Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?


Van mij als VVD stemmer mag de veestapel ook een stuk minder, maar halveren is nu nog niet realistisch. Het mag zeker een stuk minder. Dat was ook mijn reden om niet op D66 te stemmen, ik wil niet meer EU en ben tegen het landbouwbeleid met al zijn subsidies.

Angela1967 schreef op 18-03-2021 om 14:39:

[..]

d66 is linkser dan de rest. Daarom hebben linkse mensen erop gestemd . . . niets is erger dan mensen die Ja21 fatsoenlijk noemen.

gr Angela

Jij zegt dit tegen mij, omdat ik speculeer over een mogelijke coalitie op rechts. Dat lijkt me meer voor de hand liggend dan een coalitie op links, omdat de kiezer heel duidelijk niet voor links heeft gekozen. En dan is ja21 de enige optie. En dan reageer jij zo? 

En blijkbaar weet je ook al precies waarom links niet op links heeft gestemd. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat mensen meer vertrouwen hebben in een andere partij. Klinkt vooral als een hele slechte verliezer.

Ik ben overigens ook een verliezer, ik heb op het CDA gestemd. Op een jong, vrouwelijk talent die nu niet in de kamer komt. Jammer, maar de kiezer heeft gesproken en dat horen we allemaal te respecteren. Anderen zijn niet dom of onfatsoenlijk omdat ze een andere politieke voorkeur hebben dan jij of ik. Iedereen heeft recht op zijn mening en die moet altijd serieus genomen worden. Dat maakt ons een democratie.

Granola schreef op 18-03-2021 om 17:12:

Van mij als VVD stemmer mag de veestapel ook een stuk minder, maar halveren is nu nog niet realistisch. Het mag zeker een stuk minder. Dat was ook mijn reden om niet op D66 te stemmen, ik wil niet meer EU en ben tegen het landbouwbeleid met al zijn subsidies.

Eens, maar ik wil vooral dat het samen met de boeren gebeurt en dat het niet leidt tot meer import van goedkoop vlees uit het buitenland. 

Pief schreef op 18-03-2021 om 17:14:

[..]

Eens, maar ik wil vooral dat het samen met de boeren gebeurt en dat het niet leidt tot meer import van goedkoop vlees uit het buitenland.

euh? Je weet neem ik aan wel dat onze boeren vooral voor de export produceren? 78 procent van het pluimvee- en rundvlees en 43 procent van het varkensvlees wordt geëxporteerd ... 

Verder heeft Ipsos onderzocht dat veel ‘fatsoenlijke’ linkse stemmers van de SP naar de PVV zijn overgestapt. Op zich logisch, want de PVV is ook hartstikke links.

Libertine schreef op 18-03-2021 om 17:30:

[..]

euh? Je weet neem ik aan wel dat onze boeren vooral voor de export produceren? 78 procent van het pluimvee- en rundvlees en 43 procent van het varkensvlees wordt geëxporteerd ...

Klopt maar we importeren ook heel veel vlees, goedkope rommel uit Brazilië en Thailand waar men het minder nauw neemt met dierenwelzijn. Vlees voor de foodservice en industrie. Dus het is een lastige materie, jullie hebben beiden gelijk. Maar dat er iets moet veranderen is duidelijk en dan het liefst mondiaal. Anders los je het probleem niet op maar verplaats je het.

Ik zie het toch niet zo heel somber in. Ik denk dat links verloren heeft omdat de rechtse partijen in zijn algemeen een stuk naar links zijn opgeschoven. Veel linkse stemmen zijn naar D66, Volt PVDD of Bij1 gegaan. Ik denk dat D66 ook een aardig links programma heeft met focus op kansengelijkheid, onderwijs en klimaat. En ik denk ook dat D66 minimaal een andere linkse partij in de coalitie wil en niet met JA21 of CU ofzo gaat samenwerken, dus dan valt het allemaal nog wel mee. 

Links is niet per se groen. D66 is groen maar niet links. Sp is links maar niet groen. En partijen die immigratie willen terugdringen zijn niet per se rechts. Kijk maar eens in het partijprogramma van de PVV. Zo links vind je het alleen bij de sp. 

Kiezers van de SP gaan ook echt niet op de partij van de dieren stemmen hoor. En ook geen Volt of Bij1. Die zijn naar de Pvv gegaan. Ik denk wel dat de stemmers van GroenLinks naar d66 zijn gegaan. Die zijn een stuk realistischer als het gaat om klimaat. Bovendien was klaver bijzonder zwak in de campagne en Kaag bijzonder sterk. 

Ik denk dat het een mooie mix gaat worden: vvd en d66. Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen. 

Ali

Ali

18-03-2021 om 18:35

PVV is natuurlijk niet links maar rechts populistisch.

Ali

Ali

18-03-2021 om 18:42

En verder zie ik alleen maar het grote failliet van solidariteit. Is misschien wel logisch, aangezien we al jaren geregeerd en gebombardeerd worden door ikke ikke. En dat is helaas ook het voorbeeld dat onze opgroeiende jeugd krijgt, zij weten niet beter.

Ik las een tweet van een VVD-er die verbaasd was dat rijkere mensen die in een groot huis en in een witte bubbel wonen zonder noemenswaardige tegenslag te hebben gehad, antiracistisch links stemmen. Ze kon zich niet voorstellen dat iemand dat zou doen, want hoezo zou je kiezen voor een breder belang... Vond ik zeer veelzeggend.

Ali schreef op 18-03-2021 om 18:35:

PVV is natuurlijk niet links maar rechts populistisch.

En dat is 'natuurijk' zo omdat??

Ik denk dat niemand hier het partijprogramma van de PVV heeft gelezen, want dan weet je: veel linkser dan de PVV bestaat het niet in nl. En ja, tegelijk zijn ze anti islam en antiklimaat. Maar dat maakt ze nog niet rechts. 

Ali

Ali

18-03-2021 om 19:23

Pief schreef op 18-03-2021 om 19:10:

Ik denk dat niemand hier het partijprogramma van de PVV heeft gelezen, want dan weet je: veel linkser dan de PVV bestaat het niet in nl. En ja, tegelijk zijn ze anti islam en antiklimaat. Maar dat maakt ze nog niet rechts.

dat de PVV linkse standpunten heeft, maakt het nog geen linkse partij. De VVD heeft ook wat linkse standpunten, en is ook nog steeds een rechtse partij.

Ali schreef op 18-03-2021 om 18:35:

PVV is natuurlijk niet links maar rechts populistisch.

PVV is links conservatief. Kijk maar naar de indeling van ProDemos (beetje naar beneden scrollen). 

https://prodemos.nl/wp-content/uploads/2018/04/Het-Assenstelsel.pdf

Ali schreef op 18-03-2021 om 19:23:

[..]

dat de PVV linkse standpunten heeft, maakt het nog geen linkse partij. De VVD heeft ook wat linkse standpunten, en is ook nog steeds een rechtse partij.

Uhm, links of rechts gaat over economische standpunten. Die zijn bij de vvd hartstikke rechts en bij de pvv hartstikke links. Zo'n beetje zoals bij de sp.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.