Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

appel

appel

19-05-2011 om 12:30

Telefoonergernis


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

31-05-2011 om 18:13

Pelle

Dat mag je willen, hoor, ik vind het prima. Waarom moet jij eigenlijk bedankt worden? Ik snap best dat je het fijn vindt als je normaal gezellig volgens de etiquette afscheid kunt nemen, maar waarom moet jij bedankt worden?

Tijgeroog

Tijgeroog

31-05-2011 om 18:15

Fiorucci

"Daarom "moet" je wel uit de beleefde, vriendelijke rol stappen als gebelde, want anders zit je vast in de val van het cc-script. Wat een hulpeloze onzin. Zoals hier al vaker vermeld, je kunt best onderbreken en stoppen met het gesprek."

Nouja, ik vind onderbreken en stoppen met het gesprek niet beleefd en vriendelijk. Beleefd en vriendelijk vind ik dat je iemand uit laat praten, luistert en netjes antwoord geeft.
Tot nu toe ben ik altijd beleefd en vriendelijk gebleven. Dus luister ik de hele inleiding af en als ze dan 3 minuten later vragen of ik interesse heb/mee wil doen met het onderzoek etc vertel ik dat ik dat niet heb, waarna ik nog uitgebreid moet gaan uitleggen waarom niet. Inclusief tegenwerpingen van de medewerker beantwoorden. Dan gesprek beeindigen, vriendelijk blijven, fijne dag toewensen (want er zijn vast niet veel anderen die dat doen, dus laat ik het maar doen).
Dan ben ik ondertussen 5 minuten verder, heb ik een rotgevoel, want me behoorlijk lopen ergeren aan de tijdverspilling maar ben ik wel vriendelijk gebleven,. Als ik onvriendelijk doe hang ik eerder op, maar wel met een rotgevoel, want ik wil niet onvriendelijk doen.
Kortom, ik hou er altijd een rotgevoel aan over. En ik koop toch niets.

Fiorucci

Fiorucci

31-05-2011 om 18:17

Genista

Nee, er bestaat geen warm collecteren, maar zodra je een keer doneert per giro wordt je tot in lengte der dagen bestookt met mailings en zelfs telefoontjes als je pech hebt. Want er zijn hele cc's die louter op goede doelen draaien.
Wat fijn dat je niet neerkijkt op cc medewerkers. Dan begrijp ik niet dat je niet op zijn minst een wenkbrauw optrekt bij de stelling van Pluk...

Fiorucci

Fiorucci

31-05-2011 om 18:19

Tijgeroog

Daar kun je over verschillen van mening, dat blijkt..)
Misschien scheelt het te weten dat een cc-medewerker er echt niet mee zit hoor, dat je hem onderbreekt.

NaShA

NaShA

31-05-2011 om 19:13

Nou

als ik beleefd heb gezegd, nee, geen intresse, dan krijg ik ook meestal : nog een prettige dag/avond verder...dus kennelijk heeft dat dan toch te maken met hoe je het gesprek afsluite?

Merel

Merel

31-05-2011 om 19:31

Fiorucci

Jij schrijft: Misschien scheelt het te weten dat een cc-medewerker er echt niet mee zit hoor, dat je hem onderbreekt.

Je hebt dit al eerder geschreven; maar IK ZIT ER WEL MEE ! Dat ik op zo'n vervelende manier moet zien op te hangen omdat de MEESTE (jouw zoon niet natuurlijk) call-centre medewerkers niet willen ophangen nadat ik heb gezegd dat ik geen interesse heb.
Ik ben het geheel eens met de postings van Pelle en Tijgeroog, goed verwoordt !

Tijgeroog

Tijgeroog

31-05-2011 om 19:44

Fiorucci

Dat kan wel zijn, maar toch vind ik het niet prettig. Omdat ik niet op die manier met mensen om wil gaan. Dus houd ik er hoe dan ook een vervelend gevoel aan over. En dus ben ik niet blij als ik gebeld word.

Tirza G.

Tirza G.

31-05-2011 om 19:49

De cirkel is rond

In het begin van dit draadje meldde ik al, dat ambulancemedewerkers etc.etc. tegenwoordig ook overmatig geconfronteerd worden met hufterigheid. En dan nog wel lijfelijk, gewoon buiten op straat (zal een cc-medewerker niet overkomen). En dat terwijl dat mensen zijn die iets doen wat wij allen willen en nuttig vinden. Nou, als díe al hufterig behandeld worden (en zelfs lichamelijk bedreigd), dan mag een cc-medewerker, die iets doet wat niemand wil maar wel lekker veilig op afstand nog niet mopperen.
Mijn dochter werkt in de horeca. De grootste hufters? Mensen van 40+ met kinderen. Nog iemand die zich aangesproken voelt?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

31-05-2011 om 19:50

Collectes enzo

www.nietaandedeur.nl

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

31-05-2011 om 21:52

Pelle

"Dat is interessant: Fio roept steeds maar dat we een CCpersoon moeten behandelen zoals we zelf behandeld zouden willen worden maar dat is werkelijk waar dus vaak genoeg onmogelijk" Ha lekker meid, de boel even opstoken, helpt het?
Onmogelijk? Die ervaring heb ik helemaal niet, maar goed, daar heb je vast ook wel weer een verklaring voor. En nog even wat: Ik roep niks,je moet he-le-maal niks van mij, ik vertel alleen hoe ik het graag doe. Wel goed blijven lezen hoor.

Pluk53

Pluk53

31-05-2011 om 22:56

Fiorucci

doe aub niet of je blond bent! Om een gesprek af te kunnen kappen moet je 1: de cc-medewerker in de rede vallen. 2: eventueel gewoon door haar heen gaan praten met je afsluitende zin. 3: je niets aan trekken van ja-maar, ja-maar gepruttel.
Zo wil je zelf in een gesprek toch niet behandeld worden, of wel soms.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2011 om 00:47

Pluk

Ik heb niet gezegd dat ik vind dat ik onethisch werk doe. Verkopen is geen onethisch werk, service verlenen al helemaal niet. De een is er meer of minder geschikt voor dan een ander. Ik kan wel verkopen, maar ik vind het leuker om mensen met een probleem of vraag te woord te staan. En reken maar dat je ook in die hoedanigheid een hoop rotte vis naar je hoofd krijgt. Onbegrijpelijk, maar je went eraan en dat is eigenlijk best triest. Dat je went aan rotgedrag van je medemens. Jij vindt dat gedrag blijkbaar acceptabel, want.... hádden we maar niet moeten bellen, hadden we maar niet...
Ik had vandaag een jongen aan de telefoon, waar ik netjes aan vroeg wanneer ik zijn ouders kon bereiken. `Zijn ze in de avond thuis?" Ja zei de jongen. Waarna ik dag zei en hij 'Wacht!' Ik wacht keurig om vervolgens te horen 'hou je bek!' Ik ben al heel wat gewend en ben ook niet meteen in zak en as als zo'n joch dat roept, maar ik vind het zo'n totaal gebrek aan respect. Als dat acceptabel is onder mensen die cc's als storend ervaren, zegt dat meer iets over de samenleving dan over mijn beroep.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2011 om 01:20

Ooievaar

c. Mensen die radeloos op zoek zijn naar inkomen en zich niet kunnen permitteren om hun baas duidelijk te maken dat ze deze manier van werken niet hoeven te accepteren.===
Als je bij een cc gaat werken doe je dat vaak zuiver omdat je een inkomen nodig hebt. Ik denk dat er weinig mensen zijn die cc-werk als hun roeping zien. Maar áls je er gaat werken is dat wel in het volle besef van het werk wat gedaan moet worden. Later bij de baas gaan jammeren dat je het werk moet doen waarvoor je aangenomen wordt is in die zin een beetje vreemd. Ik klaag dan ook niet dat mijn baas dit soort werk aanbiedt.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2011 om 01:37

Linzel, collecte

Mijn man loopt ieder jaar rond zijn rondje als collectant en ook daar maak je dingen mee waar de honden geen brood van lusten. Het is voor sommige mensen normaal geworden om anderen voor van alles uit te maken, of in plaats van gedag te zeggen 'rot op' toe te voegen. Ik vind het bijna dapper dat hij dat rondje nog loopt. Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die wel vriendelijk blijven.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2011 om 01:54

Genista cc verdedigers

Ik zie mezelf niet als cc-verdediger. Ik kom hooguit op voor het feit dat ik vind dat een cc-medewerker gewoon zijn werk naar eer en geweten doet. Je hebt natuurlijk altijd mensen die over grenzen heengaan, maar die mensen vind je in meer beroepstakken en die verdedig ik niet. Naast cc-medewerker zijn de mensen die dat werk doen, ook gewoon consument en privépersonen en dus ook voer voor cc's. Ik dus ook, hoewel ik amper word gebeld. Ik voel mezelf niet te goed om een medewerker vriendelijk te woord te staan. Dat kost mij minder energie dan boos of geïrriteerd te zijn.

Fiorucci

Fiorucci

01-06-2011 om 06:46

Pluk

Ik wil in een discussie niet zo behandeld worden door jou,ik heb niet met je geknikkerd. Zoals ik als schreef, cc medewerkers worden liever in de rede gevallen dan dat ze hun verhaal helemaal afsteken voor niks. Tip van de week: speel het niet zo op de persoon, wil je?

Fiorucci

Fiorucci

01-06-2011 om 07:02

En pluk

Je leest weer niet, ik schrijf Pelle dat ik zelden de ervaring heb dat ik moet afkappen. Dus kan ik 9 van de 10 keer gewoon het gesprek af te ronden op een nette manier binnen de seconden. Zoals ik zelf ook behandeld wil worden. Je reageert op hoofdpunten maar je leest niet goed.

Pluk53

Pluk53

01-06-2011 om 09:07

En fiorucci

ik was heel slecht in knikkeren. En jongens knikkerden zelden met meisjes; die gingen altijd huilen als je ze alle knikkers afhandig had gemaakt, en dan moest je ze weer teruggeven van je moeder.
Ik heb ook een tip: blijf consistent in je argumenten en argumentatie. En nog een: betrek het niet allemaal op jezelf. Een discussie voer je op de inhoud, dus ik ben al blij dat je constateert dat ik me op de hoofdpunten richt .

Pluk53

Pluk53

01-06-2011 om 09:15

Kaaskopje, ethisch

"Verkopen is geen onethisch werk" ; ben ik het in het algemeen mee eens. Maar waar je weer aan voorbij gaat is de manier waarop! Daar zitten onethische aspecten aan: het overrompelen, het script wat erop gericht is de gebelde in een ja-ritme te krijgen, het misbruik maken van de beleefdheid van de beller, de misleiding/verdraaiing etc.etc.

Fiorucci

Fiorucci

01-06-2011 om 09:59

Pluk

Ik heb heel duidelijk verteld hoe ik het zie en doe, en ben hierin consistent gebleven. Ik betrek het zeker op mijzelf als je begint te gillen dat ik zeker blond ben en dat soort geneuzel. Juist als je alleen hoofdpunten uit een posting haalt vergeet je dat een bericht weer een reactie is op een ander bericht en dat je het ook in die context moet zien.

Thera Koninckx

Thera Koninckx

01-06-2011 om 10:59

Linzel

"hoe lost je dat het snelst op: door de mensen te onderbreken zodra je de naam van het bedrijf hoort en daarna op te hangen"
Grote vraag is dan natuurlijk: wil jij zelf zo behandeld worden? Ik niet namelijk. En aangezien ik, zoals ik al eerder aangaf, aan het syndroom van Pelle lijd, zit ik tot in de pruimentijd aan de telefoon. Behalve als ik niet vriendelijk doe naar mijn idee.
Als Genista's idee van niet vriendelijk doen hetzelfde is als dat van mij, zal zij hier aangeven niet vriendelijk te zijn, daarop aangevallen worden, terwijl het blijkbaar heel vriendelijk en correct en "zoals jij behandeld wil worden" is!
Ik vind het bijzonder onvriendelijk om midden in iemands zin op te hangen. Wat voor mij het beste werkt is diep ademhalen (zodat ik de zin zonder pauze uit kan spreken), en zeggen: sorry dat ik u onderbreek maar ik heb geen interesse ik wens u nog wel een prettige dag (op z'n GeenpuntbijKarweis). Als iemand me DAN nog onvriendelijk vindt, is dat jammer.
Je vroeg ook nog over collectanten aan de deur en deur tot deur verkopers: collectanten vind ik niet erg. Dat zijn mensen die gebeld zijn door iemand van het betreffende goede doel (met het ongelofelijk zielige verhaal dat n i e m a n d wil lopen in uw wijk en dat het echt echt echt niet zo heel veel van uw tijd kost en ze niet boos zijn dat ik nee zeg, maar wel heeeeeel teleurgesteld) en die geen nee konden zeggen. Die hadden nog niet genoeg cc's aan de telefoon gehad (waarschijnlijk aangemeld bij het Belmenietregister, ZO jammer, want nog niet voldoende getraind in nee zeggen!). Die telefoontjes daarintegen vind ik wel heel vervelend, want die geven me dan weer het gevoel dat ik een slecht mens ben dat dat niet voor die zieken/armen/beperkten over heeft, maar WACHT maar, tot het je ZELF overkomt, dan wil je er WEL ineens gebruik van maken! Dat gevoel weegt overigens niet op tegen het gevoel dat ik heb als ik door de druilregen moet met een rammelbus. Niets dan lof en bewondering voor die mensen dus, die worden beloond met een gulle (nou ja...) gift en een vriendelijke glimlach.
Wat ik van stroopwafel- en kaartenverkopers vind heb ik al eerder in dit draadje aangegeven, dus dat hoef ik niet te herhalen.

Fiorucci

Fiorucci

01-06-2011 om 11:28

Thera

Maar als je nu weet, dat een cc medewerker liever die onderbreking te horen krijgt, dan dat hij zijn verhaal helemaal voor niks afriedelt, scheelt dat misschien? Want dat is namelijk het geval.

Pluk53

Pluk53

01-06-2011 om 11:34

Fiorucci, consistent

wat is het nu: is onderbreken midden in je openingszin de manier waarop jij behandeld wilt worden door anderen....

Fiorucci

Fiorucci

01-06-2011 om 11:59

Pluk

Ja, op dat moment wel,omdat ik weet dat die ccmedewerker dat liever heeft,over het algemeen, dat schrijf ik net toch? Daarbij, ik ben dan heel beleefd hoor, en uiteraard bedoel ik ook dat ik een ccmedewerker niet uitscheld of er flauwe grappen mee uithaal. Maar dat had je allang kunnen lezen.

NaShA

NaShA

01-06-2011 om 12:04

Komt het gelegen

is inderdaad de 1e vraag die men behoort te stellen, daar kun je dus al meteen op antwoorden, nee, geen belangstelling en dan ophangen....

Pluk53

Pluk53

01-06-2011 om 12:07

Fiorucci, even doorzagen

de vraag was: wil je zelf zo behandeld worden door anderen. Als je begint met een vraag/verhaal/opmerking, en je wordt nog voor je uitgesproken bent onderbroken door je gesprekspartner.
Dat je het een prima manier vindt om een cc-medewerker af te breken is wel duidelijk. Het gaat erom: behandel de ander zoals jezelf behandeld wilt worden.

Fiorucci

Fiorucci

01-06-2011 om 12:54

Pluk

Ja, en dat doe ik. Ik doe dat op beleefde wijze, en ik weet ook, voor de derde keer, dat in dit geval de ccmedewerker dat geen punt vindt. Duidelijker kan ik niet zijn.

Ooievaar

Ooievaar

01-06-2011 om 14:30

Nee hoor kaaskopje

"Later bij de baas gaan jammeren dat je het werk moet doen waarvoor je aangenomen wordt is in die zin een beetje vreemd."
Als de baas zich bezondigt aan het oplichten van oudjes, het voorschrijven van nare scripts en nog zo wat kleinigheden, is het helemaal niet vreemd als een werknemer daar wat van zegt. Als geen enkele werknemer meer tegen zijn baas zou mogen zeggen dat x of y geen goed idee is, zou het er raar gaan uitzien.
Wel kan ik me voorstellen dat, als je het geld hard nodig hebt, of je bent een adolescent met een van zijn of haar eerste baantjes, dat het dan moeilijk is om je mond open te doen. Dat is alles.
De vraag wordt dan wie er moeten of zullen lijden onder de foute handelwijze van de baas. Moet het slachtoffer dat wordt gebeld daar onder lijden? Dus moet die maar beleefd blijven en zich een akelig script laten welgevallen?
Of moet de werknemer van het call center daaronder lijden en accepteren dat je mond niet open doen ook betekent, dat de situatie voortduurt en je dus hele knorrige reacties kunt verwachten aan de telefoon?

Fiorucci

Fiorucci

01-06-2011 om 15:00

Aanvulling

De werknemer zal op zeker zijn baan kwijt raken als hij te kritisch is, neem dat ook even mee in je overweging..

Pluk53

Pluk53

01-06-2011 om 15:47

Fiorucci, united we stand

een eenling wordt weggepest/gesaneerd/ontslagen. Daarom is het zo belangrijk dat in dit soort sectoren, waar de afhankelijkheid van de werknemers zo groot is een hoge graad van georganiseerd zijn ontstaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.