Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jamie

Jamie

18-12-2015 om 17:58

Taeke en Sjoerd

Ik ben nogal geïntrigeerd door de namen Sjoerd Sjoerdsma (D66) en Taeke Taekema (hockey en Wie is de Mol). Heeft iemand eens gelezen waarom hun ouders zo weinig origineel waren? Zijn er meer van dat soort voorbeelden? Ken je mensen die ook zo'n soort naam hebben (ja je kunt ook anoniem posten)?


Dees

Dees

21-12-2015 om 21:44

Tja

Bruin en zijn zusje beertje.

Maar hoor ook wel eens van die onmogelijke namen omdat het per se een vernoeming moet zijn naar een tante of oom ofzo jantenny, jostein, elvera.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-12-2015 om 21:47

Even gegoogled

Ik lees net dat de broer van Jan Pol Jan Harm heet. En dat dat een gewoonte in die familie. Dus Jan met iets erachteraan.

caton

caton

21-12-2015 om 23:00

bieb

Bieb, ik ken ook een broer en zus die Mees en Merel heten. En ze hebben ook nog een broer Stern.

Jamie

Jamie

22-12-2015 om 06:48

caton

Nou ja zeg, ik had dan toch voor Meeuw gekozen arme Stern.

Sowieso vind ik het altijd wel grappig als je twee keer voor dezelfde eerste letter kiest en dan opeens gaat afwijken. Net alsof de derde er niet bij hoort, wij hebben het dan ook voor de zekerheid bij twee kinderen gehouden, we hadden alleen nog dezelfde letter over voor een meisje, niet voor een jongen

Dees

Dees

22-12-2015 om 08:23

ook zoiets

Patrick met zijn zusje Patricia en hun broertje Maurice....tja

Paddington

Paddington

22-12-2015 om 08:23

Onhandig

vind ik namen die met dezelfde voorletter beginnen.

Mijn kind heeft een weinig voorkomende voornaam, maar haar roepnaam is wel gebruikelijker. Ze is vernoemd naar de opa aan de ene zijde en de oma aan de andere zijde. Was makkelijk, die hadden beide dezelfde tweede naam.

Verder bij ons wel namen die beginnen met dezelfde voorletter, maar die dragen een andere achternaam. Geen probleem met post dus.

caton

caton

22-12-2015 om 08:32

jamie

Stern past er juist prima bij. Is toch ook een vogelnaam?

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2015 om 09:26

Dezelfde voorletter

Mijn ouders hebben ons alle drie dezelfde voorletter gegeven en dat was best onpraktisch vanaf het punt dat we zelf post kregen en ook nog bij dezelfde bank zaten (de enige in het dorp). Daar heb ik van geleerd. Wat wij wel per ongeluk hebben gedaan is een gelijk klinkende letter in de naam. F en V. Hadden we een derde kind erna gekregen dan had ik dat denk ik wel door willen trekken.

Wat ik als onaangenaam heb ervaren is dat mijn zus meteen na het zien van onze naamkeuze van de jongste zei: oh, de tweede naam vind ik veel mooier als roepnaam! Mag ze vinden, maar dat wil je niet horen als je na weken nadenken deze keuze hebt gemaakt. Ik zeg braaf: mooi hoor, als ik de naam van een verse baby hoor. Díe mensen zijn er gelukkig mee.

Beide namen van dochter zijn overigens mooi, dus de tweede had inderdaad ook prima als roepnaam gekund.

Dees

Dees

22-12-2015 om 10:04

nee hoor

Nou sorry hoor, ik heb in mijn omgeving mensen die alles "perfect" willen en vinden dat ze alles perfect doen. Maar als je dan met onmogelijke namen komt dan hou ik gewoon mijn mond over die naam dan reageer ik niet met "mooie naam" ofzo.

het kan nog erger

Ik heb een keer een jongen/meisjetweeling ontmoet die dezelfde voorletters hadden. Tweelingouders in spe: doe dat niet! Er komt geheid gelazer met de instanties van, die de twee exemplaren van P.A. de Vries, geboren 12-2-2016 in hun administratie gaan verwarren. Als beide kinderen hetzelfde geslacht hebben is het probleem nog groter (maar deze twee hadden er in de praktijk al last van)

Ouders van meerlingen zouden elk kind in elk geval moeten voorzien van duidelijk verschillende voorletters, om ze een leven van gehannes met administraties te besparen.

In de rubriek 'sterk op elkaar lijkende namen' ken ik trouwens een Erwin die een broer Erik heeft - daar raak ik dus mee in de war - en mijn partner heeft familie waar in éen gezin de dochters Lindy, Cindy en Mandy heten. Broer heeft wel een duidelijk andere naam, gelukkig. Ik denk aan die dames altijd als Mindy, Cindy en Lindy, en weet nooit wie wie is...(maar goed, dat is ook mijn eigen laksigheid)

Groeten,

Temet

Tweelingnamen en tweede leg

Ik heb inderdaad speciaal voor twee verschillende beginletters gekozen voor mijn tweeling. De ene bleek zo allergisch voor een bepaald medicijn dat hij gereanimeerd moest worden, je wil echt niet dat die medische dossiers door elkaar gehaald worden.

Mijn nicht was juf in Canada. Zij had een eeneiige tweeling in de klas die altijd gelijk gekleed waren en Gretha en Gertha heetten. Die meisjes konden zelf niet eens zien welke schoolfoto nou van wie was en hun klasgenoten spraken zowel de ene als de andere aan met Grethagertha.

Wat ik ook wel grappig vind is als mensen met de tweede leg een heel andere richting opgaan. Zoals Frank de Boer wiens dochters uit zijn eerste relatie ietwat volks Brooke, Maxime en Demi heten en de dochters uit zijn tweede relatie namen die op het hockeyveld niet zouden misstaan, Fenne en Linde.

skik

Skik (ot)

Naar aanleiding van Grethagertha ga ik een nieuw draadje openen over gelijk geklede tweelingen

Groeten,

Temet

Bianka

Bianka

22-12-2015 om 16:50

Skik: frank de boer

Skik, niet dat ik de roddelbladen nou zo bijhoud maar Frank de Boer is nog altijd, naar verluid gelukkig, getrouwd met zijn jeugdliefde. Zijn tweelingbroer Ronald de Boer daarentegen is gescheiden en heeft inmiddels ook kinderen met zijn tweede vrouw.

Biancka

Onze goudvissen heetten Frank en Ronald de Boer, die kon ik ook al niet uit elkaar houden.

skik

Tegendeherkenning

Tegendeherkenning

22-12-2015 om 18:43

...

Ik heb ooit les gehad van Piet Pieterse(n): Engels.

En op een blauwe maandag heb ik als student op 'de' administratie gewerkt en kwam veel namen tegen waarvan sommige bleven hangen. Bijvoorbeeld een mevrouw Kruishaar, getrouwd met meneer Zwart. En onverstoorbaar beide namen blijven gebruiken. Of een Pa en Ma Nus die hun zonen het onvergetelijk kado gaven door de naam van de een met een P te beginnen en de ander met een A.

Tegendeherkenning

Tegendeherkenning

22-12-2015 om 18:50

Namen die je niet moet kiezen

Namen bij -bijvoorbeeld- tweelingen die je niet moet kiezen

Ron & Sjon
Frank & Stijn
An & Aaltje
En eerder hier genoemd: Bruin & Beertje

Wie heeft er meer ?

Arendje

Arendje

22-12-2015 om 19:10

ook zonder tweelingen

ik ken twee zusjes die een flink aantal jaar schelen in leeftijd. De een heet Robin en de ander Ruby ... Twee Robijntjes in het gezin.

Barbara

Barbara

22-12-2015 om 19:10

ja, die vogels zijn mijn kinderen

Ja, mijn kinderen heten Merel en Mees! Volgens mij zijn er wel meer. Het was niet bedoeld als grap, we vonden het echt mooie namen en inderdaad leuk dat het vogelnamen zijn. Het hielp ook mee dat mijn man bijna een vogelnaam als achternaam heeft (jammer, de 'd' mist) en dat hij nog andere kinderen heeft waaronder zijn zoon Arend.

Jamie

Jamie

22-12-2015 om 19:33

caton lol

Stern is natuurlijk een vogelnaam maar na twee keer de letter M opeens Stern vind ik gek staan, dat zei ik ook al. Daarom dus Meeuw

Overigens weet ik dat gedoe van die voorletters maar mijn zonen hebben allebei drie namen en officiële post gaat dus altijd prima met al die voorletters. Bij gewone post staat altijd de voornaam dus dat probleem met die post herken ik niet.

Tweelingen met dezelfde voorletters is inderdaad onhandig maar ziekenhuizen hebben in de computer allang een extra waarschuwing met het vinkje TWEELING, dat zien ze direct en dan letten ze dus extra op welke het is, ook als ze niet dezelfde voorletters hebben.

Rosa

Rosa

22-12-2015 om 19:48

Tim en Tom

Tim en Tom Coronel. Ik heb bij Tom in de klas gezeten maar als ik ze zie langs schuiven op de reclame kan ik toch echt niet zeggen wie wie is. In de straat woont een meisjestweeling, Rosalie en Marjolein. In mijn vorige woonplaats waren twee meisjes met namen die op elkaar leken. Hummelie en frummelie noemden wij ze. Ik heb ook moeite met een Joeri en Jordy in één gezin. De jongens schelen weinig in leeftijd en zien er bijna hetzelfde uit. Ook lastig is Azra en Arda in één gezin en Sammah [semmaa] en Semyah [semjaa] in één gezin. Alsof de namen op waren of zo.

tegendeherkenning

tegendeherkenning

22-12-2015 om 19:55

Ik kende een boer en zus, volgens mij ook tweeling, wiens namen elkaars spiegelbeeld zijn: Noel en Leon.

effezo

effezo

31-12-2015 om 15:23

in de familie

van man zijn er veel getrouwden met de zelfde naam: cor en cor,jo en jo, fried en friedje ( wat moest ik daaraan wennen!)
Man heeft ook bijna dezelfde naam als zijn jongste zus, maar 1 letter erbij, wij plagen dr wel eens, ze was een ongelukje

Ik ken ook een gijs en guus, ik haalde ze steeds door elkaar totdat een andere dreumes uit de groep zei( was hun buurmeisje) das nie hijs,das huus!! Sindsdien blijft ie hangen....

effezo

En hoe heet het nageslacht van Fried en Friedje? Mayo en Uitjes?

Groeten,

Temet

Truusje

Truusje

04-01-2016 om 20:18

3x bijna zelfde naam

Op de school van ons kind een ééneiige tweeling met de namen Sylvain en Sylvian. Die pas vanaf groep 3 weleens iets anders aanhadden. En hun jonger zusje heet.... Sylvia.

tweelingen

Ik ken tweelingen met de namen Michael & Michel en Peter & Pieter...

Vroegere buurvrouw

was er een van drie dochters, alledrie met een mooie plantennaam: Marjolein, Liane en Aster. Vond ik heel origineel. Op school van zoon vroeger een eeneïge tweeling Ella en Aline. Vond ik ook wel bijzonder (onhandig, je gaat ervan stotteren). Verder gelukkig alleen maar tweelingen in onze omgeving met verstandige ouders, dus allemaal echt andere namen.
Mijn opa had inderdaad 2 broertjes Jan, de eerste was jong gestorven en bij de volgende zoon werd de naam gewoon hergebruikt. Heb ik altijd een naar idee gevonden. Hij zelf heette overigens als oudste zoon volgens gebruik Frans, zijn vader (ook oudste zoon) heette Piet. Dat was een lange traditie in zijn familie. Mijn oudste oom heet dus ook Piet, en zijn oudste zoon ook weer Frans. Ik vind dat wel mooi. Zelf hebben we ook beide kinderen vernoemd naar de opa's en oma's.

Tegendeherkenning

Tegendeherkenning

12-01-2016 om 13:15

Ohja -koppels

In mijn studententijd was er een Hans die verkering kreeg met een Grietje. Of Het koppel Frans en Ans. Als je het mij vraagt, je zou het erom uitmaken.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-01-2016 om 15:15

Hier

Ik ken een Jan, Janneke en John.
Een Fleur en een Roos
Een tweeling Maxx en Xxam
En echtpaar (m/v) dat allebei Henny heet.

Bianka

Bianka

12-01-2016 om 15:45

ook

Mijn vader heeft ook de naam gekregen van het broertje boven hem, dat, toen mijn oma zwanger was van mijn vader, is overleden. Toen heel gewoon, nu een beetje raar. Verder heeft hij 3 broers onder hem die variaties hebben van de naam Hendrik (vermoed dat Hendrik een geldschieter was En eentje is getrouwd met Henny, dus Henry en Henny. Ook gezellig.
Ik ken een stel dat heet Chris en Chris.
En wat tweelingen betreft, ik ken een Sam en Tom. Is net anders maar lijkt toch veel op elkaar.
En mijn eigen tweeling heeft verschillende voorletters en toch ging het ook een keertje bijna verkeerd bij de apotheek. Gelukkig gee allergie of zo maar wel werd het geneesmiddel op de verkeerde naam geregistreerd. Gelukkig check ik het altijd even.

Jamie

Jamie

12-01-2016 om 16:17

grappig

Dat iemand de namen Sam en Tom al te veel op elkaar vindt lijken Het is toch echt geen Tim en Tom hoor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.