Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Morgen gemeenteraadsverkiezingen in NL

Ook dat leeft hier blijkbaar niet? Iedereen zit over de kookpotten gebogen of op Facebook?


Triva

Triva

24-03-2018 om 10:27

kaaskopje

Het was in het nieuws dus ja er was een tekort aan tellers maar ik denk dat je heel wat studenten kan werven voor 1 zo'n avond als je ze maar genoeg betaalt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-03-2018 om 11:36

Is het ook Kaaskopje

Vandaar een aantal hertellingen. Maar hee het is werk hè.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2018 om 01:02

Triva

Ja voor scholieren/studenten is het zeker een leuk extraatje.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2018 om 01:04

Ginny

Ieder nadeel heb z'n voordeel

wat ik me afvraag

Ik heb misschien iets in vorige postings gemist, maar wat ik me afvroeg: als je meewerkt op een stembureau, moet je dan nog iets van een eed/belofte afleggen? Of doen ze daar niet aan?

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-03-2018 om 13:40

Hier niet

Maar die heb ik sowieso al afgelegd.

Tihama

Tihama

26-03-2018 om 21:22

Geen idee

Ik heb nooit de eed/belofte afgelegd. En toch vragen ze me al jaren. Dus ik neem aan dat het niet verplicht is.

Het is overigens verdraaid moeilijk om te frauderen. Zoals ik al zei: we waren met zijn achten. Iedereen telt mee, iedereen hoort de totalen. Dan moet je wel heel slim zijn om serieus te frauderen zonder dat iemand het merkt.

Stel dat 1 teller willens en wetens stembiljetten toevoegt: dan klopt het niet meer met de aantallen stempassen. Als die teller dan ook stempassen verdonkeremaant: dan zie je dat aan de missende nummering. Extra stembiljetten gaat ook mis, want wederom kloppen de totalen niet meer.
Er zitten zoveel kruischecks in, dat je in feite alleen kunt frauderen als iedereen meewerkt. Aangezien je meestal onbekend voor elkaar bent, is dat extra moeilijk. Als iemand het namelijk voor zou stellen, is de kans dat die persoon meteen gemeld wordt, levensgroot.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-03-2018 om 22:02

Alleen binnen 1 partij

Zou je kunnen smokkelen.
Maar waarom zou je dat willen?
Bovendien geldt het totaal van alle stembureau's samen.
Dus als ik de stemmen van nummer 2 aan nummer 3 geef, is het nog maar de vraag of dat op het totaal iets uitmaakt. In het onwaarschijnlijke geval dat iemand op alle stembureaus een stroman heeft die het voor elkaar krijgen om allemaal de stemmen van juist die ene partij te stemmen en dan een partij genoot te benadelen ten voordele van die iemand zou er iets gefraudeerd kunnen worden. En dan nog hè, een keer intern natellen en het kaartenhuis stort in.

Het is echt samen tellen en dat maakt frauderen moeilijk.

Pien

Pien

27-03-2018 om 09:02

Stembiljet teveel

Toen ik vorige week ging stemmen, had ik de volmacht van mijn beide ouders. Ik bracht dus 3 stemmen uit (maal 2, want voor de gemeenteraadsverkiezingen en het referendum).

In het stemhokje zag ik dat ik 4 biljetten voor het referendum had gekregen. Ik heb er eentje teruggeven en verteld dat ik er een teveel had. Dit is toch wel slordig, niet? Ik had zo een extra stem kunnen uitbrengen...

Pien

Vergissen is menselijk. Goed dat je het extra biljet gewoon netjes hebt teruggegeven. Ik hoorde van een kennis die hetzelfde overkwam en die een extra stem heeft uitgebracht. Een mevrouw die op andere punten nog wel eens luidruchtig last van principes heeft. Tja. Mijn keuze zou het niet direct geweest zijn.

Groeten,

Temet

overigens

Overigens keek ik op de site van de gemeente Amsterdam omdat ik ook benieuwd was naar de uitslagen van de verkiezingen voor de stadsdeelcommissies. Een buurvrouw van mij had zich ook verkiesbaar gesteld. Tevergeefs, zo bleek toen ik de uitslagen bekeek. Maar toen zag ik dat er van elke telling een proces-verbaal was opgemaakt waarbij ook heel precies werd weergegeven of er discrepanties waren tussen het aantal stemgerechtigden en het aantal uitgebrachte stemmen, onder andere vanwege het per ongeluk verstrekken van meer dan éen stembiljet. Dus ook dat wordt kennelijk bijgehouden. En dan maar hopen dat de resultaten niet op éen stem hangen, want dan worden dat soort foutjes natuurlijk wel relevant.

Groeten,

Temet

Yvan

Yvan

27-03-2018 om 09:26 Topicstarter

eed

In B leggen de leden van het kiesbureau, dat zijn dus die de stembureaus bemannen, de de eed af: " " Ik zweer dat ik het geheim van de stemming zal bewaren. ", " Je jure de garder le secret des votes. ", " Ich schwöre das Stimmgeheimnis zu bewahren. ".

Ook de leden van de telbureau's leggen een eed af: " Ik zweer dat ik de stemmen getrouw zal opnemen en het geheim van de stemming zal bewaren. ", " Je jure de recenser fidèlement les suffrages et de garder le secret des votes. ", " Ich schwöre die Stimmen gewissenhaft zu zahlen und das Stimmgeheimnis zu bewahren. ".

Hier heeft elke kandidaat/politieke partij het recht om vertegenwoordigers af te vaardigen in zowel de stem- als de telbureau's, om de gang van zaken te controleren. Ook zij leggen de eed af.

Yvan

Yvan

27-03-2018 om 17:32 Topicstarter

Vandaag 70 jaar geleden

konden B vrouwen voor de eerste keer naar de stembus, zie: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/drafts/Politiek/70-jaar-geleden-mochten-vrouwen-voor-het-eerst-gaan-stemmen/

Tihama

Tihama

27-03-2018 om 21:55

Proces Verbaal

Temet schreef"Maar toen zag ik dat er van elke telling een proces-verbaal was opgemaakt waarbij ook heel precies werd weergegeven of er discrepanties waren tussen het aantal stemgerechtigden en het aantal uitgebrachte stemmen, onder andere vanwege het per ongeluk verstrekken van meer dan éen stembiljet. Dus ook dat wordt kennelijk bijgehouden. "

Ja, er wordt heel veel bijgehouden. Voor de geïnteresseerden: je ziet dus 3 of 4 mensen achter het tafeltje zitten en je denkt: nou, nou, wat overdreven.

De 1e controleert de legitimatie.
Voor jezelf moet je ID origineel zijn, dus geen kopie. Je moet voor de volmachten een kopie van het ID bij je hebben. De volmacht moet correct ingevuld zijn. Je mag alleen volmachten uitbrengen tegelijkertijd met je eigen stem. Dit is bedoeld om te bewaken dat er niet geronseld kan worden.

Voorkomende discussies:
'Waarom mag ik niet met een kopie van mijn paspoort stemmen?'
'Kan ik dan straks niet terugkomen met die kopie voor de volmacht?'.
'Waarom mag ik maar 2 volmachten?'

Nummer 2 controleert de stempas in het Register Ongeldige Stempassen. Nadat de stempassen per post verstuurd zijn, kunnen stempassen vermist raken of mensen overleden zijn. Deze nummers worden dan ongeldig verklaard. Dit jaar waren er dus 2 registers te checken (1 voor de gemeenteraad en 1 voor het referendum). Dat was vooral veel geblader in 2 dikke lijsten. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand probeerde met een ongeldige stempas te stemmen, maar goed, daarvoor is deze controle dus ook om het hengelen uit brievenbussen te ontmoedigen.

Nummer 3 neemt de stempassen in ontvangst. Er wordt onderscheid gemaakt tussen stempassen, volmachten en kiezerspassen en dat dan per stemming. Elk stapeltje krijgt oplopende nummers. Daarmee kun je op elk moment de opkomstpercentages doorgeven (die moeten we op bepaalde tijdstippen doorgeven). Bovendien scheelt het 's avonds bij het tellen.

Nummer 4 reikt de biljetten uit, let op het gedrag in de stemhokjes (nee, u mag niet met zijn tweeën in het hokje) en zorgt dat de biljetten ook echt in de bus gaan. Als iemand verkeerd inkleurt, kan die persoon vragen om een nieuw stembiljet. Dan wordt het andere biljet onbruikbaar gemaakt. Ook dat moet je inderdaad in het procesverbaal opnemen.

Na het tellen moeten alle onderdelen in aparte verzegelde enveloppen en zakken gedaan worden. Dat wordt daarna op het stadhuis weer per onderdeel genoteerd. En als er dan een partij om een hertelling vraagt....dan mogen al die zakken en enveloppen weer verzameld worden, geopend en begint het hele circus opnieuw.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.