Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?


Rutte zal zijn knopen moeten tellen, de opinie en waardering over de PVV als acceptabele partij is aan het kantelen, dus mochten de oude irritaties verholpen worden, dan zie ik die twee nog wel naar elkaar toegroeien. Economisch gezien helt Rutte ook wel wat naar links, op dit moment.

Tsjor

@tsjor, ik zou zeggen: nu D66, bij de volgende provinciale verkiezingen PvdA (ivm Eerste Kamer zetels) en daarna PvdA landelijk?

Ik denk zo: de kans dat de PvdA met VVD en CDA in kabinet komt is kleiner dan D66 met VVD en CDA. 

En als D66 niet groot genoeg wordt lopen we het risico dat VVD en CDA een paar religieuzen erbij halen en dan zitten we volledig in de verkeerde hoek de komende 4 jaar. Dus zoveel mogelijk D66 zetels erbij om tegenwicht te bieden tegen VVD/CDA.

gr Angeal

Ik had mezelf beloofd dat ik niet meer strategisch zou stemmen nadat PVDA met VVD ging regeren, dus ik neig naar VOLT (past ook goed bij jouw visie op onderwijs en economie Tsjor). Een kleine partij moet toch ergens beginnen.

Rutte gaat echt niet met Wilders regeren. Geen vertrouwen in hem, en bovendien is de PVV eerder links dan rechts. Ploumen wil alleen regeren als er nog een andere linkse partij meedoet, dus die zet zichzelf wel enigszins buiten spel zo. En D66 is niet links...

Maar een coalitie VVD/CDA/CU/SGP/.. is wel een schrikbeeld natuurlijk. Hoewel CU wel links is, dus die zou dan misschien met PVDA kunnen...

Ik ga ook op Volt stemmen. Sympathieke club, goed programma. Ik hoop dat ze heel veel stemmen krijgen! 

Goede analyses hier!

SGP wil niemand, ook de VVD niet. Dus het zal waarschijnlijk VVD/CDA/D66/CU worden. Prima wat mij betreft. Als D66 groot genoeg wordt, hebben ze CU niet nodig en kan het voltooid leven voorstel aangenomen worden.

Granola schreef op 09-03-2021 om 12:37:

Goede analyses hier!

SGP wil niemand, ook de VVD niet. Dus het zal waarschijnlijk VVD/CDA/D66/CU worden. Prima wat mij betreft. Als D66 groot genoeg wordt, hebben ze CU niet nodig en kan het voltooid leven voorstel aangenomen worden.

Wel handig, zelfde kabinet als nu. Er komt een parlementaire enquête toeslagen, een parlementaire enquête gaswinning en waarschijnlijk een parlementaire enquête corona. Kunnen ze nog een keer aftreden. O nee want het volk vindt het een fantastisch kabinet. 

Ook wel bijzonder dat er wordt gezegd dat VVD niet met PVV gaat regeren omdat de PVV te links zou zijn. Standpunten over migratie, over islam (er moet een minister van de-islamisering komen volgens de PVV), over vluchtelingen, omgaan met seksistische kamerleden etc  is schijnbaar voor de gemiddelde VVD-er kiezer geen probleem. 

Alkes schreef op 09-03-2021 om 12:50:

[..]

Wel handig, zelfde kabinet als nu. Er komt een parlementaire enquête toeslagen, een parlementaire enquête gaswinning en waarschijnlijk een parlementaire enquête corona. Kunnen ze nog een keer aftreden. O nee want het volk vindt het een fantastisch kabinet.

Zelfs áls ze nog een keer aftreden, dan merken wij daar niks van. Rutte blijft gewoon demissionair door regeren 😠. Ik merk in ieder geval geen verschil met de periode vóór het aftreden. Grote kans dat Rutte dat best vier jaar vol zou houden, helaas.

Granola schreef op 09-03-2021 om 12:37:

Goede analyses hier!

SGP wil niemand, ook de VVD niet. Dus het zal waarschijnlijk VVD/CDA/D66/CU worden. Prima wat mij betreft. Als D66 groot genoeg wordt, hebben ze CU niet nodig en kan het voltooid leven voorstel aangenomen worden.

Wat mij betreft niet prima. Niet na alle toeslagen- en andere ellende. Deze 4 partijen ga ik in ieder geval niet aan een meerderheid helpen. Het wordt dus een andere. In de hoop dat er toch wat links in het kabinet gaat aanschuiven. En zo nee, dat ze zo'n groot mogelijk blok in de oppositie worden.

Alkes schreef op 09-03-2021 om 12:52:

Ook wel bijzonder dat er wordt gezegd dat VVD niet met PVV gaat regeren omdat de PVV te links zou zijn. Standpunten over migratie, over islam (er moet een minister van de-islamisering komen volgens de PVV), over vluchtelingen, omgaan met seksistische kamerleden etc is schijnbaar voor de gemiddelde VVD-er kiezer geen probleem.

Dan heb je niet goed gelezen, want in mijn reactie schrijf ik: en op het vlak van migratie te rechts. 

Ik las in een artikel in Trouw dat de kiezer in meerderheid links denkt over sociaaleconomische thema's, maar vaak een stuk rechtser is als het aankomt op culturele onderwerpen, zoals integratie, asiel en migratie. Op die culturele voorkeur baseren ze hun stem, en daarmee nemen ze het economische programma van de rechtse partijen voor lief. 

Positief puntje vind ik wel dat vrijwel alle partijen naar links zijn opgeschoven, met minder marktwerking, een hoger minimum loon en meer overheidssturing. Maar daar hebben de linkse partijen dus last van, omdat zij zich hier niet meer goed mee kunnen profileren.

RosaMontana schreef op 09-03-2021 om 14:15:

Ik las in een artikel in Trouw dat de kiezer in meerderheid links denkt over sociaaleconomische thema's, maar vaak een stuk rechtser is als het aankomt op culturele onderwerpen, zoals integratie, asiel en migratie. Op die culturele voorkeur baseren ze hun stem, en daarmee nemen ze het economische programma van de rechtse partijen voor lief.

Ja maar dat is ook logisch. Als je mij vraagt wil ik het eigen risico afschaffen, gratis KDV, hoger minimumloon, hogere uitkeringen zou ik ook ja zeggen. Iedereen wil gratis geld. Totdat duidelijk wordt dat het betekent, wie het moet betalen en ten koste van wat het gaat. Dat wordt namelijk vaak niet bij mooi klinkende plannen verteld.

PVV heeft overigens meer gemeen met de SP dan met de VVD. Ik zou ze conservatief links noemen.

Pief schreef op 09-03-2021 om 09:35:

De VVD gaat echt niet met de PVV regeren hoor. De PVV is hartstikke links, behalve als het gaat om migratie en daar zijn ze weer te rechts.

Mijn interpretatie van hun links, is dat het puur voor de bühne is. Links l.llen, maar islamofobe (het woord migratie omhelst meer dan één groep) gaatjes vullen. In sommige kringen kan dat samen gaan. Daarom is het tussen SP en PVV een beetje grijs gebied. De overstap kan klein zijn als je tot de, ik noem het even arbeiderskringen behoort en open staat voor de praatjes van Wilders&Co. 

'En als D66 niet groot genoeg wordt lopen we het risico dat VVD en CDA een paar religieuzen erbij halen'. Ik ben niet zo bang voor religieuzen 😊

'Als D66 groot genoeg wordt, hebben ze CU niet nodig en kan het voltooid leven voorstel aangenomen worden.' Daar ben ik dus geen voorstander van. Ik vind het echt kwalijk dat de term 'voltooid leven' de wereld ingegooid is om te rechtvaardigen dat mensen doodgemaakt worden. Ik zei al eerder: als je het 'levensmoe' had genoemd, dan zou ik er nog over kunnen nadenken, volgens mij komt dat ook dichter bij de problematiek die eronder schuilt. Ik heb geen enkele behoefte om het hele vraagstuk van euthanasie in een sjiek jasje te hijsen. Dus, ja, het risico dat 'voltooid leven' erdoor gedrukt wordt is voor mij een contra-indicatie voor D66. 

Ik zal me nog eens gaan verdiepen in Volt, zij zijn Europees georganiseerd, dat is een plus. Maar weer een splinter erbij, dat is weer een min. 

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.