Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Fiorucci

Fiorucci

03-09-2014 om 08:24

Voedsel weggeven.....


Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2014 om 16:50

Maatwerk

Maatwerk leveren is meer werk dan standaardpakketten leveren. Dat weet elke winkelier, fabrikant en eerstejaars bedrijfskunde. ===

Als je er een soort supermarkt low-budget-stijl van maakt hoef je toch helemaal geen maatwerk te leveren? Je zet alles uitgestald in schappen of dozen neer, zet daar een kaartje bij met 'niet meer dan 1 per huishouden' of '200 gram per persoon per huishouden' (ik roep maar even wat) en dat controleer je bij een kassa-punt (geen betaalkassa natuurlijk).

Als iemand dan 200 gram tomaten per persoon mag pakken, maar zich afvraagt wat hij daar in vredesnaam mee moet doen, laat hij liggen wat hij niet nodig heeft lijkt mij.

Annemieke

Annemieke

07-09-2014 om 17:11

maar tjor

Je zegt: "Nog beter wordt het als mensen weer recht krijgen op een bestaansminimum, zodat ze zelf naar de winkels kunnen gaan. Dan zijn de vrijwilligers niet meer nodig en kan het werk gewoon door betaalde krachten gebeuren. Dat is veel beter voor de economie. "

Tuurlijk, en de schuldeisers, want die mensen zitten vaak in de schuldsanering, maar fluiten naar hun centen?

Die schuldeisers

Hebben er ook baat bij als mensen zelf hun bestaansminimum kunnen betalen: de boeren krijgen weer eerlijke prijzen (en dus meer geld om af te lossen) er komen weer betaalde banen (met mensen die hun schulden kunnen aflossen) en de mensen die in de schuldsanering zitten kunnen ook nog aflossen. Of gaat het om een primitieve behoefte aan straffen?

Tsjor

Jaina

Jaina

07-09-2014 om 18:28

niet praktisch

Veel van de ideeën lijken me toch niet zo praktisch. Het supermarkt idee vraagt veel ruimte. Veel voedselbanken hebben echt niet zo veel ruimte. Opslag en uitgeef punt zijn niet altijd hetzelfde. Controleren wat mensen pakken kost veel meer tijd dan standaard pakketten inpakken en uitgeven. Voedselbanken hebbeb beperkte opslagruimte. Verwerken van producten die blijven liggen kost ook weer tijd. Daarnaast us het aanbod van de voedselbanken ook vaak niet evenwichtig. Ze zijn afhankelijk van wat ze krijgen en de ene week zijn daar betere pakketten uit samen te stellen dan andere weken. Dus ja je krijgt dan dat je soms heel veel van het een hebt en heel weinig andere dingen. Het is ook nadrukkelijk bedoeld als aanvullig en niet als volledige vervanging voor wat je zelf koopt. En verlies ook vooral niet uit het oog dat het een paeticuliere liefdadigheid is die draait op de goede wil van vrijwilligers en gevers dus de eisen die je kan stellen zijn niet hetzelfde als bij een overheidsinstantie.

Jaina

Jaina

07-09-2014 om 18:33

minimum

In Nederland heb je aal een bestaansminimum in de vorm van de bijstand. Daar kan je in principe ook van rondkomen. Mensen bij de voedselbank zitten vzihb vaak ik in een situatie dat ze bijvoorbeeld in de schuldsanering zitten of heel veel extra uitgaven hebben zoals een te duur huis wat ze nog niet hebben verkocht. Dat is heel lastig maar die schulden moeten toch ook betaald worden want anders ksn de eiser weer niet rondkomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2014 om 19:09

Ruimtegebrek

Ik denk dat ruimtegebrek niet voor elke plaats opgaat. Bij ons is het een behoorlijk groot gebouw:


https://www.youtube.com/watch?v=M0w0nMHYoZ0

Een basisinkomen voor iedereen, ik heb daar eigenlijk totaal geen verstand van, lijkt me onhaalbaar. Ik vind ook niet dat mensen die bewust niet werken een basisinkomen hoeven te krijgen. Dus man is getrouwd met vrouw, man/vrouw verdient royaal en vrouw/man hoeft niet aan de slag om het goed te hebben en zij vinden dat wel prima. Waarom zou die vrouw of man dan een basisinkomen moeten krijgen?

Rondkomen van een bijstanduitkering kan alleen maar omdat er toeslagen worden gegeven, anders was het echt niet te doen. Dus wil je dat iedereen zo'n hoog basisinkomen heeft dat toeslagen ook niet meer nodig zijn, dan zijn 'we' zo failliet volgens mij. Dus moet er toch weer onderscheid gemaakt worden tussen mensen die zichzelf een beter inkomen kunnen verwerven via hun werk en mensen die dat niet kunnen of doen omdat ze niet werken. En moet je ze toch weer helpen met toeslagen. Kortom... de bijstand functioneert al zo.

Theekopje

Theekopje

07-09-2014 om 20:17

Barbara

Jammer dat je dan niet uitlegt hoe maatwerk dan sneller kan dan confectie, in plaats van alleen maar te zeggen dat het zo is en dat jij er verstand van hebt.

Theekopje

Theekopje

07-09-2014 om 20:18

Oh wacht

ik zie dat je al uitlegt hoe: door rolbanden in te zetten. Tsja. Dat lijkt mij persoonlijk niet realistisch voor zoiets als de voedselbank. Maar goed, OK, ik geef toe dat dat in een bedrijfsmatige omgeving zal kunnen werken.

jaina

"In Nederland heb je aal een bestaansminimum in de vorm van de bijstand. Daar kan je in principe ook van rondkomen"

Maar inmiddels alleen nog maar in principe. Voor zover ik weet heeft het Nibud in elk geval voor bepaalde categorieën bijstandsgerechtigden de handdoek nu in de ring gegooid: men kan geen verantwoord voorbeeldbudget meer maken.

Groeten,

Temet

Hortensia

Hortensia

07-09-2014 om 21:42

Jaina

Het verschil tussen bijstand en basisinkomen is, dat er bij bijstand heel veel eisen worden gesteld en er vrij snel naar sancties wordt gegrepen, en bij een basisinkomen niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.