Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?


Overigens, de items die genoemd worden en waarop het onderzoek naar geluk gebaseerd werd zijn niet zomaar 'kwesties/schandalen'. Het zijn echt kernmomenten van een samenleving die leefbaar is voor mensen. Het zijn eigenlijk geen onderhandelbare dingen. 'Kwesties en schandalen' zijn signalen van momenten waarop die punten in het geding komen.

Tsjor

tsjor schreef op 21-03-2021 om 13:12:

Overigens, de items die genoemd worden en waarop het onderzoek naar geluk gebaseerd werd zijn niet zomaar 'kwesties/schandalen'. Het zijn echt kernmomenten van een samenleving die leefbaar is voor mensen. Het zijn eigenlijk geen onderhandelbare dingen. 'Kwesties en schandalen' zijn signalen van momenten waarop die punten in het geding komen.

Tsjor

Schandalen heb je overal. Ik bedoel: de premier van Noorwegen heeft een groot feest gegeven met veel teveel genodigden. Dat doe je ook niet per ongeluk, lijkt me. 

Pief schreef op 21-03-2021 om 18:02:

[..]

Schandalen heb je overal. Ik bedoel: de premier van Noorwegen heeft een groot feest gegeven met veel teveel genodigden. Dat doe je ook niet per ongeluk, lijkt me.

Je wilt een feestje vergelijken met de toeslagaffaire?

MeikeT schreef op 21-03-2021 om 19:04:

[..]

Je wilt een feestje vergelijken met de toeslagaffaire?

Uhm, nee, daar ging de post waarop ik reageerde helemaal niet over. 

LIeve help, lees ik net dat Rutte overweegt om JA21 bij de coalitie te betrekken. Zou dit serieus zijn of een prikkel om de Christen Unie erbij D'66 door te krijgen.

Als er zulke kunstgrepen nodig zijn om een coalitie te bewerkstelligen, de tweede kamer een lappendeken is geworden van eenzijdige belangenverenigingen en de brede partijen nauwelijks meer leden/een structurele aanhang hebben wordt het dan eens tijd om ons democratisch bestel na ruim 100 jaar eens anders in te richten.

Of in ieder geval de kiesdrempel flink op te hogen en afsplitsers geen kamerzetel meer laten bezetten.

op twitter las ik als commentaar: VVD weet heel goed: nooit iets gratis weggeven. Dus ook al hebben ze zelf helemaal geen zin in regeren met club als Ja21, voor achterban moeten ze eerst even dit ritueel door. 

Laten we hopen dat het klopt

gr Angela

Angela1967 schreef op 22-03-2021 om 16:15:

op twitter las ik als commentaar: VVD weet heel goed: nooit iets gratis weggeven. Dus ook al hebben ze zelf helemaal geen zin in regeren met club als Ja21, voor achterban moeten ze eerst even dit ritueel door.

Laten we hopen dat het klopt

gr Angela

Tuurlijk, dit is de openingszet voor de onderhandelingen. D66 wil dit natuurlijk niet en links is ook niet echt een optie. Dus moet d66 kiezen: ja21 of cu.

Misschien moet Sigrid dan zeggen: ok Mark, jij Joost Eerdmans, wij een halvering van de veestapel

Groeten, 

Temet

Voor de mix van de draadjes Corona en Stemmen . . .

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/19/laat-rutte-de-formatie-niet-depolitiseren-a4036466 

Laat Rutte de formatie niet depolitiseren

 Met zijn ‘nationaal herstelplan’ wil Rutte de formatie depolitiseren. Dat mag nu niet gebeuren, meent Wim Voermans. De crisis is juist een politieke kwestie die politiek moet worden afgehandeld.

Wim Voermans is hoogleraar staatsrecht aan de Universiteit Leiden. Onlangs verscheen Het land moet bestuurd worden: Machiavelli in de polder (Prometheus 2021)

De verkiezingsuitslag is een nachtmerrie voor wie daaruit een meerderheidscoalitie wil formeren die het land uit de crisis moet redden. Zeventien partijen in de Tweede Kamer, en eigenlijk allemaal klein. De grootste fractie neemt maar zo’n 23 procent van de zetels, op afstand gevolgd door drie fracties met tussen de 10 en 16 procent daarvan. De rest zit onder de 10 procent-drempel, de meesten zitten zelfs onder de 5 procent. Niet alleen zijn die fracties klein, ze hebben zich in de verkiezingen ook allemaal nog eens onderling geprofileerd, waardoor wat rekenkundig op zou tellen tot een meerderheid, politiek gesproken vaak is uitgesloten. De sterren lijken niet goed te staan voor verkenners Annemarie Jorritsma (VVD) en Kajsa Ollongren (D66). En dan wil niemand wil een herhaling van die zeven maanden lange formatie van 2017 – de langste in onze parlementaire geschiedenis.

Tegen deze achtergrond is te begrijpen dat demissionair premier Mark Rutte (VVD) al begin maart opriep de onderhandelingen na de verkiezingen dit keer anders aan te pakken.

Hij wil die opknippen in tweeën. Eerst zouden partijen snel moeten spreken over een „nationaal herstelplan” ter afwikkeling van de coronacrisis, en daarna, over de details van een regeerakkoord. In die eerste fase kunnen meer dan enkel de formerende partijen over dat herstelplan meepraten, volgens Rutte.

Een op het oog sympathiek plan om met een brede gelegenheidscoalitie door te kunnen pakken nu het nodig is. Een echte polderoplossing. En toch is het, zoals veel partijen al intuïtief aanvoelden, geen goede aanpak. Om een veelheid van redenen. 

Land van minderheden

Ten eerste hoeven we helemaal niet bang te zijn voor een lange formatie. Van de veertig kabinetten die na 1918 werden geformeerd lukte het in meer dan driekwart van de gevallen om dat proces binnen zo ongeveer drie maanden af te ronden. Het aantal partijen dat mee formeert maakt minder uit dan je zou denken: in de top vijf van de langste formaties (2003, 1973, 1977 en 2017) staan twee tweepartijencoalities en een driepartijencoalitie. De lengte van de formatie wordt veel meer bepaald door de scherpte van de onderlinge profilering tijdens de verkiezingsstrijd en/of bedorven verhoudingen uit een eerdere samenwerking. Geen van die twee factoren doet zich nu voor.

Evenmin hoeven de kansen op een stabiel meerderheidskabinet in de weg te worden gezeten door de politieke versplintering. We zijn nu eenmaal een land van minderheden. Al vormen zeventien fracties in de Tweede Kamer een historisch record, de Tweede Kamer is vanaf van de invoering van het kiesrecht in 1918 altijd sterk gefragmenteerd geweest, gemiddeld zo’n tien tot elf fracties, ook toen de Kamer vóór 1956 nog uit honderd zetels bestond. Ook voor de stabiliteit van grote coalities hoeven we niet bang te zijn. Vierpartijencoalities blijken zelfs stabieler (64 procent kans om vier jaar vol te maken) dan driepartijencombinaties (maar 59 procent kans). En dat cijfer spreekt nog meer tegen de achtergrond van de gemiddelde 62 procent vier-jaar-overlevingskans van kabinetten sinds 1918.. Trouwens, minderheidskabinetten (acht hadden we ervan) sneuvelen het snelst: minder dan een 34 procent overlevingskans.

Ruttes verdeel- en heersstrategie

De enige reden om voor zo’n aparte ‘herstelcoalitie’ te kiezen is de coronacrisis. Maar die crisis is, als gezondheidscrisis, nagenoeg achter de rug. Voor de aanpak van corona heeft het demissionaire kabinet een mandaat. Rutte III is nog steeds missionair op corona, en kan dat ook tot aan 1 juni wel blijven. Waarom dan toch zo’n herstelplan? Ik zie het als weer een uiting van de depolitiseringsreflex die zo eigen is aan de politicus en bestuurder Rutte. Die wil doen wat ‘nodig’ is, maar meestal liever niet volgens normale politieke lijnen, via gewone meerderheidsvorming in een debat met de Tweede Kamer. Rutte is een meester in het tegelijkertijd ophalen van compromissen binnen en buiten het parlement, het gebruik maken van gelegenheids- en minderheidscoalities. Liefst elf polderakkoorden sloot hij af, veelal eerst met koepels en organisaties buiten het parlement om daarna groepen binnen het parlement daarin te liften. Zo omzeilt hij de normale politieke klippen.

Zijn charme en vriendelijkheid verhullen deze buitengewoon knappe verdeel- en heersstrategie. Door kwesties voor te stellen als crises weet Rutte anderen steeds ervan te overtuigen dat er eigenlijk maar één redelijke oplossing is: de zijne. Dat haalt het politieke (verschillende visies op verschillende oplossingen) weg uit de politiek (distributiekeuzes maken).

Dat mag nu niet gebeuren. De afhandeling van de crisis is een bij uitstek politieke kwestie met moeilijke verdelingskwesties (bedrijven, wonen, klimaat) die in samenhang en volgens politieke lijnen moeten worden afgehandeld. Belangrijk is dat via normale formatieonderhandelingen recht wordt gedaan aan de verkiezingsuitslag, en dat uiteindelijk in een normaal, politiek uitonderhandeld coalitieakkoord in duidelijke afspraken wordt vastgelegd hoe met de stem van hun kiezers is omgegaan bij de aanpak van de grote vraagstukken van het postcoronatijdperk. Zo hoort dat in een democratie.

"de brede partijen nauwelijks meer leden/een structurele aanhang hebben

wordt het dan eens tijd om ons democratisch bestel na ruim 100 jaar eens

anders in te richten."

Euh even voor alle duidelijkheid even een aanvulling op mezelf. Ik bedoelde hervormingen binnen het democratisch bestel niet dat het staatsbestel anders dan democratisch ingericht moest worden.

En dan om te beginnen met die kiesdrempel van 5 zetels zodat links gedwongen wordt samen te werken en er geen tractors meer  het Binnenhof binnenrijden

kenfan schreef op 22-03-2021 om 17:33:

En dan om te beginnen met die kiesdrempel van 5 zetels zodat links gedwongen wordt samen te werken en er geen tractors meer het Binnenhof binnenrijden

De linkse partijen hebben allemaal meer dan 5 zetels per stuk, dus dat helpt niet.

'Dus moet d66 kiezen: ja21 of cu.' Of VOLT, dat ligt wat programma betreft dicht bij D66. Ze hebben geen bestuurlijk ervaren mensen beschikbaar, dus wellicht wel steun, maar geen minister leveren (of misschien hebben ze ergens nog iemand voor een staatssecretariaat).

Het is ook belangrijk dat nieuwe binnenkomers zich realiseren dat ze wellicht regeringsverantwoordelijkheid moeten kunnen dragen. (Ja21 heeft Eerdmans, die heeft wel bestuurlijke ervaring, maar ik gruwel van de gedachte dat hij door Rutte binnengehaald wordt.).

Tsjor

'De rest zit onder de 10 procents-drempel, de meesten zitten zelfs onder de 5 procent.' Bedoelen ze dan minder dan 5% van het totaal aantal stemmers? Hoe telt dat nu? Totaal aantal stemmers gedeeld door 150 denk ik, Dus met 0,66 % van de stemmen heb je 1 zetel. Klopt dat? Dan kan 1 volkswijk, zeg Amsterdam-Zuid-Oost genoeg zijn voor 1 zetel. Er is al ooit eerder over een kiesdrempel gesproken. Als je 5% als kiesdrempel neemt, dan zouden er minstens 8 trekkers het Binnenhof op moeten komen. Dat zou ik dan wel weer geweldig vinden.

Tsjor

Het a-politieke van Rutte is precies zijn probleem met Kaag.

Tsjor

Oh dat van die tractor vond ik nou juist weer wat charme hebben.

Ik verwacht er verder ook niet al te veel van, maar het levert wel een frisse boerenwind op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.