Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

appel

appel

19-05-2011 om 12:30

Telefoonergernis


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

29-05-2011 om 20:23

Pelle

ik werk al sinds mijn 17e. Ik ben dus constant aan het groeien geweest in salaris. Daarbij betaalde CWI (voorheen Arbeidsvoorziening) behoorlijk goed op de lagere functies (administratief medewerker). Dat was mazzel. Toen ik 4 jaar geleden op de afdeling Juridische Zaken weg moest zat ik aan het max van mijn toenmalige schaal(F) Op het callcenter waar ik toen kwam bleek die functie een schaal G te zijn, nog 1 schaal hoger dus. Het leverde me helaas niks op, ook weer vanwege oude rechten vanuit Arbeidsvoorziening naar CWI.

Met de overgang naar UWV is de inschaling van CC-medewerker "gedevalueerd" naar schaal 4 (F kun je vergelijken met 6, G met 7) Qua salaris zat ik nog ongeveer op eind F. Dit valt bij UWV binnen schaal 6, alleen hebben ze daar nog wat extra periodieken (salarisverhogingen). Bij de overgang is ook een nieuwe CAO afgesproken. Daarin staat dat de 1e lijners in vaste dienst in 2 jaar tijd, vanaf dat we volledig 1 zijn, hun salaris moeten afbouwen tot ze op schaal 4 zitten. Omdat ik op die andere functie terecht ben gekomen veranderd er voor mij in dat opzicht niks. Maar ik zeg al, dat heeft meer met mazzel te maken, omdat ik al zolang bij deze organisatie werk....Een vergelijking met Kaaskopje, die ook nog eens een tijd uit het arbeidsproces is geweest, is dan ook niet te maken.

Maar deels heeft ze wel gelijk. Als mannen of vrouwen die lange tijd niet gewerkt hebben een bulk aan diploma's hadden, dan gingen ze echt niet op een CC werken...Als ik 4 jaar geleden sneller een andere baan binnen of buiten de organisatie had gevonden, was ik ook echt niet op het CC gaan werken. Maar it pays the bills, zeg ik altijd maar. En vanuit een werkende positie is het toch makkelijker naar wat anders zoeken.

Ik weet nu al dat over 2 jaar de toko sluit. Het geeft deels onrust omdat ik nu weer in die positie terecht kom. Aan de andere kant heb ik nu dus dat MBO-diploma en wil ik als het even kan nog eentje er uit slepen via het Sociaal Plan. en dan maar hopen dat een werkgever eens niet zozeer naar mijn geboorte-datum kijkt....

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2011 om 20:39

Pelle

Ik doe in principe hetzelfde werk. Ik ben medewerker van een klantenservice als ik op die stoel mag zitten. Dat heb ik ruim 2 jaar gedaan en nu, door veranderde omstandigheden op mijn werk, moet ik dat afwisselen met outbound. Helaas... heel erg helaas. Ik zie het werk wat ik op inbound doe verder wel als gelijkwaardig aan wat Nasha doet op haar klantenservice. Het verschil zit 'm in een ander 'product' en de werkgever en haar mazzel dat ze daar beter mee verdient.

NaShA

NaShA

29-05-2011 om 20:46

Precies

want de 1e lijners verdienen wel inmiddels hetzelfde als jij, met name de uitzendkrachten dan of nog net toen het mocht in dienst van UWV zijn gekomen.

Mijn loopbaan heeft me tot dit salaris gebracht, was ik nu in dienst gekomen, had ik hetzelfde als Kaaskopje verdient.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2011 om 20:47

Primavera

Geadresseerde reclame mag. Een postbezorger mag daarbij de Nee-Nee sticker negeren. Warm bellen kun je zien als geadresseerde post. Men kent je gegevens uit een eerdere klantsituatie en kan daarom gericht, 'geadresseerd', bellen. Dat mag van de wet. En daar is Recht van Verzet voor.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2011 om 21:01

Primavera 2

Zelfs als een cc je een streek zou leveren word je nog steeds door de wet beschermd door de 7 dagen bedenktijd/afkoelperiode. Dus als je van die streek af wilt kun je binnen 7 dagen er vanaf.
Afgezien daarvan snap ik heus wel dat je geen zin hebt om gebeld te worden. Door het bel me niet register is er al minder mogelijk, het recht van verzet is nog niet zo heel erg bekend, maar dat gaat ook invloed krijgen. De toekomst zal leren wat dat voor mij gaat betekenen. Zolang ik geen uitweg naar ander werk zie, wat voor mij geschikt is dus, hoop ik dat ik nog 17 jaar werk heb. En bij die 17 jaar moet je je even een stripfiguurtje voorstellen die niet vrolijk kijkt bij dat vooruitzicht, maar het is niet anders.

Vic

Vic

29-05-2011 om 21:09

Pfffff

"En bij die 17 jaar moet je je even een stripfiguurtje voorstellen die niet vrolijk kijkt bij dat vooruitzicht, maar het is niet anders."
Ik ken zoveel vrouwen die op latere leeftijd (40-52), zonder (recente) opleiding, nog een baan hebben gevonden als receptioniste / cateringmedewerker / administratief medewerker. Ook heb ik een collega, wegbezuinigd als postbode, die op zijn 53e bij ons is aangenomen. Dat is vast moeilijker dan als je een goedopgeleide twintiger bent, maar zeker niet onmogelijk. Dan moet je alleen wel je treurige stripfiguurtje uitzetten.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2011 om 22:06

Ik ken die verhalen ook, maar ik ben te vaak afgewezen, toen ik jonger was, vanwege mijn lichamelijke 'puntjes', dat ik dat beeld nu op latere leeftijd niet rooskleuriger durf in te schatten.
En dat vind ik dan toch een pluspunt van een callcenter. Daar wordt niet naar uiterlijkheden gekeken, zijn mankementjes niet persé een nadeel, leeftijd doet er niet toe, want iedereen begint met hetzelfde loon. Ik weet al vanaf mijn pubertijd dat ik prettig overkom aan de telefoon. Dat is een kwaliteit in mijn voordeel, ik kan ook goed met mensen overweg via de telefoon. In die zin zit ik op de goede plaats. Ik hoop van harte dat er weer inbound aankomt, dat is toch waar ik het beste op gedij. tot die tijd is het even doorploeteren.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2011 om 22:07

Pubertijd... puberteit dus

...

Olijvje

Olijvje

30-05-2011 om 00:20

Poeh, wat een lange draad.. (mijn tip)

Jullie nemen mij dan ook vast niet kwalijk dat ik niet alles heb gelezen. Maar als ik het goed heb dan gaat het hier om telefoonergernissen/callcenters.

Tja, echt onvoorstelbaar hoe vaak ik soms telefoontjes krijg terwijl we ons hebben laten registeren in het bel met niet register. Nu neem ik de telefoon ook vaak niet meer op als ik zie dat er anoniem staat, mocht er wat belangrijks zijn dan kunnen ze inspreken.

Maar wat ik een tijdje heb gedaan en wat ik toch graag even met jullie wil delen, is het volgende:

Elke keer als ik een telefoontje kreeg met de vraag of ik ook geinteresseerd was voor weet ik wat allemaal, dan draaide ik het gewoon om. Ik gaf dus vriendelijk aan geen belangstelling te hebben, maar dat ik nog wel een hele mooie fiets had staan in de schuur voor weinig, of hij/zij daar misschien belang bij had? En dan eindeloos doorgaan hé...
Ooh echt om te gillen soms Nou ja, ik heb er best een tijdje lol aan gehad, maar goed, niet iedereen heeft dezelfde humor natuurlijk. Er zijn vast mensen die het niet leuk vinden.

Wie weet leuk om een keer te proberen bij de eerstvolgende keer dat je weer eens zo`n opdringerig verkoop telefoontje krijgt

Groet,
Olijvje

Fiorucci

Fiorucci

30-05-2011 om 07:01

Ehm olijfje

Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar dat is een oude bekende..) Mijn zoon vraagt dan wanneer hij de fiets mag komen bekijken en dan hangt men ineens op.

Kaaskopje

Op dat recht van verzet heb ik allang gereageerd. Kom op. En het mag duidelijk zijn dat teveel mensen al die regelerij die nu bestaat te ingewikkeld vinden en zich gewoonweg ergeren. Dat zijn véél mensen!

En olijvje

Er zijn nog meer van die geintjes. Ook ik heb in vroeger tijde wel het gesprek omgedraaid tot ik de beller nare vragen stelde: Wat verdient u? Hoeveel hebt u voor uw huis betaald? Wat is uw telefoonnummer, dan bel ik u vanavond na tienen even terug...
Meer van die dingen. Maar ook daar gaat de lol af.

Olijvje

Olijvje

30-05-2011 om 10:04

Potdorie

Dacht ik mooi even met een briljant idee te komen

Overigens laatst nog zoiets, manlief neemt telefoon op en ze vragen naar mij. Manlief geeft aan dat ik met een longontsteking in het ziekenhuis lig, dus voorlopig even niet telefonisch bereikbaar ben. Vragen ze aan man of ze me dan niet even mobiel kunnen bereiken? Want het gaat over een leuke actie met deadline en het zou toch jammer zijn als ik dat misloop. Whaha.... Toen man vervolgens even wat strenger aangaf dat ik voorlopig gewoon even niet bereikbaar ben, en al helemaal niet voor zoiets onbenulligs, kwamen ze met de vraag wanneer hij dan dacht dat ik weer thuis zal zijn, grr. Tja, wat moet je er van zeggen, adem in adem uit.

Groet,
Olijvje

Pluk53

Pluk53

30-05-2011 om 11:49

Kaaskopje

de schoorsteen moet roken, dat snap ik. Maar je geeft zelf al aan dat je huidige taak je niet meevalt. Dan zouden wij als "gebelden" het een stuk draaglijker kunnen maken door dit soort overlast rustig en vriendelijk over ons te laten komen. Maar dat kun je vergeten! De meeste mensen worden (gelukkig) steeds assertiever, en hebben meer dan genoeg van deze overlast; of het nu binnen of buiten de regels gebeurt zal de gebelde worst wezen, hij wil NIET gebeld worden. De regels moeten veranderen, en dat kan alleen met grof geweld blijkbaar. Als we nu met zijn allen zo bot mogelijk blijven reageren, dan zal er uiteindelijk vroeger of later toch wel ergens een belletje gaan rinkelen. Of in de politiek, of bij de cc's, of bij de opdrachtgevers. En in de tussentijd zijn de cc-medewerkers de pineut, het is niet anders.

Fiorucci

Fiorucci

30-05-2011 om 12:23

Tja

Als jij er mee kunt leven dat jij dan zo met mensen omgaat, dan is dat aan jou,Pluk. Ik geloof er geen snars van dat deze methode iets oplevert namelijk. Je heil zoeken bij consumentenorganisaties en politiek, heeft zeker op lange termijn meer zin. Het is namelijk de maas in de wet waar cc's gebruik van maken.

Olijvje

Olijvje

30-05-2011 om 12:25

Pelle

In mijn berichtje staat: Wat ik een tijdje heb gedaan en nu neem ik de telefoon ook vaak niet meer op als er anoniem staat.

Ik heb dat dus een tijdje gedaan om te kijken wat het effect zal zijn, ik had een stille hoop dat ze me niet meer zouden bellen. Overigens is dat dus alweer een tijdje geleden en ver voordat gedoe wat man had aan de telefoon.

Pluk53

Pluk53

30-05-2011 om 13:43

Fiorucci

de cc-medewerkers worden misbruikt en moeten de klappen opvangen. Als die zich nu eens gingen organiseren.
Het hele draaiboek van een cc-gesprek is gebaseerd op de "algemeen geldende fatsoensnormen" waar de gebelde geacht wordt zich aan te houden; dat wordt schitterd misbruikt. Want voor alle standaard beleefdheids-afhouders van de gebelde staan in het draaiboek weer variaties om toch nog door te gaan. De enige manier om dat draaiboek-gesprek te doorbreken is (enigzins)grof worden. Het kan meestal niet anders.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2011 om 13:54

Olijvje

Hilarisch! Misschien vind je het minder hilarisch als je beseft dat lange gesprekken soms juist in het voordeel van zo'n medewerker zijn. Soms heeft een opdrachtgever liever dat je wat langer in gesprek bent, dan dat je de telefoonnummers er in hoog tempo doordraait. Ga zo door dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2011 om 13:56

Genista

Je mag je ergeren, maar als je er niets tegen doet is het onder de huidige omstandigheden niet anders dan dat men je toch mag bellen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2011 om 14:07

Pelle

In geval van jouw kabelboer heb je nooit een 1 - jarig contract, dus als die kabelboer jouw een voordelig abonnement aanbiedt mag je daar na een maand al weer tabak van krijgen en naar een ander gaan. Dat lijkt me voor jou een groter ongemak dan voor de kabelboer.
Mensen korting geven op hun bestaande losse abonnementen slaat nergens op, omdat het een ánder abonnement is dan het alles in 1 abonnement. Er zijn nog steeds mensen die daar voor kiezen en dat is hun goed recht. Waarom moet je mensen in zo'n geval korting geven? Moet zo'n kabelboer er voor zorgen dat je met een telefoonabonnement van een ander net zo duur uitkomt als met een telefoonabonnement bij hun? Dat doe je toch zelf? En zoals gezegd: het internetabonnement in losse vorm is niet hetzelfde als in combinatie met alles in 1. Misschien had je je daar eerst eens in kunnen verdiepen voor je korting eist.

Pluk53

Pluk53

30-05-2011 om 14:20

Kaaskopje

wat qua gebeld worden "mag" wordt door de meeste toch ervaren als uiterst onfatsoenlijk. En vanuit dat gevoel wordt (grof) gereageerd.
Waarom verenigen de cc-medewerkers zich niet zelf? Je zegt zelf dat je een flinke weerzin tegen deze opelegde werkzaamheden aan het ontwikkelen bent, en je zult de enige niet zijn. Activeer de vakbond, de SP, whatever.

Kaaskopje

Voor de tigste keer: ... nee, laat maar. Het heeft geen nut.
Primavera verwoordt het misschien wat kleurrijker en Pluk misschien wat botter, maar ik kan er weinig méér van zeggen dan ik nu heb gedaan. Bid tot je werkgever dat je mij niet aan de lijn krijgt, want ik ben niet vriendelijk. Lees Primavera's stuk nog eens voor wat betreft warm bellen. Zodra ik maar per óngeluk weer ergens klant word of een halve actie onderneem en mijn nummer wordt afgetroggeld, word ik weer gebeld...

Ooievaar

Ooievaar

30-05-2011 om 14:35

Wet en fatsoen

Er lopen dingen door elkaar. "Het is namelijk de maas in de wet waar cc's gebruik van maken." schrijft Fiorucci. En Kaaskopje blijft maar roepen over het recht van verzet.
Maar dat is raar. Mensen bellen om ze ongevraagd een aanbod te doen en dan geen acht slaan op tegenwerpingen en toch doorduwen, is onfatsoenlijk. Er wordt inderdaad misbruik gemaakt van de neiging van de slachtoffers om beleefd te willen blijven. Onfatsoenlijk gedrag is nooit helemaal met wetgeving af te dekken. De call centers zijn per definitie erop uit om hun zin te krijgen, ten koste van de overige leden van de samenleving. Net als belastingontduikers, bijvoorbeeld. Ook die vinden altijd wel weer een maas in de wet om gebruik van te maken.
Nu de andere kant. Kaaskopje en Fiorucci hebben liever niet dat men onbeschoft doet tegen de medewerkers als men wordt gebeld. Die doen immers ook maar hun werk. Maar nu kan ik hetzelfde zeggen: Tja, het is een maas in de wet. Het is namelijk op dit moment niet verboden om boos in je eigen telefoon te bulderen dat je niet lastig gevallen wilt worden. Het is ook niet wettelijk verboden om desnoods via je eigen telefoon een medewerker van een cc voor van alles en nog wat uit te maken. En het is niet bij wet verboden om een faxnummer door te geven. Balen die medewerkers daarvan? Ach, het is net als met dat recht van verzet waar Kaaskopje het steeds over heeft. Ze kunnen er zelf wat aan doen. Bijvoorbeeld zelf snel ophangen als er wordt gescholden. Of lobbyen voor wetgeving die mensen voorschrijft om beleefd te blijven. Of....vul in.
Nee, overlast veroorzaakt op zijn beurt overlast, het is niet anders.
Ik zie maar 1 uitweg. Lastig doen en zelf een script afdraaien. Zodat deze praktijk vanzelf verliesgevend wordt. Een medewerker moet betaald worden. Als je die een aantal uren voor Jan met de korte achternaam rond laat bellen, zonder dat het ook maar enige verkoop oplevert, houdt het vanzelf op. Dus lang aan de praat houden. Die van die fiets ga ik onthouden. Ik heb altijd wel een dingetje staan dat nog marktplaats op moet. Willen ze dan komen kijken, dan maak ik er plekke een afspraak en daar neem ik dan heel ruim de tijd voor. Meestal zet ik de telefoon op luid spreken, ga verder met waar ik mee bezig was en hou ze flink aan het lijntje. Ze blijven vaak wel een tijdje hangen, ook al krijgen ze wartaal retour omdat ik willekeurig af en toe wat terug roep. Want ik ben met andere dingen bezig en het initiatief om de verbinding te verbreken ligt dan bij de medewerker. Hoef ik ook niet onbeleefd te worden. En ja, dat is een maas in de wet. Dat je zomaar ongestraft iemand bezig kunt houden met niks.
Voor je begint, Kaaskopje: ik sta in het bel met niet register en maak gebruik van mijn recht van verzet.

Fiorucci

Fiorucci

30-05-2011 om 15:52

Ooievaar

Ligt eraan. Als je een strontvervelende doorduwer aan de lijn krijgt, snap ik een vervelende reactie terug. Maar er zijn zat cc's die bellen, en je een prettige dag wensen zodra je aangeeft geen interesse te hebben. Dat je dan niet beleefd terug wilt doen, moet jij weten. Daar zwaar onbeschoft tegen doen vind ik zelf te ver gaan. Maar goed, zo zijn we allemaal anders.
Een medewerker die zijn kont tegen de krib gooit en het script negeert, kan ophoepelen. Dat gaat niet werken. En voor jou tien anderen.

Fiorucci

Fiorucci

30-05-2011 om 15:54

Pelle

Ik heb het even aan mijn zoon gevraagd: alleen mensen wiens huidige contracten bijna aflopen, worden hierover gebeld.

Pluk53

Pluk53

30-05-2011 om 16:07

Fiorucci

logisch dat die mensen wiens contract bijna afloopt lastig gevallen worden. Die zijn "vrij" om te vertrekken naar de concurrent. Dus die moet je met een aantrekkelijk (klinkend!) pakket proberen vast te leggen voor een volgende periode. De opdrachtgever heeft het belang om de gebelde te mis-/ver-leiden. De cc-medewerker zal echt geen objectieve presentatie geven van alle opties die de gebelde heeft. Zijn taak is het juist om de gebelde af te houden van mogelijk betere deals.

Ooievaar

Ooievaar

30-05-2011 om 16:16

Fiorucci

"Maar er zijn zat cc\'s die bellen, en je een prettige dag wensen zodra je aangeeft geen interesse te hebben." Yep en dat gaat hier ook goed, heb ik niet zo'n probleem mee. Blijft wel onverkort gelden dat ik niet voor niets in het register sta. Ik wil niet worden gebeld, dus ook niet warm.
Maar er is een tussenvorm die mij ook mateloos ergert: dat is beginnen met een heel warrig verhaal. Waaruit niet direct duidelijk wordt waarom iemand belt. Dan vraag ik ze om in 1 zin te zeggen waarom ze bellen. Doen ze dat niet, hebben ze weer een probleem. Dat is namelijk één van de scripts: kakelkakelkakel en na enige alinea's komt de aap uit de mouw: men wil iets verkopen. Dat vind ik dus zwaar onbeschoft. Echt waar. Ik krijg dan het gevoel dat ik bedonderd word en dat is dan nog waar ook. Kijk en dat vind ik dus te ver gaan, maar goed zo is iedereen inderdaad anders.
"Een medewerker die zijn kont tegen de krib gooit en het script negeert, kan ophoepelen." En als dat script dus is gemaakt om iemand klaar te maken voor het verkooppraatje dan moet die medewerker kiezen: script niet volgen en andere (bij)baan zoeken. Script wel volgen en accepteren dat het dan onvermijdelijk is, dat sommigen aan de andere kant hetzelfde recept gaan toepassen.

Fiorucci

Fiorucci

30-05-2011 om 18:29

Ooievaar

Als mijn zoon vreselijke scripts zou moeten doen, zou hij inderdaad weggaan, maar in zijn geval is dat dus niet zo. Overigens, zelfs bij vreselijke scripts blijf ik normaal doen. Ik blijf een ander behandelen zoals ik ook behandeld zou willen worden.

Fiorucci

Fiorucci

30-05-2011 om 18:33

Pluk

Weet je, bij dit bedrijf is het zo dat mensen vaak verchillende contracten hebben, die allang gecombineerd en dus goedkoper hadden kunnen zijn. Waar ze al eens schriftelijk op gewezen zijn. Hun contract loopt inderdaad bijna af, en (zoals elk bedrijf )wil men graag de klant houden. Er volgt wel degelijk een uitleg over opties.En dus volgt een aanbieding. Het is geen misleiding bij dit bedrijf, want zoals ik al schreef, mijn zoon heeft thuis alles uitgezocht voor hij voor dit bedrijf ging bellen.

Pluk53

Pluk53

30-05-2011 om 20:16

Fiorucci

je wilt het niet snappen! Het zal allemaal best kloppen, het verhaal wat je zoon verteld. Maar de opties die hij aanbiedt zijn allemaal de opties van de opdrachtgever! Ze worden gemanipuleerd om daar uit te kiezen.
Je zoon doet prima werk voor de opdrachtgever; of kiezen voor de opdrachtgever voor de "gemanipuleerde" de beste keus is, is voor je zoon niet relevant (en dat interesseerd hem waarschijnlijk helemaal niks)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.