Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?


MeikeT schreef op 20-03-2021 om 13:08:

[..]

Tja, als de 85 % gelukkigen de 15 % mensen in armoede of met andere problemen laten stikken, ben je daar toch echt zelf debet aan. Of bedoel je dat de slachtoffers van de toeslagenaffaire wel eens wat meer compassie voor die arme Rutte moeten opbrengen? 😠

ik heb geen oordeel.

Ali

Ali

20-03-2021 om 17:29

tsjor schreef op 20-03-2021 om 16:34:

Ali: 'maar hoe kom je er toch bij dat zzp’ers niet betalen voor dat vangnet? Of niet solidair zijn? Zij betalen echt fors inkomstenbelasting. (...)Daarnaast regelen ze de dingen zelf, daarvoor zijn ze zelfstandig. En volstrekt logisch dat werknemers de ww krijgen, daarvoor leggen ze premie in. En de ww uitkering is minimaal 70% van hun loon, dus beduidend meer dan de bijstand.'

Bijstand komt uit de algemene middelen. Daar betalen werknemers ook loonbelasting voor. Loonbelasting gaat naar de algemene middelen.

Maar als het mis gaat betalen werknemers voor werkloosheids- of arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dat is een andere pot. Daar maken ze gebruik van voordat ze op die bijstand (algemene middelen) een beroep moeten doen. ZZP-ers betalen daar niet aan mee, voor zichzelf niet maar ook voor anderen niet. En als ze werkloos of arbeidsongeschikt worden moeten ze onmiddellijk een beroep doen op die algemene middelen. Dus ja, ik vind wel dat daar naar gekeken moet worden.

Tsjor

het ging over de compensatie voor de coronamaatregelen, en die worden betaald uit de algemene middelen waar zzp’ers ook aan meebetalen, en behoorlijk fors ook. En nogmaals: uit die algemene middelen krijgen de werknemers het volledige salaris betaald, zonder maximum en zonder partnertoets. Zzp’ers krijgen dus maximaal (!) een bedrag op bijstandniveau. En dan ook nog de partnertoets. Dat is oneerlijk voor de zzp’er. Ik begrijp echt niet dat je dat niet ziet.Inmiddels betaal ik al ruim een jaar belasting voor de algemene pot waar ik geen aanspraak op mag maken als de overheid coronamaatregelen afkondigt en ik in de problemen kom, terwijl medewerkers hun 5000 gewoon doorcashen.

Werknemers betalen premie voor ww, arbeidsongeschiktheid ed. Logisch dat dat wordt uitgekeerd. Zzp’ers leggen daarvoor zelf geld opzij, doen mee aan een broodfonds, sparen voor pensioen, etc.

Ik kan het inmiddels twee jaar uitzingen, daar spaar ik voor. Dan is er de bijstand. Net als voor werknemers. Ww houdt na twee jaar op, dan is er de bijstand.

Je moet dit uit elkaar houden, algemene middelen en premies. En zeker de vergoedingen vanwege de coronamaatregelen. Die komen allemaal uit hetzelfde potje.

en over de schijnzzp’ers, dat moet ophouden, dat heb ik al eerder geschreven, en wat Pief hierboven schrijft.

Geluksonderzoek

Ik vraag me toch af of dat onderzoek naar geluk echt representatief is. Worden bijvoorbeeld de mensen die op straat leven of psychiatrische problemen hebben hier ook in meegenomen? Lijkt me dat die met hele andere dingen bezig zijn.

Ali

Ali

20-03-2021 om 17:59

Ali schreef op 20-03-2021 om 17:29:

[..]

het ging over de compensatie voor de coronamaatregelen, en die worden betaald uit de algemene middelen waar zzp’ers ook aan meebetalen, en behoorlijk fors ook. En nogmaals: uit die algemene middelen krijgen de werknemers het volledige salaris betaald, zonder maximum en zonder partnertoets. Zzp’ers krijgen dus maximaal (!) een bedrag op bijstandniveau. En dan ook nog de partnertoets. Dat is oneerlijk voor de zzp’er. Ik begrijp echt niet dat je dat niet ziet.Inmiddels betaal ik al ruim een jaar belasting voor de algemene pot waar ik geen aanspraak op mag maken als de overheid coronamaatregelen afkondigt en ik in de problemen kom, terwijl medewerkers hun 5000 gewoon doorcashen.

Werknemers betalen premie voor ww, arbeidsongeschiktheid ed. Logisch dat dat wordt uitgekeerd. Zzp’ers leggen daarvoor zelf geld opzij, doen mee aan een broodfonds, sparen voor pensioen, etc.

Ik kan het inmiddels twee jaar uitzingen, daar spaar ik voor. Dan is er de bijstand. Net als voor werknemers. Ww houdt na twee jaar op, dan is er de bijstand.

Je moet dit uit elkaar houden, algemene middelen en premies. En zeker de vergoedingen vanwege de coronamaatregelen. Die komen allemaal uit hetzelfde potje.

en over de schijnzzp’ers, dat moet ophouden, dat heb ik al eerder geschreven, en wat Pief hierboven schrijft.

nog een laatste ps: een ‘normale’ zzp’er verdient sowieso boven het bijstandniveau, dus zzp’ers teren hoe dan ook in op hun spaargeld. Dat dus is bedoeld voor ziekte en pensioen. Als ze ook nog een partner hebben die geld verdient, dan krijgen ze niks en gaat het interen nog sneller.

Rutte heeft in het begin van de coromaatregelen duidelijk gezegd dat het niet de bedoeling is dat zzp’ers hun spaargeld hiervoor inzetten. Dat is grandioos mislukt.

Ali

Ali

20-03-2021 om 18:11

Wat ik ook (naast de al genoemde) erge armoede in een land vindt:

- de vele thuiszitters in het onderwijs

- de wachtlijsten in de ggz van meer dan een jaar (heb ik in zeer directe omgeving mee te maken. Een jaar lang pappen en nathouden en maar hopen dat het niet een crisisopname wordt)

- de woningnood voor kleine salarissen, studenten en starters

- de wachtlijsten in de reguliere zorg

- de bureaucratie bij overheidsdiensten, zoals belastingdienst, gemeentes

- de steeds verder afnemende lees- en rekenvaardigheden

- de enorme haat op social media

- het onvermogen om NL snel te vaccineren tegen corona

RosaMontana schreef op 20-03-2021 om 17:46:

Geluksonderzoek

Ik vraag me toch af of dat onderzoek naar geluk echt representatief is. Worden bijvoorbeeld de mensen die op straat leven of psychiatrische problemen hebben hier ook in meegenomen? Lijkt me dat die met hele andere dingen bezig zijn.

Dat idee heb ik ook. Ik denk dat vooral de wat hogeropgeleide goedverdieners aan dit soort onderzoeken meedoen, en niet de mensen uit de Haagse wijk Transvaal of Moerwijk.

MeikeT schreef op 21-03-2021 om 07:38:

[..]

Dat idee heb ik ook. Ik denk dat vooral de wat hogeropgeleide goedverdieners aan dit soort onderzoeken meedoen, en niet de mensen uit de Haagse wijk Transvaal of Moerwijk.

Als dat zo is, dan zal dat in andere landen ook zo zijn en klopt de uitslag alsnog. 

'ZZP'ers zorgen voor hun eigen potjes voor pensioen en werkloosheid en arbeidsongeschiktheid.' Dat bedoel ik, voor jezelf. Werknemers betalen premie voor ww en arbeidsongeschiktheid voor iedereen, dus ook als ze er zelf geen gebruik van maken.

Tsjor

tsjor schreef op 21-03-2021 om 09:32:

'ZZP'ers zorgen voor hun eigen potjes voor pensioen en werkloosheid en arbeidsongeschiktheid.' Dat bedoel ik, voor jezelf. Werknemers betalen premie voor ww en arbeidsongeschiktheid voor iedereen, dus ook als ze er zelf geen gebruik van maken.

Tsjor

Je betaalt premie voor een verzekering. Dat doet en zzp'er natuurlijk net zo goed bij bv een arbeidsongeschiktheidsverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering.

Goed om even te kijken wat er in het rapport staat over geluk en dan met name de vraag waarom de vijf noordelijke landen altijd zo hoog scoren: 'Through reviewing the existing studies, theories, and data behind the World Happiness Report, we find that the most prominent explanations include factors related to the quality of institutions, such as reliable and extensive welfare benefits, low corruption, and well-functioning democracy and state institutions. Furthermore, Nordic citizens experience a high sense of autonomy and freedom, as well as high levels of social trust towards each other, which play an important role in determining life satisfaction.'

Ik herken dat wel, ook voor Nederland. Rijkdom is overigens niet het meest bepalende, zoals het rapport concludeert, gelet op Aziatische landen die snel heel rijk geworden zijn, zonder dat ze bovenaan staan als het gaat om geluk.

Het gaat dus niet om rijkdom, maar vooral om het vertrouwen in de instituties, een goed-functionerende democratie, weinig corruptie en uitgebreide voorzieningen op het gebied van sociale zekerheid; plus een hoge mate van ervaren autonomie en vrijheid.

Ik vind dat allemaal belangrijke dingen, echt belangrijk. Maar dat wil niet zeggen dat Nederland 'klaar' is. De toeslagenaffaire is juist daarom zo belangrijk, omdat ze als een schimmel is die de wortels daarvan aantast: het vertrouwen in de instituties.

Kritisch zijn en blijven is daarom ook belangrijk: alle genoemde factoren zijn geen veilige boeien, maar factoren die constant onderhoud en waakzaamheid behoeven.

Tsjor

kenfan schreef op 20-03-2021 om 12:03:

Er staat me iets van bij dat die eenkomsten niet altijd conform voorschriften genotuleerd werden om zaken buiten het parlement om te ritselen. Klopt dat of heb ik nu wel de klokklepelen?

De vergaderingen van de ministerraad worden uitgebreid genotuleerd maar de notulen zijn geheim. We zullen niet weten wat er precies besproken is. Maar al vanaf 2017/2018 zijn er veel kamervragen gesteld over de toeslagenaffaire (met name door Omtzigt en Leijten. Het werd al snel duidelijk dat dit een dossier was wat niet in orde was. Toch heeft het kabinet en of Rutte als mp niet ingegrepen. Ik denk dat met name Rutte en de VVD het ook niet als probleem zagen, die zullen gedacht hebben: als de belastingdienst zegt dat het fraude is dan is het fraude.

Alkes schreef op 21-03-2021 om 10:32:

[..]

. Ik denk dat met name Rutte en de VVD het ook niet als probleem zagen, die zullen gedacht hebben: als de belastingdienst zegt dat het fraude is dan is het fraude.

Of: de goeden lijden onder de kwaden, pech gehad.

RosaMontana schreef op 20-03-2021 om 17:46:

Geluksonderzoek

Ik vraag me toch af of dat onderzoek naar geluk echt representatief is. Worden bijvoorbeeld de mensen die op straat leven of psychiatrische problemen hebben hier ook in meegenomen? Lijkt me dat die met hele andere dingen bezig zijn.

Zal echt wel een representatief onderzoek zijn hoor. Het aantal mensen met psychische problemen is (gelukkig) maar een klein percentage, met als gevolg dat zij geen grote stempel zullen drukken op het onderzoek.

tsjor schreef op 21-03-2021 om 10:01:

Ik vind dat allemaal belangrijke dingen, echt belangrijk. Maar dat wil niet zeggen dat Nederland 'klaar' is. De toeslagenaffaire is juist daarom zo belangrijk, omdat ze als een schimmel is die de wortels daarvan aantast: het vertrouwen in de instituties.

Kritisch zijn en blijven is daarom ook belangrijk: alle genoemde factoren zijn geen veilige boeien, maar factoren die constant onderhoud en waakzaamheid behoeven.

Tsjor

Natuurlijk is NL nooit 'klaar'. Er zullen ongetwijfeld weer nieuwe kwesties/schandalen komen. Geen land is perfect en daarom is kritisch zijn zeker belangrijk, maar dat neemt niet weg dat we het gewoon met z'n allen heel goed hebben en de mensen over het algemeen tevreden zijn.

Granola, ik hoop dat je even de tijd neemt om Buitenhof terug te kijken. Heel interessant. Met name Tjeenk Willink (pvdA) over het verschil tussen het beeld dat Nederlanders graag van hun eigen land hebben en willen vasthouden, tegenover de problemen die er zijn, met name met de uitvoering van maatregelen.

En de analyse van Floor Milikowski over de tegenstelling tussen randstad en achterland.

Allebei zeer verhelderend, je zou hopen dat ze op het Catshuis nu de televisie aan hebben staan.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.