Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Morgen gemeenteraadsverkiezingen in NL

Ook dat leeft hier blijkbaar niet? Iedereen zit over de kookpotten gebogen of op Facebook?


kaplablokje

kaplablokje

22-03-2018 om 18:01

En hier

krijg je dus vrij om te stemmen, als je anders niet kunt stemmen. Maar ik weet niet of iemand dat nog nodig heeft, want de stembureaus zijn van 07.00 tot 21.00 uur open en sommige langer. Je kunt ook iemand machtigen of een kiezerspas aanvragen.

Yvan

Yvan

22-03-2018 om 20:02 Topicstarter

Ja, hier kan je ook verlof nemen,

maar de werkgever betaalt niet. Je neemt dan "betaald" of "wettelijk" verlof, dat betaald wordt door het jaarlijks vakantiegeld voor arbeiders of door het maandelijkse vakantiegeld voor bedienden.
We hebben dat onderscheid hier nog, maar het wordt geleidelijk aan afgebouwd (moet van Europa).
Arbeiders krijgen hun vakantiegeld via de RJV ("Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie"), bedienden rechtstreeks van de werkgever.
Het is grosso modo een kleine twee maandlonen en het bestaat uit een deel "enkel", een deel "dubbel" en een deel "drievoudig" vakantiegeld. Hoeveel het precies is, is afhankelijk van de sector.

Nou precies.

In België en Frankrijk mag het wel op zondag van god, allah en javeh
Ik ben stikjaloers

In Nederland mag het niet van de SGP.
God heb ik er niet over gehoord.

Ach

Op zich vind ik er veel voor te zeggen om de oren niet teveel naar de SGP te laten hangen, maar in dit geval kan je het ook anders opvatten: er is een dag gekozen die het voor alle gemeenschappen die dit land rijk is mogelijk maakt om de stem uit te brengen. Je kan die zwartekousenjongens en -meisjes rare snuiters vinden (ik ben ook geen fan) maar om welbewust de verkiezingsdag te plannen op de enige dag in de week dat ze niet kunnen vanwege hun geloof vind ik tamelijk benepen, en niet zo netjes, nu je daarmee de facto een deel van de bevolking van het kiesrecht uitsluit.

Nu vallen de verkiezingen midden in de week, op wat voor het gros van de werkende bevolking een werkdag is. Maar de openingstijden van de stembureaus zijn zo enorm ruim dat werk toch niet echt een belemmering kan zijn om de stem uit te brengen, helemaal nu je ook nog buiten je eigen stembureau mag stemmen.

Groeten,

Temet

Tabitha

Tabitha

23-03-2018 om 10:27

Mirjam

Je wil niet de mensen de kost geven die op zondag moeten werken. EN dat worden er steeds meer nu er steeds meer plaatsen overgaan op koopzondagen. Ik had overigens niet er aan gedacht dat je ook iemand kunt machtigen. Toch vind ik het wel fijn dat je hier ook 's avonds kunt stemmen, zo kon ik woensdag toch zelf stemmen na het werk.

Yvan

Yvan

23-03-2018 om 10:57 Topicstarter

Tja...

Tja. Als je rekening zou houden met religieuze belemmeringen, zou dakan het al niet op 3 van de 7 dagen...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2018 om 10:59

Tja

En je punt is?

Yvan

Yvan

23-03-2018 om 11:04 Topicstarter

Trouwens:

De grondwet garandeert de vrijheid van godsdienstbeleving en ook in de kieswetgeving wordt daar rekening mee gehouden.
Er kan ontheffing van de verplichting gevraagd worden, er kan volmacht gegeven worden.

Zuidelijke zwarte kousen mogen wel

Temet "maar om welbewust de verkiezingsdag te plannen op de enige dag in de week dat ze niet kunnen vanwege hun geloof vind ik tamelijk benepen"
In Frankrijk en Belgie wonen ook zwarte kousen. We zijn niet het enige land dat reformatie heeft doorgemaakt. Daar mag stemmen wel van god.
Dat het niet mag van god is een lokaal gebruik.
"Niet kunnen" is dus maar relatief.
Bovendien is er ook voor hen volmacht.

Tabitha "Je wil niet de mensen de kost geven die op zondag moeten werken."
Eh.. ja. Maar het zijn er wel veel minder dan op woensdag.
Dat blijft bovendien voorlopig nog wel even zo.

Yvan

Yvan

23-03-2018 om 14:31 Topicstarter

Ja, zeg...

B kent geen expliciete scheiding tussen kerk en staat, maar ze kan wel -indirect- afgeleid worden.
O.m. uit die artikelen van onze grondwet over de vrijheid van geloofsovertuiging, de vrijheid van meningsuiting en uit het feit dat de "bedienaren van de eredienst", krachtens de grondwet, een salaris krijgen, uitbetaald door de, onafhankelijke, rechterlijke macht.
Zelfs een die-hard atheïst als ik zou het niet anders willen!

Dat verkiezingen hier steeds op een zondag zijn heeft evenwel weinig te maken met religie. Het is gewoon historisch zo gegroeid en eigenlijk werkt het goed.

Het behoort tot het wezen van de democratie om "inclusief" van aard te zijn en dus om, bij een stembusgang, iedereen de kans te geven om zijn stem te laten horen. Ik denk dat wij dat doen en de opkomstcijfers hier maken dat wel duidelijk.
Ik weersta even aan de verleiding om die te vergelijken met die van andere landen .

Het Zuiden

Het Zuiden heeft toch nog meer een overwicht aan katholicisme (gehad) en daardoor minder gedoe over de zondag. De protestanten zijn daar gewoon stricter in (geweest).

Overigens dan ook in het zuiden veel meer katholieke feestdagen waarop alles plat ligt (lag?)

Yvan

Yvan

23-03-2018 om 14:45 Topicstarter

B betaalde feestdagen

10 in totaal, 6 met katholieke wortels:

Kerstdag (25 december)
Nieuwjaar (1 januari)
Paasmaandag
O.L.H. Hemelvaart
Pinkstermaandag
Dag van de arbeid (1 mei)
Nationale feestdag (21 juli)
O.L.V. Tenhemelopneming (15 augustus)
Allerheiligen (1 november)
Wapenstilstand (11 november)

Miriam

"In Frankrijk en Belgie wonen ook zwarte kousen. We zijn niet het enige land dat reformatie heeft doorgemaakt. Daar mag stemmen wel van god.
Dat het niet mag van god is een lokaal gebruik."

Zal best. Maakt dat uit dan? Het is trouwens zeker bij protestanten vziw een tikje raar om bepaalde religieuze overtuigingen als lokale afwijking af te serveren; anders dan de Roomsen hebben zij immers geen supranationaal hoofdkantoor dat richtlijnen uitvaardigt.

Lokale gekkigheid of niet: in Nederland is er nu eenmaal een substantiële minderheid die vindt dat je op zondag niet mag gaan stemmen. Om dan -zeker in een situatie waarin van oudsher door de week gestemd wordt - te besluiten om de verkiezingen juist op die dag te houden lijkt toch wel heel erg op een poging deze groep buiten de politieke besluitvorming te plaatsen. In het beste geval is het een schoffering van die groep, en waarvoor nou helemaal? Ik vraag me zelfs af of zoiets niet op gespannen voet zou kunnen komen te staan met mensenrechtenverdragen.

Groeten,

Temet

kaplablokje

kaplablokje

23-03-2018 om 15:16

Eens met Temet

Mensen mogen zelf beslissen of hun geloof er aan in de weg staat om op zondag te stemmen. Er is geen probleem dat opgelost wordt door de verkiezingen te verplaatsen naar zondag. Dan vind ik het vanuit het oogpunt van het kiesrecht dubieus om na meer dan zestig jaar de verkiezingen op zondag te gaan houden. Dat lijkt er toch op dat je een groepering uit wilt sluiten. Ik ben ook geen fan van de SGP, maar in het parlement is de SGP traditioneel wel een trouw hoeder van de Grondwet.

Dat betekent niet dat ik van mening ben dat landen die hun verkiezingen op zondag houden iets verkeerd doen. Al vind ik een ontheffing van de opkomstplicht dan weer geen oplossing. Dat houdt alleen maar in dat mensen geen boete krijgen als ze niet voldoen aan de opkomstplicht. Een machtiging kan wel soelaas bieden. Maar op Urk is dat misschien onvoldoende.

kaplablokje

kaplablokje

23-03-2018 om 15:19

Vorige post

Ik refereerde aan de vorige post van Temet, maar met de laatste post ben ik het ook helemaal eens.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2018 om 15:21

Ook eens met Temet

En bovendien: De huidige woensdag kost wel wat, maar het moet wel gek gaan wil iemand met deze ruime openingstijden echt niet kunnen stemmen.

Yvan

Yvan

23-03-2018 om 15:23 Topicstarter

Ze doen in NL maar wat en hoe ze het in NL willen doen...

In B wordt er gestemd op zondag.
Dat heeft zijn redenen, maar eentje is er in elk geval niet bij: dat het een gevolg zou zijn van gebrek aan respect voor deze of gene geloofsovertuiging...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2018 om 15:29

Nee dat geloof ik meteen

In België is dit geen issue. In Nederland wel.
Kan best zijn dat het in Nederland ook geen issue zou zijn als 60 jaar geleden een andere keuze gemaakt was. Maar dat is niet gebeurd. Nu kiezen voor de zondag (of zaterdag of vrijdag) is niet echt nodig en onnodig kwetsend.

gek verschijnsel

"Ik ben ook geen fan van de SGP, maar in het parlement is de SGP traditioneel wel een trouw hoeder van de Grondwet."
Het is dan ook de Staatkundig Gereformeerde Partij. De partij van de Theocratie.
Dus niet van de democratie. Het is bovendien een partij die zijn bestaansrecht heeft in het zich keren tegen ketters, afgoderij en andersdenkenden: Katholieken in die tijd.
Het is politiek gereformeerd zijn.

Temet "Het is trouwens zeker bij protestanten vziw een tikje raar om bepaalde religieuze overtuigingen als lokale afwijking af te serveren; anders dan de Roomsen hebben zij immers geen supranationaal hoofdkantoor dat richtlijnen uitvaardigt."
Tja, dat neemt niet weg dat er lokale verschillen zijn.

"Om dan -zeker in een situatie waarin van oudsher door de week gestemd wordt - te besluiten om de verkiezingen juist op die dag te houden lijkt toch wel heel erg op een poging deze groep buiten de politieke besluitvorming te plaatsen."
Tot nog toe was ik niet verder gekomen dan jaloers zijn op de Belgen.

Ik denk wel dat het zinnig is om ons te ontdoen van invloeden van politieke religie en ik vind niet dat de SGP een uitzondering verdient.
Of het dan alsnog komt van het verschuiven van de verkiezingsdag heeft niet zo'n enorme prioriteit wat mij betreft. Het is wel een gek verschijnsel, die verkiezingsdag midden in de week.

kaplablokje

kaplablokje

23-03-2018 om 15:36

Niemand

zegt dat het stemmen op zondag in Belgie een gebrek aan respect voor een geloofsovertuiging inhoudt. M. Lavell stelt dat het ondemocratisch is dat de SGP het stemmen op zondag verbiedt. Nu is de SGP niet in de positie om iets te verbieden, maar het stemmen op woensdag komt juist voort uit de wens om het zo veel mogelijk mensen mogelijk maken om te stemmen.

Ach, ik vind stemmen op zondag dan weer gek, want ik weet niet beter dan dat er op woensdag gestemd wordt. Waarom ben je eigenlijk jaloers op de Belgen? Wat is het grote voordeel van stemmen op zondag?

Fransien

Fransien

23-03-2018 om 15:45

Woensdag is ideaal

Woensdag is dan wel een werkdag, maar met stembureau's die meer dan 12 uur open zijn en waarvan er in iedere wijk wel een staat, is het voor alle Nederlanders ongeacht geloof of werk mogelijk om zijn/haar stem uit te brengen. Je kunt voor je werk gaan, tijdens je lunchpauze of na je werk.
En je hebt geen gedoe met religieuze gevoeligheden. Als je nu gaat wijzigen moet iedereen er vrede mee kunnen hebben, als je 100 jaar geleden de zondag vast had gelegd (of de zaterdag, of de vrijdag) was het een traditie geweest die met hand en tand verdedigd zou worden door waarschijnlijk diezelfde religieuzen.
Traditie is onderdeel van de identiteit, misschien is daardoor verandering zo moeilijk.

Makkelijker

"Wat is het grote voordeel van stemmen op zondag?"
Het is makkelijker om stemmers te vinden.
Maar vooral ook om stembureau zitters en stemmentellers te vinden, om maar wat te noemen.

Yvan

Yvan

23-03-2018 om 16:24 Topicstarter

Erg verwonderlijk, wat ik hier lees

Bij ons leeft dat allemaal niet meer...

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2018 om 16:59

Miriam

Wie wil stemmen zal het worst zijn of het woensdag moet gebeuren. Je kunt notabene op stations stemmen, in het ziekenhuis, op andere stembureaus dan die naast je deur, voor je werk, na je werk, per machtiging, hoeveel meer heb je nodig om dat hokje rood te (laten) kleuren?

Ook betwijfel ik of zondag-stemdag meer tellers zou opleveren. Als je dat leuk vindt, of er graag een extra centje mee wilt verdienen, maak je daar tijd voor. Als je íets lang van te voren in kunt plannen, dan is het verkiezingsdag wel. Het lijkt mij een rotklus, dus dat lijkt me de hoofdreden dat er weinig tellers zijn.

Stemmen op zondag

https://www.nu.nl/verkiezingen-frankrijk/4776339/lage-opkomst-bij-tweede-ronde-franse-parlementsverkiezingen.html

De mensen hebben geen zin om op hun vrije zondag de deur uit te gaan om te stemmen.

Of de stricte protestanten houden zich aan de zondagsrust.

"De opkomst bij de tweede ronde van de Franse parlementsverkiezingen op zondag is tot nu toe de laagste in jaren. Rond 17.00 uur had ruim 35 procent van de kiezers een stem uitgebracht. "

Tihama

Tihama

23-03-2018 om 23:34

Valt wel mee

Hier (Almere) is er een wachtlijst van mensen die stembureaudienst willen doen. Ze krijgen een vergoeding van € 175. Geen tekort dus. Voor de ochtendshift zijn het allemaal burgerleden. Voor de avondshift (inclusief tellen) is het driekwart ambtenaar en nog een paar burgerleden. De ambtenaren krijgen tijd-voor-tijd en een vergoeding van 20 euro om te eten.

Het tellen is vooral een geconcentreerde klus. Eerst meer dan 1000 biljetten uitvouwen, dan zoeken naar het rondje, checken of er echt maar 1 rondje is roodgemaakt, rondwandelen tussen 16 stapels. Etc.
En ja, zo tegen twaalven word je wel een beetje gaar. En je rug gaat pijn doen van de gebogen houding. Elk jaar zoek ik weer naar een manier om zo min mogelijk te bukken, maar met die grote biljetten blijft het gedoe.

Ik ben zelf voorzitter van de avondshift (inmiddels meer dan 10 jaar, dus elk jaar wel een verkiezing). Door het referendum was het dit jaar wel doorpezen. De rij stond vaak tot buiten de school.

Ik was om 2 uur thuis en nadat ik tevreden de uitslag van mijn gemeente had gezien, ben ik in slaap gevallen.

Voor ik dit deed, wist ik niet waarom er zoveel mensen achter de tafel zaten. Nu weet ik het wel

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2018 om 23:42

Ook mijn ervaring

In mijn gemeente is er ruim animo om een stembureau te mensen of te tellen.
Het is ook meer een soort pensionade-erebaantje.

En ja ik snap het nu ook. Wat een gedoe, dat tellen....

Hier ook hoor

Een vriendin van mij doet het ook al jaren. Ze krijgt een ruime vergoeding en broodjes en eten. Tot nu toe geen probleem om aan mensen te komen.

Triva

Triva

24-03-2018 om 07:43

tellen

door 75% amtenaren? Hier zeker 75% uitzendkrachten. Heb het twee keer gedaan. Betaald prima.

Zondag tot 13 uur stemmen in B? Sommige mensen zijn dan nog niet eens hun bed uit. Nee geef mij de woensdag maar. Ik zie geen voordelen aan de zondag?

Stemmen tijdens je lunchpauze is overigens vaak lastig bij gemeeneraadsverkiezingen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2018 om 09:28

Rotklus

Het doet me deugt dat ik het mis heb met dat er te weinig animo voor het tellen zou zijn voor de telklus. Ik denk vanuit mezelf vrees ik. Ik zou constant twijfelen of ik er wat vergeten ben 😃

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.