Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?


'Het dilemma is: vind je dat men mee mag doen en daardoor integreert in de Nederlandse of westerse samenleving? Of vind je van niet, want ze hebben extreme familieleden met antidemocratische waarden. Alleen daardoor zullen mensen toch meer richting de meer extremere kanten van die 'bewegingen' hun toevlucht zoeken.'

Het 'alleen daardoor' vind ik niet zo vanzelfsprekend. Er zijn genoeg mooie verhalen te lezen over hoe mensen enerzijds hun islamitische achtergrond trouw willen blijven, anderzijds echt ingrijpende veranderingen willen over bepaalde inzichten, met name de rol van familie. en hoe hen dat in conflict brengt, met de familie, met zichzelf. Maar ook: hoe zij doorzetten en aan het hervormen slaan. Die ontwikkeling zie ik gelukkig ook en dat is interessant en waardevol.

Bovendien is de vrijheid van godsdienst zo ongeveer ons fundament. Maar dat daar spanningen door komen is duidelijk, ook bij christelijke partijen (Slob, SGP). Omgaan met die spanningen, zodat je enerzijds vrijheid behoudt en anderzijds samenhang houdt binnen een veilige samenleving, waarin ieder mens kan leven, dat is een constante uitdaging voor iedereen.

Tsjor

tsjor schreef op 13-03-2021 om 08:17:

'Bovendien is de vrijheid van godsdienst zo ongeveer ons fundament. Maar dat daar spanningen door komen is duidelijk, ook bij christelijke partijen (Slob, SGP). Omgaan met die spanningen, zodat je enerzijds vrijheid behoudt en anderzijds samenhang houdt binnen een veilige samenleving, waarin ieder mens kan leven, dat is een constante uitdaging voor iedereen.

Vrijheid van godsdienst is een groot goed. Scheiding van kerk en staat ook. Dus politieke partijen die vrouwen ontraden (of erger) om deel te nemen aan de politiek op grond van het geloof (SGP), of partijen die de sharia in Nederland willen invoeren (NIDA) zouden verboden moeten worden.

Die spanningen zijn het ergst voor mensen die zich ontworstelen aan hun eigen cultuur. Die worden uitgestoten, zwart gemaakt en soms zelfs ernstig bedreigd. Zoals nu ook weer die jonge Amsterdamse schrijfster. Ik heb er heel veel moete mee dat er in Nederland partijen zijn die dat goedpraten, zoals Denk deed in de Amsterdamse gemeenteraad. Ik wil dat niet in Nederland. Ik wil dat zo'n meisje, ongeacht haar achtergrond, kan zeggen wat ze wil.

Stelle schreef op 13-03-2021 om 01:27:

RosaMontana, pvdd is er toch niet alleen voor de dieren? Ze hebben overal een, naar mijn mening prima doortimmerde, visie op. Wij zijn natuurlijk ook gewoon maar dieren. De naam (pvdd) is en blijft suf, vind ik. Voor mij bijna een reden niet op ze te stemmen. Maar ik ga het toch weer doen, denk ik.

in het interview bij Nieuwsuur vertelde Ouwehand dat bij de PVDD de dierendingen altijd voor de mensendingen gaan. Ik ga ervan uit dat ze daar dus vooral hun energie in steken en er dus minder energie overblijft voor mensendingen als kansengelijkheid, onderwijs en marktwerking. Terwijl ik die net wat belangrijker vind. ik vind het inderdaad ook zonde dat ze hun naam niet veranderen, dan zouden ze echt meer stemmen trekken denk ik.

MeikeT schreef op 13-03-2021 om 08:27:

[..]

Vrijheid van godsdienst is een groot goed. Scheiding van kerk en staat ook. Dus politieke partijen die vrouwen ontraden (of erger) om deel te nemen aan de politiek op grond van het geloof (SGP), of partijen die de sharia in Nederland willen invoeren (NIDA) zouden verboden moeten worden.

Scheiding tussen kerk en staat zou wat mij betreft ook voor onderwijs moeten gelden. Dat zou enorm veel kansen bieden om belangrijke maatschappelijke problemen aan te pakken. Vziw heeft alleen Volt in zijn programma opgenomen dat scholen op basis van geloofsovertuiging niet meer gesubsidieerd moeten worden. Ik snap eigenlijk niet dat andere partijen zich daar niet druk over maken. Behalve de christelijke en islamitische dan.

DENK legt iets bloot wat allang een pijnpunt is en waar je weinig mee kunt. Als je je begeeft op het openbare terrein, hoe dan ook, heeft iedereen het recht om je uit te kafferen, pardon een mening over je te formuleren.

Dus zo'n jong meisje dat een boek schrijft en zich daarmee op het openbare terrein begeeft is onmiddellijk ook doelwit. Dat is wat de fractievoorzitter van DENK in de gemeenteraad Numan Yilmaz vraagt: geldt hier niet net zo goed het recht op vrijheid van meningsuiting? (voor de vuilspuiters is dat dan AJ)

Maar Halsema en Zihni Ozdil stellen weer terecht dat dat beslist niet kan want elke afwijzing is direct de reden dat ze bedreigd wordt.

Ook Farid Azarkan en Tunahan Kuzu wijzen alle aanvallen op Lale Gul categorisch af. En wijzen op de vrijheid van godsdienst dat die ook voor haar geldt.

Naast dat Numan Yilmaz Lale Gul 'islamofoob' noemt en daarmee zelf ook meedoet aan het bekritiseren.

Ixia. schreef op 12-03-2021 om 22:09:

Kaag

Ik zou Ploumen uitstekend vinden als MP. Een beetje Merkel-achtig als je heel snel kijkt. Maar Kaag is toch een klasse apart. Ik praat niet snel zo over iemand en ze zou het zelf denk ik ongemakkelijk vinden.

Grappig hoe iedereen daar totaal anders naar kijkt. Wat Kaag betreft deel ik je mening, Ploumen ander verhaal. Die vind ik niet intelligent genoeg, ontbeert feitenkennis en mist uitstraling. Als Kaag bij de VVD zou zitten, zou het plaatje perfect zijn. 😀

Heb het altijd jammer gevonden dat Neelie Kroes nooit voor het premierschap is gegaan.

Overigens heeft Groen Links met kauthar bouchallikht ook het paard van Troje binnengehaald. Die heeft zich voor de volgende verkiezingen alweer afgescheiden zoals de heren van Denk deden. Zonde van die zetel.

RosaMontana schreef op 13-03-2021 om 09:00:

[..]

Scheiding tussen kerk en staat zou wat mij betreft ook voor onderwijs moeten gelden. Dat zou enorm veel kansen bieden om belangrijke maatschappelijke problemen aan te pakken. Vziw heeft alleen Volt in zijn programma opgenomen dat scholen op basis van geloofsovertuiging niet meer gesubsidieerd moeten worden. Ik snap eigenlijk niet dat andere partijen zich daar niet druk over maken. Behalve de christelijke en islamitische dan.

Ja21 heeft dit ook in zijn programma, maar iets meer gericht op subsidiestromen.

AnneJ schreef op 13-03-2021 om 09:11:

Naast dat Numan Yilmaz Lale Gul 'islamofoob' noemt en daarmee zelf ook meedoet aan het bekritiseren.

Dit bedoelde ik idd. Maar de landelijke Denk heeft banden met Erdogan, wat mij betreft moet dat ook niet kunnen. Turkse Nederlanders staan ontzettend onder druk. 

Granola schreef op 13-03-2021 om 09:27:

[..]

Grappig hoe iedereen daar totaal anders naar kijkt. Wat Kaag betreft deel ik je mening, Ploumen ander verhaal. Die vind ik niet intelligent genoeg, ontbeert feitenkennis en mist uitstraling. Als Kaag bij de VVD zou zitten, zou het plaatje perfect zijn. 😀

Heb het altijd jammer gevonden dat Neelie Kroes nooit voor het premierschap is gegaan.

Als Kaag premier zou kunnen worden vanuit de vvd, dan zou ik ook niet aarzelen om op haar te stemmen. 

Granola schreef op 13-03-2021 om 09:27:

[..]

Grappig hoe iedereen daar totaal anders naar kijkt. Wat Kaag betreft deel ik je mening, Ploumen ander verhaal. Die vind ik niet intelligent genoeg, ontbeert feitenkennis en mist uitstraling. Als Kaag bij de VVD zou zitten, zou het plaatje perfect zijn. 😀

Heb het altijd jammer gevonden dat Neelie Kroes nooit voor het premierschap is gegaan.

Waar baseer je je mening op dat Ploumen niet intelligent genoeg is? Heb je je wel eens verdiept in haar cv? 

Het afschrijven van mensen op basis van hun uitstraling vind ik altijd wat wonderlijk trouwens ...

'Scheiding tussen kerk en staat zou wat mij betreft ook voor onderwijs moeten gelden. Dat zou enorm veel kansen bieden om belangrijke maatschappelijke problemen aan te pakken.'

Wat de overheid doet is subsidie geven (onder bepaalde voorwaarden) aan initiatieven van burgers voor onderwijsvormen die aansluiten bij de waarden en normen van ouders, zodat kinderen ook in het onderwijs gevormd worden volgens bepaalde waarden en normen. Dat kan religieus zijn, het kan ook volgens bepaalde pedagogische opvattingen.

Ik denk dat het op zich een goede basis is. Verschillen los je niet op door ze te ontkennen of te verstoppen en er bestaat geen neutraliteit als het gaat om bepaalde waarden en normen. In het verleden is gebleken dat onderwijs op die manier een goede basis vormt voor emancipatie.

Ik vind wel een voorwaarde, dat een school geen enkel kind mag uitsluiten, op wat voor grond dan ook. Zodat ook niet-islamitische kinderen naar een islamitische school kunnen gaan als die toevallig in de buurt ligt. Dat levert dan contact op, confrontatie, opnieuw bezinnen en hopelijk weer een nieuwe balans vinden. De maatschappelijke problemen die er zijn zijn de problemen voor iedereen. Maar je kunt en mag verschillend denken over hoe je dat evalueert en wil oplossen (zie de kieslijst met -tig partijen).

Tsjor

Libertine: 'Heb het altijd jammer gevonden dat Neelie Kroes nooit voor het premierschap is gegaan.' Haar sterkste momenten lagen volgens mij in Europa.

Ik vind het jammer dat Klaas Dijkhoff geen kandidaat voor de VVD is geworden. Ik zou niet op hem gestemd hebben, maar wel genoten van de helderheid van zijn bijdragen en de Brabantse inslag.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.