Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Amsterdamse

Amsterdamse

26-08-2017 om 21:30

Welk land is je lievelingsvakantieland? En waarom?


Dat zou wel wat minder zijn...

... Als de werkelijke kost zou doorgerekend worden aan de reiziger...

Marjonneke

Marjonneke

29-08-2017 om 16:39

Noorwegen

Ik ben in verschillende landen geweest (niet extreem veel gereisd), en tot nu toe is Noorwegen toch echt wel favoriet. Voornaamste reden: de prachtige natuur! Zweden en Denemarken vind ik ook erg leuk en mooi trouwens, maar Noorwegen wint het toch. Nadeeltje: duur land!

passiebloem

passiebloem

01-09-2017 om 14:45

mij favoriete landen

Op een 1 echt Griekenland. Heerlijk land! Mooi weer, prachtige natuur en stranden, geweldige mensen.
Daarnaast vind ik Italie ook geweldig. Inderdaad Toscane, maar ook Rome prachtige stad. Een groot museum. En heerlijk eten in Italie. Istanbul vond ik voor een citytrip ook prachtig, kom je echt in een andere cultuur.
Ik heb niet zoveel met Frankrijk, alleen Parijs vond ik heel mooi.
Mijn wensen zijn nog Indonesië, Maleisië, Zuid Afrika of Brazilië.

Frankrijk

"Ik heb niet zoveel met Frankrijk". Dat mag natuurlijk ieder voor zich weten. Maar zo'n uitspraak verbaast mij dan wel beetje. Frankrijk is een land met zoveel verschillende kanten, Bretagne is een wereld van verschil met de Cote d'Azur. De Alpen zijn totaal anders dan de Ardeche.
Dat je zegt "Ik heb niks met Denemarken"kan ik me dan beter voorstellen. Want dat oogt nogal monotoon. Nu even wachten tot iemand mij gaat uitleggen dat Denemarken ook een heel wisselend landschap kent

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2017 om 15:28

Dees

Mijn dochter verbaasde zich er juist over dat ze best veel Nederlanders tegenkwam in de VS. Ze hoefde ze maar te zien om te weten dat het Nederlanders waren, zei ze .

passiebloem

passiebloem

02-09-2017 om 21:51

Akes

Wij vonden Frankrijk enorm duur in de dagelijkse boodschappen en natuurlijk de tol. Dat is iets wat iedere dag terug komt en dat heb ik nergens zo getroffen. Eerlijk gezegd verpest dat wel wat tijdens mijn vakantie. Daarom gaan we ook niet naar Scandinavië.
Daarnaast miste ik ook iets in de sfeer toen wij daar waren. Ik hou wel van de sfeer van de zuidelijke landen. In Italie, Griekenland en Spanje kwam ik dat wel tegen. In Frankrijk niet. Ik vond de mensen ook wel wat stugger.
Wat ons in Italie en in Griekenland trok was de grootste cultuur. Echt letterlijk een open lucht museum. Op Parijs na heb ik dat ook niet zo snel in Frankrijk gevonden.
Maar goed smaken verschillen. Ik ken ook mensen die niks met Italië hebben en dat is volgens mij net zo divers als Frankrijk. Wij zijn 5 keer in Italie geweest en ik zou zo weergaan. We combineren dat vaak met Oostenrijk. De alpen zijn prachtig, maar ik wil toch ook wat meer zonzekerheid in de vakantie.

Kortzichtig

Ik vind het sowieso altijd een beetje kortzichtig als mensen zeggen dat ze niks hebben met een bepaald land. Elk land heeft een rijke cultuur en historie en overal zijn mooie en interessante landschappen. Overal kan je wat leren. Natuurlijk kunnen er hele praktische redenen zijn waarom je niet naar een bepaald land op vakantie wil (duur, logistiek lastig, onveilig, klimaat).

Daarnaast hebben mensen natuurlijk hele persoonlijke overwegingen bij waarom ze niet ergens op vakantie willen. Bijvoorbeeld als je op vakantie wil naar de zee dan is Zwitserland geen logische keuze. Maar dan is Zwitserland nog wel een prachtig land met indrukwekkende landschappen, heerlijk eten, en interessante steden. Het is alleen geen goede keuze voor een zee vakantie.

Eigenlijk is er sowieso geen een land waar ik niet heen zou willen behalve als het echt onveilig is. Zo zou ik nu niet naar (Zuid) Sudan gaan zo vlug of naar Somalië. Maar onder andere omstandigheden zouden dit vast hele interessante landen zijn om te bezoeken en hele waardevolle reizen.

Met de kinderen ben ik nog wat beperkter omdat de logistiek ook goed moet zijn vanwege een kind met een lichamelijke handicap. Dus dan kom je automatisch uit bij wat meer westerse landen (en sommige landen in het Midden Oosten en Latijns Amerika).

Maar dit soort praktische overwegingen is geenszins een indicatie van dat ik andere landen niet graag zou willen bezoeken.

Fransen stug.

Dat hoor ik vaker maar wij ondervinden dat nooit. Als ik met een vrolijk gezicht mijn schoolwoordjes Frans begin te stamelen smelt iedere Fransoos

En mee eens, Frankrijk is groot en de natuur/omgeving zo afwisselend dat je er 10x kunt heengaan en je steeds in een ander land lijkt te bevinden.

Ieder land heeft zijn eigen cultuur, zijn mooie plekjes en leuke en minder leuke mensen.

passiebloem

passiebloem

04-09-2017 om 17:21

Kyana

"Kortzichtig

Ik vind het sowieso altijd een beetje kortzichtig als mensen zeggen dat ze niks hebben met een bepaald land. Elk land heeft een rijke cultuur en historie en overal zijn mooie en interessante landschappen. Overal kan je wat leren. Natuurlijk kunnen er hele praktische redenen zijn waarom je niet naar een bepaald land op vakantie wil (duur, logistiek lastig, onveilig, klimaat)."

Gelukkig mogen we heerlijk kortzichtig onze eigen keuzes maken met betrekking tot onze vakanties Anders zou het wel heel druk worden in Frankrijk....

Astrid

Astrid

04-09-2017 om 17:31

Tja je kunt je geld

Maar 1 keer uitgeven en als je niets met gebouwen, kerkjes, musea hebt of niet per se cultuur hoeft te snuiven maar gewoon wilt uitrusten en hooguit wat uitstapjes maakt, ben je niet kortzichtig naar doe je gewoon wat je wilt.
Ik vind het weer kortzichtig dat iemand dat zou moeten uitleggen omdat een ander het niet oké vindt.

kortzichtg

Ik sloeg daar wat op aan omdat ik Frankrijk een van de meest gevarieerde landen in Europa vind qua landschap. Ik was dus wat verbaasd dat iemand zegt " ik heb niks met Frankrijk". Maar bedoelde er niks mee qua budget en zo.
(Frankrijk is trouwens ook prima land als je gewoon wat wilt uitrusten en hooguit wat uitstapjes wilt maken, maar dit volkomen terzijde)

passiebloem

passiebloem

04-09-2017 om 21:42

Alkes

Ja maar smaken verschillen, wij zijn niet zo van Frankrijk. Vanwege de redenen die ik genoemd heb. Hoe gevarieerd het landschap ook is. En dat kan toch? Als we gaan bedenken waar we op vakantie gaan slaan we Frankrijk over. Het is best raar dat dit hier verdedigd moet worden. Wat iedereen ook van Frankrijk vindt. Voor ons is het niet het vakantieland waar we graag naar toe gaan. ( ok Parijs als uitzondering, die stad vind ik wel heerlijk.) Maar ik kan genoeg mensen die liever niet naar Italië gaan. Dat vinden wij een heerlijk vakantieland. Maar ik vind het niet vreemd als mensen zeggen dat ze niks hebben met Italië. Gewoon omdat smaken verschillen. Gelukkig maar!

Ik ben zelf eigenlijk heel kortzichtig

Ik houd erg veel van cultuur, kunst en geschiedenis. Maar wat betreft de meeste landen heb ik er niet het ongemak en de kosten van een verre reis voor over en neem ik er net zo graag kennis van in mijn luie stoel. Landen waar schrijnende armoede heerst of een grote sociale ongelijkheid trekken me niet. Ik vind het prettig om ongestoord ergens te kunnen lopen zonder dat je als een wandelende portemonnee beschouwd wordt, en iedereen je iets aan wil smeren. Uitgestrekte natuur is niet echt aan mij besteed, en activiteiten waarbij geklommen moet worden al helemaal niet.

Mijn favoriete vakantiebestemmingen zijn gebieden die niet volledig overstroomd worden door het type toeristen dat zich op segways voortbeweegt, waar lekker eten voorhanden is tegen een betaalbare prijs, wat oude stadjes met bezienswaardigheden, niet te veel regen maar ook niet smoorheet, een mogelijkheid om te zwemmen bij voorkeur de zee maar een mooi bergmeer kan er ook mee door, en ik een praatje pot kan maken met de locals.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2017 om 03:31

passiebloem

"Maar ik kan genoeg mensen die liever niet naar Italië gaan."

Ik had ook niks met Italie, tot ik na tientallen jaren weer eens een keer ging...

Een land is zo breed geschakeerd dat je eigenlijk overal wel ergens je draai zou moeten kunnen vinden. Wij gingen dit jaar naar Denemarken en dat vond ik niet veel, maar tja, wat kun je zeggen op grond van de omgeving van Legoland

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2017 om 13:44

Gevulde portemonnee

Ik vind het prettig om ongestoord ergens te kunnen lopen zonder dat je als een wandelende portemonnee beschouwd wordt, en iedereen je iets aan wil smeren. ===

Ik denk daar ook wel eens over na en mijn ongemak zit meer in dat ik die gevulde portemonnee zou hébben en zij niet. Als zij hem ook hadden werden rijkere toeristen niet alleen gezien als gevulde portemonnee. Tenminste niet meer dan aan onze eigen stranden, in onze eigen pretparken e.d..

Spanje

het verbaast mij echt dat Spanje (bijna) niet genoemd wordt .. en dan bedoel ik niet de toeristische kusten. Die overigens ook mooi kunnen zijn. Maar even het binnenland in en je komt de mooiste streken tegen. Maar wellicht ben ik bevooroordeeld, heb 10 jaar ruim in binnenland van Spanje gewoond, tegen de portugese grens aan

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2017 om 15:09

Chiquita

Ik weet nog, uit het grijze verleden, dat een leraar het daar ook over had. Iedereen ging maar naar de kust, maar je moest juist wat meer naar het binnenland gaan, aldus de leraar. Hij kon er lyrisch van worden.

Amsterdamse

Amsterdamse

05-09-2017 om 15:29

Levenskunst

Wat me zo aanspreekt aan de Italianen zelf is de levenskunst, die me past: het belangrijk vinden dat het er ook 'mooi' uitziet, zodat het fijn is om naar te kijken (kunst, design, kleding, auto's), het belangrijk vinden om lekker te eten, de kunst van gastvrijheid, en de luidruchtigheid (soms wel erg luid) en de passie.
In Zuid-Amerika vind je dat ook terug.
Ik mis dat in bv Frankrijk en Spanje. En eerlijk gezegd, uiteten in Frankrijk vind ik geen feestje.

margaretha

margaretha

05-09-2017 om 15:44

geen voorkeur

Overal is wel wat leuks en moois te vinden. Overigens zijn er in Denemarken hele leuke kerkjes vol met schilderingen te vinden, gezellige stadjes en mooie krijtrotsen maar ook idd veel eentonig vlak land. Het hangt er maar vanaf wat je wil voor vakantie, wat je wil doen (of juist niet).

Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2017 om 15:45

Amsterdamse

Inderdaad, uit eten in Frankrijk is vaak een stuk minder dan in Italie.

Triva

Triva

05-09-2017 om 16:25

Frankrijk

Ik zal niet zeggen dat ik wel of niets heb met Frankrijk, daar is het inderdaad een veel te groot land voor met veel te veel afwisseling maar de Fransen blijven hetzelfde. Een collega zegt altijd dat Frankrijk een prachtig land is maar dat het zo jammer is dat er zoveel Fransen wonen Mijn man voelde zich er niet prettig omdat hij alleen maar Nederlands en Engels spreekt en te weinig met het Engels terecht kon. Ik spreek ook amper Frans maar ik vond dat niet zo'n probleem. Mijn man ziet snel beren op de weg als ik ziek word, als hij alleen op stap is en pech krijgt etc

Ik denk dat we er met z'n tweeën later vast nog wel naar toe gaan.

Passiebloem

Ik schreef er dus bij dat ik prima begrijp dat er bepaalde praktische redenen mee spelen waarom je ergens op vakantie gaat. Bijvoorbeeld als je graag op vakantie naar de zee wil dan is Zwitserland geen handige keuze. Of als je niet wil vliegen dan is Thailand ook een stuk lastiger. Of als je weinig geld wil uitgeven dan zal Noorwegen niet de eerste keuze zijn.
Maar ik vind 'niks met een landen hebben' gewoon wat kortzichtig klinken. Omdat elk land natuurlijk wel prachtige en interessante dingen heeft (qua natuur, cultuur.)En overal kan je prachtige ervaringen hebben. Dus hoe kan je ergens niks mee hebben? Met een heel land, vol met verschillende dingen en ervaringen...

Dus ik snap best dat iemand kiest om op vakantie te gaan naar Italië vanwege landschap, cultuur, klimaat , eten...
Maar ik snap dan weer niet zo goed dan een keuze voor Italië automatisch een afwijzing moet inhouden van een enkel ander land (zoals Frankrijk wat jij noemt).
Of dat iemand denkt dat in een bepaald land niet zo veel te vinden is wat interessant, mooi, belevenswaardig is.

Trivia

Natuurlijk zijn Fransen ook niet overal en allemaal hetzelfde. Wat een vreemde gedachte. Zijn alle Nederlanders hetzelfde? Alle Marokkanen? Alle Duitsers?
Natuurlijk niet. Je hebt daar heel veel verschillende mensen, er zijn ook regionale verschillen en natuurlijk individuele verschillen.

Net zoals ik het niet zo goed snap dat mensen een heel land afwijzen, snap ik al helemaal dat mensen een heel volk als hetzelfde zien en daarom afwijzen of juist (het kan zowel positief als negatief zijn.) Ik weet dat het gebeurd. Ik hoor het ook (helaas) regelmatig om me heen: marokkanen zijn zo, nederlanders zijn zo... maar natuurlijk klopt daar niks van.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2017 om 17:18

Kyana

Zeker waar. Alleen al de locatie en 'het volk' waar je tussenzit maakt een enorm verschil. In NL merk je dat zo, aan de taal, in het buitenland is dat lastiger.

Ik heb net 10 dagen op een ziekenzaal doorgebracht met 4 Nederlanders en een Afrikaan die geen woord Nederlands sprak. Ik ga als ik weer beter ben met hem lunchen, want ik had veel meer met hem gemeen dan met de meeste van de Hollanders op dezelfde zaal. Gewoon een kwestie van opleiding en ontwikkeling. Dat telt blijkbaar toch zwaarder dan kleur en nationaliteit.

Kyana

Helemaal eens. Ik begrijp ook niet hoe mensen in een zin 70 miljoen mensen weg kunnen zetten. Ik vermoed dat er meer overeenkomsten zijn tussen de gemiddelde grootstedelijke Parijzenaar en een Amsterdammer dan tussen diezelfde Parijzenaar en inwoner van Sospel, een dorpje in de Alpes Maritimes.

passiebloem

passiebloem

05-09-2017 om 21:36

kyana

"

Maar ik heb jou al onze redenen al gegeven waarom wij niks met Frankrijk hebben. Voor jou kortzichtig maar voor ons heel legitiem. We kunnen ons geld inderdaad maar een keer uitgeven. En ik vind het gewoon echt duur in Frankrijk. Gewoon als we boodschappen doen. Daar baal ik van als ik op vakantie ben. Wij gaan graag naar mooi weer dat betekend zuid Frankrijk dat is op en neer circa 250- 300 euro aan tol. We houden van klassieke cultuur, we hebben genoten van Rome, van Toscane van Athene en ja van Parijs. Maar ik heb nog niet ontdekt dat ik dit in Frankrijk kan vinden. We houden van de sfeer van de zuidelijke landen, de manier hoe de zuid Europeanen reageren. Dat vind ik niet in Frankrijk. Ik spreek geen Frans, met mijn gebrek aan een talenknobbel ga ik dat ook niet leren. In andere landen is dat geen enkel punt met Engels en handen en voeten komen we een heel eind. Die keren dat ik in Frankrijk was heb ik deze sfeer niet gemerkt. Ik heb genoten in Griekenland van het onderwaterleven, snorkelen in glas helder water.
Weet je dit was een positief draadje over vakantie. Ik vind het heel jammer dat je het toch niet kan laten om keer op keer mijn keuze te bekritiseren. Wat wil je? Moet ik om of zo? Ik krijg steeds meer de vraag wie hier nu kortzichtig is? Waarom mag ik geen andere mening hebben zonder kortzichtig genoemd te worden? Als wij onze vakantieplannen gaan we samen zoeken waar we echt naar toe willen. Dan lezen we recensies, kijken wat op plaats van bestemming te zien is, zoeken accommodatie waar we graag willen zitten. Soms zijn we daar weken mee bezig. We vinden het onwijs leuk om dat samen helemaal uit te zoeken, begroting maken en als regelen.
Dan ga ik niet naar Frankrijk als ik daar eigenlijk niet wil zitten. Wel jammer dat ik dat hier niet kan schrijven zonder zoveel kritiek te krijgen. Ik vind dat echt wel triest hoor.
.

Jackie

Jackie

05-09-2017 om 22:01

niet kortzichtig

Als we zo politiek correct moeten doen kunnen we helemaal geen voorkeur hébben. Want dan zou je dus alleen een lievelingsland mogen hebben wanneer je in alle landen en in alle streken bent geweest. Ja dán pas kan je het ene land boven het andere verkiezen. We zijn hier niet op zoek naar objectieve beoordelingen maar naar meningen, naar gevoel. Ja tuurlijk kan je gevoel veranderen als je opeens een heel ander gezicht ziet van een land wat je eigenlijk niks vond, maar ik denk dat iedereen zich daar wel bewust van is.
Passiebloem zegt dat Frankrijk haar gewoon niet zo trekt. Dat kan en mag gezegd worden, omdat er in dit (ehhm, 'gezellige') draadje om smaken en voorkeuren wordt gevraagd. Die baseer je op hetgeen wat je tot dan toe van een land hebt gezien. Als je al meerdere keren in een land bent geweest en gewoon totaal geen gevoel had van "hmm dit smaakt naar meer, ben benieuwd naar de andere streken in dit land" dan mag je best zeggen dat je niet zo veel "feel" hebt met dat land. En dat vind ik niet kortzichtig.

Jackie

Jackie

05-09-2017 om 22:18

Ontopic

Ik ben niet in veel landen geweest (een vijftal landen in Europa en één land in midden Afrika) maar ik vond Noord-/Midden-Spanje tot nu toe het leukst. Ik vind lekker kunnen eten op vakantie héél belangrijk en de hele tapas-cultuur vind ik zo geweldig. Je kan me echt 's nachts wakker maken voor Spaans eten. (Nouja feitelijk eten ze daar ook bijna 's nachts )
Wat ik ook zo leuk vond is dat de Spanjaarden zo ontspannen kunnen zijn. Tijdens de middelbare school heb ik meegedaan aan verschillende uitwisselingen met Spaanse scholieren. Die deden alles toch zó op hun gemak. Ik weet nog dat het meisje bij wie ik sliep toen wat vroeger van huis ging 's ochtends om eerst op d'r dooie gemak slenterend een vriend op te halen die, de verkeerde kant op, een heel stuk verder weg woonde van school. Totaal onlogisch, en ze zagen elkaar toch al op school, maar zij zagen het 'probleem' niet. Het was toch gezellig? Had ik haast of zo?

Dees

Dees

06-09-2017 om 08:58

Kaaskopje

Dan denk ik dat je dochter op de extreem toeristische plekken is geweest. Nederlanders zie je inderdaad van verre aankomen maar tijdens onze vakanties in de VS zien we ze zelden.

We zijn ook weleens een paar dagen naar Duitsland of Frankrijk geweest, daar struikel je inderdaad over de Nederlanders maar in de VS hebben wij daar geen last van, maar we vermijden wel de echte toeristische plekjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2017 om 09:47

Dees

Ja, inderdaad. Ze zijn echt een aantal bekende punten langsgegaan.

Ik weet van vroeger nog dat we in Zweden op vakantie waren, dus met mijn ouders en zussen en toen kwamen we verdraaid een stel Nederlanders tegen in een supermarkt. Dat vonden we aan een kant komisch, maar ergens was het ook een (uiteraard erg kleine) teleurstelling, haha. Ben je in de knoek van Zweden en dan nog!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.