Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?


Angela1967 schreef op 18-03-2021 om 15:40:

[..]

Als je je identificeert met een partij dan mag je daar toch op aangesproken worden door iemand die vindt dat je daarmee bijv. onwaarheden verspreidt of discriminatie aanmoedigt?

gr Angela

Identificeert met of stemt  op?

 Alle partijen hebben wel wat slechte punten, dus ik vind het eigenlijk niet zo intelligent overkomen om vooral te focussen op wat een ander verkeerd doet. Ik denk dat bijvoorbeeld de SGP ook wel wat dingen uitdraagt die voor mij onwaar zijn, maar waarom zou ik dan een SGP-stemmer aanspreken op het feit dat hij of zij wél de meeste punten goed vindt? Ik leef niet het leven van iemand die op een andere partij stemt, dus wat een ander stemt moet hij of zij zelf weten. Het lijkt me ook dat niemand ervan van gedachten gaat veranderen; ik neem aan dat de meeste mensen er wel over nagedacht hebben. Het is dus vrij zinloos. Je wordt er alleen een onaardig mens door gevonden, denk ik.

Ik vind de PVV overigens superirritant. Geen partij, geen leden, geen interne democratie, hoe bestaat het. Natuurlijk roept Wilders nog van alles over Islam en zo, dat is zijn boterham: daarom wordt hij beveiligd, kan hij in de Tweede Kamer zitten, zonder dat hij ergens verantwoordelijkheid voor hoeft te dragen, en incasseert hij toch elke maand zijn salaris. Evenals de andere mensen die op een kamerstoel plakken. De blamage van de PVV blijkt nog het sterkst als je ze regeringsverantwoordelijkheid geeft: zo snel mogelijk weg. Hij roept van alles, maar hij wil echt niet dat er iets van waar wordt. Maar ja, zo kun je wel heel lang politicus blijven.

Tsjor

Angela1967 schreef op 18-03-2021 om 15:40:

[..]

Als je je identificeert met een partij dan mag je daar toch op aangesproken worden door iemand die vindt dat je daarmee bijv. onwaarheden verspreidt of discriminatie aanmoedigt?

gr Angela

Natuurlijk niet. Ik ken veel mensen die op GroenLinks stemmen en toch tegen kernenergie zijn. Ga je die ook allemaal aanspreken op het vrijkomen van radioactief afval?

Valeria schreef op 18-03-2021 om 15:59:

[..]

Identificeert met of stemt op?

Alle partijen hebben wel wat slechte punten, dus ik vind het eigenlijk niet zo intelligent overkomen om vooral te focussen op wat een ander verkeerd doet. Ik denk dat bijvoorbeeld de SGP ook wel wat dingen uitdraagt die voor mij onwaar zijn, maar waarom zou ik dan een SGP-stemmer aanspreken op het feit dat hij of zij wél de meeste punten goed vindt? Ik leef niet het leven van iemand die op een andere partij stemt, dus wat een ander stemt moet hij of zij zelf weten. Het lijkt me ook dat niemand ervan van gedachten gaat veranderen; ik neem aan dat de meeste mensen er wel over nagedacht hebben. Het is dus vrij zinloos. Je wordt er alleen een onaardig mens door gevonden, denk ik.

Het is een discussieforum hè, dus je schrijft hier wat je stemt en dat betekent dat je het dus eens bent met een belangrijk aantal zaken van die partij. En dan komt het punt dat je daar dus kritiek op mag verwachten. Dus zinloos? Als iemand iets typt dan bedoelt hij of zij er iets mee. En als dat gaat over onwaarheden of omfloerste discriminatie dan wil ik bijv. dat daar iets tegenover staat wat ook hout snijdt. 

Als je geen kritiek wilt leveren omdat je bang bent om onaardig gevonden te worden . . hmm.. 

gr Angela

Angela1967 schreef op 18-03-2021 om 16:06:

[..]

Het is een discussieforum hè, dus je schrijft hier wat je stemt en dat betekent dat je het dus eens bent met een belangrijk aantal zaken van die partij. En dan komt het punt dat je daar dus kritiek op mag verwachten. Dus zinloos? Als iemand iets typt dan bedoelt hij of zij er iets mee. En als dat gaat over onwaarheden of omfloerste discriminatie dan wil ik bijv. dat daar iets tegenover staat wat ook hout snijdt.

NIVEA, Angela. Probeer het eens, het zou je goed doen.

tsjor schreef op 18-03-2021 om 16:00:

Ik vind de PVV overigens superirritant. Geen partij, geen leden, geen interne democratie, hoe bestaat het. Natuurlijk roept Wilders nog van alles over Islam en zo, dat is zijn boterham: daarom wordt hij beveiligd, kan hij in de Tweede Kamer zitten, zonder dat hij ergens verantwoordelijkheid voor hoeft te dragen, en incasseert hij toch elke maand zijn salaris. Evenals de andere mensen die op een kamerstoel plakken. De blamage van de PVV blijkt nog het sterkst als je ze regeringsverantwoordelijkheid geeft: zo snel mogelijk weg. Hij roept van alles, maar hij wil echt niet dat er iets van waar wordt. Maar ja, zo kun je wel heel lang politicus blijven.

Tsjor

Geweldig samengevat. Helemaal mee eens. 

ik vul voor mijzelf in, Meike, niet voor jou. 

Dus voor de zekerheid even herschreven: 

"Het is een discussieforum hè, dus als iemand hier schrijft hier wat zij/hij stemt dan betekent dat hij/zij het eens is met een belangrijk aantal zaken van die partij. En dan komt het punt dat hij/zij daar dus kritiek op mag verwachten. Dus zinloos? Als iemand iets typt dan bedoelt hij of zij er iets mee. En als dat gaat over onwaarheden of omfloerste discriminatie dan wil ik (!) (dat stond er al, Meike!)  bijv. dat daar iets tegenover staat wat ook hout snijdt. Als iemand geen kritiek wil leveren omdat iemand bang is om onaardig gevonden te worden . . hmm.. "

PS voordat je op details gaat zeggen dat ik voor een ander invul: er zijn natuurlijk uitzonderingsgevallen dat je stemt op een partij omdat je tante daar lijsttrekker is maar je het helemaal niet eens bent met de standpunten. Ik neem echter aan dat je op een discussieforum dat niet meldt óf je zegt erbij: 'ik stem op xxx maar ik ben het niet eens met de standpunten'.

gr Angela

Angela1967 schreef op 18-03-2021 om 16:06:

[..]

Het is een discussieforum hè, dus je schrijft hier wat je stemt en dat betekent dat je het dus eens bent met een belangrijk aantal zaken van die partij. En dan komt het punt dat je daar dus kritiek op mag verwachten. Dus zinloos? Als iemand iets typt dan bedoelt hij of zij er iets mee. En als dat gaat over onwaarheden of omfloerste discriminatie dan wil ik bijv. dat daar iets tegenover staat wat ook hout snijdt.

Maar waarom? Wat bereik je ermee? Waarom wil je oordelen over wat een ander stemt? 

Wat niet hetzelfde is als oordelen (of discussiëren) over onderdelen van een partijprogramma.

https://groenlinks.nl/klimaat/een-nieuwe-kerncentrale-nee-dank-je

Stemmers op Groenlinks zijn niet alleen tegen kernenergie Meike, de partij zelf is ook tegen.

D66 laat, al sinds Hans van Mierlo 'de deur op een kier'.

Overigens stereotype: een vriendin van mij meldde gisteren dat ze 'strategisch' op Kaag had gestemd. Waarop ik haar het kernenergie standpunt voor de voeten wierp.

Hoezo 'vrije wil'

Volgens zoon hebben de Russen ook in deze verkiezingen weer flink zitten 'trollen'. Ik ben even vergeten om het 'bewijs' te vragen maar nu ik er aan denk.

Valeria schreef op 18-03-2021 om 16:15:

[..]

Maar waarom? Wat bereik je ermee? Waarom wil je oordelen over wat een ander stemt?

Wat niet hetzelfde is als oordelen (of discussiëren) over onderdelen van een partijprogramma.

Dat heb ik al eerder gezegd. Als jij stemt op een partij die een vrouw op de lijst heeft die discriminerende opmerkingen maakt en je vindt dat niet erg, dan zegt mij dat iets over jou. En ja dat is zeker een waardeoordeel. Waarom mag dat niet? Het is toch van wezenlijk belang voor de maatschappij, waar wij als schrijvers op een forum dat ouders online heet, waarde aan hechten. Wezenlijk onderdeel van de opvoeding vind ik, dat je veel keuzes hebt op politiek gebied maar dat de grens ligt bij discriminatie bijvoorbeeld.

En verder zijn er zat partijprogramma-onderdelen die wel bediscussieerbaar zijn maar niet een wezenlijk mens-beeld propageren of expliciet onderscheid maken. Die discussies laat ik voor wat ze zijn omdat ik geen behoefte voel om te oordelen over specifieke oplossingen van bijv. economische problemen. 

gr Angela

Als opwarmertje voor de komende tijd wellicht nog eens goed om even rond te kijken, hoe begon Rutte ook alweer?

https://www.bnnvara.nl/documentaires/videos/557913

Schitterende documentaire. Ook over hoe je lid kunt zijn van een partij (of stemmer) zonder dat je elke beweging onderschrijft; en wat het kan doen als je daar vlijmscherp op aangevallen wordt, in plaats van dat er gepraat en geluisterd wordt.

Tsjor

Valeria schreef op 18-03-2021 om 13:26:

[..]

Wat is een randstedelijke bubbel? Het komt nogal bekrompen over op deze niet-Randstedeling, maar misschien bedoel je het niet zo.

een randstedelijk bubbel? Dat is voor mij de bubbel waar ik in leef. Met mensen die in de zorg werken, geen vlees eten, sporadisch vliegen, strijden voor gelijkheid, bij de BLM protesten keurig met een mondkapje op aanwezig zijn en vrijwilligerswerk doen. Dat kun je woke noemen. Maar dat beschouw ik dan maar als compliment. 

Mijn randstedelijk bubbel heeft gestemd op bij1, Volt, Groen Links, PVDA, PvdD en een paar GroenLinksen die strategisch op Kaag hebben gestemd. Als je kijkt naar de verkiezingsuitslag in Amsterdam zie je dat ook: vrij links. 

Maar goed.  Ik realiseer me dat ik in mijn privéleven weinig in contact ben met pvv/fvd/vvd stemmers. En na een jaar covid al helemaal niet. Ik sta al tijden niet meer op de verjaardag van m’n tante mary, ergens in de provincie, naast haar pvv stemmende buren. 

Ik hoopte werkelijk dat er meer mensen zouden kiezen voor klimaat, willen strijden tegen ongelijkheid, discriminatie en racisme. Ik hoopte echt dat we nu allemaal ruimhartig zouden kiezen voor welzijn ipv welvaart. Hoop blijkt uitgestelde teleurstelling. En daar ben ik, en mijn randstedelijke bubbel, enorm verdrietig over. 

Libertine schreef op 18-03-2021 om 16:47:

[..]

een randstedelijk bubbel? Dat is voor mij de bubbel waar ik in leef. Met mensen die in de zorg werken, geen vlees eten, sporadisch vliegen, strijden voor gelijkheid, bij de BLM protesten keurig met een mondkapje op aanwezig zijn en vrijwilligerswerk doen. Dat kun je woke noemen. Maar dat beschouw ik dan maar als compliment.

Mijn randstedelijk bubbel heeft gestemd op bij1, Volt, Groen Links, PVDA, PvdD en een paar GroenLinksen die strategisch op Kaag hebben gestemd. Als je kijkt naar de verkiezingsuitslag in Amsterdam zie je dat ook: vrij links.

Maar goed. Ik realiseer me dat ik in mijn privéleven weinig in contact ben met pvv/fvd/vvd stemmers. En na een jaar covid al helemaal niet. Ik sta al tijden niet meer op de verjaardag van m’n tante mary, ergens in de provincie, naast haar pvv stemmende buren.

Ik hoopte werkelijk dat er meer mensen zouden kiezen voor klimaat, willen strijden tegen ongelijkheid, discriminatie en racisme. Ik hoopte echt dat we nu allemaal ruimhartig zouden kiezen voor welzijn ipv welvaart. Hoop blijkt uitgestelde teleurstelling. En daar ben ik, en mijn randstedelijke bubbel, enorm verdrietig over.

Ik zie toch wel heel veel stemmen op andere partijen in de Randstad   maar even heel realistisch: inwoners van het buitengebied en kleine dorpen zijn opgegroeid met boerderijen en weilanden. Die zullen niet snel op GroenLinks stemmen, want drie keer raden waar zij alle vlaktes met zonnepanelen en windmolens kwijt moeten. En zullen ook niet zo snel roepen dat de veestapel gehalveerd moet worden. Dat is een stukje makkelijker roepen vanuit een stad als Amsterdam natuurlijk. 

Libertine schreef op 18-03-2021 om 16:47:

[..]

Mijn randstedelijk bubbel heeft gestemd op bij1, Volt, Groen Links, PVDA, PvdD en een paar GroenLinksen die strategisch op Kaag hebben gestemd. Als je kijkt naar de verkiezingsuitslag in Amsterdam zie je dat ook: vrij links 

Ik weet niet ik welke bubbel jij leeft maar in Amsterdam was D66 de nr 1 en VVD de nr 2. Niks links aan hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.