen, die 3 panden verderop zat.
Jammer dus. Dat is dus een bank/kantoor/bij-toestand geworden, waardoor het daar niet eens meer mogelijk is om je buitenlandse geld naar toe te brengen.
daarvoor moest hij toch echt 15 of 25 km verderopzijn.....

In het afgelopen jaar zijn er van de 4 banken die er bij ons in de stad dichtbij zitten, 1 bank gesloten (frieslandbank) en de bank die de klanten heeft overgenomen gaat verhuizen naar een stad verderop. Dat is dus 50% van de banken die weg zijn.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

17-03-2014 om 22:06

Ooit wel een bank

yep, toen wij hier kwamen wonen was in het dichtsbijzijnde dorp wel een bank. Die is gesloten en daar is een geldautomaat voor in de plaats gekomen. Maar die zie ik ook nog verdwijnen..... Oja, dat dorp heeft 1700 inwoners.

Ons dorp heeft trouwens 490 inwoners.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-03-2014 om 22:21

Dalarna

Er was een postagentschap. Dat was een uur of wat per week open, op een aantal dagen een paar uur. En daar kon je geld opnemen. Verder een mini-supermarktje, een slager en de bakkerij van de bezorgbakker. Daar kon je soms op zaterdagochtend brood in de bakkerij kopen. De slager en de bakker zijn overleden, hun meewerkende zonen zijn in de brood- danwel vleesfabriek gaan werken en de supermarkt is gesloten.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-03-2014 om 22:22

Ohja

Ongeveer 1000 inwoners.

Ach

Mijn wijk met 16.000 inwoners heeft dan wel twee pinautomaten in de winkelstraat en eentje in de AH (allemaal vlak bij elkaar), maar geen enkel bankfiliaal. Dus ook inwoners van een flinke wijk in een grote stad hebben niet alles onder handbereik.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2014 om 00:50

Rendabel

Ik vind het woord rendabel helemaal niet van toepassing op een pinautomaat. Ik zie het als service aan klanten die daar tenslotte voor betalen en ook als klantenbinding. Er mag best een beetje geïnvesteerd worden in het behoud van klanten. Andere bedrijven steken daar ik weet niet hoeveel geld in. Een tevreden klant is bovendien een reclamemakende klant.

Of er vroeger een bank in een dorp stond, vind ik eigenlijk ook helemaal niet relevant. Men is er nú aan gewend dat er geld gehaald kan worden in het dorp zelf. Bovendien was het vroeger mogelijk zo dat een groot deel van een familie in dat dorp woonde en er altijd wel iemand was die even wat geld naar oma kon brengen of koekjes voor haar kon halen. Die vanzelfsprekendheid is er niet meer.

Fiorucci

Fiorucci

18-03-2014 om 07:25

skik

Oh ja, dat klopt, ik woon in een stad met 100.000 inwoners, maar alleen in het centrum zitten bankfilialen.

Fiorucci

Fiorucci

18-03-2014 om 07:26

Voor buitenlands geld kan ik nergens terecht overigens, dan moet ik naar Den Haag....

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2014 om 13:19

Fiorucci

Wat woon ik dan in een wereldstad!)

bertje1

bertje1

18-03-2014 om 23:00

we doen het zelf toch

kopen op internet.
geen boeken meer maar ereaden

en natuurlijk de winkelhuren zijn belachelijk hoog.

ik vind het ook een gemis. straks hebben we een digitale wereld, gezellig, iedereen in zijn eigen huis, je hoeft niet meer naar buiten

Katniss

Katniss

18-03-2014 om 23:44

Irritant

Ik vind dat wel heel jammer hoor. Natuurlijk koop ik zelf ook online, maar eerlijk gezegd meer omdat bepaalde dingen gewoon niet meer in normale winkels te krijgen zijn. Dat begon al met kleding in veel maten, in de winkels hangt vooral 38-44. En probeer eens een cd te kopen, al die winkels zijn toch ook failliet? De boekwinkel hier in het dorp behoort sinds kort tot een keten (Read shop ofzo), waardoor het aanbod is gedegradeerd tot niveau Bruna.
Het lastige van online kopen is dat je het dan niet nú hebt. In het beste geval de volgende dag, maar als je bijv. ineens een cadeautje moet kopen kun je daar ook niet op gokken.
Een bankfiliaal hebben we dan nog wel. Daar staat alleen amper personeel. Er staat een meisje achter een balie die klanten verwijst naar pc's om zelf hun bankzaken te regelen.
Gut ik voel me net zo'n klagende oma, 'ja kind, toen oma nog klein was had je winkels waar je zelf heen ging om spullen te kopen, die je dan gelijk zelf mee mocht nemen'. 'Oh echt oma, ook je boodschappen?'.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2014 om 01:34

Bertje

Ja, dat is zo. Maar ik zie het ook als een niet te stuiten proces.

Mijn man werkte vroeger bij een bank en weigerde aanvankelijk zelf bij een pinautomaat geld te halen. "Dit is het begin van het einde." waren zijn woorden. En dat is ook gebleken. Er is veel minder personeel nodig voor klantcontact bij een bank. Maar ik pinde wel, omdat ik toen ook al wel wist dat het ook zonder ons wel door zou gaan.

Kaaskopje

"Ik vind het woord rendabel helemaal niet van toepassing op een pinautomaat." De bank vindt dat wel van toepassing hoor.

"Ik zie het als service aan klanten die daar tenslotte voor betalen en ook als klantenbinding."

Het hebben van een betaalrekening bij de bank kost de klant ca. 20 euro per jaar. Daarvoor krijg je een betaalpas, bewaart de bank je geld veilig en verrichten ze betalingen voor je. Als je alleen een betaalrekening hebt en verder geen hypotheek, verzekering of beleggingsproducten afneemt verdient de bank helemaal niks aan je, dan kost je alleen een veelvoud van die 20 euro. Het hebben van een betaalrekening, of een jongerenrekening bijvoorbeeld, is klantenbinding. Niet rendabel, maar vanuit de hoop dat wanneer je andere bancaire producten nodig hebt je dat bij diezelfde bank doet.

"Er mag best een beetje geïnvesteerd worden in het behoud van klanten. Andere bedrijven steken daar ik weet niet hoeveel geld in." Andere bedrijven doen dat alleen zolang het rendabel is: zolang ze er aan verdienen. Als een supermarkt niet rendabel kan zijn in een dorp met 1000 inwoners, dan kan een pinautomaat dat al helemaal niet.

skik

varken

varken

19-03-2014 om 09:43

'bewaart de bank je geld veilig'

Hm. Ik weet het niet hoor. Je denkt wel héél positief over de banken, alsof het liefdadigheidsinstellingen zijn (grin!)

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

19-03-2014 om 10:23

Skik

Je schreef om 9.30 #45

Quote:

OioiikikikkkliilkikkilklikikoukuHet hebben van een betaalrekening bij de bank kost de klant ca. 20 euro per jaar. Daarvoor krijg je een betaalpas, bewaart de bank je geld veilig en verrichten ze betalingen voor je. Als je alleen een betaalrekening hebt en verder geen hypotheek, verzekering of beleggingsproducten afneemt verdient de bank helemaal niks aan je, dan kost je alleen een veelvoud van die 20 euro. Het hebben van een betaalrekening, of een jongerenrekening bijvoorbeeld, is klantenbinding. Niet rendabel, maar vanuit de hoop dat wanneer je andere bancaire producten nodig hebt je dat bij diezelfde bank doet.

Mijn reactie:

Klantenbinding?
Ooit was er misschien een tijd dat klantenbinding nodig was. En ja, natuurlijk hopen banken dat als je andere produkten nodig bent (lening, hypotheek, verzekering) dat je dat bij hen doet. Maar klantenbinding? Ach welnee, het is gewoon hun verdien model, wat tenkoste gaat van de klant. Letterlijk.

Weet je, ik heb geen keus of ik wel of niet gebruik wil maken van de diensten van een bank. Ik moet gewoon.
Zonder bank kan ik mijn salaris niet ontvangen, en kan ik ook de huur, gas, water en licht niet betalen.

Zelfs al zou ik een werkgever hebben die bereid is om mij mijn salaris "contant" uit te betalen, dan nog krijg ik mijn huur/hypotheek gas, water, licht en de rest van de reutemeteut niet betaald. Domweg omdat het merendeel van deze bedrijven geen kassier meer hebben waar je je geld naar toe kunt brengen. Los van het feit wat voor tijd en reizen dat kost, om dat bedrijf met die kassier te vinden.

Oja, als je dat wil, dan kun je via de ING als ik me niet vergis een betaling "contant" voldoen. Dat kost je alleen wel 10 euro per betaling als je dat wil storten. "even" contant een rekening betalen bij het postkantoor kan namelijk ook niet meer.

En wat te denken van de rentedata op je rekening? Is het je wel eens opgevallen dat die noooooit gelijk lopen met het ontvangen of uitgeven van je geld? Er zit praktisch altijd 1 dag verschil tussen. (edit: dit is geen wet van meden en perzen meer, er zijn banken die daar een ander systeem op hebben)

Natuurlijk verdienen de banken aan ons. En goed ook.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

19-03-2014 om 10:24

hmmmm,

Waar het woord : Oioiikikikkkliilkikkilklikikouku nu vandaankomt dat weet ik ook niet , nou ja, jullie moeten er maar doorheen lezen

Annie

Annie

21-03-2014 om 08:53

Maar...

Maar is het verdwijnen van winkels niet grotendeels allemaal aan onszelf te danken? Ik koop bewust weinig online maar koop zoveel mogelijk in mijn eigen dorp (20.000 inwoners). Als ik wil dat die winkels (HEMA, leuke boetiekjes, drie goede schoenenzaken, twee leuke kindermodezaken, goede parfumerie etc) blijven moet ik er voor zorgen dat die winkels bestaansrecht hebben. Dan moet ik niet gaan shoppen in steden elders, dan moet ik niet online gaan shoppen, etc.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

21-03-2014 om 12:14

Deels aan onszelf te danken

De stad waar ik het dichtst bij woon Heeft 15.000 inwoners. De andere stad die dichtbij is, heeft 12.500 inwoners. Beide steden hebben een belangrijke functie voor de omliggende dorpen. Het zijn beide elfsteden steden, dus in friesland.

Wat hier funest is geweest voor de kleine winkeliers ~ zowel in de steden als in de buitendorpen~ is onder andere de komst van de grote supermarkten en andere grote winkelketens. Daar valt voor de kleine winkels niet tegen te concurreren. Bij ons in de gemeente hebben we een lidl, een aldi, een poeiz, een plus, een AH en een jumbo.
Toen de lidl en de plus kwamen, kon de groenteboer zijn deuren sluiten. Het was voor hem niet meer te doen.

idem dito met de SRV-wagen die hier ooit kwam. Doordat er steeds meer vrouwen overdag gingen werken, en langs een van de steden kwam op weg van en naar het werk, werden de boodschappen daar gedaan. De klanten die de SRV man nog had, waren steeds minder thuis. En de enkele bejaarde die nog op het dorp woonde die deed nog wel boodschappen bij de SRV man, maar ja, die gingen ook naar een bejaarden of een verzorgingshuis.

Eindresultaat was, dat de doorloop van de producten daardoor ook steeds langzamer ging, en er steeds minder aanbod was bij de SRV man. Kortom, zijn omzet ging naar beneden en was niet meer rendabel. Hij heeft het uitgezongen tot zijn pensioen, en daarna was er niets meer.

Nu was ik vorige week donderdag in Den Haag. Dagje winkelen met zoonlief. En ook daar viel het me op: Veel steden zijn qua winkels onderling uitwisselbaar. De V&D, de blokker, de hema, en noem alle andere winkels maar op die in een keten zitten, en die in elke "beetje stad" zitten.
Doordat zij in het groot kunnen inkopen, grote magazijnen hebben (op afroep) valt ook daar niet te concurreren door kleine winkeltjes.
Ik heb het wat dat aangaat wel weer gezien met het winkelen in de grote stad. Groningen, Zwolle, Amsterdam, Den Haag, alles is 1 pot nat, en heel veel van hetzelfde.

Dus ja, we hebben het deels aan onszelf te danken. Maar vlak ook niet de invloed van de grootwinkelbedrijven uit.

Katniss

Katniss

21-03-2014 om 12:19

Crisis

Ik denk dat de crisis ook meespeelt. Een brood bij de bakker kost 3 euro, en bij een supermarkt heb je dat voor minder dan 2 euro. Dezelfde prijsverschillen zie je bij de slager.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2014 om 13:42

Natuurlijk doen we er zelf aan mee

Zo realistisch moeten we wel zijn. Zodra ik uit de muur kon pinnen deed ik dat, dus ik heb de baan van mijn man ook wegbezuinigd. Had ik dat niet gedaan, dan een ander wel, dus daar voel ik me niet persoonlijk verantwoordelijk voor. Het is een niet te stuiten proces. Er komen andere mogelijkheden en die worden benut, zo simpel is het.

Het is jammer, dat bij dit proces slachtoffers vallen. Natuurlijk had ik de kruidenier in het straatje verderop gegund dat hij tot zijn pensioen kon blijven, maar ik ben wel zo egoïstisch dat ik aan mijn eigen portemonnee denk. Dus als ik moet kiezen tussen een kassabon die lager uitvalt en een kassabon die aan de hoge kant is, dan kies ik toch voor de eerste. Hetzelfde voor verf, kapper, bloemen, vlees etc.. Sympathieke gedachte dat de plaatselijke middenstand voorrang moet krijgen, maar dat moet wel bij mijn financiële mogelijkheden passen.

Maar niet alleen financieel gezien staat of valt een winkel met de welwillendheid van klanten, maar ook als het aankomt op 'gemak'. Zelfs als dat wat duurder is. En dat heeft natuurlijk voor een groot deel te maken met het gegeven dat vrouwen niet meer en masse voor het huishouden zorgen. Dus bestelt een gezin bij Albert in plaats van naar AH te gaan. Net als kleren, dierenspullen, verzorgingsartikelen, etc.. Dat plaatselijke middenstanders daar niet tegenop kunnen is echt heel jammer, maar niet te vermijden.

Maar om terug te komen op de pinautomaat, vind ik dat banken daar boven moeten staan. Dit gaat niet om concurrentie, maar om maatschappelijk belang. Wat mij betreft wordt daar ook wat belastingeld ingestoken.

Dalarna

Dalarna

21-03-2014 om 20:05

Kaaskopje

Ik zie het niet als 'maatschappelijk belang' in dorpen waar geen winkels zijn. Hoe vaak zal daar nu nog gepind worden door mensen die elders niet kunnen pinnen? Ik zie niet in waarom je het wel normaal vindt dat alleen een supermarkt overblijft en de bakker en slager failliet gaan maar dat een grote bank wel een voorziening moet treffen gewoon omdat het een 'grote bank' is. Waarom zeg je dan niet dat de AH ook maar in dat kleine dorpje open moet blijven? Wat is het verschil? Natuurlijk wordt er in kleine dorpjes zonder winkel gepind omdat het pinapparaat er is maar ik pin ook alleen maar als ik boodschappen doe dus als ik toch al mijn boodschappen een dorp verder moet doen zou er voor MIJ geen verschil zijn. Dus je houdt het pinapparaat open voor de enkele bejaarde omdat het een 'maatschappelijk belang' zou zijn terwijl die bejaarde veel meer heeft aan een supermarktje die wel weg mag omdat het financieel niet haalbaar is?

Dalarna

Dalarna

21-03-2014 om 20:06

sinbadsvrouw

"Bij ons in de gemeente hebben we een lidl, een aldi, een poeiz, een plus, een AH en een jumbo. Toen de lidl en de plus kwamen, kon de groenteboer zijn deuren sluiten. Het was voor hem niet meer te doen. "

Waarom redde de groenteboer het nog wel met alleen de poeiszz (wie heeft toch DIE naam bedacht....), plus, ah en jumbo?

Poiesz

is de familienaam van de oprichter volgens mij

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

21-03-2014 om 20:24

Geen idee waarom

Hij het toen nog wel (net) redde.
Wat ik me voor kan stellen, is dat toen de lidl en de plus daar kwamen, dat het te maken had met de locatie.
Die groentenboer zat midden in de stad, en er is toen door een genius besloten dat er een nieuwe grote winkellocatie bij moest komen, die goed bereikbaar was, en waar veel parkeerruimte was.

Die winkellocatie waar onderandere ook een bristol en een action bij zitten, loopt sindsdien als een tierelier.
je kunt nu je auto neerzetten, en alle "daagse" boodschappen op 1 plek doen.
Als je voor die tijd naar een goedkope supermarkt wilde, en naar een andere voor de merkartikelen dan moest je naar een andere plaats rijden in de stad. En ik kan me zo voorstellen dat dat "de loop" naar de groentenboer eruit gehaald heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2014 om 01:31

Dalarna

Jij lijkt te blijven hangen in het idee dat je geen geld in je eigen woonplaats nodig hoeft te hebben als je daar toch niet naar winkels kunt gaan. Maar je hebt toch niet alleen geld nodig voor winkels? Juist in plaatsen waar geen voorzieningen meer zijn, kan ik me voorstellen dat thuiskappers daar op inhaken, bijvoorbeeld. Of de glazenwasser, die moet toch ook betaald worden? Het is toch belachelijk dat je daar eerst voor naar een ándere woonplaats moet?

Wat mij betreft zou er ook een supermarktje in iedere woonplaats moeten zijn. Maar aangezien supermarkten vaak op franchisebasis worden geëxploiteerd, kun je moeilijk verwachten dat een eigenaar jaar in jaar blijft zitten als er niet voldoende wordt verkocht. Voor een bank is een pinautomaat een extra kostenpost, helaas. De eigenaar van een winkel moet van zijn winkel leven. Ik zou er overigens begrip voor hebben als provincies geld uit zouden trekken om op zijn minst rijdende winkels mogelijk te maken in winkelloze dorpen. Even een veiling houden voor welke winkelketen dat mag gaan doen, subsidie geven en rijden maar. Maar dat zal wel weer te simpel bedacht zijn door mij

Dalarna

Dalarna

22-03-2014 om 10:34

Kaaskopje

Jouw argument gaat toch echt alleen op voor bejaarden die alleen wonen en niet meer naar het andere dorp gaan voor de boodschappen en dus iemand moeten betalen om dat te doen én geen internetbankieren hebben. Voor alle andere mensen gaat het niet op.

Sinbads vrouw

"idem dito met de SRV-wagen die hier ooit kwam. Doordat er steeds meer vrouwen overdag gingen werken, en langs een van de steden kwam op weg van en naar het werk, werden de boodschappen daar gedaan. De klanten die de SRV man nog had, waren steeds minder thuis. En de enkele bejaarde die nog op het dorp woonde die deed nog wel boodschappen bij de SRV man, maar ja, die gingen ook naar een bejaarden of een verzorgingshuis."

Maar die winkeliers, kleine zelfstandigen, moeten ook met hun tijd meegaan. Als die SRV man nou s avonds langs zou komen, heeft deze man wellicht wel bestaansrecht in een klein dorp.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2014 om 00:24

Dalarna

Ik zeg eerlijk dat ik geen statistieken heb, waaruit blijkt hoeveel ouderen er zijn die geld halen voor kleine betalingen. Maar ik vind het echt erg dat ouderen niet meer op eigen houtje aan geld kunnen komen als álles uit hun dorp verdwijnt. Het is eigenlijk niet eens interessant of iemand dat geld wekelijks of een keer per jaar nodig heeft, het gaat mij om het simpele gegeven dat iemand niet meer over zijn geld kan beschikken, omdat er geen bank, supermarkt die extra contant geld wil uitbetalen, of pinautomaat meer in de woonplaats is. Dit kabinet wil dat ouderen zolang als mogelijk zelfstandig blijven, daar hoort ook bij dat die ouderen bij hun geld moeten kunnen komen. De huidige hoogbejaardengeneratie is té laat met de voordelen van internet in aanraking gekomen om daar nog volledig op in te kunnen haken. De uitzonderingen daargelaten. Misschien dat het over een jaar of 20 realistisch is dat er geen pinautomaten meer in kleine dorpen staan, maar nu nog niet.

Dalarna

Dalarna

23-03-2014 om 12:00

Kaaskopje

Ik kan mij maar zeer weinig voorstellen van zelfstandig wonende ouderen zonder winkel in hun dorp die in de problemen komen. Hoe komen ze dan aan hun boodschappen? Ik ga overigens zelf binnenkort internetbankieren aanvragen zodat ik daar mee kan werken voor mijn vader. Hoe kun je iemand wel vertrouwen om je boodschappen te laten doen maar niet voor jou te pinnen of het via internetbankieren te doen en dan toch nog zelfstandig kunnen wonen? Ik kan het gewoon maar moeilijk rijmen allemaal en daarom vind ik dat jij overdrijft of geen idee hebt over de aantallen die hier écht door in de problemen komt.

De dorpen waar ik het over heb hebben nóóit een bank gehad dus die mensen zijn gewoon gewend dat ze hun dorp uit moeten. Mensen uit dorpen die vroeger een winkel hadden en nu niet meer zijn allang aangepast aan die situatie. Ook de oudere alleenstaanden daar. Die zijn óf verhuisd of ze hebben dit allang geregeld.

Schilder mij niet telkens af als iemand die geen cent over heeft voor een pinautomaat voor bejaarden, dat slaat nergens op. Kijk liever over de aantallen waar je het over hebt en waar je zoveel energie in steekt. Er zijn belangrijkere zaken in de wereld dan een pinautomaat in dorpen waar geen supermarkt is voor zelfstandig wonende bejaarden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.