Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

dihanne

dihanne

03-05-2013 om 14:56

Nog steeds wat in de war van kroning, nog iemand?

Beste allemaal

ik ben nog steeds een beetje in de war na die kroningsdag, eens kijken of er hier misschien iemand is die mijn muizenissen herkent

ik ben al een jaartje ouder (ja ja) en dit was dit mijn tweede troonswisseling. In 1980 was het natuurlijk vreselijk, al dat geweld, er hadden wel doden kunnen vallen

Maar nu vond ik het eigenlijk wel weer het andere uiterste. Er werd ook echt nergens eens een kritische vraag gesteld ofzo. De republikeinen hebben nog een beetje van zich laten horen, met goede thema's vond ik. Het is inderdaad 2013, en het is toch ook waardevol om de relatie tussen monarchie en democratie te bespreken etc.

Maar tegen dit mediabombardement kon niets of niemand op. Ik werd er eigenlijk een beetje naar van. Hoe heeft het koningshuis zo'n greep op de media gekregen?

En al die royals, de één nog rijker dan de ander.

Vreselijk rijke mensen als Bill Gates zijn tegenwoordig maatschappelijk actief voor goede doelen, maar al die koninklijke families zitten daar lekker op hun miljarden, en het volk staat nog naar ze te zwaaien ook.

Ben ik nou de enige die dit soort gedachten heeft, of is er nog iemand? in mijn omgeving is iedereen helemaal in de gloria!!!

Dihanne


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anneke

Anneke

03-05-2013 om 15:43

Nederland

"en het is toch ook waardevol om de relatie tussen monarchie en democratie te bespreken etc"

Nederland kiest democratisch voor de monarchie.

Ik kom uit een nuchter deel van NL (weet niet of het wat uit maakt) maar ik ken niemand die in de gloria is. Het andere uiterste: in de war raken van kroningsdag lijkt mij trouwens ook niet gezond.

Mediabombardement? Ik vond het wel meevallen. Het werd uitgezonden omdat het nieuws is.

Tijdsgeest

Misschien heeft de in de gloria stemming te maken met huidige tijdsgeest. Even geen negatief gedoe, maar gewoon iedereen blij en vrolijk.
Ik begrijp je gevoel wel hoor. Ik had dat met het afscheid van Andre Hazes, daar begreep ik echt helemaal niets van.
Hoop dat je wat medestanders vindt, aan mij heb je niets. Ik weet dat er vreemde kanten aan de monarchie zitten, ik weet dat republikeinen eigenlijk wel een goed punt hebben. Maar ik vind het prachtig. Ben heel blij dat alles goed gegaan is, het was een mooi feest. Zelfs het koningslied vond ik te pruimen, haha.

Brianna F

Brianna F

03-05-2013 om 16:26

Koningslied

Mijn dochter in Frankrijk stuurde me een artikel uit de krant waarin het koningslied werd aangeduid als hymne d'imbécile De koning werd trouwens Guillaume-Alexandre Ier genoemd.

Niet in de war, noch in de gloria

Ik ben niet in de war, althans, als ik in de war ben is het niet van dit Oranjecircus.

De gemiddelde Nederlander is tamelijk pro-oranje, denk ik, dus dat een groot maatschappelijk debat is uitgebleven verwondert me niet. Ik betwijfel of dat er in 1980 wel was. Er was een kleine groep heel luidruchtige actievoerders, maar of de meerderheid zich er nou ook druk om maakte vraag ik me af. Maar ik was toen te jong om me er echt mee bezig te houden.

Terug naar 2013. "Men" is redelijk voor Oranje. "Men" kan bovendien wel een feestje gebruiken, zo in tijden van crisis, en in onzekere tijden doen dingen die de nationale saamhorigheid bevorderen het ook altijd goed. En verder is een verschil tussen nu en 1980 dat alles wat in potentie een evenement kan worden enorm wordt opgeblazen. Het moet altijd groot, groter, grootst. En het lijkt een soort zichzelf versterkend proces: er is iets (hoe je het ook wendt of keert, de troonswisseling is iets waarover je verslag moet doen), er wordt verslag gedaan, de mensen zien dat het 'dus'belangrijk is, gaan er nog meer aandacht aan besteden, van die toenemende aandacht wordt verslag gedaan, het wordt nu iets waar je bij geweest moet zijn, iedereen kan en wil zijn zegje doen, de media zitten met al die zendtijd die ook passend gevuld moet worden (geen omroep die besluit dat dit nu *het* moment is voor een Laurel&Hardy themaweek) et voila: nationaal circus. Het voorbeeld dat Fay geeft, de hysterie rond de dood en begrafenis van Hazes, is een nog veel sterker voorbeeld. Ik snap het ook nooit, ik kan het niet invoelen en onderschat dus ook stelselmatig de massapsychose die mensen in zijn greep lijkt te krijgen.

Ik bedoel maar: ruim twee uur in de rij om de bloemversieringen in de Nieuwe Kerk te kunnen zien? Waarom in 's hemelsnaam? Ik werk in het centrum van Amsterdam en had gedacht "als ik donderdag werk wip ik misschien wel even die kerk binnen om te kijken hoe het er nou in het echt uitzag". Ha ha ha, hoe grenzeloos naief kan een mens zijn!

Maar dit soort idioterie lijkt wel steeds meer voor te komen. Meedoen om het meedoen. 's Nachts in de rij voor de nieuwste Applesnufjes, terwijl je weet dat het twee dagen later volop in voorraad is.

Dus die gekkigheid is niet alleen maar een voorbeeld van Oranjeaanbidding.

Groeten,

Temet

Dihanne

Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben ontzettend opgelucht dat het oranjegekte achter de rug is, ik vond het ontbreken van een tegengeluid enorm storend. Als Francaise en republikein vond ik logisch dat ik gestoord werd door het mediabombardement (zelfs de vla was oranje...) maar ik heb me toch wel een paar keer stevig achter de oren gekrabd bij het zien en horen van zoveel liefde voor de Koning en de Koningin en zo weinig kritische vragen. Het artikel van de Volkskrant enkele maanden geleden (interview van oud minister van landbouw in Argentinië en vriend van vader Zorreguieta) heeft geen enkel gevolg gehad, God zij dank is de aanwezigheid van de ouders van Maxima nu niet aan de orde geweest,

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Te snel

Op verzenden gedrukt... maar ja de media hysterie en het uitbuiten van alle evenementen gaat me ver te ver. Gelukkig heeft de TV een uit knopje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

neteret mut

neteret mut

03-05-2013 om 16:37

Dihanne

De kroonswissel van 1980 weet ik nog wel, maar niet echt veel, flarden. Dat Beatrix de eed aflegd in haar mantel met cremekleurige jurk is mij het beste bijgebleven. De relletjes ed alleen beelden van TV, uit A'dam. Waren er eig wel relletjes ofzo buiten A'dam? Een duidelijke herinnering is ook dat mijn halfzus belde uit de VS, of alles met ons in orde was. Van wat er daar uitgezonden werd op TV had ze het idee gekregen dat heel NL zo ongeveer in burgeroorlog was. Nou in het noorden was er niets aan de hand. Een metalen busje (oranje hagel) heb ik nog steeds, andere dingen of feestelijkheden weet ik niet meer, hebben geen indruk gemaakt.
Nu woon ik niet in NL, kan over nu niet meespreken. Alleen maar dat het een andere tijd is, politiek en economisch enz

guera

guera

03-05-2013 om 17:13

Wel benieuwd

Ben niet perse pro of contra maar ik verwonder me dan weer over mensen die zich storen aan het ontbreken van een tegen geluid. Wat let je? waarom heb jij zelf dat tegen geluid niet gegeven? stond je op de Dam te protesteren?
Dat is het NL van nu. Niemand komt meer in de benen om te protesteren. Hooguit tekenen we een digitale petitie ergens anders is het al teveel moeite.
Ennu.....een republiek kost niks?
Zo ken ik er nog wel een paar.
We betalen allemaal voor dingen die we wellicht niet perse willen. De een betaalt liever voor een snelweg waarvoor bomen gekapt moeten worden, een ander betaalt liever voor die natuur. Tja.....
Overigens vind ik niet dat ze op hun miljarden niks zitten te doen. Ik vind zeker wel dat de prinsen/prinsessen goede dingen voor de maatsch doen.

Liefdadigheid

Tja, het koningschap zelf is toch al een soort onvrijwillig liefdadigheidswerk voor het land Nederland?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Snuggle's

Snuggle's

03-05-2013 om 17:43

Joanna

Er was wel een tegen geluid, al was het dan heel klein. Ene Joanna en nog 1 man protesteerden met een bord op de dam maar werden opgepakt. Geheel ten onrechte, met excuses van de politie na afloop. Echt enorm schokkend heb ik dit gevonden. Vooral de publieke opinie hierover, dat het maar een aandachtszoekende muts was en het daarom dus niet uit maakte dat ze werd opgepakt. Maar dat dit in dit land zo gebeurde vond ik wel ernstig.

Verder ben ik geen fan van het koningshuis en mag het van mij afgeschaft worden. Maar toch vond ik dit dan wel weer leuk om te zien zo.

Berber.

Berber.

03-05-2013 om 17:58

Niet voor en niet tegen

maar dol op "mediaspektakels". Het liefst had ik de hele dag voor de TV gehangen met een hapje en een drankje. Helaas werden er ook nog andere dingen van me verwacht.

Mari

Mari

03-05-2013 om 18:22

Ga ik niet aan verslijten hoor

Ik heb het volkomen genegeerd. Kom op zeg, ik heb wel wat anders aan mijn hoofd. Ik vind het koninklijk huis een vervelend instituut van gewone mensen maar denk als je het weglaat er weer een vervelend instituut van gewone mensen komt. Ik heb alles weggezapt dus.

P

P

03-05-2013 om 20:05

Dihanne

Je hebt blijkbaar het andere draadje gemist want daar had je goed hulp gehad van manda, misschien moet je het nog even lezen hierboven.

Ik weet wel dat de Duitsers stikjaloers waren!

Oranjegekkies

Heerlijk genoten van het commentaar van Pownews. Alleen al het woord 'oranjegekkies'.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1340570#00:09:15
Kies fragment 'Rutte straalt eindelijk als premier'
Iedereen vind het een Fantastische Dag.
Ze confronteren burgemeester van der Laan met het 'jonge dingetje' waar hij mee naar het feest kwam en premier Rutte dat hij geen vrouw 'ingehuurd' had om mee te nemen.
Sorry, maar dan lig ik hier in een deuk op de bank.
Ik zag aan het enthousiasme van de burgemeester en de premier dat iedereen er wat lacherig van wordt.

Stenna

Stenna

03-05-2013 om 21:01

Helemaal tegen, maar toch

Zoals in vorige draadje, met Manda, aangegeven ben ik principieel republikein. Koningshuizen zijn vreemd en uit de tijd. Maar omdat nou toch eenmaal 86% of zoiets van de nederlanders het verkiest, leg ik me bij de meerderheid neer. En als het er dan toch is, ja dan heb ik dus toch gekeken, dinsdag. En vond het best leuk, gewoon wat iemand zegt het: wel toe aan een mooi feestje, wat glitter en glamour, een anticrisis sprookje. Maar het had ook een ander feestje kunnen zijn hoor.

Relithe

Relithe

03-05-2013 om 21:05

Nou

Hier heb je nog een medestander hoor, ik heb me dood zitten ergeren aan al die vrolijke oranje blijheid op tv. Het is dat mijn dochter het leuk vond om te zien..
Ik zit te denken aan al dat geld wat voor dat hele toneelstuk is uitgegeven, Maxima in drie verschillende dure jurken enz. Ik vind het een leuke vrouw hoor maar dat geld wat er in gaat zitten kunnen ze echt beter besteden lijkt me en dan bedoel ik niet aan zichzelf..
Ik ben republikein en snap echt werkelijk niet dat de meeste mensen in Nederland voor het Koningshuis zijn. Ik werd helemaal misselijk toen zelfs in De wereld draait door, de jurken van Maxima nog eens besproken werden Wat een poppenkast zeg..

Anneke

Anneke

03-05-2013 om 21:26

Joanna

Het enige waar ik me blauw aan heb geergerd is die Joanna. Dat was geen serieus republikeins tegengeluid (was welkom geweest) maar gewoon een opgeschoten puber die zo nodig keer op keer in de media moet verschijnen.
Qua oranjegekte heb ik er niet zo heel veel van mee gekregen: tv kan bij ons uit. Zoon was tijdens Koningsspelen jarig; hij wilde graag iets oranjes trakteren. Dat was nog flink zoeken.

Fiorucci

Fiorucci

03-05-2013 om 21:48

Jurken

Ik persoonlijk vond de blauwe jurk vakwerk, en ik geniet van vakwerk. Dus mag Jan Tamineau best blij vertellen op tv. Het is hem gegund. Ik denk dat een president ook heel veel geld kost, voorbeelden genoeg in de recente geschiedenis...dus ik zie eigenlijk de toegevoegde waarde niet. Ja, je kunt kiezen als bevolking. Dat vind ik geen geruststelling eigenlijk.

dihanne

dihanne

03-05-2013 om 22:06

Allen dank en guera

Hoi allemaal,

bedankt voor de reacties, het doet me goed

het is inderdaad zo dat er een soort sneeuwbal in de media kan gaan rollen, die al maar groter en groter wordt. Het komt meer voor, het gedoe rondom het overlijden van Hazes is een goed voorbeeld

Vraag ik me toch af waarom we in Nederland nog journalisten opleiden, die moeten toch onafhankelijk kunnen denken? Ik zie en hoor ze nu alleen maar elkaar na kletsen. En al die BN'ers die met iedereen de beste vriendjes zijn: bah!

En Guera: natuurlijk kost een republiek ook geld, dat is mijn punt niet. Ik zie ook wel dat de koning/koningin hard werken en dat ze het goed doen, mooie promotie voor Nederland enz enz

Voor zover ik weet zijn de Oranjes een van de rijkere families van Europa, ze ontduiken de belasting niet, maar ontwijken deze (laatst nog in het nieuws: Margriet en Pieter van Vollenhove) en hun beleggingen schijnen ook niet vrij te zijn van kinderarbeid en andere ellende (net zoals die van onze pensioenfondsen, ik weet het wel).

Al met al denk ik dat mijn grootste ongenoegen zit in de journalisten en de ouwe-jongens-krentenbrood-sfeer.

groetjes
Dihanne

Vic

Vic

03-05-2013 om 22:36

Weinig kritisch

Ik kan me van de kroning van Beatrix eigenlijk niets herinneren, was toen 7. Het huwelijk van Charles & Diana daarentegen staat nog op mijn netvlies, terwijl dat maar een jaartje later was. Volgens mij heb ik zelfs een poster op mijn kamer gehad, en samen met een vriendinnetje een plakboek
Helaas was ik deze week met vakantie dus ik heb het hele feest gemist (was al geboekt, anders was ik een week later gegaan), maar het bewaarexemplaar van mijn krant ligt al apart. Ik ben dus echt wel een aanhanger van het koningshuis, en heb me werkelijk nog nooit afgevraagd of een monarchie wel van deze tijd is. Maar goed, in politieke discussies zit ik op OO ook altijd zo ongeveer in mijn eentje op de andere flank.

Joanna

Je kunt een hoop oer haar zeggen - ze zat bij Lauw en Pittan en ze was behoorlijk onverstoorbaar en had een duidelijk verhaal. Sjuul Paradijs zat daar interessant te doen met een stom prul - een appeltje-broche - en probeerde haar af te zeiken maar dat lukte toch niet.
Daarbij had ze het ook over het illegaliteitsvraagstuk, sowieso goed om uit te lichten.

Er is een hoop plastic vrolijkheid zeg maar: geef het volk brood en spelen en je hoort ze niet. Pak dat kind op, daarna zeggen we sprry, klaar. Zo is het gegaan, daar ben ik wel van overtuigd. Natuurlijk moest dat smetje weggepoetst voor die 2 uurtjes!

En juist dat licht een tipje van de hermelijnen sluier op.. Er gebeuren veel meer dat soort dingen maar voor je het weet ben je een paranoide freak.
En ach, je kunt je rekeningen betalen en heby een leuk leven, dus laat maar.

Even kort door de bocht dit alles.. Misschien komt het doordat ik op mijn werk veel van die 'conspiracy minded' theorieen/ verhalen zie langskomen. Of ik kijk teveel docu's

Tot zover mijn 5 cents

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2013 om 23:34

Vic

Wat politiek betreft misschien wel maar wat de monarchie niet hoor

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2013 om 23:54

Wat ik echt niet begrijp is

de intense afkeer van het koningshuis onder de mensen die daar tegen zijn. Dat je een voorkeur hebt voor een republiek, oké, maar bij sommigen grenst het aan haat (mijn schoonmoeder) en dan denk ik 'wat hebben die mensen je misdaan?'
Maar ook dit: "ik heb me dood zitten ergeren aan al die vrolijke oranje blijheid op tv." (Eira) "Ik heb het volkomen genegeerd. Kom op zeg, ik heb wel wat anders aan mijn hoofd. (Mari)
Als je je zo dood zit te ergeren aan die blijheid, dan is dat niet de schuld van die mensen en van het koningshuis. Ik vind dat een vorm van misgunnen. Die blije mensen hadden een mooie dag, láát ze. Wat maakt die mensen bovendien anders dan je dochter. Die gun je de beelden blijkbaar wel.
En Mari, volkomen negeren is ook een vorm van aandacht geven aan zo'n dag.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2013 om 23:58

Sinilind

Oranjevla is niets nieuws hoor. Rond koninginnedag of een wk of ek staat dat wel vaker in het koelvak. Gewoon vla met een scheut ranja erdoor. Zo smaakt het althans.
En wat had het gevolg moeten zijn van het artikel in de Volkskrant? Dat W.A. van het koningschap had afgezien, of Maxima met een enkeltje Argentinië op Schiphol had achtergelaten?

Jesse_1

Jesse_1

04-05-2013 om 00:07

Oranjegekkie

Hmmm, ik weet niet of ik echt een oranjegekkie ben, maar aangezien het gebeuren in 1980 volledig langs me heen is gegaan (ben pl/m van Vic's leeftijd) en ik niet weet of over zo'n 30 jaar mijn verstandelijke vermogens nog intact zijn (op mijn leeftijd mocht je < 16 jaar nog lekker zuipen) heb ik heerlijk de dag voor de tv doorgebracht. Genoten van de mooie jurken van Maxima en de keurige prinsesjes. Tsjongejonge, wat gedroegen die zich netjes! Er ging wel iets door me heen van "och gut, die arme Amalia, haar leven zal nu voorgoed veranderen", maar verder heb ik bijna alles gevolgd.
Andere gedachte was dat Constantijn waarschijnlijk een betere (en beter geaccepteerde) kroonprins zou zijn dan WA, maar verder heb ik gewoon heerlijk alles over me heen laten komen.
Naar mijn mening dweep ik niet met het koningshuis, maar eh... zo'n 1x in de 30 jaar mag je er toch wel gewoon lekker in mee gaan?!

Fiorucci

Fiorucci

04-05-2013 om 09:27

Daarbij

Hoe je er ook over denkt, het is een historische gebeurtenis. Als liefhebber van geschiedenis heb ik dus gekeken.

Sancy

Sancy

04-05-2013 om 11:22

Ach

Ik heb niet alles gezien, maar wel van genoten. Dat heeft verder niets met mijn al dan niet oranje hart of republikeins bloed te maken, maar met de historische gebeurtenis an sich.
Het overheersende gevoel was wel dat de heer Van den Ende een show afleverde die zijn reputatie waardig was. Een bijzonder hoog Story-Privé-Weekend gehalte had de uitzending wel en voor mij had er veel kritischer verslag gedaan mogen worden.

Sinilind

Ik begrijp niet waarom je je afkomst als argument noemt waarom de Nederlandse monarchie je niet aanstaat. Zijn er geen Franse monarchisten? En is de Nederlandse bevolking slechter af met een monarchie dan de Franse bevolking met een republiek?

Anneke

hoe kan je je nou blauw ergeren aan die Joanna en dan zo'n vrouw ook nog eens opgeschoten puber noemen.

echt, daar snap ik op mijn beurt dus helemaal niets van ! Ik vind haar aanwezigheid bij P&w laast erg hoopvol, een jonge volwassen vrouw die met zeer veel achtergrond kennis de argumenten op een rijtje zette, ik vind het ook jammer dat haar inhoudelijke standpunten over illegalen etc niet breder worden belicht in de media.

Want dat is haar punt, ze zet het systeem van de monarchie naast andere misstanden in onze samenleving. Ze is niet 'zomaar even tegen de monarchie'.

Ik heb ook de indruk Anneke dat jij een kritische blik hebt die op segregatie gestoeld is, de mensen die tegen zijn worden door jou als 'opgeschoten puber' en tal van andere minderwaardige omschrijvingen weg gezet. Hiermee maak je je eingen bijdrage zo waardeloos.

marinade

marinade

04-05-2013 om 12:37

Vertigo

Ik heb me straks een uur vermaakt met inderdaad allerlei conspiracy-theorieën, linkjes aanklinken etc. Nou, Joanna is dus infiltrante van de AIVD en zij is van de NWO. In mijn onschuld dacht ik natuurwetenschappelijk onderzoek, maar het is de Nieuwe Wereld Orde. Toe maar. Grappig dat daar het Huis van Oranje ook inzit. Dus, WA heeft het kartonnen bordje geknipt en Máxima (die, echt waar, ook van huis uit al van de NWO is) heeft de permanent marker gepakt en de tekst erop geschreven. De rest is geschiedenis )))

Al die blogs en links gelezen hebbende denk ik dat conspiracy-theorieën ook een soort van brood en spelen zijn. Dan Brown is er heel rijk mee geworden.
Verder vraag ik me af of, als Joanna Johan was geweest, of er media-hanen naar hadden gekraaid.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.