Off-topic discussies
Leen13
12-09-2014 om 17:07
Sinterklaasliedjes geupdate - dekolonisatie
Zal mij benieuwen wat dat thuis bij de kinderen geeft als ze uit school komen met de nieuwe versie Sinterklaasliederen.
Die dekolonisatie gaat nu wel erg snel.
Twitter slaat op hol.
http://www.vosabb.nl/piet-niet-meer-zwart-en-ook-geen-knecht-meer/
"De teksten zijn niet alleen aangepast in het kader van de discussie over Zwarte Piet, maar ook om ze meer te laten aansluiten op het huidige taalgebruik. Bovendien zijn verwijzingen naar stoute kinderen en dergelijke eruit gehaald."
"Sinterklaasje, kom maar binnen met je Piet,
want we zingen allemaal blij een lied."
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3746848/2014/09/12/Nederland-weigert-nieuwe-sinterklaasliedjes-te-zingen.dhtml
"In een poll op AD.nl gaf 92 procent van de bezoekers aan de nieuwe liedjes niet te zullen meezingen. Slechts acht procent zal het wel doen. Ruim 7.000 mensen vulden de poll in."
http://www.trouw.nl/tr/nl/6869/Hans-Goslinga/article/detail/3741409/2014/09/07/De-blinde-vlek-in-het-debat-over-Zwarte-Piet.dhtml
"Na de dekolonisatie van landen volgt nu, met minstens zoveel weerstanden, de 'dekolonisatie van het bewustzijn'. Dat is niet toevallig de ondertitel die de Surinaams-Nederlandse econoom Sandew Hira en de Britse historicus Stephen Small hebben meegegeven aan een serie boeken over de geschiedenis en erfenis van de Nederlandse slavernij. Het eerste boek geeft een scherp inzicht in de feiten en gevoelens die daarover tot op heden bij de nazaten bestaan."
Evanlyn
19-09-2014 om 22:28
1920
Ik heb wat verder gegoogeld, maar in 1920 liepen er wel degelijk Zwarte Pieten mee. Veel verder terug gaat die intocht ook niet, geloof ik, die is er vrij recent bijgekomen. Maar de liedjes en plaatjes zijn wel ouder, hoe oud precies weet ik niet. Dat Piet minder oud is dan Sint is duidelijk, want Sint stamt al uit de Middeleeuwen en dan is er geen sprake van een Piet. Misschien is Piet van de laatste 100 à 150 jaar of zo?
Evanlyn
21-09-2014 om 00:31
droom
Vannacht droomde ik nota bene over Zwarte Pieten! Ze zaten met zijn allen in een open auto, een soort grote Amerikaanse slee, en ze keken boos. Het bleek dat ze op weg waren naar een demonstratie tegen het feit dat ze niet meer welkom waren in Nederland. Kennelijk ben ik er dus meer mee bezig dan ik zelf denk...
neteret mut
21-09-2014 om 08:15
evanlyn
ik zie een film aankomen, in de trant van die horrorfilm Sint, maar dan met boze zwarte pieten. Kun je de filmrechten niet alvast vastleggen? ( foei stout van me om met een serieus probleem zo om te gaan)
Evanlyn
21-09-2014 om 23:40
arrestatie
Er is al een filmpje van Lucky TV, waarin Pieten uitgezet worden en Dieuwertje Blok gearresteerd wordt als mensensmokkelaar! Maar een film met een dreigende menigte boze Pieten heb ik inderdaad nog niet gezien. Ik ga aan de slag...
skik
22-09-2014 om 21:15
Mijn broer
Mijn broer die Sint speelt verzuchtte al dat hij zijn metgezel heeft moeten ontslaan vanwege zijn huidskleur.
skik
skik
22-09-2014 om 21:20
Praktische oplossing?
Mijn broer heeft dus jarenlang Sinterklaas gespeeld, ook voor zijn eigen neefjes en nichtjes. Zelf kan hij zijn identiteit verbergen achter een baard, met een pruik en een bril. Maar Piet is ook geen onbekende van mijn kinderen. Hoe maak je die onherkenbaar zonder hem zwart te maken zodat hij overkomt als een sprookjesfiguur en niet als een vriend van oom?
skik
Evanlyn
22-09-2014 om 22:27
gedwoon wat jullie willen
De burgemeester van Amsterdam heeft dit jaar een probleem, maar gewone mensen mogen doen wat ze willen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.