Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?


Granola schreef op 19-03-2021 om 14:41:

[..]

Jij noemt het dedain, maar feit is dat er 2 werelden zijn en dat die scheidslijn steeds groter wordt. Je moet zaken benoemen zoals ze zijn en niet doen alsof het er niet is. Ik vond de analyse van Andre Krouwel (VU) op Twitter een goede, over de 'overalmensen' en 'ergensmensen' en de kloof daartussen die groeit:

Opleiding is de nieuwe en diepste scheidslijn á la @David_Goodhart: tegenstelling tussen 'somewheres' (mensen met een sterke identiteit en communautaire houdingen) en de 'anywheres' (die met hun 'portable skills' de grenzen open willen houden en multiculturaliteit accepteren).

En een steeds grotere groep in het 'geplette midden' voelt eveneens de economische en culturele gevolgen van open grenzen en globalisering. De traditionele partijen bieden niet langer de bescherming die zij wensen en eisen. Dan worden extreme opties steeds aantrekkelijker.

Het is belangrijk om de verbinding te zoeken tussendeze twee groepen kiezers en de toenemende polarisatie - opponenten zien als vijand - te verminderen. Dat betekent niet dat je leugens en racisme accepteert, maar de wortels ervan poogt op te sporen.

Zie Twitter.

En er is een groeiende kloof tussen randstad en de rest van Nederland. 

Pief schreef op 19-03-2021 om 16:06:

[..]

Ik heb oa om deze reden niet op de VVD gestemd, terwijl dat wel de partij is die het beste past qua programma. Maar ik snap wel dat mensen op de vvd blijven stemmen. Er is veel behoefte aan stabiliteit en we zeuren veel, maar we wonen toch wel in een van de meest fijne landen ter wereld.

De slachtoffers van de toeslagenaffaire zullen dit wellicht niet met je eens zijn. 

Pief,

het zijn echt twee verschillende dingen: 

blij zijn dat je niet in de binnenlanden van verwegistan woont met levenstandaard -1 

vs

moeten ervaren dat je financieel door je eigen overheid tot dramatische omstandigheden gedwongen wordt in een democratisch land waarbij het zelfreinigend vermogen zeer te wensen overlaat. 

Als ik blij moet zijn met wat ik dan 'krijg' van de belastingdienst dan stop ik accuut met betalen van belasting.

gr Angela

"noblesse oblige" dat is de term die ik zocht. Als een politicus/politica verkozen is, als een minister benoemd is, en ze hebben ieder zoveel macht dan verwacht ik veel meer kwaliteit. En: als je verwachtingen schept als overheid dan moet je die ook nakomen óf heel snel uitleggen dat je het toch niet kan. 

gr Angela

MeikeT schreef op 19-03-2021 om 16:59:

[..]

De slachtoffers van de toeslagenaffaire zullen dit wellicht niet met je eens zijn.

Het is geen onfeilbaar land. Maar het is niet uniek voor Nederland.  Elk land heeft zijn eigen affaires.

'De slachtoffers van de toeslagenaffaire zullen dit wellicht niet met je eens zijn.' En de mensen in Groningen. En de boeren in het oosten van het land. Waarbij je hoop mag putten uit het gegeven, dat de toeslagenaffaire uiteindelijk wel boven op de stapel is komen te liggen en geleid heeft tot een keihard rapport over het optreden van de overheid. Voor Groningen moet dat nog komen. En over de aanpak van corona ook.

Ik zal me overigens niet op de borst kloppen dat we 'een van de meest fijne landen ter wereld' zijn. Er zijn veel landen waar iets is wat wel beter gaat. Maar de woorden van Amanda Gorman in haar gedicht 'The hill we climb' vond ik bijzonder treffend:

'Somehow we weathered and witnessed

a nation that isn’t broken

but simply unfinished'

Prachtig.

Kortom: er is nog genoeg te doen.

Tsjor

Ik las ergens: in tijden van crisis zoeken mensen een leider. Rutte heeft het afgelopen jaar die rol op zich genomen en plukt daar nu de vruchten van.In een niet-Corona tijdperk waren deze verkiezingen wellicht heel anders verlopen.

En wat voor mij ook meespeelt, ik heb de stemwijzer van de Volkskrant gedaan. Die ging over politieke stemmingen van de afgelopen jaren. VVD, D66, GroenLinks en PvdA stonden bij mij op een gedeelde 1e plaats. Het heeft ook allemaal geen smoel op dit moment.

Ik heb gemerkt dat die stemwijzers allemaal verschillende pijlers hebben. Meestal kreeg ik er CDA of CU uit, wat voor mij geen optie is. Eenmaal kwam ik uit bij Nida. Die heb ik moeten googelen, en bleek dus ook geen optie. Kennelijk heb ik bepaalde overtuigingen die niet zouden misstaan in een godsdienstige omgeving Het kieskompas vond ik wel een aardige. Die gaf aan hoe links/rechts je bent (tikkie rechts) en hoe conservatief/progressief (precies op het midden!).

We hebben het gewoon enorm goed in Nederland en blijkbaar wil de overgrote meerderheid dat zo houden. 

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ondanks-corona-hoort-nederland-tot-de-vijf-gelukkigste-landen-ter-wereld~a4c9a82d/

Pief schreef op 20-03-2021 om 07:01:

We hebben het gewoon enorm goed in Nederland en blijkbaar wil de overgrote meerderheid dat zo houden.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ondanks-corona-hoort-nederland-tot-de-vijf-gelukkigste-landen-ter-wereld~a4c9a82d/

Die meerderheid denkt nog steeds dat ze al hun succes volledig aan zichzelf te danken hebben, en beseft niet dat daar ook een portie geluk bij komt kijken. Iedereen kan in de problemen komen, en dan blijkt het vangnet ineens erg karig.

MeikeT schreef op 20-03-2021 om 07:04:

[..]

Die meerderheid denkt nog steeds dat ze al hun succes volledig aan zichzelf te danken hebben, en beseft niet dat daar ook een portie geluk bij komt kijken. Iedereen kan in de problemen komen, en dan blijkt het vangnet ineens erg karig.

Kijk naar dat onderzoek. Het is bijna nergens fijner dan hier. 

Blonde vraag: ik snap het onderscheid links - rechts en conservatief - progressief. Waar valt liberaal in dit spectrum? Of is dat een derde as (en zo ja, wat is daar dan het tegenovergestelde van?)

Pief schreef op 20-03-2021 om 07:07:

[..]

Kijk naar dat onderzoek. Het is bijna nergens fijner dan hier.

Zucht. 

Kom je een dagje meedraaien op m’n werk pief? Dan kun je zien wat de marktwerking in de zorg voor enorme ellende heeft aangericht, dat de economisch daklozen in dit land tot weerzinwekkende aantallen zijn gestegen, aanschouwen in wat voor piepkleine en slecht onderhouden huizen en in pure armoede sommige mensen moeten (over)leven, kennismaken met mensen zonder papieren die eigenlijk psychische hulp nodig hebben maar dat niet krijgen, vrouwen ontmoeten die zijn verhandeld en geprostitueerd. Etc, etc, etc. 

Ja. We hebben het fijn in dit land. Maar kijk in vredesnaam niet alleen naar de winnaars. Er zijn ook zo verschrikkelijk veel verliezers in dit land. 

Libertine schreef op 20-03-2021 om 08:19:

Kom je een dagje meedraaien op m’n werk pief? Dan kun je zien wat de marktwerking in de zorg voor enorme ellende heeft aangericht, dat de economisch daklozen in dit land tot weerzinwekkende aantallen zijn gestegen, aanschouwen in wat voor piepkleine en slecht onderhouden huizen en in pure armoede sommige mensen moeten (over)leven, kennismaken met mensen zonder papieren die eigenlijk psychische hulp nodig hebben maar dat niet krijgen, vrouwen ontmoeten die zijn verhandeld en geprostitueerd. Etc, etc, etc.

Ja. We hebben het fijn in dit land. Maar kijk in vredesnaam niet alleen naar de winnaars. Er zijn ook zo verschrikkelijk veel verliezers in dit land.

Als uit een groot internationaal onderzoek komt dat Nederlanders tot de gelukkigste bevolking ter wereld behoren, dan is het nogal raar om te zeggen dat ik het niet goed begrepen heb.

Zelf werk ik ook in een branche waar de zwarte kanten van onze maatschappij overheersen, maar dat wil toch niet zeggen dat het allemaal maar prut is in Nederland? Het motiveert mij om te laten zien wat mis gaat en daarvoor oplossingen te stimuleren. Er zijn altijd punten die beter kunnen.

Maar je kunt echt niet beweren dat Nederland een slecht land is om te leven. Doe je dat wel, dan heb je heel weinig van de wereld gezien. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.