Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?


tsjor schreef op 18-03-2021 om 12:00:

'Ik betwijfel het. De meeste mensen hielden zich aan de regel: werk thuis. En dan is het gemakkelijker om overdag even te gaan stemmen, vlak bij je huis. Dus het was juist erg verspreid. Gisteravond ergens na 21.30 werd gemeld dat de stembussen nu gesloten waren. Dat is normaal 21.00 uur. Daarvoor werd gemeld dat de mensen die om 21.00 uur nog voor het stembureau stonden wel nog mochten stemmen.

Dat is andere jaren niet zo, terwijl we andere jaren niet de mogelijkheid hebben om per brief te stemmen, al twee dagen eerder te stemmen en vanuit je werkplek (thuis) te stemmen. Ik denk dat Temet geen spoken ziet. Met een beetje redeneren kom je er ook wel.

Tsjor

Nee hoor, iedereen die om 20.59 uur binnen is, mag nog stemmen. Dat is altijd zo geweest.

'Zou het misschien kunnen dat die randstedelijke bubbel er toe bijgedragen heeft dat de natuurlijke achterban van links (lees niet hbo/ac opgeleid, slecht betaald ) in een racistische modderpoel is beland? Teveel wokeness, te veel minachting voor de deplorables en mensen in de provincie in het algemeen?.'

Zeker. Maar dan helpt het ook niet als je ze wegzet als racistisch, niet hbo-ac opgeleid en slecht betaald.

Tsjor

'Nee hoor, iedereen die om 20.59 uur binnen is, mag nog stemmen. Dat is altijd zo geweest.' Maar ik kan me niet herinneren dat de stembussen zo laat sloten.

Tsjor

Ik ben eerlijk gezegd niet zo verbaasd, gelet op de debatten van de afgelopen tijd.

CDA heeft een slechte campagne gevoerd, dat is vooral het campagneteam te verwijten. Zij zouden een sterk punt hebben gehad als ze het verhaal over macht en tegenmacht (de rol van de tweede kamer) van Omtzigt hadden uitgespeeld. Maar ze begrijpen dat verhaal geloof ik niet.

PvdA, Groen Links en SP hebben ongeveer dezelfde reclameslogans gebruikt, net als D66. Maar op links vormen ze (helaas) geen machtsfactor van belang. Ik denk dat ze Dijsselbloem terug moeten halen bij de PvdA.

Het is juist opmerkelijk dat meer kiezers zich verdiept hebben in de standpunten van de partijen, de stemwijzers zijn vaker geraadpleegd dan eerder. Vervolgens gekeken hebben bij wat de partij wil en dan besloten hebben op die partij te stemmen. Je ziet dus meer one-issue-partijen verschijnen en minder keuzes voor bepaalde onderliggende visies (wat gaat FvD doen als de coronacrisis voorbij is?).

Tsjor

MeikeT schreef op 18-03-2021 om 12:04:

[..]

Nee hoor, iedereen die om 20.59 uur binnen is, mag nog stemmen. Dat is altijd zo geweest.

Klopt. Maar mijn indruk was dat er wel heel veel mensen kort voor 9 uur in de rij (buiten...) aansloten. Die mochten allemaal nog stemmen. Vandaar de lange uitloop.

https://nos.nl/artikel/2373083-verkiezingen-in-cijfers-hoge-opkomst-onder-jongeren-en-zorg-belangrijkste-thema.html

Hier zie je hoe er naar leeftijd, sexe en opleiding gestemd is en wat de belangrijkste thema's bleken te zijn.

Ik denk ook dat veel meer rechtsere partijen sociale programma's hebben opgenomen en daarmee SD partijen de wind uit de zeilen hebben genomen.

Ik hoop dan ook dat het ze ernst is want na de verkiezingen gaat er om waar men zich echt voor gaat inzetten.

Toch krijg je die garantie ook niet van links. In Amsterdam al jaren een doorn in het oog die rhetoriek dat men gaat bouwen voor studenten en starters en dan dure containerwoningen of opgeknapte dure woonprojecten neerzet waar alle partijen alsnog uitgebuit worden maar dat 'kan niet anders want de grond is zo duur'. En dan wil men de erfpacht verkopen en nog wat grond verkopen om aan geld te komen, de spiraal naar beneden. Natuurlijk is er ook wel iets gelukt maar te weinig en te laat en niet structureel. En zo duidelijk dat je ze geen van allen kunt vertrouwen. 

Nou ja, ze kunnen niet eerlijk zijn want dan worden ze niet gekozen?

tsjor schreef op 18-03-2021 om 12:08:

'Nee hoor, iedereen die om 20.59 uur binnen is, mag nog stemmen. Dat is altijd zo geweest.' Maar ik kan me niet herinneren dat de stembussen zo laat sloten.

Tsjor

Dat was ook niet overal zo, op de meeste plaatsen was alles om 21 uur dicht.

Libertine schreef op 18-03-2021 om 11:04:

[..]

ik vermoed dat je je eigen (suggestieve) vraag allang beantwoord hebt?

Nou nee, wist ik dat antwoord maar. Want ik word ook knap moedeloos en bloedchagrijnig van deze uitslag. Maar wentelen in zelfgenoegzaamheid lijkt me in elk geval het antwoord niet.

Libertine schreef op 18-03-2021 om 09:33:

Ik waardeer m’n randstedelijke bubbel vandaag enorm. Mijn God wat een verschrikkelijk uitkomst. Wat een land. Onbegrijpelijk.

Wat is een randstedelijke bubbel? Het komt nogal bekrompen over op deze niet-Randstedeling, maar misschien bedoel je het niet zo.

De uitslag valt me wel tegen, in de zin dat vooral het de linkse kant in gekrompen. Het klimaat / milieu is blijkbaar niet een belangrijk punt voor velen. Terwijl de wetenschap er inmiddels toch ook wel duidelijk over is dat we toch echt minder moeten uitstoten. 

Verder treffen alle bezuinigingen van afgelopen periodes veel mensen, maar blijkbaar zijn er genoeg die daar geen last van hebben ofzo? Zelf een kind die zorg nodig heeft (jeugdzorg maar nu net WMO). Wat een drama is dat. Alleen al dat passend onderwijs. Om te huilen.

Ik denk wel dat doordat Rutte iedere dag op tv kwam als leider in de crisis ertoe bij heeft gedragen dat mensen op hem hebben gestemd. Dit was toch gratis reclame. Er zijn best veel mensen die niet zo de moeite nemen om te kijken waar een partij voor staat, en dan stem je gauw Rutte, want die zie je dagelijks zeggen dat we de moed erin moeten houden.

Wat dat betreft vond ik de verkiezingen ook niet helemaal eerlijk.

ik denk dat veel linksstemmers op d66 hebben gestemd om rechts tegen te houden. persoonlijk had ik het echt heel eng gevonden als links wel groter was geworden, maar te klein om te voorkomen dat vvd cda een (super/christelijk) rechts kabinet zouden vormen. Dus ja je kunt het zien als ruk naar rechts maar strategisch stemmen heeft wel geholpen. . . En zoals gezegd: D66 heeft nu de zware verantwoordelijkheid om links levend te houden zodat we 'm over vier jaar (of eerder!) kunnen inkoppen . . . 

gr Angela 

Angela1967 schreef op 18-03-2021 om 13:53:

ik denk dat veel linksstemmers op d66 hebben gestemd om rechts tegen te houden. 

Dat denk ik ook. En ik realiseer me dat ik eigenlijk geen flauw idee heb wat D'66 precies 'wil', op een gekozen burgemeester na.

Lorwynne schreef op 18-03-2021 om 13:37:

De uitslag valt me wel tegen, in de zin dat vooral het de linkse kant in gekrompen. Het klimaat / milieu is blijkbaar niet een belangrijk punt voor velen. Terwijl de wetenschap er inmiddels toch ook wel duidelijk over is dat we toch echt minder moeten uitstoten.

Verder treffen alle bezuinigingen van afgelopen periodes veel mensen, maar blijkbaar zijn er genoeg die daar geen last van hebben ofzo? Zelf een kind die zorg nodig heeft (jeugdzorg maar nu net WMO). Wat een drama is dat. Alleen al dat passend onderwijs. Om te huilen.

Ik denk dat de meeste mensen gelukkig wél positieve ervaringen hebben met de zorg in NL. Ik heb zelf een kind met een handicap en ook gebruik gemaakt van passend onderwijs en altijd tot tevredenheid. Ook de medische zorg is altijd goed geweest. Hoef nergens voor te betalen, alleen ooit voor semi-orthopedische schoenen. Ik moest toevallig vandaag nog met kind naar het ziekenhuis en echt alles werd uit de kast getrokken voor hem. Ben ik dankbaar voor. Je kunt ook blij zijn met wat je wél hebt, ipv in klaagmodus blijven hangen (niet persoonlijk bedoeld - maar in zijn algemeenheid). Niet zo zuur als veel linkse mensen.

Dus ja, als je niks te klagen hebt en vindt dat de verzorgingsstaat goed zijn werk doet dan vind je een stem op VVD prima. Gelukkig geldt dat dus voor heel veel Nederlanders.

Overigens wordt D66 hier soms als links weggezet (en als de hoop van links voor nu) , maar ik vind ze rechts. Milieu is wel belangrijk, alleen niemand heeft de waarheid in pacht. GL valt ook door de mand met biomassa. Probleem is dat de actualiteit de waarheid vaak inhaalt op dit vlak.

Ik snap niet wat er zo verschrikkelijk aan is. Er is helemaal niet zoveel veranderd, de coalitie zou zelfs hetzelfde kunnen blijven. Dat Baudet zoveel stemmen heeft is wel jammer, maar Wilders heeft er een stuk minder dus dat compenseert.

Nederland wordt gewoon wat rechtser, wellicht blijft voor links alleen het grachtengordelpluche over (is dat de randstedelijke bubbel?). Frappant is natuurlijk wel dat in gemeenten met weinig diversiteit, heel veel PVV wordt gestemd.

Ik zie volgens mij een grote wens dat D66 links in het kabinet gaat brengen, maar D66 is helemaal niet links. Bovendien heeft links flink verloren, dus als je luistert naar de kiezer dan is een coalitie met links helemaal geen optie. 

De rechtse partijen hebben flink gewonnen, dus als je wilt luisteren naar de kiezer, dan zul je toch eerst die kant op moeten kijken. Dan is de enige optie Ja21, die toch wel de fatsoenlijke keuze op rechts is en ook nog een flinke stem heeft in de eerste kamer.  Fvd is geen optie uiteraard en PVV is vooral heel erg links. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.