Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nibud buffer berekenen,dat is hoog?

Rarwe titel misschien maar ik was net klaar met internetbankieren en toen zak ik de NIBUD buffer berekenaar( of zo)
Ik weet niet hoor, maar volgens hen zouden wij een buffer moeten hebben van,schrik niet: 35.000 euro??
Pffff.... nou dat halen we dus echt niet, ik was al blij dat we er wel wat duizenden op de bank hadden staan. Dat lukt toch niet meer in deze tijd?
Bovendien moest je invullen of je een auto had en wat ie waard is.Ik heb een 3 jaar oud ienieminie autootje,ja die is niet zo heel veel waard als je t naast een grote auto berekend, mijn man heeft een auto van de zaak. Dat staat er niet bij?
Zo krjg je toch geen realistisch beeld? ( wel wat schrik, oeps nog meer sparen....waarvan?)
Hoe zien jullie dit?


amk

amk

25-08-2013 om 12:07

Hoog?

Ik vond het juist een erg laag bedrag wat er bij mij uit komt. Het nibud bedrag is toch een stuk genuanceerder opgesteld dan het algemene: tenminste 1 bruto jaarsalaris netto achter de hand wat ook gepredikt wordt.

35.000 euro is een groot bedrag, maar jullie hebben vast een eigen woning, daar moet je best heel veel voor reserveren. Bij een appartement zit dat in je verplichte vve bijdrage.

De auto van de zaak valt ook niet onder jullie te bufferen risico, die is van de zaak. Maar als je vind dat er 2 auto's tot jullie risico behoren dan moet je daar ook een bedrag voor opnemen.

Mensen realiseren zich niet hoe onzeker alles is en dat daar eigenlijk veel meer buffer tegenover moet staan.

Vic

Vic

25-08-2013 om 12:11

Geen 35.000

Die 35.000 kreeg ik ook te zien, maar dat is de 'gemiddelde buffer'. Zal vast wel, maar ik heb het niet. Zelfs erg weinig op het moment (uit de hand gelopen verbouwinkje en vakantie), maar ik hoop dat die volgend jaar weer in de buurt van het minimum geadviseerde bedrag ligt (5000, dus dat valt wel mee).

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2013 om 12:19

Het bedrag hangt dus deels af

van je bezittingen en je verplichtingen daar omheen? Nou, dan zijn wij gauw klaar Geen bezittingen. Ik ben al blij als we de maand uitzingen, laat staan sparen voor een buffer waar je in principe niet aan mag komen.

Kari1

Kari1

25-08-2013 om 12:24

Wie zegt dat dat moet

Ik heb het voor ons niet uitgerekend maar ik wil het ook niet weten. We zullen best hoog uitkomen, met 2 banen, 2 auto's en een eigen huis.
Die bufferberekeningen, die zijn toch gebaseerd op wat je nodig hebt om je huidige levensstijl voort te kunnen zetten als de tijden minder worden? Als die tijd daar is dan pas is ik mijn levensstijl wel aan. Gaan we minder en goedkoper op vakantie, geen wintersport meer, auto eruit, beter opletten met boodschappen doen. Daar zit best ruimte nu, en dat doe ik dan liever dan nu een hele grote buffer opbouwen. Als er genoeg is voor ovoorziene zaken zoals een plots afnokkende wasmachine (en vooruit, de stofzuiger en de vriezer er ook nog bij) dan is het goed genoeg, daar is geen 35.000 voor nodig. Geld dat nu rolt is ook beter voor de economie .
Kari

Dalarna

Dalarna

25-08-2013 om 12:43

Kari

"Een buffer is een reservepotje om grotere, onverwachte uitgaven direct te kunnen betalen. Zoals het vervangen van kapotte apparaten. Bereken in drie stappen of u voldoende geld achter de hand heeft, en zie meteen hoeveel anderen hebben. "

Dus niet wat jij zegt dat het betekent. http://service.nibud.nl/bufferberekenaar/

Overigens vindt het kabinet hier vast helemaal niets goeds aan omdat we geld schijnen te moeten uitgeven

Dalarna

Dalarna

25-08-2013 om 12:47

Overigens

Als je alleen het eerste staatje invult zie je dat 5000 het minimum is.

Ik heb in het tweede stukje niet al die kindertoeslagen etc ingevuld en ik kom uit op 10.000 (geen koophuis).

ano

ano

25-08-2013 om 14:12

Hier ook

hier kwam ik ook op zo'n 35.000 euro uit. No way dat we dat hebben. We hebben een algemene buffer van ongeveer 10.000 euro en daarnaast sparen we voor de kinderen 'voor later'. maar dat is het dan ook wel.
die 10.000 euro wordt binnenkort aangesproken als we het huis laten verven. en daarna vullen we het weer rustig aan met wat we over houden.

maar 35000 euro?? nee.

Kari1

Kari1

25-08-2013 om 15:14

Echt waar?

Vindt het Nibud het nodig om 35.000 achter de hand te hebben voor grotere, onverwachte uitgaven zoals het vervangen van kapotte apparaten? Ben benieuwd welke apparaten ze daarbij in gedachten hebben dan.
Kari

amk

amk

25-08-2013 om 16:36

Kari: nee dat vind nibud niet

dat bedrag is je totale buffer, berekend aan de hand van o.a de waarde van je eigen huis, de auto die je bezit etc. Dan maken ze ook nog onderscheid naar een minimum en een streefbedrag.
Bij mij is het streefbedrag 12.000 en het minimum iets rond de 5000 of zo.

Kari1

Kari1

25-08-2013 om 17:23

Toch nieuwsgierig

geworden, dus ben ik even gaan kijken op de Nibud bufferberekenaar. Daar staat bij, zoals Dalarna al aangaf, "Een buffer is een reservepotje om grotere, onverwachte uitgaven direct te kunnen betalen. Zoals het vervangen van kapotte apparaten."
Een paar simpele gegevens invoeren leerde mij dat het Nibus mij als minimumbuffer 4400 euro aanraadt. Dat lukt nog wel. Vervolgens kun je kijken wat het gemiddelde huishouden in jouw situatie als buffer heeft, dat blijkt 67.000 te zijn! Eehhh...
Kari

Daantje50+

Daantje50+

25-08-2013 om 17:48

Geinig ding

Minimaal 5.400 en gemiddeld 41.750,-- euro als buffer.
Zucht van opluchting, geslaagd voor beiden
Minimale buffer klopt wel, als ik even snel de keuken- en wasapparatuur bij elkaar reken.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2013 om 19:14

10.000

Wij zouden 10.000 moeten kunnen oppotten. Haha)

Jaymza

Jaymza

25-08-2013 om 20:25

Bij ons

Minimaal 3550 en gemiddeld 147.400. Wel enorm verschil.

Jaymza

Hier

Wij zouden 5000 achter de hand moeten hebben en gemiddeld hebben mensen in onze situatie 50.000. Tja en dat laatste.... Ik weet het niet. Dat is veel geld!

even zo

even zo

25-08-2013 om 22:31

Buffer = continuiteit

Wij hebben een flinke buffer. Opgebouwd juist in de jaren dat we minder verdienden. Momenteel, met schoolgaande kinderen groeit hij minder.

Ik ben het er totaal niet mee eens dat je alleen wat apparaten hoeft te kunnen vervangen en dat je verder wel je levensstijl kunt aanpassen. Voor ons was het belangrijk om ook periodes met minder inkomen op te kunnen vangen zonder dat de kinderen daar veel van merken. Continuiteit gaat voor mij tot op zekere hoogte voor luxe.

Natuurlijk heeft het doodshemd geen zakken. We proberen zeker nu te genieten van wat er nu is. Wij stellen duidelijke prioriteiten, daar hoort een gezinsvakantie zeker bij. Of leuke uitjes waarmee je de band in je gezin sterker maakt. Dus het is niet zo dat alles naar de spaarrekening gaat.

Alleen, als iedereen zo'n klein buffertje aanhoudt draait uiteindelijk de gemeenschap op voor mensen die onderuit vallen. Dat geldt ook voor de mensen die nu hun huis niet meer kunnen betalen of die failliet gaat. Die schulden blijven staan. Linksom of rechtsom komen die terug bij de maatschappij.

Het zal anders zijn voor mensen die een heel zekere baan hebben. Of denken te hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2013 om 00:14

Even zo

Op zich heb je helemaal gelijk hoor. Het is fijn en ook belangrijk om geld te hebben op momenten dat het nodig is en dat dat niet alleen om stukke apparaten zou moeten gaan, daar heb je ook gelijk in. Maar er zijn situaties denkbaar dat het al een hele toer is om te sparen, laat staan voor meer dan een stukke wasmachine. Ik vrees dat wij over een maand weer huurtoeslag aan moeten vragen. In zo'n situatie klopt het in mijn beleving ook niet als je dan wel de ruimte zou hebben om te sparen. Als dat kan heb je die subsidie ook niet nodig tenslotte. Dus ondanks dat ik vind dat een buffer verstandig is, zie ik (ik nam ons maar even als actueel voorbeeld) dat voor veel mensen toch als onhaalbaar. En gezien de cijfers van het percentage werklozen van dit moment, denk ik dat het voor heel veel mensen onhaalbaar is of gaat worden.

even zo

even zo

26-08-2013 om 14:22

Kaaskopje

Nee, dat zie ik heel anders. Wij zijn er juist mee begonnen om een buffer op te bouwen toen we het enorm krap hadden.

Ik denk dat veel mensen te duur wonen. Te veel luxe hebben. Te hoge vaste lasten hebben. Als je dat allemaal als vaststaand ziet, als iets wat je niet kunt veranderen, dan kan je inderdaad totaal niet sparen. Dan ben je blij als je het eind van de maand haalt.

Jaren geleden had ik een collega, vrouw, midden 20. Ze werkte 24 uur per week bij de V&D. Ik adviseerde haar om te sparen, hoe klein het bedrag ook was. Liefst 10% van haar inkomen maar minder was ook goed. Regelmaat was het belangrijkste. Regelmaat, en gewenning.

Ik was dat advies allang weer vergeten. Het was jaren verder en we waren bevriend geraakt. Toen vertelde ze me dat ze op talenreis naar Spanje ging, en dat ze zo dankbaar was voor mijn advies! Welk advies? vroeg ik. Nou, ze bleek vanaf haar eerste salaris iedere maand een paar tientjes opzij te hebben gezet. Haar inkomen zat toen rond de 800-900 euro. Doordat ze het meteen was gaan doen had ze het bedrag nooit gemist. Ze leefde inderdaad heel sober en zuinig. Maar ze kon dus nu de hele zomer naar Spanje toe - door die paar tientjes per maand!

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2013 om 16:05

Even zo

Het is natuurlijk heel leuk dat je vriendin door dat spaargeld op vakantie heeft kunnen gaan, maar als ik praat over een buffer, dan is die niet om uiteindelijk op vakantie naar Spanje te kunnen gaan. Dan heb je het over luxe en niet over noodzaak. Hoewel veel mensen vakantie als noodzaak zien. Een tientje per maand levert zo weinig op, daar kun je binnen een paar jaar geen wasmachine mee vervangen. Of van naar de dierenarts als huisdier. Zeker niet als dat allemaal gebeurt in die paar jaar. Dus doe je dat toch noodgedwongen maar van het 'gewone' geld, waardoor er niet gespaard kan worden en je elke euro uit moet knijpen om de maand door te kunnen.
Wat je zegt over dat veel mensen te duur leven, daar ben ik het wel mee eens. Op zich begrijp ik dat het gebeurt, maar ik hoop dat deze crisis het besef heeft gebracht dat je met een hoog salaris niet automatisch een tophuis hoeft te hebben. Want als je dat tophuis niet meer kwijt kan als het moet, zit je zo in de schuldsanering. Maar er zijn héél veel mensen die niet te duur leven en ook geen ruimte hebben om zoveel van te sparen dat het veel lucht geeft als het geld nodig is.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2013 om 16:07

Gekke zin

Ik schreef 'of naar de dierenarts als huisdier'. Dat doe ik niet hoor, ik ga niet als huisdier naar de dierenarts Ik ben vergeten mijn zin af te maken en wilde nog zeggen '.. als huisdier ziek is.'

Hanne.

Hanne.

26-08-2013 om 17:10

Niet 'sparen' maar 'reserveren'

Natuurlijk is een buffer niet bedoeld om op vakantie te gaan. Maar soms heb je mazzel. Dan gaat je wasmachine wél 20 jaar mee, en heb jij net die auto die nooit een reparatie nodig heeft. En als je buffer dan 'overvol' is kan je van het overschot best eens lekker weg gaan.

En 10% is iets anders dan een tientje per maand. Bij een inkomen van 800 euro heb je het al over 80 euro per maand. Da's al bijna 1000 euro per jaar. En daar kan je wel een wasmachine van kopen. En zelfs als je maar met een tientje per jaar spaart. Dan heb je na een jaar 120 euro. Als de wasmachine dan stuk gaat hoef je 120 euro minder van je 'gewone' geld te gebruiken.

Ik zie het opbouwen van een buffer ook niet als luxe maar als noodzakelijk kwaad. Ook als je toeslagen ontvangt. Je reserveert alleen voor dingen waarvan je wéét dat ze gaan gebeuren. Feitelijk doe je dat met al je geld.
X deel van je inkomen voor je woonkosten.
x deel voor je ziektekosten (incl eigen risico)
X deel voor de wekelijkse boodschappen
x deel voor kleding
x deel voor sport/hoby
x deel voor ...
en x deel voor de apparaten die stuk gaan. Alle apparaten gaan nl een keer stuk. Je weet alleen nog niet wanneer.

Daantje50+

Daantje50+

26-08-2013 om 17:55

Exact hanne

Ieder jaar reserveer je een bedragje voor de slijtage. Zelfs een Piekfijn of Marktplaats-machine kost geld.
Ieder ander verhaal is jezelf voor de gek houden en hopen dat er een wondertje geschiedt of een bedragje uit de staatsruif valt.

even zo

even zo

26-08-2013 om 19:16

Kaaskopje

sparen, reserveren hoe je het wilt noemen is vreselijk belangrijk. Je koopt er onafhankelijkheid mee. Van de bank, van vrienden van wie je zou moeten lenen, van de wasserette waar je anders heen zou moeten.

Wat jij zegt over dat een tientje per maand geen zoden aan de dijk zet, daar struikel ik over. Als mensen maar een tientje kunnen missen en dat consequent sparen dan hebben ze na drie jaar 360 euro. En dat zou geen substantieel bedrag zijn?

Die vriendin van mij was nu juist zo verbaasd dat ze zo'n groot doel kon verwezenlijken met zo'n klein maandbedrag. Ik geloof dat ze tussen de 30 en 50 euro spaarde. Loonsverhoging gaf ze dan weer meteen door aan de spaarrekening, en zo steeg het bedrag steeds harder _ zonder het dat zij het gevoel had dat ze iets moest missen of ontberen.

Ik denk echt dat jij je verkijkt op het effect van regelmatig en consequent een klein bedrag opzij leggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2013 om 19:41

Even zo

Op sparen heb ik niks tegen Ik wilde er alleen mee zeggen dat sparen met een tientje per maand eigenlijk niet genoeg oplevert om echt in te kunnen spelen op eventuele rampjes. Natuurlijk is alles wat je als reserve op de bank hebt staan welkom als er iets gebeurt.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2013 om 19:45

Hanne

Misschien zie ik het te somber, maar hoe kun je als alleenstaande met een inkomen van 800 euro 80 euro sparen? Dat is toch amper realistisch te noemen?

Knutselkei

Knutselkei

26-08-2013 om 21:25 Topicstarter

Had niet goed gelezen

minimum buffer is: 5000 en vergelijkbare huishoudens hebben: 37.000 Maar dan nog,pfff,dat laatste vind ik erg veel.
We hebben een 10.000 als buffer voor onvoorziene uitgaven. Nog een bedrag gespaard voor de kinderen samen maar daar wil ik niet aankomen als t geen echt echte nood is. Dat is voor de studie, om te proberen hen ietwat studieschuldvrijer te houden.
Amk we hebben idd een eigen huis, zelf gebouwd en nee 2 auto's hoeft niet.

Hanne.

Hanne.

26-08-2013 om 21:59

Kaaskopje

80 euro sparen als je er 800 verdient zal vast niet makkelijk zijn. Maar je kop in het zand steken en hopen dat als de nood aan de man komt het geld vanzelf verschijnt lijkt me nog veel moeilijker. Zoals gezegd. Je weet dat een wasmachine op een gegeven moment vervangen moet worden en dan heb je het geld nodig.

Iedere maand je geld helemaal opmaken is wat mij betreft gewoon boven je stand leven. Er zij gewoon kosten die niet maandelijks of zelfs jaarlijks voorkomen. En die moet je ook kunnen betalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2013 om 23:53

Hanne

In grote lijnen heb je gelijk hoor, maar het is soms niet zo makkelijk als het klinkt

Hanne.

Hanne.

27-08-2013 om 08:12

Weet ik

Weet ik ook best. Ik heb ook de tijden gekend dat alle dubbeltjes 3x omgekeerd moesten worden. En ja dan is de verleiding heel groot om niet meer te sparen/reserveren.

Rare prioriteiten bij de berekening

Wij hebben een eigen huis en een auto met een dagwaarde van misschien nog een paar honderd euro. Ik kom op een best lage buffer uit. Maar naar de waarde of grootte van je huis wordt niet gevraagd terwijl ook (of juist) daar grote verschillen in kunnen zitten qua onderhouds- en reparatiekosten. Wij hebben bijvoorbeeld 30 meter dakgoot die geschilderd moet worden, dat kost net zoveel als het schilderwerk van een compleet gemiddeld rijtjeshuis. Met de door het Nibud voorgestelde buffer zou ik echt niet 'safe' zitten.

skik

Knutselkei

Knutselkei

27-08-2013 om 18:26 Topicstarter

Ja dat klopt wel

er is veel verschil in huis, wij hebben een flink huis, maar man is erg handig, doet alles zelf en ik schilder zelf dus dat nemen we niet mee in de buffer, hun wel denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.