Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

28-02-2010 om 11:54

OOQ2: de verbeterde versie en iedereen kan nog mee doen!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

09-03-2010 om 19:19

Vraag 39

de letter L moet eruit en volgens mij zzijn er verder diverse schreivweises van Kaiserschmarren, kaiserschmarrn, kaisersmarrn. In ieder geval die aan stukken gescheurde pannekoekachtige heerlijke dingen

Gerdina

Gerdina

09-03-2010 om 20:08

Dat was dus het gerecht dat ik had gevonden, maar bij diverse sites stond dus dat zij het niet zo lekker vond.
Hoe zit dat dan?

Gerdina

Gerdina

09-03-2010 om 20:20

Ik heb de vraag een paar keer doorgelezen maar ik snap het nog steeds niet .
Maar op zich doet het er niet toe, ik had toch pas tegen 9 uur mogen posten.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-03-2010 om 20:33

Pelle

Het verhaal van Gerdina klopt, Sissi wilde die Kugelschmarrn niet eten omdat ze bang was er dik van te worden. Haar man at toen ook maar haar portie op (en raakte verslaafd aan die dingen). Ik heb uitgebreid zitten googlen .
Groetjes
Massi

Ook hier niet

MIsschien lees ik er over heen maar ik kan de link tussen Slot Schonbrunn en Sisi's lievelingseten niet vinden.

http://www.schoenbrunn.at/fileadmin/content/schoenbrunn/Downloads/Audioguides/Audioguide_Lesetext_nl_14052008_Olsch.pdf

Gerdina

In de vraag stond expliciet dat de bron van het verhaal de informatie in het paleis Schönbrunn was. Betrouwbaarder bron kon ik het niet vinden Op diverse Nederlandse (kook)sites staat inderdaad het verhaal dat zij het juist helemaal niet lekker vond. Daar moest ik wel om lachen. Maar ook de herkomst van de naam kent vele variaties. Sissi zelf zou het "schmarren (troep)" hebben genoemd, het woord zou van de lakeien komen, van de kok die het moest maken naar recept van een eenvoudige jager/boer/herbergier en een ander verhaal vermeldt dat de keizer graag iets wilde eten, een boerin hem dit voorzette en de keizer zeer aangenaam verrast vroeg hoe dat heerlijke gerecht wel heette. "Es ist nu Schmarrn (smurrie)" antwoordde de boerin verlegen, waarop de keizer antwoordde: "Aber doch Kaiserschmarrn!" (heel erg lekkere smurrie!).
Maar kort en goed: volgens de borden in paleis Schönbrunn was Sissi dus wel bereid een paar dagen honger te lijden om af en toe Kaiserschmarrn te kunnen eten. Ook in verband met dat slechte gebit

Gerdina

Gerdina

09-03-2010 om 20:47

Antwoord 39

Biene: Mohr im Hemd

Na de tip van Pelle ben ik inderdaad gaan zoeken op Schönbrunn, maar toen kon ik niets vinden over haar lievelingsgerecht. Staat die informatie ook op internet of had ik een reisje naar Oostenrijk moeten boeken? (Wil ik toch nog wel eens een keertje heen .

Massi Nissa

Massi Nissa

09-03-2010 om 20:47

Antwoord 39

Biene: Mohr im Hemd
Genista: gesuikerde/geconfijte viooltjes (candied violets)
Groetjes
Massi

Antwoord 39; biene

Mohr im Hemd
(uiteraard gegoogled)

Gerdina

Gerdina

09-03-2010 om 20:51

Genista

Dank voor de link. Mijn berichtje is dus een beetje mosterd na de maaltijd (om maar even in dezelfde categorie te blijven) maar ik moest even wachten tot het 20.47 was.

Gerdina

Gerdina

09-03-2010 om 20:52

Gok 40

Socrates

Massi Nissa

Massi Nissa

09-03-2010 om 20:54

Gok 40

Einstein

Oh shit

weet te laat, ik stond al klaar maar moest even naar boven, klinkt zalig trouwens, hier het recept:

Mohr im Hemd – Chocoladecake met slagroom
Ingrediënten

3 plakken witbrood
1/8 l melk
80 gr zachte boter
30 gr poedersuiker
60 gr pure chocolade
4 eierdooiers
4 eiwit
60 gr kristalsuiker
50 gr geraspte walnoten
30 gr paneermeel
boter voor bakvorm
poedersuiker
chocoladesaus
¼ l slagroom

Laat het brood in de melk weken. Roer de boter met gezeefde poedersuiker tot een romige massa en voeg de eierdooiers toe. Knijp het brood uit, zeef het en voeg toe. Smelt de chocolade en voeg dit ook toe. Klop het eiwit met kristalsuiker op en schep het erdoor. Voeg voorzichtig het paneermeel en de walnoten toe. Giet de massa in kleine, ingevette met poedersuiker bestoven bakvormpjes en zet het in een ovenvaste schaal. Giet ongeveer 2 centimeter kokend water in de schaal en laat het 40 minuten garen in een 170˚C oven. Haal het uit de vorm, giet er chocoladesaus over en garneer het met slagroom.

Antwoord 40

Newton?

Massi Nissa

Massi Nissa

09-03-2010 om 21:01

Genista

Grappig linkje! Ik had dus die andere verhalen over Kaiserschmarrn gevonden en heb me een slag in de rondte gegoogled om te vinden waar Sissi dan wel van hield. Geconfijte viooltjes, dus. Klinkt ontzettend smerig.
Groetjes
Massi

Ehh hoe lang duurt deze quiz nog?

ik geloof dat ik nu nog zo'n 6 vragen goed moet hebben om in de buurt van Genista te komen geloof ik

doe anders wat vragen over kunst en cultuur enzo !!

Wat????...

*verbijsterde stilte* ... hij was goed? Euh, ik zou bijna sorry zeggen, het was namelijk echt een wilde gok...

Massi Nissa

Massi Nissa

09-03-2010 om 21:16

Vraag 41

Die heeft geen naam! Toch? "Golddigger" zou wel een goeie zijn, want een andere reden om met hem te trouwen kan ik niet verzinnen.
Groetjes
Massi

Aha massi

Mevrouw Nestorix dan maar, ik heb verder geen idee

(grutjes, ik heb werkelijk een algemene kennis van lik mijn vestje)

Massi Nissa

Massi Nissa

09-03-2010 om 21:24

Manda

Je zei alweer grutjes! Geweldig. Wij hadden thuis alle, echt alle, Asterixstrips. Ook die neppe van toen een van de echte auteurs al niet meer meedeed. En die vrouw van Nestorix is gewoon inderdaad Mevrouw Nestorix. Ze heeft geen voornaam.
En ik vond jouw vraag over Rothko geweldig, alleen was-ie te vroeg gepost hihoeha.
Groetjes
Massi

Gerdina

Gerdina

09-03-2010 om 21:25

Gok 41

Nestorita.
Eindigen de namen van de vrouwen eigenlijk ook op -ix?
En Manda mijn algemene kennis blijkt ook bedroevend te zijn. Maar liever geen kunst en cultuur, daar weet ik al helemaal niets van. Er mogen van mij nog wel een paar sportvragen langskomen.

Massi heeft 41 goed

Strikvraagje, de vrouw van Nestorix heeft inderdaad geen naam. Pelle! De stand!

Lol

ik weet een leuke 'grutjes' vraag ! Zal hem aan pelle doorgeven.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-03-2010 om 21:41

Goed zeg

Een punt en een grutjesvraag om naartoe te leven.
Pelle, ik weet nog wel een kunst- en cultuurvraag als je daar tekort aan hebt?
Groetjes
Massi

Gerdina

Gerdina

09-03-2010 om 21:43

Ik dacht dat manda het goed had

Ik ging maar even googelen omdat ik het antwoord toch niet wist en toen kwam ik op een site met personages en daaar werd ze toch echt mevrouw Nestorix genoemd!

Mw nestorix

Maar in de albums zelf niet! Daar heeft ze geen naam.

Gerdina

Gerdina

09-03-2010 om 21:44

Grote gok 42

Sherlock Holmes van sir Arthur Canon Doyle

Gerdina

Gerdina

09-03-2010 om 21:46

Oh, oké

Zo goed ken ik de albums niet, het is lang geleden dat ik er één gelezen heb. De maker van die site vond het vast sneu dat ze geen eign naam heeft.

Ook een grote gok

(met bibbers, het mocht eens toevallig goed zijn...)
De draaideur van Canaponi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.