Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?


Je hebt gelijk, Wilgenkatje, we dwalen teveel af. Ondertussen is het zinnige gesprek over bijzondere scholen etc. verengt tot de scholen met de Bijbel en de scholen waar uit de Koran wordt geleerd. Dit is niet zinnig meer.

Tsjor

In principe is de overheid neutraal. Religie is een persoonlijke aangelegenheid die daarom niet door die overheid gefinancieerd zou moeten worden. In tegenstelling wat velen schijnen te denken is openbaar onderwijs niet gekant tegen religie maar biedt het ruimte aan alle gezindten. Daarbinnen is ruimte voor levensbeschouwelijk onderwijs. Niet in de zin van geloofsoverdracht , maar in het kader van burgerschapsonderwijs en cultuuroverdracht.

Ik heb voor een confessioneel bestuur invalwerk gedaan op heel veel scholen. Op de meeste scholen is die identiteit een wassen neus: zijn leerlingen noch het leeuwendeel van de docenten niet bij een kerk betrokken. Voor rk en pc onderwijs is zo weinig draagvlak dat het niet rechtvaardigt dat het uit algemene middelen gefinancieerd wordt. En al helemaal niet als je weet dat bijzondere scholen leerlingen mogen weigeren. Islamitische scholen bevorderen segregatie en zet groepen op maatschappelijke achterstand. Reformatorische scholen schuren tegen het grondwettelijk anti discriminatiebeginsel.

Laat de liefhebbers de zondagschool maar in ere herstellen, eventueel met een aanvraag bij de gemeentelijke subsidieregeling versterken sociale basis.

tsjor schreef op 15-03-2021 om 07:36:

Misschien nog duidelijker: als de overheid zou zeggen: 'wij faciliteren wel Dalton-onderwijs, maar niet onderwijs op basis van religieuze keuzes', dan zou er geen scheiding van kerk en staat zijn, maar een staatsideologie.

Tsjor

Dalton en Montessori zijn pedagogische didactische concepten, geen levensbeschouweljke of ideologische.

kenfan schreef op 16-03-2021 om 18:24:

In principe is de overheid neutraal. Religie is een persoonlijke aangelegenheid die daarom niet door die overheid gefinancieerd zou moeten worden. In tegenstelling wat velen schijnen te denken is openbaar onderwijs niet gekant tegen religie maar biedt het ruimte aan alle gezindten. Daarbinnen is ruimte voor levensbeschouwelijk onderwijs. Niet in de zin van geloofsoverdracht , maar in het kader van burgerschapsonderwijs en cultuuroverdracht.

Ik heb voor een confessioneel bestuur invalwerk gedaan op heel veel scholen. Op de meeste scholen is die identiteit een wassen neus: zijn leerlingen noch het leeuwendeel van de docenten niet bij een kerk betrokken. Voor rk en pc onderwijs is zo weinig draagvlak dat het niet rechtvaardigt dat het uit algemene middelen gefinancieerd wordt. En al helemaal niet als je weet dat bijzondere scholen leerlingen mogen weigeren. Islamitische scholen bevorderen segregatie en zet groepen op maatschappelijke achterstand. Reformatorische scholen schuren tegen het grondwettelijk anti discriminatiebeginsel.

Laat de liefhebbers de zondagschool maar in ere herstellen, eventueel met een aanvraag bij de gemeentelijke subsidieregeling versterken sociale basis.

Hear hear

Het schijnt volgens de NOS een enorme drukte te zijn buiten voor de stemlokalen. Natuurlijk ook vanwege het afstand moeten houden. Gelukkig is het hier droog en zelfs af en toe een zonnetje.

Vanmorgen vroeg was het rustig bij mij in de buurt en goed verzorgd. Grote sporthal met de voordeuren open en alles op goede afstand, een bovenraampje open en medewerkers met doorzichtig en dichte maskers en spatschermen.

Prima gegaan. Gelukkig IRL gaan stemmen. Dat per brief had ik best gewild maar zoals dat nu gegaan is is niet fraai met al die missers. Ik hoorde vanmorgen nog een voorlichtingsjingle waarin ze het ook duidelijk over 'in DE envelop' hadden', dat is echt niet helemaal goed gegaan ook met de informatievoorziening. 

Het was natuurlijk vandaag toch te laat.

En in Kerkrade is mogelijk het hele plaatsje niet van stempassen voorzien. 250 mensen waren zo bijdehand om tijdig een stempas aan te vragen.

Wat is het geworden AnneJ? Ik heb uiteindelijk voor het CDA gekozen. Voor het eerst. Toch maar de hele coronapolitiek genegeerd, want de partijen die daar net zo kritisch op zijn als ik passen qua programma niet. Ik heb nu vooral gekozen voor behoud van Hoekstra als minister van financiën en voor een partij die voor boeren en platteland opkomt. En ik heb een hele goede kandidaat gevonden waar ik veel van verwacht. Soort van jonge vrouwelijke Omzicht.

Mija

Mija

17-03-2021 om 15:30 Topicstarter

In ‘mijn’ stembureau kun je een kanon afschieten. Er zijn nog maar zo’n 250 mensen geweest. Wijk met veel 70-plussers, waarschijnlijk. En veel meer stembureaus dan anders. Goed voor coronaveiligheid! Maar ik heb wel moeite ‘wakker’ te blijven. Zijn er nog meer stembusleden hier? Hoe is het bij jullie?

AnneJ schreef op 17-03-2021 om 13:46:

Het schijnt volgens de NOS een enorme drukte te zijn buiten voor de stemlokalen. Natuurlijk ook vanwege het afstand moeten houden. Gelukkig is het hier droog en zelfs af en toe een zonnetje.

Hier was het stembureau in een heel grote hal, met wel 10 meter tussen de verschillende aanmeldtafels. Maar er konden 5 tot 6 personen tegelijk stemmen en 4 personen binnen wachten. Met een andere indeling zouden er echt veel meer mensen binnen hebben kunnen wachten met voldoende afstand ertussen, maar nu moet dus eigenlijk iedereen buiten wachten.

O ja, ik heb Senna Maatoug gestemd van Groenlinks. Ik twijfelde heel erg en dus heb ik de partij genomen waar ik het meest op gestemd heb sinds ik kon stemmen. Niet altijd maar wel vaak. En een vrouw, met een migratieachtergrond (gok ik zo maar op grond van de naam maar je kunt zo vergissen in die dingen), beleidseconome.

Niet gek met zoveel plannen om dat financieel goed in beeld te kunnen krijgen.

https://dwars.org/overdwars/interview-met-kandidaat-kamerlid-senna-maatoug/

Nou, dat is supergoed gegaan. Mooi resultaat voor D66, maar ook een kleine winst voor de VVD. De populistische partijen hebben vooral zetels aan elkaar doorgegeven, dus daar worden we niet slechter van.

Goed gegaan dat D66 zo gegroeid is.

Ik ben ook fan van Sigrid Kaag. Maar ik heb in de jaren tachtig niet voor niets op het Museumplein en het Malieveld gestaan en D66 laat het gebruik van kernenergie wel open. Jammer dat de duurzamere partijen zo achtergebleven zijn.

Ik kijk nu ook Thin Ice waarin we nog een aantal tientallen jaren hebben voordat we allemaal onder water komen te staan. Als we zo doorgaan met fossiele brandstoffen en er nog een paar oliebronnen bij aanboren, bijvoorbeeld op de pool bij Groenland.

Jammer dat die urgentie nog niet gevoeld wordt.

Goed gegaan? Oh jongens toch, verschrikkelijk. Wat een ramp, maar niet veel nieuws onder de zon. 

Ik ben fan van Kaag, minder van D66, maar ik snap de winst heel goed. VVD, D66 en CDA staan in de huidige uitslagen samen precies op 75 zetels. Gisteravond waren dat er 77, maar de meerderheid in de tweede kamer is dus weg en in de eerste kamer hebben ze sowieso geen meerderheid. Dus ik gok dat Ja21 erbij komt. Die zitten goed in de eerste kamer en hebben waarschijnlijk net voldoende zetels in de tweede kamer. Of weer CU, maar dan zit je met de blokkade van d66 op medisch-ethische issues.

Rutte heeft nu in elk geval een stevige opponent. Gisteravond, toen hij zijn 'herstelplan' op tafel legde zei de journalist: maar Sigrid Kaag zegt dat dat niet mogelijk is, dat er een akkoord moet komen (iets soortgelijks). En zowaar, voor het eerst even een nerveus trekje bij Rutte. Hij weet dat hij nu echt een opponent heeft.

Ik hoop dat D66 op twee tafels gaat spelen: natuurlijk de meest voor de hand liggende combinatie, VVD, D66, CDA, eventueel aangevuld met een kleine partij. Maar ook over links. Daar zitten veel partijen die weliswaar verliezers zijn, maar beter aansluiten bij wat D66 wil. Het kan ook: D66, CDA, PvdA, GL, SP, PvdD, CU, Volt. Dan moet je niet streven naar alomvattend gedragen regeerakkoorden, maar afspraken maken over welke punten prioriteit krijgen en die laten uitwerken. En het is goed om te laten merken dat je niet uitgeleverd bent aan de VVD. Eer is nu in elk geval een sterke partij naast de VVD en het is gelukkig niet de PVV (die toch alleen maar 4 jaar in het pluche wil blijven zitten).

Tsjor

Mija schreef op 17-03-2021 om 15:30:

In ‘mijn’ stembureau kun je een kanon afschieten. Er zijn nog maar zo’n 250 mensen geweest. Wijk met veel 70-plussers, waarschijnlijk. En veel meer stembureaus dan anders. Goed voor coronaveiligheid! Maar ik heb wel moeite ‘wakker’ te blijven. Zijn er nog meer stembusleden hier? Hoe is het bij jullie?

Ik heb ook bij het stembureau gezeten. Het was erg druk, we hadden zelfs een derde stembus nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.