Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?


nee Annej, ze gaan af op die kwaliteitsrapporten en nemen die (semi?)religieuze dingen voor lief. En dat moet stoppen. Die religieuze dingen eruit en kwaliteit overdraagbaar maken. Dat zou een overheid moeten regelen, om scheiding staat/kerk serieus vorm te geven. Het is wel makkelijk zo, dat 100 jaar oude artikel in de grondwet. Ontslaat je als 'liberale' overheid meteen van kwaliteitsverantwoordelijkheid. 

gr Angela

Ik ben wel voorstander van vrijheid van onderwijs, zowel scholen met een religieuze identiteit als scholen met een specifieke pedagogie (zoals Freinet, montessori, jenaplan) of een experimentele manier van lesgeven (democratische school.) 

Ik zou zeker niet voor elk van deze scholen kiezen maar ik vind het juist mooi dat er in Nederland zoveel keuze is, zeker vergeleken bij veel andere landen waarbij de verdeling meeste is tussen staatsscholen en privé scholen waardoor er meer kansongelijkheid is. 

Daarnaast vind ik ook dat ouders het recht hebben hun kinderen op te voeden zoals ze graag willen en als dat binnen een religie is dan is dat ook goed. 

Er moet natuurlijk wel controle zijn op de kwaliteit en dat is er nu ook.

https://www.poraad.nl/files/vereniging_po-raad/vergelijking_verkiezingsprogramma_obv_standpunten_po-raad.pdf

Af en toe komt het boven, het afschaffen van het religieuze onderwijs, maar als je naar de partijprogramma's kijkt dan zie je dat het blijkbaar niet leeft. En het kan kiezers kosten.

AnneJ schreef op 13-03-2021 om 18:26:

https://www.poraad.nl/files/vereniging_po-raad/vergelijking_verkiezingsprogramma_obv_standpunten_po-raad.pdf

Af en toe komt het boven, het afschaffen van het religieuze onderwijs, maar als je naar de partijprogramma's kijkt dan zie je dat het blijkbaar niet leeft. En het kan kiezers kosten.

Als de schade die Islamitisch onderwijs aanricht duidelijker wordt zal het snel gaan. Maar jammergenoeg moet er dan eerst meer mis gaan.

gr Angela

Klimaatdoelen en effecten

Nog iets wat me puzzelt nav Joost Eerdmans en klimaat. Hij zei zoiets als dat de klimaatdoelen zo weinig bijdragen aan het probleem, dat het te verwaarlozen is, maar dat het wel miljarden kost om er aan te voldoen. Ik kan nergens terugvinden wat de effecten wereldwijd zijn van de klimaatdoelen (als we ze al halen, terwijl er heel veel landen niet in staat zijn om überhaupt iets aan het klimaat te doen) en of het dus inderdaad weggegooid geld is. Is er hier iemand die daar verstand van heeft of een link kan geven oid? 

Dat vind ik toch wel lastig aan die debatten, je weet niet of het waar is wat mensen zeggen.

Kyana schreef op 13-03-2021 om 18:19:

Ik ben wel voorstander van vrijheid van onderwijs, zowel scholen met een religieuze identiteit als scholen met een specifieke pedagogie (zoals Freinet, montessori, jenaplan) of een experimentele manier van lesgeven (democratische school.)

Ik zou zeker niet voor elk van deze scholen kiezen maar ik vind het juist mooi dat er in Nederland zoveel keuze is, zeker vergeleken bij veel andere landen waarbij de verdeling meeste is tussen staatsscholen en privé scholen waardoor er meer kansongelijkheid is.

Daarnaast vind ik ook dat ouders het recht hebben hun kinderen op te voeden zoals ze graag willen en als dat binnen een religie is dan is dat ook goed.

Er moet natuurlijk wel controle zijn op de kwaliteit en dat is er nu ook.

kinderen opvoeden binnen een religie is toch iets heel anders dan ze naar een school op basis van die religie sturen. Waar juist die religie een hele negatieve invloed op het kind kan hebben. 

Ik zou denken dat vanuit al die verschillende onderwijsvormen een ideaal systeem te vormen is, waar alle kinderen tot hun recht komen en daarmee evenveel kansen krijgen. En die religie doe je dan gewoon in je vrije tijd.

AnneJ schreef op 13-03-2021 om 18:45:

https://www.parool.nl/nieuws/beste-islamitische-basisschool-van-nederland-staat-in-slotervaart~bcb12d7b8/

Sommige Islamitische scholen doen het juist erg goed.

Het artikel gaat over de beste Islamitische (!) basisschool, niet over de beste basisschool.

"Uit het onderzoek van RTL Nieuws, dat hiervoor een rekenmodel maakte met Jaap Dronkers van de Universiteit Maastricht, blijkt dat islamitische basisscholen over het algemeen beter scoren dan gemiddeld. De 43 onderzochte basisscholen scoren gemiddeld een 7,6. Negen van deze scholen scoren hoger dan een 8."

Gemiddeld wil zeggen: vergeleken met het gemiddelde van de niet Islamitische scholen.

AnneJ schreef op 13-03-2021 om 18:45:

https://www.parool.nl/nieuws/beste-islamitische-basisschool-van-nederland-staat-in-slotervaart~bcb12d7b8/

Sommige Islamitische scholen doen het juist erg goed.

je snapt het natuurlijk express niet. Het gaat er niet om of ze goed scoren. Onderwijs moet neutraal zijn en religie hoort in persoonlijke omgeving thuis. Dus als ze uitleggen waarom ze zo goed scoren kun je dat niet-religieus gebruiken. 

gr Angela

"Onderwijs moet neutraal zijn en religie hoort in persoonlijke omgeving thuis."

Blijkbaar denkt niet iedereen daar hetzelfde over.

Afgelopen postings wel gelezen? Bewering: Reli scholen doen het beter

Angela: graag dezelfde kwaliteit zonder religie en islamitisch is bedreigend. 

annej: maar islamitische scholen doen het goed. 

duh...... 

gr Angela

Die truc is nog niet uitgevonden Angela, hoe je scholen zonder religie dezelfde kwaliteit kunt geven. In heel Europa nog niet. En mensen melden zich ook niet en masse bij niet religieuze scholen, dus dat is een idee fixe.

Je moet blijven dromen en proberen - en zeker niet islamitische scholen toelaten als je het kunt voorkomen. 

gr Angela

ps 'je' is hier 'ik' en of 'men' dus niets persoonlijks! 

'Onderwijs moet neutraal zijn.' Dat is dus een waanidee. Zie je eigen betoog, dat is niet waardenvrij. Let op deze stelling van jou: 'Waar juist die religie een hele negatieve invloed op het kind kan hebben.' Geen idee trouwens waar je dat op baseert.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.