Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Triva

Triva

29-12-2016 om 04:50

vuurwerk over vijf en tien jaar?

Ik lees de laatste maand steeds over vuurwerk in andere draadjes. Waar denken jullie dat we in Nederland staan over bijv 5 of 10 jaar en waar hoop je dat we dan staan tov vuurwerk?


Angela67

Angela67

29-12-2016 om 09:42

triva

Ik vind vuurwerk een van de weinige zaken waarop heel streng gecontroleerd mag worden omdat het voor zoveel mensen risico's en overlast kan opleveren. Ik zou het goed vinden als er vanaf half november per wijk of dorp of stadsdeel een groep mensen mandaat krijgt om vuurwerkafstekers aan te spreken en als 'aanspreekpunt' te dienen in hun buurt, om vuurwerkoverlast bespreekbaar te maken en het 'leuk' te houden. Dit gecombineerd met strenge controles op illegaal vuurwerk, maar daar moet je met professionals aan blijven werken (dat kun je niet aan buurtbewoners vragen, die kunnen hoogstens vermoedens doorgeven).

Aan de andere kant zou ik toch graag een totaalverbod willen. Dan zijn alle knallen illegaal en is het makkelijker opsporen. Ik vind het namelijk nogal milieuonvriendelijk, risicovol, ik vind het zelf totaal niett boeiend én ik heb er last van én ik wil eigenlijk niet dat mijn kinderen het leuk vinden . . .

En een vuurwerkshow, dat wordt volgens mij geen nieuwe traditie. Ik zie dat meer als iets van een mooie zomeravond, bij een hele speciale gelegenheid. Op 1 of 2 plekken in het land misschien, maar dit komt nooit tegemoet aan de kick die particuliere afstekers krijgen van het aansteken. Dus dat is geen alternatief.

Groet,
Angela

past niet meer in onze tijd

geen kerstboomverbranding meer, geen ballonnen oplaten. Zwerfafval terugdringen. Dat zijn goeie acties, al zullen velen de brandjes en de ballonnen missen de eerste jaren. Alles heeft zijn tijd, daar wennen we wel aan.

Vuurwerk geeft veel overlast voor dieren, voor mensen met een wat brozere gezondheid, voor mensen met traumatische ervaringen. Het veroorzaakt elk jaar weer (onomkeerbaar) letsel.
En het geeft ook veel troep op straat.

Daarnaast zijn er mensen die er een enorme kick aan beleven om honderden euro's het luchtruim in te schieten. En omdat er nu eenmaal vuurwerk is, kijk ik er meestal ook wel even naar.

In onze familie: Mijn broer kon vroeger geen jaarwisseling beleven zonder vuurwerk, en liefst maakte hij er foto's van.

Mijn man heeft nog nooit vuurwerk gekocht.

Mijn zonen wilden wel graag vuurwerk, dus een aantal jaren kochten ze dat van hun zakgeld en beleefden sowieso veel voorpret aan de aanschaf op zich. Hun vader kocht een sigaar en ging met hen mee om een en ander te faciliteren, omdat je dat nu eenmaal hoort te doen als vader. Beide zonen zijn nu volwassen en ik geloof dat ze niet meer meer doen met vuurwerk.

Wat ik zou willen: streng zijn op alles buiten de toegestane uren tijdens de jaarwisseling. Gisteravond sliep ik net toen er een enorme knal weerklonk. Daar baal ik van.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-12-2016 om 14:23

Ik weet het niet

Met al de klachten die er zijn rond vuurwerk zou je verwachten dat het over 10 jaar niet meer de gewoonte is om zelf vuurwerk af te steken. Het valt mij nu al op dat er in onze wijk nog niets te horen is. Vorig jaar werd er hier ook braaf pas na 18.00 uur afgestoken. De mentaliteit wordt anders?

Ik heb het nooit verboden. Toen dochter een jaar of 8 was wilde ze graag ook meedoen en vanaf toen heeft ze ieder jaar wel wat vuurwerk afgestoken. Nu is ze 14 en boeit het niet meer. Zoon van 8 vindt het nu leuk en dus hebben we voor hem nu besteld. Ik vind het erg grappig om die glimmende oogjes te zien. Ook van man trouwens. Die mocht thuis nooit en hij moppert ieder jaar wel erover, maar ondertussen heeft hij de grootste lol.

Van mij mag het trouwens wel afgeschaft worden hoor. Het heeft gewoon veel nadelen.
Maar tot die tijd beleven wij er gewoon nog plezier aan.

Limi

Limi

29-12-2016 om 14:36

hopelijk afgeschaft

Ik zal het niet missen.

mirreke

mirreke

29-12-2016 om 14:42

Ik woon vrij dicht over de grens, in Duitsland

Je mag hier al dagen eerder vuurwerk kopen dan in NL, gewoon in de Lidl en de Aldi. Veel Nederlanders komen hier de auto volladen.

Maar: geen enkel knalletje, niets!!! Braaf vanaf dat het mag. Dus ook geen gestresste huisdieren, geen boze buren, geen angstige of banggemaakte kinderen...

Gewoon fijn vuurwerk afsteken om vijf voor 12 en om half 1 is het weer afgelopen. Kan dus ook. Blijft het leuk, mag je het zelf doen, zonder overlast...

vlinder72

vlinder72

29-12-2016 om 14:45

kinderen

Twee van mijn kinderen vinden het geweldig. En ik geniet van hun plezier. ze hebben van te voren alle reclame folders uitgeplozen en uiteindelijk vuurwerk uitgezocht. En ik heb het voor ze besteld en opgehaald.

Ik heb zelf weinig met vuurwerk en ik vind het eigenlijk zonde van het geld. Maar om nou alles altijd maar te verbieden. Vuurwerk op oudejaarsavond met wat mij betreft nog strengere tijden moet kunnen. Net als Carbid schieten. Mijn kinderen gaan ook altijd naar het carbid schieten kijken. En kerstbomen in brandsteken maar dan misschien niet maar elke oudejaarsavond gaan er tig pallets in brand voor een groot vreugdevuur (met Pasen trouwens ook).

Ik zou wel willen zien dat er meer handhaving komt. Vuurwerk alleen op oudejaarsavond vanaf een bepaalde tijd. En als ouders nou ook hun kinderen in de gaten houden zodat ze niet met illegaal vuurwerk lopen te gooien en kinderen van een jaar of zeven niet al met tassen vol vuurwerk over straat gaan. Maar ik zie het somber in. Als ik al hoor dat mijn collega zegt dat haar buren met een busje naar Belgie rijden om daar vuurwerk in te slaan omdat dat veel goedkoper is. Ze zamelen dan samen geld in en een van buren rijdt dan heen en weer om vuurwerk te kopen. Illegaal vuurwerk dus. En dat zijn keurige gezinnen op de veluwe.

Dus ik hoop het niet maar ik verwacht dat vuurwerk ook afgeschaft zal gaan worden.

margaretha

margaretha

29-12-2016 om 16:17

ik woon in België

maar in "mijn "stad was vuurwerk toegestaan mits je een vergunning aangevraagd had.(zie bv. op de website van de gazet van Antwerpen onder vuurwerk verbod) Nu is het toegestaan terwijl in veel gemeentes het verboden is of alleen met vergunning. Er wordt dan ook heel weinig geknald (heb de afgelopen dagen voor het eerst in 10 jaar nu al een paar keer iets gehoord). Dan lees je dat vanuit NL ze hier vuurwerk komen halen? waar dan want ik ken geen enkele winkel die het verkoopt en reclame erover zie ik ook nergens. Ik vermoed dat het iets is van de grensgemeenten en niet verder het land in. Ik merk wel dat elk jaar iets meer afgestoken wordt rond middernacht.
Mijn kinderen steken niet af, hebben er vroeger in NL wel eens iets mee gedaan maar dan voor kleine bedragen (max. een euro of 10)

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2016 om 16:24

Weg ermee

Mirreke, hoe komt dat dan dat het bij jullie zo netjes afgestoken wordt wanneer het mag? Ik zit me daar dus wild over na te denken, hoe we de Nederlandse bevolking zover kunnen krijgen dat men zich inderdaad aan de afspraken gaat houden. Ik krijg nu om de haverklap de reactie dat verbieden meer illegaal vuurwerk oplevert. Waarom?? Gaan mensen ook harder rijden als de verkeerssnelheid naar beneden wordt bijgesteld. Oh, ik mag hier nog maar 80 km per uur, laat ik eens 140 doen....

Is er meer controle in Duitsland? Zijn de straffen meer afdoend? Ik wou dat ik het wist en de overheid ook.

Ik had een discussie vanmorgen op Facebook. Ik noemde dat de luchtvervuiling door vuurwerk erg belastend is voor mensen met longaandoeningen en naar nu blijkt ook hart- en vaatziekten. Dat bleek ze niet te weten, ook al is het van COPD en Astma-patiënten al een paar jaar bekend. Maar die mensen moesten niet zeuren, want die bleven ook niet binnen vanwege uitlaatgassen, dus hoe erg konden die 2 uurtjes vuurwerk zijn? Hetzelfde gold voor huisdieren. Haar kat had nergens last van hoor... Toen ik vertelde dat er heel wat kalmerende middelen over de toonbank gaan bij dieren(web)winkels "Wat voor middelen dan? Noooit van gehoord!". Dus ik stuur een link van een pagina met allemaal potjes kalmerend spul. Daar kreeg ik niet veel meer op terug dan dat dat prettig is voor die webshops. Kortom, ze wilde gewoon niet begrijpen wat vuurwerk voor overlast geeft. En zo zijn er heel veel. Ah... die paar uurtjes... Ondertussen zitten wij hier al twee maanden met een hond die bij iedere knal onder de eettafel duikt. En ja... dat is de hond die normaal ook al bangig is, maar we hebben vroeger ook een boxer gehad die aan de kalmerende middelen moest op oudjaarsdag en onze niet bang uitgevallen hond is ook van slag als het vuurwerk vanaf 12 uur losgaat. Ik hoor dit van veel mensen.

Maar het gaat ook niet alleen om honden, katten en kwakkelende mensen. Ook om kleinere huisdieren, paarden, koeien, schapen, varkens en geiten (ik weet van een kinderboerderij dat de beheerster in de kinderboerderij gaat zitten tijdens het vuurwerk), wilde vogels (de Vogelbescherming heeft op radarbeelden ontdekt dat vogels massaal de lucht in gaan zodra het vuurwerk begint), kortom mens en dier heeft er last van. En dan daarbij opgeteld de overlast van illegaal vuurwerk... afschaffen die handel.

margaretha

margaretha

29-12-2016 om 16:38

ik denk

dat het zo moeilijk in NL is om het af te schaffen omdat het een gewoonte is, dat zelf vuurwerk afsteken. Dat die gewoonte in andere landen een stuk minder is, ook minder een familiebijeenkomst, en waar veel vaker door een stad een vuurwerkshow georganiseerd wordt.
Het veranderen zal heel lastig worden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-12-2016 om 16:43

Kaaskopje (ot)

Ik heb geen huisdieren die bang van vuurwerk zijn, maar wat ik van onze dierenarts heb begrepen is dat kalmerende middelen juist helemaal niet goed zijn met oud en nieuw. Iets met natuurlijk vluchtgedrag en daar dan niet op kunnen reageren omdat ze gedrogeerd zijn? Ik weet niet beter dan dat je moet zorgen dat huisdieren binnen zijn en daar de ruimte moeten hebben om weg te kunnen kruipen.

passiebloem

passiebloem

29-12-2016 om 16:56

vuurwerk over 5 tot 10 jaar

Hoewel ik heel erg geniet van het vuurwerk schat ik in dat het over 5 tot 10 jaar afgeschaft en verboden is. Het zal er een beetje van afhangen wie er gaat regeren na de verkiezingen of dat verbod er al over 5 jaar is. Anders zeker over 10 jaar! Er is zoveel tegenstand tegen vuurwerk en zoveel argumenten om het af te schaffen. Daarom geniet ik nu ieder jaar extra. Daarnaast is er natuurlijk nog heel wat vuurwerk het hele jaar verkrijgbaar dus ik ben benieuwd wat daar mee gaat gebeurend dan!

Triva

Triva

29-12-2016 om 17:06

Dendy

Het is dan ook te gek voor woorden dat er medicijnen vrij verkrijgbaar zijn die echt heel slecht uitpakken. Het gaat dan om alles met acepromazine: http://www.rtvnh.nl/nieuws/175716/dierenarts-waarschuwt-voor-onveilige-vuurwerkmedicatie-

Hoe moeilijk is het om met een vuurwerkcd je hond te leren daar mee om te gaan? Zat verhalen van mensen gelezen waarbij de hond na extreme angst en een vuurwerkcd'behandeling' constant met een speeltje aan komt zetten bij elke knal die de hond hoort.

Livia

Livia

29-12-2016 om 17:09

Kalmerende middelen..

Erg zinloos en vreselijk voor de hond. De geest wordt niet gekalmeerd maarde spieren verslapt. Wil je wegkruipen als dier dan donder je om omdat je lijf verdoofd is. Dat is pas mishandeling, heb het 1 x gedaan bij mijn hond, maar nooit meer.

Verder heb ik niet zo'n behoefte om overal tegen of juist voor te zijn.
Ik koop zelf niets omdat ik te schrikken ben voor knallen, maar mijn vaste wel. Hoeveel geld ze daaraan uitgeven moeten ze uiteraard zelf weten; wat gaat iemands bestedingspatroon een ander nou aan. Zo lust ik er nog wel een paar.

Livia

Livia

29-12-2016 om 17:12

Vaste??

Gasten.

Ook mijn honden gewoon geleerd niet te reageren. Het is investeren maar het kan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-12-2016 om 17:44

Mwah

Ik heb met geen enkele hond van ons problemen op dit gebied gehad, maar we hebben ze ook allemaal als pup gekregen. En gewoon nooit geregeerd bij vuurwerk. Misschien ook hele stoere exemplaren

Ik kan me voorstellen dat een 2ehandsje al een trauma kan hebben opgelopen. En of dat nu met een cd op te lossen is, geen idee.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2016 om 19:39

Dendy en Triva en Livia

Er is meer dan kalmeringsmiddelen die een hond wel lichamelijk, maar niet geestelijk uitschakelen. Je kunt bijvoorbeeld een feromonenband om doen, of een feromonenverstuiver in een stopcontact steken in de huiskamer. Er zijn ook middelen waardoor de angst afgevlakt wordt, maar de hond gewoon actief blijft. Bach bloesem therapie is onschuldig, veel mensen zweren erbij. Zylkène kan geen kwaad, maar heeft wel effect, weet ik uit ervaring. Maar dat moet je wel opbouwen en niet pas 31 december beginnen. Zo is er meer, wat helpt, maar geen schadelijke gevolgen heeft. Je kunt een hond ook 'inbakeren' met een lange brede strook stof of lang sjaal, of een speciaal shirt (Thundershirt) aantrekken, omdat een hond daardoor gekalmeerd wordt. Ik constateer dat dat niet bij iedereen bekend is.

Maar ik ben met jullie eens dat er middelen beschikbaar zijn die niet vrij verkrijgbaar zouden moeten zijn. Gelukkig zie ik op webshops ook dat daar goed mee omgegaan wordt. Dan moet er een voorschrift van een dierenarts overlegd kunnen worden om het te kunnen bestellen. Maar ja, als je dan toch al bij de dierenarts bent voor dat voorschrift, kun je het net zo goed meteen daar meenemen.

Regels handhaven

Staan ze hier verdorie met een groepje het straatnaambordje aan gort te gooien met hun knaltroep. En rioolputten ooenknallen, alle rotzooi in de rondte, putdeksel open. Geen hond te zien die er wat tegen onderneemt.,jochies van een jaar of 12, 13.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

31-12-2016 om 14:08

Bromvlieg

Foto maken en naar de politie sturen (niet via social media).

Yaron

Yaron

31-12-2016 om 20:56

Ik denk

Ik denk dat het over vijf jaar nog meer beperkt wordt en over tien jaar zal het wel verboden zijn en, hoewel ik er vorig jaar nog anders over dacht, mogen ze het van mij volgend jaar wel verbieden. De afgelopen dagen viel het hier wel mee, maar vandaag is het de hele dag al raak, de nieuwe buurman gooit de hele dag met heftige knallers, volgens zoon Cobra's en veel carbid knallen. Mijn oudste twee hebben wat rotjes en vuurpijlen, maar het is ze te koud, wel even gehaald om 18 uur maar ze zitten nu lekker binnen. Ik vind het siervuurwerk wat om twaalf uur wordt afgestoken wel mooi, maar ik zou het niet missen als het er niet was.

Mijntje

Mijntje

01-01-2017 om 10:24

quote

uit nos.nl : "In Nederland krijgen we het voor elkaar om in twee nachten door vuurwerk meer oogletsels te veroorzaken dan alle 512 oogtrauma's opgelopen door Amerikaanse troepen gedurende vier jaar militaire vijandelijkheden in Irak en Afghanistan", zeggen ze in een gezamenlijke verklaring. (ze = oogartsen)

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2017 om 18:08

Mijntje

Ik vrees dat het een moeilijk uitroeibaar fenomeen is. Ik had dit: http://www.vuurwerkmanifest.nl/ via Facebook gedeeld en daar kwamen meteen reacties op als 'ik teken niet, veel te leuk'. Ja, dat mag. Dat heb ik ook gezegd. Maar ik hoop wel dat we langzaam maar zeker aan het begin van het einde staan.

bieb63

bieb63

02-01-2017 om 15:05

tradities

Ik denk dat over een x aantal jaar e.e.a wel zal veranderen.
Maar ik denk wel dat het nu in deze tijd een lastig punt is. Namelijk wéér een Nederlandse traditie, waar problemen over gemaakt worden. Ook al zijn de argument heel anders: milieu, gezondheid, overlast, dieren, gevaarlijk en verder niks met geloof, discriminatie en dat soort zaken te maken, maar wél een traditie. Nu in de zwarte pieten discussie tijd, dát eerst maar eens oplossen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2017 om 09:19

Bieb

Dat zal vast ook meespelen, maar ik denk dat er toch iets gedaan moet worden aan de al vaker door mij genoemde bewustwording van de belasting van de mens en de natuur door vuurwerk. Een traditie kan nog zo leuk zijn, maar als het schadelijk, overlastgevend en ziekmakend is, dan is het geen goede traditie. In deze tijd, waarin duidelijk is, dat het milieu en daarmee de natuur het zwaar te verduren heeft, vind ik een traditie waarmee zo'n heftige onnodige vervuiling op deze schaal én overlast wordt veroorzaakt niet meer kunnen. Knalvuurwerk geeft vooral de overlast, siervuurwerk zit vol metalen wat naar beneden komt en ingeademd wordt en in het grondwater terechtkomt . Dus hoe je het ook wendt of keert, zal er een eind aan moeten komen in de vorm waarin het nu bestaat.

maria

maria

03-01-2017 om 09:44

mwoa

Kaaskopje, ik vrees dat je redenering niet klopt, er wordt ontzettend weinig gedaan aan bescherming milieu, gezondheid etc. Vuurwerk is daar maar een klein voorbeeld van.

Triva

Triva

03-01-2017 om 09:46

Kaaskopje

Hoe je het ook wendt of keert, zal er een eind aan MOETEN komen....

Moeten zelfs? En dat terwijl jij er vroeger ook doodleuk aan mee deed. Waarom zouden er toen geen mensen van geschrokken zijn of ziek van zijn geworden?

Er gaan nog steeds meer mensen dood aan roken, laten we dat gewoon verbieden.

Livia

Livia

03-01-2017 om 09:55

Kaaskopje ik vind je zo (offtopic)

erg in de meningen gaan staan het afgelopen jaar. Dit moet, dat moet, we moeten zus en zo, "je begrijpt toch dat", dit is niet meer van de tijd, dat moet verandert, die mag niet meer, dit kan niet meer, hoe je het wendt of keert en we moeten ook nog jouw inzichten volgen, je hebt je verdiept en nu denk je zus en zo en dus moet dit het gevolg worden, facebook zegt dit en dat en je merkt op facebook dat zus en zo.
Je bent zo erg van de "ik ben tegenstander" geworden. Waarom is dat, waar komt dat vandaan?

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2017 om 10:39

Maria, Triva en Livia

Mogelijk heb ik mijn reactie niet perfect geformuleerd, maar volgens mij heb ik niet gezegd dat er al veel gedaan wordt aan milieubescherming.

Triva, er lopen nu twee draadjes over dit onderwerp. Ik heb bij die andere nog niet gekeken vandaag, daarom stel ik hier de vraag nu ook: was jij altijd al tegen Zwarte Piet of is het besef dat die uitvoering moet verdwijnen pas de laatste jaren gekomen? En waarom moet dat verdwijnen, terwijl jij het vroeger niet als probleem zag?

Wat mij betreft wordt roken ook verboden, maar daar kun je nog tegenin brengen dat het om een verslaving gaat die moeilijk uit te roeien is en waar de tabaksindustrie ook al het mogelijke doet om dat in stand te houden. Over speculaties dat de overheid dat ook eigenlijk wel een fijne bron van inkomsten vindt, zeg ik dat mij dat wat ver lijkt gaan, maar je weet maar nooit. Maar evengoed hoop ik dat roken over een jaar of wat zo not done is dat het een langzame dood sterft.

Ik ben ook niet opééns tegen vuurwerk. Dit speelt al een aantal jaar. Ik kom er nu voor uit. Uit de vuurwerkkast.

Ja hoe komt het dat ik dit het afgelopen jaar meer ben gaan doen... Misschien een leeftijds'dingetje'. Ik heb blijkbaar besloten dat mijn mening er ook toe doet. En een mening hoef ik niet te verpakken met 'het zou fijn zijn als ze ergens iets aan doen', nee, ik vind dat het moet. Dat is mijn mening. Een ander mag daar van afwijken met zijn mening en die mag ook 'moeten' gebruiken. Zolang op het moment suprème maar ruimte is om een middenweg tussen dat 'moeten' te vinden, is daar niets mis mee.

Zolang ik niet aankom met "het staat op Facebook, dus het is waar", mag ik refereren aan wat ik op Facebook tegenkom, dat is best een goede bron van hoe Nederland denkt, hoewel het daar vaak wel in de extremen schiet. Ik ben ook lid van een groep die in alle redelijkheid met elkaar over bepaalde zaken wil kunnen praten. De beheerder waakt daar ook fanatiek over. Maar ook daar merk je dat de gemoederen soms hoog op kunnen lopen over bepaalde onderwerpen.
Maar uiteraard zoek ik op andere websites naar informatie, die ik kan gebruiken ter ondersteuning van wat ik zeg.

Maar goed, het gaat nu over mijn gedrag. Het zou fijn zijn als het over het onderwerp gaat. Ik vind dat vuurwerk moet verdwijnen. Al zou ik honderd kilo de lucht in geknald hebben in het verleden. Mijn mening.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2017 om 10:44

Oh ja, roken vs vuurwerk

In het tv-programma wat ik laatst zag, leek het erop dat vuurwerk afsteken ook een vorm van verslaving genoemd zou kunnen worden. De kick is dusdanig prettig dat het herhaald moet worden en dat dat honderden euro's kan kosten, is niet interessant. Misschien is dat ook iets om aandacht aan te besteden.

In de Volkskrant vandaag

Het commentaar in de VK past geheel in deze draad: http://www.volkskrant.nl/opinie/commentaar-vuurwerkverbod-is-taboe-op-het-binnenhof~a4443011/

De grote partijen durven zich niet sterk te maken voor een vuurwerkverbod, bang als ze zijn voor de toorn van de kiezer. Maar goed, volgend jaar maart zijn de verkiezingen geweest, misschien dat er dan meer schot in de discussie komt.

Het wordt steeds moeilijker vol te houden dat de lol van een beperkte groep zo zwaar moet wegen dat alle negatieve bij-effecten maar op de koop toe moeten worden genomen. Uiteindelijk gaat dat vuurwerkverbod er denk ik wel komen.

Groeten,

Temet

bieb63

bieb63

03-01-2017 om 13:04

Temet

"Het wordt steeds moeilijker vol te houden dat de lol van een beperkte groep zo zwaar moet wegen dat alle negatieve bij-effecten maar op de koop toe moeten worden genomen."

Ja, maar dat geldt natuurlijk voor zoveel zaken.
De lol van sommige mensen om in een verontreiniging veroorzakend vliegtuig te stappen om een vakantie in een ver oord te vieren, vinden we ook heel normaal. Idem in de auto stappen als dat eigenlijk helemaal niet noodzakelijk is in heel wat gevallen.
Of een bos om kappen omdat er e.o.a. prestige project gebouwd moet worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.