Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?


Ik betwijfel of veel mensen het met je eens zullen zijn Pief dat een partij met Annabel Nanninga en Joost Eerdmans de 'fatsoenlijke keuze op rechts' is.

En anders is het woord 'fatsoenlijk' nogal aan inflatie onderhevig ben ik bang.

Pief schreef op 18-03-2021 om 14:36:

Ik zie volgens mij een grote wens dat D66 links in het kabinet gaat brengen, maar D66 is helemaal niet links. Bovendien heeft links flink verloren, dus als je luistert naar de kiezer dan is een coalitie met links helemaal geen optie.

De rechtse partijen hebben flink gewonnen, dus als je wilt luisteren naar de kiezer, dan zul je toch eerst die kant op moeten kijken. Dan is de enige optie Ja21, die toch wel de fatsoenlijke keuze op rechts is en ook nog een flinke stem heeft in de eerste kamer. Fvd is geen optie uiteraard en PVV is vooral heel erg links.

d66 is linkser dan de rest. Daarom hebben linkse mensen erop gestemd . . .  niets is erger dan mensen die Ja21 fatsoenlijk noemen.

gr Angela

MMcGonagall schreef op 18-03-2021 om 14:10:

Ik snap niet wat er zo verschrikkelijk aan is. Er is helemaal niet zoveel veranderd, de coalitie zou zelfs hetzelfde kunnen blijven. Dat Baudet zoveel stemmen heeft is wel jammer, maar Wilders heeft er een stuk minder dus dat compenseert.

Dat verwacht ik niet. D'66 en CU liggen erg ver uit elkaar bij de medische en levensbeschouwelijke onderwerpen. En nu D'66 zo veel groter is, zal die partij op die onderwerpen meer mogelijk willen maken.

Valeria schreef op 18-03-2021 om 13:26:

[..]

Wat is een randstedelijke bubbel? Het komt nogal bekrompen over op deze niet-Randstedeling, maar misschien bedoel je het niet zo.

Daar ben ik ook erg benieuwd naar, hier vanuit mijn plattelandsbubbel (waar heel divers gestemd wordt).

het is allemaal geen rocket science, wat de politicoloog zegt is hierboven volgens mij ook allemaal langsgekomen? Maar toch leuk om het eens van een ander te horen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/18/d66-heeft-deze-verkiezing-als-een-soort-spons-gewerkt-a4036279

D66 snoepte veel stemmen van linkse partijen af, zegt politicoloog Matthijs Rooduijn. De kiezers van de PvdA zijn vrij oud en ook bij SP wordt dat een issue.

  • Pim van den Dool 18 maart 2021

Dat D66 als „junior partner” van het kabinet-Rutte III flinke winst heeft geboekt is dé verrassing van deze verkiezingen. Politicoloog Matthijs Rooduijn hoeft er donderdagochtend na een kort nachtje niet lang te twijfelen. „Dat de partij van de premier wint is niks nieuws, maar het is bijna een politicologische wet dat kleine coalitiepartners zetels verliezen. Nu gebeurt het tegenovergestelde.”

D66 heeft bij de verkiezingen volgens Rooduijn „als een spons gewerkt”. D66 is altijd een optie voor een grote groep kiezers links en rechts van het midden. Soms is dat een nadeel, en ruilen veel D66-kiezers de partij juist in voor een andere partij, weet Rooduijn. Dit keer gebeurde het omgekeerde en trok de partij vooral linkse oppositiepartijen als GroenLinks leeg. „Dat is het Kaag-effect geweest, vanwege haar leiderschap. Maar ik denk ook dat er een strategisch element in zit: blijkbaar hebben veel kiezers het idee dat bij een stem op D66 hun ideeën worden omgezet in beleid door regeringsdeelname, en hadden ze dat vertrouwen bij GroenLinks niet.”

De vierpartijencoalitie onder leiding van de VVD wint zetels, is dat het corona-effect?

„Kiezers hebben niet met het kabinet afgerekend. De coronacrisis speelt een rol. Kiezers geven in het Ipsos-kiezersonderzoek aan niet negatief te zijn over het coronabeleid, veel mensen denken: het is ook niet makkelijk, ga er maar aan staan.”

Hoewel de PVV verliest, gaat de opmars van radicaal-rechts met FVD en JA21 door.

„Ja, het is vrij uniek dat we in het Nederlands parlement nu drie radicaal-rechtse populistische partijen krijgen. Met twee stonden we in Europa al bovenaan veel lijstjes. Dat FVD het zo goed deed, komt omdat zij een nieuwe groep van coronasceptische kiezers zijn gaan aanspreken, Baudet lijkt een nieuwe niche te hebben gevonden. Wat betekent dit voor de lange termijn? Corona blijft niet altijd zo belangrijk.”

PvdA, SP en GroenLinks dreigen 25 zetels te halen. Wat is loos op links?

„Die 25 zetels zijn er inderdaad heel weinig, dat komt deels omdat linkse kiezers naar D66 zijn gegaan. De Partij voor de Dieren wint ook een zetel en Bij1 komt in de Kamer. De nieuwe partij Volt is economisch niet zo links, maar wel kosmopolitisch en trok veel jonge linkse kiezers. Bij de PvdA zie je al jaren dat hun kiezers behoorlijk oud zijn en dat begint ook bij de SP een issue te worden. Ze spreken jongeren niet meer aan.”

Er lijken 17 partijen in de Kamer te komen, een record. Wat zegt dat?

„Dat er zoveel partijen met 1 of meer zetels nieuw in de Kamer komen is lang geleden. Ik denk dat dit komt doordat groot politiek conflict tussen de gevestigde partijen in de campagne ontbrak, waardoor kleinere partijen de ruimte kregen zich bij de kiezer te profileren. Wat ook opvalt is dat het aantal middelgrote partijen verder afneemt. De VVD, D66, PVV en CDA hebben nog vijftien zetels of meer, de rest zit allemaal onder de tien.”

kenfan schreef op 18-03-2021 om 10:09:

[..]

Dat betwijfel ik wat, want ook de SP - die niet tot de normale randstedelijke bubbel hoort - heeft behoorlijk verloren. 

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/18/vvd-en-d66-plus-wie-a4036287

Donderwolken

Bij alle keuzes die komende weken of maanden gemaakt worden in het formatieproces, zullen op de achtergrond twee zaken meespelen. Allereerst is de vraag hoe lang een nieuw kabinet zal aanblijven. Voor de komende jaren staan in ieder geval al twee mogelijk explosieve parlementaire enquêtes op de rol: over de Toeslagenaffaire en over de gasboringen in Groningen. Daar komt naar verwachting nog een enquête over het coronabeleid bij. Het zijn dossiers die een grote betrokkenheid kennen van verschillende partijen, ook de VVD, die zouden kunnen leiden tot de voortijdige val van een nieuw kabinet.

Daarnaast speelt de samenstelling van de Eerste Kamer een rol. Het demissionaire kabinet-Rutte III heeft daar geen meerderheid. Pas in 2023 zijn er nieuwe verkiezingen voor de senaat. Bij de vorming van een nieuw kabinet kan dat een rol spelen. Een partij als JA21 heeft al acht zetels in de Eerste Kamer. Maar de kans dat D66 wil samenwerken met die partij, die op thema’s als klimaat en migratie lijnrecht tegenover D66 staat, is erg klein – zo niet verwaarloosbaar.

Interessant wordt om te zien of D66 ondanks het grote verlies van links tóch een linkse partij, bijvoorbeeld GroenLinks of de PvdA, naast zich weet te plaatsen in de formatie. Een belangrijke afweging voor de sociaal-liberalen. Wat wél een wetmatigheid lijkt, is dat de tweede partij in een kabinet-Rutte er beschadigd uit komt.

Angela1967 schreef op 18-03-2021 om 14:39:

[..]

d66 is linkser dan de rest. Daarom hebben linkse mensen erop gestemd . . . niets is erger dan mensen die Ja21 fatsoenlijk noemen.

gr Angela

Dat wil jij graag, dat linkse mensen op D66 hebben gestemd, want Kaag is het toppunt van fatsoenlijk, natuurlijk. Maar besef je wel dat SP en PVV enorm dicht bij elkaar liggen qua standpunten en type kiezer? Ik zie eerder een verschuiving van SP naar pvv naar fvd.

En ik zie graag je citaat uit het programma van Ja21 waaruit blijkt dat ze niet fatsoenlijk zijn. Dat is dus precies waardoor rechts zo hard groeit: omdat links iedereen die anders denkt graag neerzet als extreem rechts en onfatsoenlijk. En zelf zijn ze uiteraard 'de norm'. Dat gedrag werkt die partijen alleen maar in de hand, want mensen voelen zich niet gehoord. Heel veel mensen, zoals je kunt zien in de uitslag. Ik vind het dom en gevaarlijk om de mening en gevoelens van zoveel mensen belachelijk te maken. Dan groeien die gevoelens alleen maar. 

Waarom wordt links altijd weggezet als zuur eigenlijk?

Mag je niet klagen als er dingen heel erg missgaan?

Dat wijzen naar elkaar zouden we sowieso mee moeten stoppen. Gatver eigenlijk...

Lorwynne schreef op 18-03-2021 om 14:51:

Dat wijzen naar elkaar zouden we sowieso mee moeten stoppen. Gatver eigenlijk...

Eens. Heel naar eigenlijk. 

Annabel 'dobberneger' Nanninga en Joost 'LPF/Leefbaar/FvD/ eigenlijst' Eerdmans zijn op zijn minst windhaantjes en je komt niet fatsoenlijk in de krant met dit soort impulsieve uitspraken of deelname aan dit soort conflictrijke populistische partijen, hoewel het tegenwoordig vooral gezien moet worden als flexibel?

Als je tot vier maanden geleden nog 'forum voor democratie' lid was, was het al mis. 

gr Angela

Lorwynne schreef op 18-03-2021 om 14:51:

Dat wijzen naar elkaar zouden we sowieso mee moeten stoppen. Gatver eigenlijk...

Als je je identificeert met een partij dan mag je daar toch op aangesproken worden door iemand die vindt dat je daarmee bijv. onwaarheden verspreidt of discriminatie aanmoedigt? 

gr Angela

'Frappant is natuurlijk wel dat in gemeenten met weinig diversiteit, heel veel PVV wordt gestemd.' Nou nee, het is al lang bekend dat een stem op de PVV eigenlijk weinig tot niets te maken heeft met diversiteit. Indertijd, bij de opkomst van de PVV is er een prachtige documentaire gemaakt over Speijk (daar waar de Rijn ons land binnenkomt), waar veel mensen indertijd populistisch hadden gestemd. Er bleek 1 zeer gewaardeerde immigrant te wonen, daar ging het helemaal niet om. Waar het wel om ging was, dat door de vergroting van de gemeentes het geld naar het nieuwe stadhuis in één gemeente ging, terwijl in het dorp simpele wensen als straatverlichting niet konden worden gerealiseerd.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.