Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

school is er om de kinderen dom te maken!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karen

Karen

10-03-2015 om 09:53

Interessant

Inderdaad een interessant artikel.
Deze zin springt mij in het oog: Het probleem is niet dat een leerling niet weet hoe hij zich moet gedragen, het probleem is dat hij geen zin heeft zich op die manier te gedragen.
Het prachtige risico van onderwijs. En dan vooral het 'geen zin'. Ik weet geen oplossing maar ik denk dat het ook een vorm van onkunde is die te maken heeft met hormonen/leeftijd/ontwikkeling/peergroup. De rand tussen 'ik wil het wel doen' en het ook daadwerkelijk doen is net te hoog om zelf over heen te stappen.

mirreke

mirreke

10-03-2015 om 10:08

Maar nog iets heel anders

Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat het onderwijs vaak gewoon niet interessant genoeg is, niet goed meer aansluit op de belevingswereld.
Ik heb een kind waarop dit artikel gebaseerd zou kunnen zijn. Hij kan VWO zit vanwege een motivatieprobleem inmiddels op het vmbo-t (mavo noemen ze het nu weer) waar hij nu natuurlijk een nog groter motivatieprobleem heeft.
Inmiddels is hij er zelf ook wel achter dat dit niveau voor hem totaal oninteressant is, en wil graag havo (zit nu in examenjaar). MAar het is voor hem zo werkelijk totaal on-interessant dat je soms wel kan huilen zo erg vindt hij het.

Een invalshoek die ik zelf heel relevant vind is inderdaad het maatwerk, laat een kind niet meer een jaar zitten, maar bv. een deel van het jaar, of per vak of zo. Vriend v zoon is blijven zitten op Frans, terwijl hij dat vak het jaar erop zou laten vallen!! Snap jij dat dan nog.
En ook: let er eens op, het zijn meestal jongens. Van de brugklas van mijn zoon zijn alle jongens ofwel afgestroomd naar een lager niveau, of blijven zitten. Meer structuur en controle zou al helpen, maar nee, zelfstandig werken is de boodschap...

Ik word er zelf ook heel moedeloos van.

Barvaux

Barvaux

10-03-2015 om 10:16

Mirreke

'Vriend v zoon is blijven zitten op Frans, terwijl hij dat vak het jaar erop zou laten vallen!! Snap jij dat dan nog.'

Ja, dat snap ik want je moet een bepaald niveau hebben om de bovenbouw te halen daar mag je wat laten vallen. Waarom zou je in de onderbouw op de helft van alle vakken onvoldoendes mogen halen omdat je die toch niet kiest in de bovenbouw? Overigens zou je op de school van oudste pas blijven zitten op één vak als je géén enkel cijfer boven de 6,4 hebt en op dat ene vak een cijfer tussen 2,6-3,4. Als je wel op een ander vak een cijfer hebt boven de 6,4 ben je al een bespreekgeval.

Er wordt hier vaak genoeg geroepen dat je niet VWO-waardig bent als je niet twee buitenlandse talen kunt doen terwijl een lightversie van wiskunde geen probleem is. Ik pleit nog steeds voor een lightversie tweede taal die alleen maar taal-nederlands is. Dus vanaf de vierde VWO of Havo die taal alleen maar vertalen, lezen en begrijpen. Niet in die taal schrijven op spreken. Meteen dat hele gezeur over belangrijke Duitstalige boeken in de prullenbak.

verantwoordelijkheid nemen

Dat is natuurlijk ook de essentie. Je kunt dat verantwoordelijkheid nemen niet afdwingen, wel inleiden, stimuleren en kansen bieden.
In The theory of everything een Stephen Hawking die met zijn hakken over de sloot ging, terwijl zijn leerkrachten meldden dat hij het wel kan. Studeert maar 1 uur per dag. Gaat liever naar roeien en champagnefeestjes dan dat hij werkt aan zijn opdrachten voor zijn universitaire opleiding in Cambridge en Oxford.
Doordat hij ziek wordt krijgt hij ineens haast en grijpt zijn kans. Hij wil het interessantste wat hij kent, het heelal onderzoeken en hij wil dat gezin, nog voor zijn dood, en dat kost ook geld. Hij zet zijn hersens aan het werk en gaat recht op zijn doel af. Interessant onderzoek, een phd en een baan aan de universiteit.
Het leven zelf.
Het runnen van de school als een productiebedrijf is daarmee in strijd. Daar maken de bezetters van het Maagdenhuis ook bezwaar tegen. Vastgoed en efficiency die de dienst uitmaken in plaats van kennis en (persoonlijke) ontwikkeling.

Barvaux

Die light taal die je alleen maar van vreemde taal naar Nederlands hoeft te kennen is er hoor. Twee zelfs. Latijn en Grieks.

Skik

Barvaux

Barvaux

10-03-2015 om 17:52

skik

Die is er niet op atheneum en al helemaal niet op de school van mijn oudste. Het gaat om havo/vwo kinderen die na een havo/vwobrugklassen naar vwo willen.

Stenna

Stenna

10-03-2015 om 23:28

havo en vwo

Eens met het idee van een light versie tweede taal, net als light wiskunde. En dan de verplichte tweede moderne taal, niet de vrijwillige keuze voor grieks of latijn.

Ik vind het stukje over "throughput" en "output" interessant, dat is waar we op zoon's middelbare school voortdurend de gevolgen van zagen. Zoveel mogelijk niet geheel optimaal presterende vwo leerlingen af laten stromen naar de havo ipv van ze een jaar over te laten doen. Want anders tellen ze negatief in de through- en output. Terwijl in veel gevallen een jaartje overdoen echt beter zou zijn (de tijdelijk in de puberteit verstrikt geraakte slimmerikken die op de havo of het vmbo totaal ondergestimuleerd raken en steeds verder afzakken in passiviteit)

Pindar

Pindar

26-04-2016 om 12:49 Topicstarter

kwartje

Nou ben nu weer eens terug en bij sommigen is , gelukkig, het kwartje gevallen dat ons 'onderwijs' idd onder is!

Ben ik blij om. Vooral als je in deze draad de eerste reacties eens terugleest

Man o man o man.

Nu die k,,vaccinaties nog uit de weg!

IFirst they ignore you, then they ridicule you, them you win)

bieb63

bieb63

26-04-2016 om 15:53

Verklaar je nader......

Pindar

Pindar

26-04-2016 om 15:58 Topicstarter

verklaar je nader

waarover?

bieb63

bieb63

26-04-2016 om 21:19

pindar

Wat je bedoeling van je, vage, berichtje is. Wat is er nu ineens anders? Heb je je zin gekregen?

Biebs

Ik denk dat jij je nog wat nader moet verklaren of je vraag duidelijker moet stellen, want zo te lezen is Pindar errug lang naar school geweest. ;0)

skik

bieb63

bieb63

26-04-2016 om 23:37

Skik

we laten het er maar gewoon bij

Pindar

Pindar

27-04-2016 om 14:25 Topicstarter

zin?

Wat een raar negatief berichtje zeg!

Je bent gewoon extreem vaag en als ik netjes verduidelijking vraag krijg ik zo'n berichtje?

En 'zin gekregen"? Mijn god je hebt duidelijk geen idee waar ik het over heb. Het heeft geen bal, maar dan ook geen bal met zin krijgen te maken. Je snapt het nog lang niet, dat is duidelijk, meer dan duidelijk.

Jammer, maar het is niet anders.

ja maar pindar

Daar kunnen wij toch allemaal niets aan doen? Wij moesten naar school vroeger! En dan ben ik nog ingeënt ook….
Dus echt, het heeft geen enkel nut om jouw paarlen hier voor ons zwijnen te werpen. Bewaar ze maar echt ongeschoolde mensen die jou wel begrijpen en op waarde weten te schatten.

bieb63

bieb63

27-04-2016 om 16:15

volgens mij Pindar...

..zet jij een vage posting in een draad waar de laatste posting een jaar! geleden is. De strekking van je posting is onduidelijk. Daar vraag ik dus om. Vervolgens reageer jij met 'waarover?'. Dus ik ben niet vaag maar jij....
Maar goed, terug naar je laatste bericht: wat bedoel je? Wat wil je? Wat is de strekking van je bericht?

Pindar

Pindar

27-04-2016 om 16:20 Topicstarter

vaag

Best mogelijk dat ik vaag ben. Ben verre van perfect,
Maar jij ook. Vraag eens preciezer wat je nu eigenlijk wil weten,

Wil best netjes je beantwoorden en zo. Geen enkel probleem

Nu is het een ratjetoe wat je schrijft.

Ik wil dan wel weten wat je precies wil weten.

Pindar

Pindar

27-04-2016 om 16:21 Topicstarter

@Jippox

Jippox

Ja idd niet zo best!

Vaxxed al gezien?

duh

nee, maar ik ben dan ook veel te geschoold voor dat soort films...

mieke

mieke

27-04-2016 om 16:29

pindar

Waarom ben jij van mening dat mensen nu opeens wel in zien dat je van onderwijs dom wordt?

Waarom moeten mensen niet meer gevaccineerd worden? Hoe voorkom je dan het terugkomen van heel nare ziektes? (De zus van mijn schoonvader heeft polio gehad. Ik gun dat niemand)

Je begrijpt dat ik het niet eens ben met je stellingen. Helaas kom je zelf met geen enkel argument waardoor het onmogelijk is om met je te discussiëren. En ik natuurlijk ook niet overtuigd ben van je ideeën.

Pindar

Pindar

27-04-2016 om 16:37 Topicstarter

@mieke

Ohh mijn god.

Om met het laatste te beginnen. Wss zal, voorlopig, geen enkel argument je overtuigen om de simpele reden dat het hier niet on logica gaat, maar om een zeer diepe indoctrinatie.

Maar goed, je berichtje impliceert dat ik niet zou willen dat polio etc voorkomen zou worden. Natuurlijk wil ik dat wel!
En het is abslouut vreselijk dat je schoonvader polio heeft gehad!
Ook ik gun dat niemand!

Maar het voorkomen van die ziektes komt helemaal niet door de vaccinaties! DAT is mijn punt! Dat is pure pure propaganda!

Ben je bv al op de hoogte van het feit dat de meeste ziektes momenteel voorkomen op juist die plaatsen waar er tegen gevaccineerd is?! Em idd de film Vaxxed al gezien? Kan je zien hoe we voorgelogen, belazerd en gemanipuleerd worden!
Maar ja dat onderwijs he?

Verder heb ik wat berichten gezien van mensen hier die wel begrijpen dat je van publiek onderwijs dom wordt.
Dat deed me goed dat te lezen.

Natuurlijk wordt je dat!Dat is het hele doel van het onderwijs.

Gelukkig worden er meer en meer mensen wakker.

Pindar

Pindar

27-04-2016 om 16:39 Topicstarter

@Jippox

Flauwe en erg kinderachtige reactie en dus in al zijn eenvoud veelzeggend.

Pindar

Pindar

27-04-2016 om 16:46 Topicstarter

Verontruste Moeders

Deze site zal moeders wel aanspreken hoop ik

http://www.verontrustemoeders.nl/

hoezo flauw?

Als het doel van onderwijs is om dom te worden gemaakt, hoe kan ik dan niet dom zijn na al het onderwijs dat ik heb genoten?
Leg het mij maar uit.

en het grappige is, pindar

Dat als je al iemand zou willen overtuigen van jouw ideetjes, je natuurlijk wel een heel misplaatste toon aanslaat.

Pindar

Pindar

27-04-2016 om 16:50 Topicstarter

proces

En, beste mensen, ook al denken jullie dat. ik bedoel dit helemaal niet kwaad.

Maar dit is een (lang) proces en heeft tijd nodig.

Dus lees en onderzoek.Ik verwacht absollut geen reacties van mensen dat ze het nu opeens in zien. Verre van.

Als ik je maar een beetje aan het wankelen heb gebracht en er twijfel over onderwijs en vaccinaties is gezaaid, ben ik al heel blij.

"All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.

Arthur Schopenhauer"

Pindar

Pindar

27-04-2016 om 16:51 Topicstarter

Jippox

Je hebt het natuurlijk niet in de gaten, maar ehh je postinkjes zijn nogal ehhh hoe zal ik het zeggen....eh....ahhh uhhh dom!

Pro vaccinatie en pro onderwijs

Pro vaccinatie en pro onderwijs

27-04-2016 om 16:53

Nou Pindar

Wil je nou serieus zeggen dat al die zielige mensen die zich laten vaccineren niet kunnen nadenken omdat ze onderwijs hebben gevolgd?
Mijn ervaring met mensen die hun school niet hebben afgemaakt omdat ze het allemaal beter wisten is toch echt niet zo positief. Ze zijn blijven hangen in de leeftijd dat ze stopten met school en daar krijgt de hele wereld de schuld van.

mieke

mieke

27-04-2016 om 16:55

pindar

Helaas. Ik ben niet overtuigd. En je belerende manier van communiceren zal mij ook niet overtuigen. En nee, dat ligt niet aan indoctrinatie maar ook aan ervaring.

De vriend van mijn zoon gaat naar een democratische school. Geheel vrijheid blijheid. Ik had verwacht dat mijn kinderen jaloers zouden zijn en dat ook zouden willen. Maar nee, ze willen dat niet. En ze konden ook uitstekend verwoorden waarom niet.

En niet vaccineren? Ik kan daar alleen maar heel erg om lachen. Of eigenlijk bijna om janken. De niet-vaccinerenhype is er enkel omdat al die ziektes nauwelijks nog voorkomen waardoor mensen vergeten zijn hoe erg die kinderziektes eigenlijk zijn.

Oja. Een uitroep als Mijn god is erg puberaal en zorgt er niet voor dat ik je serieuzer ga nemen. Of ben je ook een puber?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.