Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?


@Mija: ben benieuwd of jouw stem nog steeds naar het CDA gaat (waarmee dit draadje begon)?

Mija

Mija

09-03-2021 om 22:56 Topicstarter

Nee, ik ben ten halve gekeerd. Ik kan het niet over mijn (linkse) hart verkrijgen om mijn stem naar het CDA te laten gaan. Het wordt PvdA of GL. Ik stuiter nog op en neer. Ben een echte zwevende kiezer. 

tsjor schreef op 09-03-2021 om 17:44:

Nee toch, dat is alleen een uitgesproken wens. Dan moet er toch nog een stap volgen. Waarom wil je daar zo omheen draaien?

Tsjor

Het verplicht oogsten van organen, bedoel je? Nee, dat is een grapje, maar ik vind ook het voltooid leven vraagstuk veel te ver gaan. We hebben al euthanasie-wetgeving en die voldoet. We kunnen beter het leven voor ouderen wat leuker maken, zodat ze zich niet overbodig of ongewenst voelen. D66 gaat daar volledig aan voorbij met hun enge voorstellen.

MMcGonagall schreef op 10-03-2021 om 00:38:

[..]

Het verplicht oogsten van organen, bedoel je? Nee, dat is een grapje, maar ik vind ook het voltooid leven vraagstuk veel te ver gaan. We hebben al euthanasie-wetgeving en die voldoet. We kunnen beter het leven voor ouderen wat leuker maken, zodat ze zich niet overbodig of ongewenst voelen. D66 gaat daar volledig aan voorbij met hun enge voorstellen.

Ik ben bang voor een glijdende schaal. Hoe goed ook bedoeld en hoe strak je het ook dichttimmert in wetgeving. Want het is al zo moeilijk om openlijk toe te geven dat je ongelukkig, depressief of eenzaam bent. En daarmee het gevoel te hebben dat je je dierbaren belast. Ik ben bang dat sommigen die zichzelf als last voor hun omgeving zien zich moreel in de richting van zelfdoding gedrukt zien.

Een tweede bezwaar zie ik in de artseneed. Dit gaat wel even een stuk verder dan euthanasie. Hier heb je het over mensen die in principe gezond zijn, niet uitzichtloos lijden, maar "er geen zin meer in hebben". Hoe verhoudt zich dat tot de gelofte dat je een patiënt geen schade zult doen? Al is die eed natuurlijk een formaliteit en die aangepast kan worden.

https://piratenpartij.nl/basisschooladvies-leidt-tot-surveillance-van-kinderen/

Over het schooladvies en de privacy en veiligheid van kinderen en ouders. 

Ik twijfel over stemmen op de Piratenpartij omdat ik bang ben dat mijn stem dan eigenlijk verloren gaat maar zij maken wel werk van internetveiligheid en privacy. Dat zal in de toekomst alleen maar een grotere zorg worden want de overheid heeft de onbedwingbare drang om steeds meer data van burgers vast te leggen. Met de beste bedoeling, denk aan de vaccinatiebewijzen, maar zoals in het artikel staat  "En de praktijk is helaas dat vrijwel elke database uiteindelijk op straat of bij Google en Facebook belandt"  Of bij criminelen zoals laatst. Dat vind ik zorgelijk.

Mija schreef op 09-03-2021 om 22:56:

Nee, ik ben ten halve gekeerd. Ik kan het niet over mijn (linkse) hart verkrijgen om mijn stem naar het CDA te laten gaan. Het wordt PvdA of GL. Ik stuiter nog op en neer. Ben een echte zwevende kiezer.

Ik wil je wel omkopen 😅. Een zakje klaprooszaadjes van de PvdA voor jouw stem, haha. Grapje uiteraard! De zaadjes heb ik wel echt. 

Om nog wat twijfel te zaaien, mij was het ontgaan dat Chris van Dam, voorzitter van de ondervragingscommissie over de toeslagaffaire en mede-auteur van het rapport 'ongekend onrecht', op een onverkiesbare plek is neergezet bij het CDA. Aanvankelijk 24ste plek, dat vond hij te laag. Later accepteerde hij plaats 47 om vervolgens met voorkeursstemmen alsnog de tweede kamer in te kunnen gaan.

Het is in elk geval iemand die heel goed weet wat er mis gaat tussen burgers en overheid.

Tsjor

Ik had eigenlijk al besloten toch maar vvd te stemmen, omdat hun programma bij mij past. Maar ik heb ook wel een wat vieze smaak in mijn mond van de verschillende affaires (toeslagen, Groningen) en van de aanpak van de coronacrisis. Alle regeringspartijen hebben daaraan echter bijgedragen, en ook de oppositie in de tweede kamer,  behalve misschien pvv en fvd, maar daar stem ik niet op. Verder wordt er soms wel wat geprutteld, maar nooit doorgepakt.

Dus ik neig nu toch naar 1 van de kleinere partijen die nog niet in de tweede kamer zitten. Ja21 of Splinter bijvoorbeeld. Volt is me te Europees dat zie ik echt niet zitten. Ik vind de EU economisch heel nuttig voor Nederland, maar verder wil ik echt niet gaan. 

Pief, 

"Alle regeringspartijen hebben daaraan echter bijgedragen, en ook de oppositie in de tweede kamer, behalve misschien pvv en fvd,"  

Pief, hoe kan de oppositie, die per definitie kleiner is in eensgezindheid dan het kabinet, hebben bijgedragen? Verwacht je dat oppositie afspreekt tegen of voor iets te stemmen met z'n allen terwijl ze geen kadaver discipline opgelegd hebben gekregen van de VVD/Rutte? 

En zeg je ook dat de klimaatveranderingontkenners, stikstofontkenners en deels coronaontkenners (Pvv en 'forum voor democratie' ) niet aan misstanden bijdragen hebben... ? 

gr Angela

Chris van Dam, daar wilde ik eerst op stemmen inderdaad. Maar ik ben toch gestruikeld over het christelijke. Ik kan gewoon niet christelijk stemmen. Dus ik ga echt Volt stemmen.

Granola schreef op 09-03-2021 om 18:49:

[..]

Ik zeg ook nergens dat het er niet staat, dat maak jij ervan. Maar als de consequentie van een linkse keuze betekent dat bijv. de belastingen worden verhoogd, dan kiezen sommige mensen eieren voor hun geld. Die denken dan, gratis KDV, waarom moet ik dat betalen? Mijn kinderen zijn die leeftijd al voorbij en werkenden kunnen dat toch prima zelf betalen? Dan vinden ze het ineens minder belangrijk. Als afschaffing van het eigen risico een verhoging van de premie betekent is het ineens minder interessant.

Ok. Als mensen denken bij afschaffing eigen risico of gratis kdv dat er opeens een geldboom op het Binnenhof staat, dan kunnen linkse partijen inderdaad beter opdoeken. Maar je hebt gelijk, de mate van solidariteit is in de Nederlandse samenleving laag en daarom zal links hier ook nooit echt groot worden. 

Pief schreef op 11-03-2021 om 07:57:

Ik had eigenlijk al besloten toch maar vvd te stemmen, omdat hun programma bij mij past. Maar ik heb ook wel een wat vieze smaak in mijn mond van de verschillende affaires (toeslagen, Groningen) en van de aanpak van de coronacrisis. Alle regeringspartijen hebben daaraan echter bijgedragen, en ook de oppositie in de tweede kamer, behalve misschien pvv en fvd, maar daar stem ik niet op. Verder wordt er soms wel wat geprutteld, maar nooit doorgepakt.

Dus ik neig nu toch naar 1 van de kleinere partijen die nog niet in de tweede kamer zitten. Ja21 of Splinter bijvoorbeeld. Volt is me te Europees dat zie ik echt niet zitten. Ik vind de EU economisch heel nuttig voor Nederland, maar verder wil ik echt niet gaan.

Angela geeft al aan dat het vreemd is om te zeggen dat oppositie aan beleid kabinet heeft bijgedragen. Het is misschien nuttig om eens naar de stemmingen in de Tweede Kamer te kijken. Dan zul je zien dat oppositiepartijen als GroenLinks, PvdA, PvdD, SP heel vaak tegen beleidsvoorstellen van het kabinet stemmen. Daarentegen stemmen PVV, SGP en FvD vaak mee met kabinet

Alkes schreef op 11-03-2021 om 09:01:

[..]

Angela geeft al aan dat het vreemd is om te zeggen dat oppositie aan beleid kabinet heeft bijgedragen. Het is misschien nuttig om eens naar de stemmingen in de Tweede Kamer te kijken. Dan zul je zien dat oppositiepartijen als GroenLinks, PvdA, PvdD, SP heel vaak tegen beleidsvoorstellen van het kabinet stemmen. Daarentegen stemmen PVV, SGP en FvD vaak mee met kabinet

En daarbij zaten PvdA (deels) en D66 in het kabinet tijdens de affaires. Zelfs op het verantwoordelijke ministerie. Wat betreft corona loopt iedereen netjes achter Rutte en De Jonge aan,  behalve pvv en fvd. Die willen nog wel eens een motie indienen tegen iets. 

'Ik vind de EU economisch heel nuttig voor Nederland, maar verder wil ik echt niet gaan.'

Denk aan klimaat en migratie. Dat zijn onderwerpen waar je als klein land weinig aan kunt doen, ook al hebben we in dit opzicht soms ook last van de EU, bijvoorbeeld als het gaat om migratie en de weigering om de opvang gelijkmatig te verdelen over de verschillende landen.

Ik vind het ook wel aardig dat Nederland regelmatig door de EU op de vingers wordt getikt, omdat we belastingontduiking zo gemakkelijk maken voor grote bedrijven. Maar ja, we willen de Rolling Stones toch niet verliezen?

Er zijn ook een hoop maatregelen waarvan ik denk: heb je niets anders te doen als EU? Verordening 1988/1677 bijvoorbeeld: hoe moet een komkommer eruit zien. Om 20 jaar later te besluiten dat een kromme komkommer ook in de schappen mag liggen. Waar gaat dit over?

Tsjor

Pief schreef op 11-03-2021 om 09:39:

[..]

En daarbij zaten PvdA (deels) en D66 in het kabinet tijdens de affaires. Zelfs op het verantwoordelijke ministerie. Wat betreft corona loopt iedereen netjes achter Rutte en De Jonge aan, behalve pvv en fvd. Die willen nog wel eens een motie indienen tegen iets.

Er zijn wel meer oppositiepartijen die moties indienen, de aantallen bepalen hoop ik niet of je een partij ziet zitten of niet. De meeste mensen weten amper welke moties allemaal ingediend worden. Ik vind het zelf ook teveel werk om dat bij te houden, maar het is soms best interessant om te zien hoe de indruk aan de voorkant, in het stemgedrag opeens toch een ander beeld kan schetsen. 

Het is altijd erg makkelijk om de regering de maat te nemen als je niet tot overeenstemming móet komen binnen een coalitie. Ik zeg eerlijk dat ik dat onderdeel van de politiek soms erg frustrerend vind, soms wil je weleens gewoon zonder gedoe je zin krijgen,  maar het hoort bij onze samenleving. Gelukkig is de kans hier erg klein dat één partij of persoon 100% de dienst uit kan maken. 

Eigenlijk zouden de PVV en het FvD een keer de kans moeten krijgen om mee te regeren. Hopelijk vallen de schellen dan eens van de ogen van hun achterban. Meeregeren is echt iets anders dan popiejopie retoriek in de Tweede Kamer en voor de camera. Maar ik vind waar ze voor staan zo verfoeilijk dat ik die fantasie ook meteen weer door de versnipperaar haal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.