Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Misschien

vinden sommige dames hier deze twee "vluchtelingen" een aanwinst.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-diksmuide/syriers-filmen-meisje-15-in-kleedkamer-a2507911/

Leen13

Leen13

30-10-2015 om 11:15 Topicstarter

De antwoorden

Dit zijn voor Europa vraagstukken waarvan de antwoorden niet vanzelf spreken. Juist dan krijg je blijkbaar een soort chaos waarin er van alles boven komt drijven dat normaal buiten de werkelijkheid zou blijven.
Bewijzen dat migranten criminelen zijn. Dit soort rhetoriek leidt er alleen maar toe dat de drempel om repressie en geweld tegen deze mensen te gebruiken verlaagd wordt en het is beslist geen daad van fatsoen om daar aan bij te dragen. Het criminaliseren van mensen die oorlog en armoede ontvluchten.
Ik begrijp niet goed hoe je dat voor jezelf kunt verantwoorden.
Maar ik ben dan ook natuurlijk naief.

Nogmaals

Al die massa's die nu vanuit Turkije , door minstens zeven Europese landen richting Duitsland, Nederland en Zweden trekken ontvluchten helemaal geen oorlogsgeweld. De armoede valt ook mee in Turkije, ze zoeken gewoon het land op met de beste sociale voorzieningen. het zijn gewoon gelukszoekers. Allemaal best, maar niet ons medeleven waardig.

Ik kan dat dus prima verantwoorden. Dat jij nou iedereen op de wereld die het een stukje minder heeft dan hier in Nederland hier een plekje wilt geven noem ik dan weer onverantwoord.

Je bent overigens steeds verder in de minderheid in dit land AnneJ.

http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/4171983/2015/10/27/Nederlander-ziet-vluchteling-liever-gaan-dan-komen.dhtml

Leen13

Leen13

30-10-2015 om 11:41 Topicstarter

Schijn Mark

Er zijn beslist veel mensen die die toestroom van vluchtelingen en migranten geen goed idee vinden. Maar of die ook allemaal vinden dat het criminelen zijn en dat je daar met repressie en geweld tegen mag optreden is wat anders.

Leen13

Leen13

30-10-2015 om 11:50 Topicstarter

Even gelezen

Dat Nederlanders het minste draagvlak hebben om vluchtelingen en migranten te helpen in europa. Daar hoef je niet trots op te zijn. Gelukkig zie je om je heen dat er ook mensen zijn die zich wel inzetten.
In de politiek om goede afspraken te maken en bij organisaties en vrijwilligers om bij te dragen aan humane opvang.

Kowalski

Kowalski

30-10-2015 om 13:29

AnneJ

"Er zijn beslist veel mensen die die toestroom van vluchtelingen en migranten geen goed idee vinden. Maar of die ook allemaal vinden dat het criminelen zijn...."

Crimineel in de zin van wetsovertreder in ieder geval.

".... en dat je daar met repressie en geweld tegen mag optreden is wat anders."

En als we dat niet doen? Is dan de enige keus óf we laten ons volledig onder de voet lopen óf we treden op met repressie of geweld? Zo ja, dan kies ik voor het tweede. We mogen onszelf verdedigen, we hoeven onszelf niet uit naam van 'medemenselijkheid' over te leveren aan het lot.
Maar, dat gezegd hebbende, zijn er ook genoeg mogelijkheden om deze stroom sterk op te laten drogen zonder geweld. Gewoon door de opvang zo somber mogelijk te maken. Bed, brood, bad, en weinig hoop op meer. Zoek je veiligheid? Kun je krijgen. Zoek je welvaart? Helaas.

Miraya

Miraya

30-10-2015 om 14:44

lol kowalski

'snap je het dan niet, de dames móeten zichzelf wijsmaken dat jij dom bent, zodat je zeker geen gelijk kan hebben. Hun wereldbeeld moet immers intact blijven.'

Ik hoef mezelf niet wijs te maken dat Mark dom is. Hij heeft gewoon echt geen gelijk met die strafbaarstelling in Nederland. Hij moet niet voor niks een Engels tekst oplepelen, omdat dergelijke teksten in het Nederlands niet bestaan.

'kortom illegale grensoverschrijding is wel degelijk strafbaar in vrijwel alle Europese landen.'

Klopt. Met de nadruk op vrijwel. Dus niet in allemaal. Nederland is een uitzondering.

@Miraya

Nee hoor, het is wel degelijk strafbaar. Illegale grensoverschrijding is wat anders dan illegaal verblijf. Lees mijn linkjes maar eens zorgvuldig na.

Nogmaals, leer begrijpend lezen.

Leen13

Leen13

30-10-2015 om 15:31 Topicstarter

Ach een kringetje

Het is nog steeds tegen het vluchtelingenverdrag van 1951 om vluchtelingen zodra ze erkend vluchteling zijn anders te behandelen dan je eigen burgers. Dus dan blijf je maar in een kringetje ronddraaien zonder dat dat consequenties heeft. En ik weet ook bijna zeker dat je ze niet terug krijgt naar Turkije. Dus luchtfiets nog even door.

mirreke

mirreke

30-10-2015 om 15:50

De discussie wordt alweer

van een rampzalig niveau.

Een soort van welles, welles, welles willen doordrammen, op z'n PVV-s met alleen een continue stroom op nare toon gestelde nieuwsfeitjes, niet ingaan op inhoudelijke vragen, en gaan schelden en op de man spelen als ze het ook niet meer weten.

Ik word er droevig van.

Als hier oorlog kwam en het wordt uitzichtloos zoals dat nu in Syrië het geval is, ga ik ook vluchten met mijn kinderen.

En dan zou ik geen sloeber zijn die blij mag zijn met wat de mensen me toegooien, dan ben ik nog steeds een mens met mensenrechten. En dan heb ik misschien ook wel een gegoede achtergrond, en ga ik ook morren als je in een situatie terecht blijkt te komen waarin je alweer geen uitzicht ziet.

Nederland pakt het ook helemaal verkeerd aan. De regering is volslagen incompetent hierin, afwachtend, onduidelijk, geen ja geen nee. Een regering moet draagvlak creëren. Enfin, we weten allang dat ze daar niet goed in zijn, dus is wellicht te hoog gegrepen. Berichtgeving door media tendentieus en neerbuigend, geen wonder dat mensen verbaasd na contact met een real-life vluchteling. Goh, het zijn net mensen...

Ik vraag me trouwens wel af welk land Assad nog zou willen regeren. Hoe dan ook woont er straks geen kip meer. Dan heb je wel een hele grote lege zandbak achter je paleis staan...

Dit

zie je nu nooit op het journaal.


https://www.youtube.com/watch?v=jT1GENSm7-s

Leen13

Leen13

30-10-2015 om 16:07 Topicstarter

Gelukkig maar Mark

Er zijn een hoop 'alternatieve' media die de kans grijpen om vuil te spuiten. Dat hoef je niet allemaal zelf op te zoeken.
Ik ben in elk geval blij dat Merkel met haar voorzet om vluchtelingen op te vangen, we kunnen het aan, in elk geval een hoop van dit soort gajes de wind uit de zeilen heeft weten te nemen. Je zou wensen dat de politiek hier net zo moedig optreedt.

Vuilspuiten?

Gewoon laten zien wat er gebeurt,zonder enig commentaar is vuilspuiten volgens jou?

Hek

Nou, dat hek van Kowalski is dus ook de oplossing niet. Nog meer ideeën?

Mark, vluchtelingen mogen als ze een verblijfsstatus hebben of zelfs wanneer ze genaturaliseerd zijn helemaal niet hun hele familie laten overkomen. Alleen hun eigen kinderen en echtgenoot/echtgenote komen in aanmerking voor gezinshereniging.

skik

Miraya

Miraya

30-10-2015 om 18:05

assad

'Ik vraag me trouwens wel af welk land Assad nog zou willen regeren'

Dat valt toch wel mee? Er woonden in 2014 nog bijna 18 miljoen Syriërs in het land. Dat is meer dan er Nederlanders zijn, dus wat zegt dat dan over Rutte en Willem-Alexander?
Ongeveer 3,2 miljoen Syriërs is het land uit gevlucht, maar de andere 10 miljoen Syriërs die sinds 2011 op de vlucht zijn geslagen, zijn gewoon in hun eigen land gebleven. Ze wonen sindsdien in delen van Syrië waar de situatie nog wel leefbaar is.

Wat mij vooral verbaast, is dat er wordt aangedrongen op nieuwe verkiezingen. Assad heeft al drie verkiezingen 'overleefd' (hij werd gekozen tot president in 2000, en herkozen in 2007 met 99,8 procent van de stemmen en in 2014 met 88,7 procent van de stemmen.). Denkt Amerika dan dat die uitslag nu, amper 1,5 jaar later, zo anders zal zijn? Al sinds 2012 morgen andere partijen dan die van Assad mee doen aan de parlementsverkiezingen. Dus dat zal geen enorme verschillen maken.

Natuurlijk zal er flink gefraudeerd zijn bij die eerdere verkiezingen, maar dat is heus niet anders bij de vervroegde verkiezingen die Assad nu eventueel bereid is te houden.

Kowalski

Kowalski

30-10-2015 om 18:13

skik

"Nou, dat hek van Kowalski is dus ook de oplossing niet."

Want?
Gewoon volhouden, niet te snel opgeven.

mirreke

mirreke

31-10-2015 om 11:20

Nederlanders zijn helemaal niet zo negatief over vluchtelingen

Uit Vrij Nederland

http://www.vn.nl/nederland-is-helemaal-niet-zo-negatief-over-vluchtelingen/

En hier het rapport waar het over gaat: http://www.ifop.com/media/poll/3181-1-study_file.pdf

Weer linkjes, maar wel lezenswaard.

Zelf denk ik dat veel te verklaren valt door de framing die wordt gehanteerd. In Nld erg negatief, in de media maar ook door individuele politici en uberhaupt het hele kabinetsbeleid.

In andere landen wordt veel meer publiciteit gegeven aan de mensen zelf, wat tot snellere en meer acceptatie leidt. Hier negatieve details die het nieuws halen, daar positieve en langere termijnontwikkelingen. Daarbij denkt de politiek bv. in Duitsland veel verder vooruit, en begrijpt men dat mensen snel uitsluitsel over hun lot moeten hebben en vanaf het begin recht hebben op normale woningen.

Kinderen gaan de volgende dag al meteen naar school, bijvoorbeeld, een gewone, normale dorpsschool, waar ze eerst vooral Duits krijgen. Vakken zoals gym en kunst doen ze samen met de andere klassen, totdat het Duits goed gaat (meestal na n half jaar) en dan de gewone klassen in.

Oudere vluchtelingen krijgen meteen de kans om te gaan studeren of werken.

Bij ons zeulen ze mensen kriskras door het land, van de ene noodopvang naar de andere. Ik snap de reden er al niet van, laat staan dat die mensen dat begrijpen...

mirreke

mirreke

31-10-2015 om 11:28

OH, en dan wil ik jullie toch niet onthouden

Een krachtige aanklacht tegen Europa en de Europese krachteloosheid en patstelling als het gaat het beleid omtrent en om de opvang van vluchtelingen.

In, jawel, BILD!

Europa, warum lässt du die Kinder sterben?

Let op, lang artikel!

http://www.bild.de/politik/ausland/fluechtlingskrise/fluechtlinge-sterben-lesbos-unser-europa-43191414.bild.html

Kowalski in 481

'Dit soort mensen? Mark eruit en zij erin? Dat lijkt jou vooruitgang?' Je kunt een hele rij met linkjes neerzetten, maar evengoed weet je dar er andere rijen tegenover te plaatsen zijn, met linkjes over doodsbedreigingen aan democratisch gekozen mensen.
Eerlijk gezegd krijg ik een nare smaak in mijn mond van mensen die menen dat hun inzet tegen vluchtelingen gemotiveerd is door hun wens om Nederlandse vrouwen te beschermen, als zij tegelijkertijd berichten plaatsen zoals Mark74 in #345. Zo grof en zo laag, zo smerig. Ik heb het laten staan, omdat het goed laat zien, dat het laagje cultuur wat de 'beschermers van onze cultuur' met zich meedragen flinterdun is, dat de omslag naar een situatie zoals in veel landen met burgeroorlogen heel erg klein is (ik werd er kwaad van) en dat de redenen die aangevoerd worden om zo tekeer te gaan helemaal niet integer zijn.
Voordat je nu begint met mij allerlei soorten verkrachtingen toe te wensen, nu ik Mark als mijn 'beschermer' buiten de landsgrenzen heb gezet: ik verkeer dagelijks tussen vluchtelingen, maar ik ben door geen van hen zo seksisitsch vernederd als door de opmerking van Mark74 (en de handelingen van een paar andere blanke mannen in mijn leven).

Tsjor

viola

viola

31-10-2015 om 12:02

Tsjor, dun laagje?

Laat mij dat dunne laagje van Mark eens zien dan?
Ik ben het nog niet tegen gekomen hier. Hij roept hier gewoon wat hij wil lijkt het. Ik vind het pijnlijk om te ervaren dat hij hier erg serieus genomen wordt, ondanks zijn stijl die wat mij betreft in heel veel meer postings ver over grenzen gaat.
(Of komt het pas echt goed binnen als het persoonlijk naar ons wordt geuit??)

Brigit

Brigit

31-10-2015 om 13:33

Mirreke, recht op

Individuele vluchtelingen zullen over het algemeen aardige mensen zijn. Ik denk de meeste mensen die niet a la Merkel roepen dat iedereen die maar wil komen welkom is zich zich geen zorgen maken over de personen op zich maar over het effect op onze maatschappij en vooral op onze opgebouwde verzorgingsstaat. Kreten als -het zijn net mensen-, en - er is hier nu al een week een opvangcentrum en eigenlijk geeft het niet veel last-, ja duh daar gaat het niet om.
Mirreke je vindt dat migranten vanaf het begin recht hebben op normale woningen. Een dochter van vrienden van ons is 24, heeft opleiding afgerond en werkt al een aantal jaar. Leuk serieus meisje. Woont nog op haar meisjeskamertje bij ouders thuis en zou heel graag iets voor zichzelf willen, maar: inschrijving bij de woningbouw van 6 jaar is vooralsnog niet genoeg, op 1 salaris(je) krijg je geen hypotheek, particulier huren is ook megaduur. Waarom heeft zij geen recht op een normale woning? En als alle migranten dat wel hebben dan zit ze nog wel even op dat kamertje.
Meteen de kans om te werken of te studeren, nog een vluchtelingenrecht. Studeren: geen eigen inkomen hoeven genereren, onderhouden worden door de staat want geen ouders die geacht worden bij te dragen. Dat is zelfs onze eigen jeugd niet meer gegeven. Recht op werk, afgestudeerde vrienden van onze kinderen zouden het maar wat graag willen maar komen niet aan de bak. Willen ook best ander werk doen buiten hun field of expertise, alles waarmee ze maar een beetje verdienen, maar geen kans want te hoog opgeleid.
Dat is niet de schuld van de vluchtelingen kun je zeggen. Nee dat klopt, maar het is wel de realiteit waar huidige inwoners van ons land nu mee te maken hebben, en met de grote instroom van mensen die -recht hebben op- van alles en nog wat wordt dat vooruitzicht niet rooskleuriger.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-10-2015 om 14:01

AnneJ

"Ik ben in elk geval blij dat Merkel met haar voorzet om vluchtelingen op te vangen, we kunnen het aan, in elk geval een hoop van dit soort gajes de wind uit de zeilen heeft weten te nemen. Je zou wensen dat de politiek hier net zo moedig optreedt."

In dat kader is het wellicht interessant om op te merken dat Merkel het verdrag van Dublin willens en wetens negeert. Dat stelt dat vluchtelingen binnen Europa in het land van binnenkomst moeten blijven en dat daar hun aanvraag moet worden afgehandeld. Dat verdrag wordt in feite massaal niet nageleefd. En daar hoor je de xenofiele club nou nooit over...

Waar je ze wel continu over hoort is dat het achterhaalde vluchtelingenverdrag van 1951 absoluut moet worden nageleefd. Tot de letter liefst. Daarin hebben we dan ineens - zogenaamd - helemaal geen keus.

Wees maar blij dat de politiek hier niet net zo moedig is als in Duitsland. De wonden van WOII zijn hier toch veel minder diep dan in Duitsland en afgezien van het 'de wereld is van iedereen' clubje zou het land massaal in opstand komen.

Voorlopig valt het nog wel mee, al lijkt het erop dat Merkel met haar overhaaste welkomstboodschap in haar eentje verantwoordelijk is voor de grootste opleving van extreem-rechts sinds WOII. Vreemd toch he, dat jij en ik uit precies dezelfde feiten exact de tegenovergestelde conclusie weten te trekken...

Ideologie maakt blind (gelukkig heb ik er geen)...

Leen13

Leen13

31-10-2015 om 14:06 Topicstarter

Geen ideologie?

Merkel is gewoon praktisch. Ze komen toch, er is nou eenmaal een oorlog gaande die grote stromen vluchtelingen oplevert.
Je kunt ze in deze hoeveelheden gewoon niet tegenhouden bij welke grens in Europa dan ook, zie de pogingen daartoe en dat de hekken toch weer opengedaan worden om mensen door te laten anders worden ze bestormd.
wat zou je willen doen? De ME er op loslaten? Om het verdrag van Dublin te handhaven?
Dit is een menselijk drama maar het beste dat je kunt doen is er praktisch op reageren en in overleg proberen de schade te verdelen en te beperken in Europees verband. En dat geeft geen makkelijke antwoorden. Maar het overleg is er al zal het zeer stroperig zijn, het is het enige dat je hebt om zaken te verzachten.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-10-2015 om 14:21

AnneJ

"Merkel is gewoon praktisch. Ze komen toch, er is nou eenmaal een oorlog gaande die grote stromen vluchtelingen oplevert."

Nee, dat is een voorwendsel om niets te doen. Merkel (en Duitsland) heeft last van een collectief schuldgevoel over WOII. De nieuwe Europese staten zijn een stuk praktischer dan Duistland. Die bouwen gewoon een hek van 4m hoog. Praktischer kan niet. Het is dat schuldgevoel dat Duitsland van de rest van Europa onderscheidt.

"Ik kan jullie toch niet tegenhouden dus kom maar allemaal!"

(zie je het voor je?)

Leen13

Leen13

31-10-2015 om 14:25 Topicstarter

Ja, de schande van Nederland Ad

https://www.groene.nl/artikel/alle-grenzen-gingen-dicht

Willen we een herhaling van het Joodse drama waar Nederland de grenzen sloot voor Joodse vluchtelingen? Nederland zou zich die episode beter moeten herinneren. Dat Duitsland hier het voortouw neemt is reden om je als Nederland te schamen.

"Net voor de Tweede Wereldoorlog waren joodse vluchtelingen een vogel voor de kat. Toen wás het nog mogelijk om Duitsland te ontvluchten, de nazi’s deden er zelfs alles aan om joden het land uit te jagen. Maar overal werden ze teruggestuurd naar Duitsland, waar hen een catastrofe te wachten stond."

Ad Hombre

Ad Hombre

31-10-2015 om 14:42

AnneJ

Daar gaan we weer. Als je niet links bent ben je een potentiele jodenmoordenaar. Want linkse mensen er overigens niet van weerhoudt om luidkeels te eisen dat Israel alle muren en andere beschermingen tegen de Arabische aanvallen moet weghalen. Zodat anderen lekker ongestoord joden kunnen vermoorden.

Toen ik zelf nog links was stonden 'we' achter Israel en waren 'we' tegen religieus fundamentalisme. Misschien ben ik nog steeds links maar is de rest gewoon de weg kwijtgeraakt?

Nemen of schuiven

Ad Hombre, ik had je een vraag gesteld.
Wat is je antwoord?

"In dat kader is het wellicht interessant om op te merken dat Merkel het verdrag van Dublin willens en wetens negeert." Nee. Dat is Merkel niet. Dat is door jou en je vrienden zo geprezen Victor Orban van Hongarij. Want "Dat stelt dat vluchtelingen binnen Europa in het land van binnenkomst moeten blijven"
Orban houdt ze niet. Hij stuurt ze door.

"Voorlopig valt het nog wel mee, al lijkt het erop dat Merkel met haar overhaaste welkomstboodschap in haar eentje verantwoordelijk is voor de grootste opleving van extreem-rechts sinds WOII."
Je kunt ook zelf verantwoordelijk nemen voor je eigen gedachten.
Ik herinner je graag nog even aan mijn vraag.

"Nee, dat is een voorwendsel om niets te doen. Merkel (en Duitsland) heeft last van een collectief schuldgevoel over WOII."
Dat is jouw excuus om zelf geen verantwoordelijkheid voor je eigen gedachten te nemen en ze af te schuiven.

Nog even mijn vraag: Wil jij dat Europa zich uitlevert aan Erdogan?

Leen13

Leen13

31-10-2015 om 14:55 Topicstarter

De oorlog

Je begint zelf over de rol van de 2e wereldoorlog in de besluitvorming van Merkel Ad. En dat is ook prima. Je hoopt toch dat men leert van de geschiedenis. Als we toen ruimhartiger Joodse vluchtelingen hadden toegelaten had Israel nu mogelijk niet zo'n drama geweest. De noodzaak tot een eigen veilig thuisland werd met name zo acuut door de reactie op vluchtende Joodse mensen.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-10-2015 om 15:08

AnneJ

"Je begint zelf over de rol van de 2e wereldoorlog in de besluitvorming van Merkel Ad."

En over de rol van WOII in jouw argumentatie, dus ik ben wat dat betreft geheel consequent.

viola

viola

31-10-2015 om 15:10

ik weet hier

echt veel en veel te weinig van. Weet ik veel, hoe alles in elkaar steekt?
Hoe kan ik alle info filteren, hoe kan ik een beetje objectief alles beoordelen?
Hoe kom ik achter alles wat er zich achter gesloten deuren af speelt? Alle agenda's inclusief de dubbele?

Wat ik zeg en doe (als druppeltje) zal best gevolgen hebben. Welke, dat weet ik niet. Knap als iemand dat wel weet.
Het lijkt me niet mals momenteel in een positie te zitten waarin je geacht wordt iets van gevolgen te kunnen voorzien.

Hoe kunnen we meer doen dan proberen mens te blijven, tussen de mensen in? Bij jezelf blijven, in dat piepkleine wereldje? Ik probeer het groter geheel ook te overzien, maar begrijp niet zo goed hoe ik daarin kan slagen, zelfs niet voor een heel klein gedeelte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.