Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sinterklaasliedjes geupdate - dekolonisatie

Zal mij benieuwen wat dat thuis bij de kinderen geeft als ze uit school komen met de nieuwe versie Sinterklaasliederen.
Die dekolonisatie gaat nu wel erg snel.
Twitter slaat op hol.

http://www.vosabb.nl/piet-niet-meer-zwart-en-ook-geen-knecht-meer/
"De teksten zijn niet alleen aangepast in het kader van de discussie over Zwarte Piet, maar ook om ze meer te laten aansluiten op het huidige taalgebruik. Bovendien zijn verwijzingen naar stoute kinderen en dergelijke eruit gehaald."
"Sinterklaasje, kom maar binnen met je Piet,
want we zingen allemaal blij een lied."

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3746848/2014/09/12/Nederland-weigert-nieuwe-sinterklaasliedjes-te-zingen.dhtml
"In een poll op AD.nl gaf 92 procent van de bezoekers aan de nieuwe liedjes niet te zullen meezingen. Slechts acht procent zal het wel doen. Ruim 7.000 mensen vulden de poll in."

http://www.trouw.nl/tr/nl/6869/Hans-Goslinga/article/detail/3741409/2014/09/07/De-blinde-vlek-in-het-debat-over-Zwarte-Piet.dhtml
"Na de dekolonisatie van landen volgt nu, met minstens zoveel weerstanden, de 'dekolonisatie van het bewustzijn'. Dat is niet toevallig de ondertitel die de Surinaams-Nederlandse econoom Sandew Hira en de Britse historicus Stephen Small hebben meegegeven aan een serie boeken over de geschiedenis en erfenis van de Nederlandse slavernij. Het eerste boek geeft een scherp inzicht in de feiten en gevoelens die daarover tot op heden bij de nazaten bestaan."


vlinder72

vlinder72

12-09-2014 om 17:47

ach

Ik bekijk vanuit het perspectief van mijn vijfjarige zoon. Het zal hem een zorg zijn welke kleur de pieten hebben en wat de exacte tekst van de liedjes is. Zolang hij maar zijn pepernoten krijgt bij de intocht.

Zelf vind ik de discussie vreselijk. En dat geldt voor beide partijen. De toonzetting vind ik heel erg naar. Ik blokkeer elk bericht dat voorbij komt op Facebook om dat gezeur maar niet te hoeven lezen.

De kleur van de pieten maakt mij trouwens niets uit. Ik ga voor de regenboog pieten zoals een paar jaar geleden geïntroduceerd bij het Sinterklaasjournaal

Leen13

Leen13

12-09-2014 om 18:08 Topicstarter

In het wild

Wij hadden vorig jaar een gekleurde internationale studente in huis tijdens de Sinterklaas. Die nam het nogal analytisch op. Ze kon nog net die 'blackface' onwetenden in het wild bestuderen.

Zoon vind zichzelf niet racistisch, want hij zat op een zwarte school en heeft vrienden van alle 'gezindten' maar het feest moet wel zo blijven als het is. Zwarte Piet is helemaal niet racistisch ook al voelen sommigen zich daardoor geschoffeerd. Daar gaat nog wel wat discussie plaatsvinden hier thuis.

vlinder72

vlinder72

12-09-2014 om 18:19

onze Au pairs

Wij hebben twee jaar een Au pair uit Zuid Afrika gehad. Sinterklaas en Zwarte piet vergden de nodige uitleg (en dan merk je hoe raar die Zwarte Pieten eigenlijk zijn).

De reactie van een van die meisjes was ook dat zoiets in Zuid Afrika onmogelijk was en als je zo bij zou lopen kwam je ernstig in de problemen.

Natuurlijk vierden ze 5 december wel met ons mee en ze zijn ook naar een intocht wezen kijken. En het Sinterklaasjournaal vonden ze erg leuk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-09-2014 om 18:30

Ik

Ik ben van plan dit jaar de hele discussie te negeren. ben het geneuzel over piet spuugzat.
We vieren hier gewoon sinterklaas, met Zwarte Piet.

Leen13

Leen13

12-09-2014 om 19:14 Topicstarter

Nu al creatief en vermakelijk

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/09/12/sinterklaasliedjes-hebben-make-over-gekregen-geslaagd-of-kan-het-nog-beter/

In NRC worden mensen uitgenodigd om zelf een oud Sinterklaaslied te 'hertalen'.

Dollybellefleur:

"Sinterklaasje kom maar met je employé
Want we zitten allemaal in de foyer
We hebben helemaal geen tijd
Dus hurry up in je habijt"

Leen13

Leen13

12-09-2014 om 19:33 Topicstarter

Nieuwe bundel Sinterklaasje kom maar binnen met je Piet

https://twitter.com/search?q=zwarte%20piet&src=typd

Tweet
In Belgie heet je lul je Piet. Sinterklaasje kom maar binnen met je Piet

De gebruikelijke onzin sla ik maar over maar er zitten 'juweeltjes' tussen.

Wat mij verbaast

is dat er nog geen actiegroep is tegen een kinderliefhebbende bisschop. Na alle ophef over seksueel misbruik in de kerk zouden we de stijlfiguur van sinterklaas toch ook politiek correct moeten aanpakken.

Tsjor

Astrid

Astrid

13-09-2014 om 10:44

hier

Vieren we ons feest zoals gewoonlijk: met oude sinterklaasliedjes, met Zwarte Piet en Sinterklaas.

Ik houd er niet van als andere mensen mij gedachtes opleggen en verwachten dat ik daar zomaar in mee ga omdat zij dat nu eenmaal zo vinden.

Mensen in mijn omgeving die ineens politiek correcte meningen ventileren hebben sowieso vaak al meer met Kerstfeest of HelemaalGeenFeest dan met Sinterklaasfeest. Maar het zijn wel de hardste roepers en lijken daardoor de grootste groep.

vlinder72

vlinder72

13-09-2014 om 10:49

Hier ook hoor

Mijn zoon krijgt op 5 december gewoon weer een zwarte pieten pak aan naar school met een zak en een bruine snoet, prachtig vindt hij dat.

Ik ben wel blij dat wij niet zo'n hysterische krant hebben dus ik mis een groot deel van dat gezeur van beide partijen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2014 om 12:09

Sint wordt kapot gemaakt

Dat gevoel heb ik momenteel echt. Het hele gedoe heeft een dusdanige smet op het hele fenomeen geworpen dat ik de lol er steeds minder van kan zien. Ik ben blij dat ik nu geen Sintgelovers meer in huis heb.
Wij vieren het al een tijdje niet meer, maar stel dat we kleinkinderen krijgen, dan zou Sinterklaas weer uit de mottenballen gehaald worden door ons en ik weet nu al dat ik me suf zou winkelen voor leuke cadeautjes, maar zoals de stand van zaken nu is, zou ik er geen moeite mee hebben als mijn dochters het feest naar kerst verplaatsen en dan maar zonder al die aangepaste onzin van 5 december.

Wat de liedjes betreft, kan ik me overigens wel vinden in wat aanpassingen in de tekst. Ze zijn soms inderdaad wel wat erg gedateerd. Kinderen moeten nog wel snappen wat ze zingen en een roe is gewoon niet meer van deze tijd. Met knecht heb ik dan weer geen probleem. Het ís toch het knechtje van Sint? Een witte Piet zou ook de rol van knecht gehad hebben.

Een voorbeeld van wat van mij weg zou mogen is 'Daar wordt aan de deur geklopt'. 'Want ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed'. Ik kan me voorstellen dat iemand daarover struikelt. Of Sinterklaas Kapoentje. Ik weet niet of de schrijver van dit liedje al meer wist dan wij over wat priesters en andere katholieke kerkmeneren in het geniep uitspookten, maar daar lijkt het wel op. Raar dat kapoentje er überhaupt in gekomen is eigenlijk.

Leen13

Leen13

13-09-2014 om 12:23 Topicstarter

Misbruik in de RK kerk en de Sint

Alles wordt 'gecoverd'.

Tweet Vragenvuur
"...Sint die de brave kinderen het allermeest bemind", vonden ze kennelijk te precair, gezien het kindermisbruik in de RK."

Maar of hun suggestie dan beter is:

"Als ik straks ga slapen [?],komt [?] de goede Sint.
’k Hoop dat hij in ’t donker [?] wel ons huisje vindt."

Kinderfeestje

Jemig Kaaskopje. Doe niet zo dramatisch. Het is maar een kinderfeestje. Bovendien een feestje dat je vooral zelf vorm moet geven (gedichten surprises etc.).

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2014 om 14:11

M Lavell

In de praktijk doe ik er niet dramatisch over hoor. Dat het een kinderfeest is daar was ik mij al 49 jaar van bewust (daarvoor vast niet). Maar ik heb de indruk dat dat gevoel van bewustzijn ontbreekt bij degene die het bommetje eronder heeft gelegd. En dat stoort mij. Ons verleden is niet fraai, maar het leven is doorgegaan. Geen kind die aan slavernij denkt als hij blij de pepernoten opvangt.

Discriminatie is een verwerpelijk, maar in álle volken voorkomend fenomeen. En uitgerekend Quincy Dario, die zwarte piet blijkbaar een onoverkomelijk probleem vindt, maakt zich daar net zo schuldig aan. Met zijn uitspraak "dat we overdreven droef zijn omdat de slachtoffers blank waren." na de vliegtuigramp, heeft hij zo totaal afgedaan bij mij. Hij discrimineert zichzelf en 'zijn mensen' daarmee zelf. Ik nam hem al niet serieus, maar hij is nu domweg belachelijk geworden. Dus als ik zeg dat ik vind dat er een smet rust op Sinterklaas, dan spelen dit soort gedachten allemaal mee. Jammer dan als je dat overdreven vindt.

Leen13

Leen13

13-09-2014 om 14:40 Topicstarter

Het wordt anders

Als je mensen die wel moeite hebben met het beeld van Zwarte Piet persoonlijk kent.
En nadat ik vorig jaar de berichten in binnen- en buitenland gezien heb over de controverse rondom 'blackface' vind ik het zelf niet meer kunnen. Ik ben blij dat mijn kinderen al groter zijn en dat pietenpakje niet meer aanhoeven dat ze jaren naar school en naar familie aankregen.
Die argeloosheid is er nu definitief vanaf.

Astrid

Astrid

13-09-2014 om 15:05

AnneJ

"Als je mensen die wel moeite hebben met het beeld van Zwarte Piet persoonlijk kent."

En het wordt weer peanuts als je mensen kent die dezelfde achtergrond hebben en geen idee hebben waar moeilijk over wordt gedaan. Of we niets beters te doen hebben. Een goede vriend van mij met een heel donkere huid vroeg grijnzend of hij dan door het bleek gehaald moest worden als hij Piet wilde worden, of mocht hij soms helemaal geen Piet worden...

Leen13

Leen13

13-09-2014 om 15:13 Topicstarter

Astrid ik snap het niet

http://www.anjameulenbelt.nl/weblog/2009/12/15/frantz-fanon-actueel-1/

Een goede vriend met donkere huid door de bleek gehaald. Komt onmiddellijk Frantz Fanon in gedachten. Zwarte huid, blanke maskers.

Zijn we dat allemaal vergeten of is dat een 'linkse hobby'?

Leen13

Leen13

13-09-2014 om 15:38 Topicstarter

Zou je zelf ook niet waarderen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Heckmann#mediaviewer/File:Musikkapelle_Mauthausen.jpg

Wij zetten toch ook niet zo'n troepje muzikanten in een optocht, zeg carnaval?
Kun je ook zeggen, dat boevenpak bestaat al veel langer zelfs Charlie Chaplin heeft er nog een lachfilm mee gemaakt?

Daar herkeennen we direct de context, het concentratiekamp in.

Nou zo is dat ook met Zwarte Piet. Herkennen mensen de context in van de slavernij.

Dat wij dat niet zo zien betekent niet dat dat voor mensen die dat in hun recente (familie)geschiedenis hebben niet zo is.

Astrid

Astrid

13-09-2014 om 16:37

AnneJ

Wat ik waardeer of niet waardeer is uiteraard aan mij.
Verder, don't shoot the messenger, HIJ zei dat en hij komt van de groep mensen die in het verleden slavernij gekend hebben. Het wordt dus niet altijd anders als je de personen kent. Het is een kleine groep.

Verder vraag ik me af of ze elders even zo tolerant zouden zijn als ik me ergens aan stoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2014 om 16:56

AnneJ

Dat jij mensen kent die zich niet prettig voelen bij zwarte piet tradionele stijl kan weer afgezet worden tegen het gegeven dat anderen mensen kennen die er totaal geen moeite mee hebben. Er zijn duidelijk twee meningen in Nederland.

Ik zocht net via google over Sinterklaas in Suriname. Nou, kort en wel... daar is Sinteklaas in de klas voortaan verboden. Het was al eerder verboden, maar het was er blijkbaar weer ingeslopen dat Kinderdag met alle toeters en bellen werd gevierd, dus ook Sint en Piet. Reden van de stille terugkeer van Sint: de commercie. Als alle Surinamers het zo erg hadden gevonden, had die commercie geen kans gekregen. Nog een wonderlijk fenomeen: Sint wordt op de Antillen wit geschminkt. Maar de Pieten hebben gewoon een pietenpak aan.

Ik weet niet of ik je vergelijking met het boevenpak en inderdaad ook concentratiepak zo terecht vind. De kleren van Zwarte Piet zijn gebaseerd op de kleding van schildknapen. Die werden aanvankelijk dus door witte jongens gedragen en daar hing naar mijn weten geen negatief imago aan. Over de huidskleur van Piet kun je zeggen dat het gebaseerd is op de (volgens een van de verhalen vrijgekochte) slaven rond de bisschop, maar de kleren zijn gewoon een overblijfsel uit een andere eeuw.

Leen13

Leen13

13-09-2014 om 18:40 Topicstarter

Ice bucket challenge voor Sinterklaas

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3730973/2014/08/29/Iedereen-is-boos-over-Zwarte-Piet-dus-Van-der-Laan-doet-het-goed.dhtml

Goeie grap van burgemeester Van der Laan om de Ice bucket Challenge door te geven aan Sinterklaas
Even afkoelen die discussie.

Ik blijf overigens wel 'kaatsenballen in een net' zingen en niet 'chocolademunten in een net'
Tweette iemand gisteren: obese kleuters.

Leen13

Leen13

13-09-2014 om 19:58 Topicstarter

Sinterklaas komt uit Suriname


http://www.youtube.com/watch?v=8QISrRycitE

Witte Piet en Zwarte Sint.
Sinterklaas komt uit Suriname.

"En waar komt Witte Piet vandaan?
Uit Belgie!
Waarom?
Omdat hij wit is."

bibi63

bibi63

14-09-2014 om 21:15

En waarom

mogen we ons dan niet storen aan hier rondlopende vrouwen in lange gewaden omdat ze hun lichaam moeten bedekken. Dan zou je ook moeten zeggen: mag niet meer, want (oudere) vrouwen kunnen zich hier weleens rot om voelen, omdat ze zelf in hun jeugd, voor de vrouwenemancipatie, ondergeschikt waren aan de man.
Is toch raar, of niet?
Bibi

Annet

Annet

14-09-2014 om 21:25

Over het wijzigen van de teksten van liedjes

Net zoals Kaaskopje kan ik me daarin wel vinden.
Ik zag een item op TV dat het Wilhelmus al vaak gewijzigd is. Van mij mag dat nog een keer, kan de vermelding Duits en Spaans eruit.
Veel erger is de vorige tekst van Manke Nelis, liedje Oh kleine jodeljongen....
Dat was ergens rondom de tweede wereldoorlog: Oh kleine Jodenjongen, jij bent de dans ontsprongen......
Nog eerder ging het over een herdersjongen. Dat past geloof ik bij de originele buitenlandse tekst.

Van mij mag het 'zwart' van zwarte piet eruit. Het woord knecht vind ik geen probleem, zodra dat zwart eruit is. Tenslotte heeft de Sint de leiding en zijn de Pieten de ondersteuners.

Leen13

Leen13

14-09-2014 om 21:36 Topicstarter

Inderdaad Annet

Ik denk dat het handig is als iedereen gewoon eens gaat experimenteren. Ik kan me ook niet-witte sinterklazen en hulpsinterklazen voorstellen, chinees, indisch, arabisch. En diverse pieten met een paar roetvegen. En ik ben ook niet tegen het 'boeman' gedoe met de roe. Kun je dat mooi ter discussie stellen als kinderen daarnaar vragen.
Zoveel hoeft er eigenlijk niet te veranderen.
Maar liever wel de gorte oorringen eruit en de grote rode lippen. En het 'zwart' van zwarte piet inderdaad.

Lucerna

Lucerna

15-09-2014 om 10:43

zwarte piet...

...moet in mijn beleving nog steeds zo zwart als git. Juist helemaal niet ontzwarten. Onnatuurlijk zwart is de beste oplossing, met gekke pruiken ( staarten, rasta, steil, krullen, vlechten, mahonie of grijs/zilverig, verzin het maar). Maar piet hheft niets te maken met mensen uit Afrika. Het hele fenomeen van een zwarte helper bij een wit personage is al zo oud als Wodan en is al eeuwenlang met zijn tijd aan het meegaan. Die link met de slavernij is best jammer, maar kan nu best worden losgekoppeld met behoud van een (gitzwarte) piet. Smurfen zijn blauw, pieten zijn zwart. Waarom moet daar zo nodig een verklaing voor zijn? Er is toch ook geen verklaring voor de blauwe huidskleur van smurfen? Juist door dat krampachtige "ontzwarten" maak je naar mijn idee het hele verhaal veel groter dan het is. En waarom is het alleen in Nederland een issue? In Vlaanderen, met een piet uit dezelfde familie a,s onze pieten, is het helemaal geen onderwerp van gesprek volgens mijn zuidelijke kennissen. In de Sinterklaas-vierende delen van Duitsland hoor je ook niemand.

Ja, er mag best wel iets op de schop bij piet. Ik hecht niet aan gouden oorringen, maar mogen andere oorbellen dan wel of ook niet? Een hoofddoek voor onze vrouwelijke schuiftrombonepiet, mag dat juist wel of juist niet? Met de outfit (die overigens nu bij de diverse pietengroepen ook al veel grote verschillen vertoont), lijkt vrijwel niemand een probleem te hebben. Gewoon knéiterzwart, die pieten, een eigen volkje, met roe, met zak (wat is er in vredesnaam nog fout aan die zak?!? daar gaan toch tegenwoordig alleen nog cadeautjes in), en gewoon met stoute kindertjes. Kom op, die zijn er gewoon. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Waarom niet? Moeten die tere kinderzieltjes echt zo idioot ontzien worden?

Leen13

Leen13

15-09-2014 om 10:45 Topicstarter

Alleen in Nederland

Doen we alsof 'blackface' niet kwetsend is voor zwarte mensen.
De rest van de wereld is allang 'om'.
Zoiets als het homohuwelijk. Je kan er op wachten maar het gaat door.
Gewoon omdat het redelijk is.

Hadewich

Hadewich

15-09-2014 om 10:47

Lucerna

Wat ben ik het helemaal met jou eens!!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-09-2014 om 10:56

AnneJ

Ik heb nog nooit zwarte mensen gezien. Wel hele donkerbruine.
Daarom ben ik het ook helemaal met Lucerna eens. Pieten moeten zwart zijn, dan kan je niemand kwetsen.

Hortensia

Hortensia

15-09-2014 om 11:04

ongelooflijk...

Heel Nederland staat op zijn achterste benen.

Ik zou graag zien dat men net zo fel reageerde op de veranderingen in de zorg, de toenemende druk (psychisch en financieel) op mantelzorgers en de tienduizenden ontslagen in die sector.

Een kindersprookjesfiguur, gebaseerd op een niet zo prettig verleden, versus serieuze problemen waar veel mensen in meegesleurd worden terwijl ze niet de mogelijkheden hebben daar iets tegen te doen.

Waar liggen onze prioriteiten?

Hortensia

Hortensia

15-09-2014 om 11:15

Van zwart naar bruin

Piet was vroeger gitzwart met knalrode lippen, maar een paar decennia geleden heeft men dat veranderd in bruin omdat dat pikzwarte wel eens eng kon zijn voor tere kinderzieltjes.
Toen deed niemand moeilijk.

Nu wordt er gevraagd of we er ook roet- of regenboogpieten van mogen maken omdat mensen het associëren met slavernij (knecht) of (zoals mijn Indische vriendin) iets te vaak "Zwarte Piet" als scheldwoord naar hun hoofd hebben gekregen.

En dan breekt de pl**ris uit en moeten mensen zoals zij (al generaties lang in NL woonachtig) "optiefen naar de rimboe waar ze vandaan komen" (ik lieg en overdrijf niet). Wat heeft ons land een héérlijk legaal middel gevonden om lekker alle multicultifrustraties van zich af te schreeuwen!

Ik was altijd vóór zwarte piet, maar na het verhaal van mijn vriendin denk ik: die mensen die zo overspannen en overdreven reageren zou je net zo moeten behandelen als kleine kinderen die doorslaan: hun speeltje afpakken tot ze zich weer kunnen gedragen.

Ik ben blij dat mijn kinderen groot zijn, want het hele Sintfeest is voor mij symbool geworden van de krijsende PVV-aanhanger. Ik wil daar niet aan meedoen en steun mijn Indische vriendin, die ongelooflijk veel shit over haar heen kreeg toen ze op haar Facebook vertelde hoe zij zich voelde in die hele discussie, en waarom Zwarte Piet voor haar niet alleen een kindervriend was, maar vooral een scheldwoord. Ze moest maar "optiefen naar de rimboe waar ze vandaan kwam". Ja, ze leerde zo wel haar vrienden kennen...

Niet "die zwarten" bederven het sintfeest, maar de scheldende en verwensende Nederlander die, met Geert en zijn "cultuurerfgoed" voorop, de grote bek opentrekt en dit aangrijpt als mooie gelegenheid de "gekleurde medelander" aan te vallen.

En wat het cultuurerfgoed van Geert betreft: laten we het gansknuppelen en het palingtrekken ook maar weer gaan invoeren.

Ik wil er niet meer aan mee doen, voor mij is Sinterklaas en alles symbool geworden van een heel akelig soort Nederlanders waar ik me voor schaam en waar ik niet bij wil horen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.